Quorthon kirjoitti: Ma Joulu 02, 2024 12:37 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Joulu 02, 2024 11:35 am
Lack Ops kirjoitti: Ma Joulu 02, 2024 12:32 am
Käsittääkseni täällä on päätelty, että kyseessä on ollut yksi Veikon pojista pyykkihommissa?
Verisukkahaastattelussa Veikon sisko tosiaan esittää melko vahvasti, että poika/pojat olisivat murhien takana. Eihän siitä voisi mitenkään päätellä, että kyseinen verinen sukka olisi Veikon pojan!
No joo joo, voi päätellä, mutta en nyt kuitenkaan lähtisi puhumaan siitä varmana asiana. Että Veikon hoonoa soomea puhuvan ex-vaimon kanssa oltiin Veikon siskon toimesta niin hyvää pataa, että käytiin oikein hupivierailulla edelleen. Se olisi vähän vastoin tuon suvun kaikkia muita paljastuneita kuvioita.
Ylipäänsä tuo lähestymistapa: "Voitko poistua asunnostasi, että saan pyykkini pestyä?" on lievästi sanottuna epäilyttävä. Toki se vihjaa just siihen suuntaan, että välit on niin läheiset että tuollaista voi tulla ehdottamaan. Ei siinä järjen hiventä silti ole, kysyjän on oletettavasti pakko selvittää, miksi pyykinpesu edellyttää asunnon haltijan paikaltapoistumista.
Jos mä nyt menisin pyykkisäkki olalla vanhempieni luo ja sanoisin: "Alkakaahan laputtaa, mulla on tässä pyykkiä pestävänä koneellinen, meette tunniks vaikka citymarkettiin ja sitten tuutte takas!", niin vastauksena olisi syvä hiljaisuus ja kysyviä katseita.
Ja kaikesta tästä on vain yhden ihmisen eli Margit Sormuslähteen kertomus Alibissa... Teilaamatta tuota Alibin juttua tyystin, voi kuitenkin rahaa vastaan mielelläänkin höpötellä lehteen mitä huvittaa. Etenkin kun suvun, tai sukujen, ja yksilöiden asiat ja välit olivat viimeistään surmien jälkeen muutenkin mitä oli. Pieni asemasotakin lehden välityksellä saattaisi sopia kuvaan.
Margit itse jutun lopussa ottaa vähän takaisin ja sanoo että mielikuvituskin saattoi tehdä tepposet tuon sukkahomman kanssa. Tämän voi halutessaan nähdä jopa koko jutun edeltävän osan kumoavana argumenttina, jolla annetaan tilaa totuudelle, vaarantamatta kuitenkaan lehden myyntiä. Suuri yleisö ahmii muun jutun koska se on niin jymyä settiä, ja ignooraa sen vastaiset asiat koska mieli haluaa yhden totuuden ja sen on mielellään oltava mehukas.
Samaa mieltä siitä, että 'päätelmä' että tuo pyykinpesijä olisi ollut Veikon poika, on vain kontekstiin sopiva arvaus.
Oliko niin että Veikon vanhemman pojan käyttämistä vaatteista kyllä löydettiin verta, mutta se oli peuran tai muun eläimen verta? Ne vaatteet taisivat löytyä pojan Helsingin asunnosta, joka tuona kesänä oli lähinnä nuoremman pojan bilekämppänä.
Oma arvioni kallistuu samaan kuin podcastissa kuullulla naisella (ei toki itse ollut äänessä): Tää on mustasukkaisuusdraama tai liittyy Veikon bisneksiin. Jos MR on osallinen, niin korkeintaan jonkinlaisena tiedonantajana ja mahdollisesti myös talon avaimen antajana: Margitin avaimet (podcast) tai kynnysmatonalusavaimet tai muu. Saattoi tietää talosta aika paljonkin, kuten mahdollisen lukitusjärjestelmän vaillinaisuuden. Tiesi tietenkin pohjarakenteen, rahojen ja muistikirjan paikan jne. Tiesi ainakin Veikon nukkumistottumukset, tiesi kai myös kaksosten yllättävän lähdön yökylään. Mahdollinen rooli myös tiedon pimittäjänä (sukulaisten kuulema puhelu ja Ponkilaisten hiljentämispyrkimys, ehkä muutakin?). Tältä pohjalta katsottuna porakoneenlainausreissu saattoi olla todellisuudessa tiedonhankinta- ja avaimenpyydystämisreissu hänen tai heidän avittamiseksi, joka suunnitteli Veikon surmaamista. Mutta MR itse tuskin oli surmayönä talossa.