Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Hermione
Horatio Caine

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 3:15 pm Mistä sä Hermione voit päätellä ettei ole Annelin veitsi?

Kuva terästä on niin heikko, ettei siitä pysty päättelemään mitään.

Askarteluun tuota on voitu myös käyttää. Kahva on liian hyvässä kunnossa siihen nähden, että olisi työkalupakissa pyörinyt.
Niin siis oliko tuo kuva omasta veistestäsi, vaan siitä Ulvilan murhassa käytetystä veitsestä? Vai ovatko yksi ja sama? :lol:
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Veitsestä on olemassa todella hyvät kuvat. Esimerkiksi kuvan 39 perusteella voisi kuvitella, että veitsestä voisi olla analysoitavissa niitä seikkoja, joita mikkihirmukin on tuonut aiemmin täällä murhainfossa esille.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... start=1320

01.08.2023 on mikkihirmu kopsannut Alkinton virallisia kuvia viestinsä.Silti niitä on todella huonosti ja huonoja kuvia.

Poliisi on saanut nyt yli 60 vihjettä veitsestä. Onko ainuttakaan tarkistettu? Vihjeitä pyydettiin juuri Kuusirannan aikana.
Yli 60 kotia eikä vain kahta.
Mielestäni ei edes mikkihirmun vihjettä ole tarkistettu.
Viimeksi muokannut Vareksenpoikanen, La Tammi 04, 2025 4:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Se kunnon kuva oli mun veitsestä, jota käytetty vain kalan, lihan ja tomaattien leikkuuseen.
Teroitettu minun käsissä puikolla, mieheni käyttää sitä teroituslaitetta.

Surmaveitsen terästä ei ole julkisuuteen mielestäni koskaan tullut kunnon kuvaa. Nyt olisi KRPllä oiva tilaisuus tutkia veitsi kunnolla.
Todistepussissa se ei ole vuosien aikana muuksi muuttunut.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Vareksenpoikanen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:15 pm https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... start=1320

01.08.2023 on mikkihirmu kopsannut Alkinton virallisia kuvia viestinsä.Silti niitä on todella huonosti ja huonoja kuvia.

Poliisi on saanut nyt yli 60 vihjettä veitsestä. Onko ainuttakaan tarkistettu? Vihjeitä pyydettiin juuri Kuusirannan aikana.
Tuo ”nirhauma” on Fiskarsin logo😣
Nolo
Liitteet
IMG_6227.jpeg
IMG_6227.jpeg (428.6 KiB) Katsottu 1151 kertaa
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:18 pm Se kunnon kuva oli mun veitsestä, jota käytetty vain kalan, lihan ja tomaattien leikkuuseen.

Surmaveitsen terästä ei ole julkisuuteen mielestäni koskaan tullut kunnon kuvaa. Nyt olisi KRPllä oiva tilaisuus tutkia veitsi kunnolla.
Todistepussissa se ei ole vuosien aikana muuksi muuttunut.
Heitä nyt valehtelemasta. Tai sitten et tiedä mitä miehes tuola veitsellä tekee.
Ensinnäkin terän tyvellä on jyystetty jotain muuta kun mainitset ja puikosta ei jää mitään silmällä nähtäviä naarmuja, hehhehh.
Oikeista terottimista, oikein käytettynä ei jää terän lappeeseen mitään naarmuja. Veitsesi kärkiosan lappeella jäljt jollain pyörivällä aikaansaatu. Its en tuollaista raakkia sisälle asuntoon toisi.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

erämaaetsivä kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:38 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:18 pm Se kunnon kuva oli mun veitsestä, jota käytetty vain kalan, lihan ja tomaattien leikkuuseen.

....
Heitä nyt valehtelemasta. Tai sitten et tiedä mitä miehes tuola veitsellä tekee.
Ensinnäkin terän tyvellä on jyystetty jotain muuta kun mainitset ja puikosta ei jää mitään silmällä nähtäviä naarmuja, hehhehh.
Oikeista terottimista, oikein käytettynä ei jää terän lappeeseen mitään naarmuja. Veitsesi kärkiosan lappeella jäljt jollain pyörivällä aikaansaatu. Its en tuollaista raakkia sisälle asuntoon toisi.
Minä erehdyin luulemaan että neiti Holmes olisi liittänyt tänne korkearesoluutioisen kuvan itse surmaveitsestä. Mutta ei, kyseessä oli OMA veitsi! :lol: Tai mistä sitä voidaan tietää, MITÄ tuolla veitsellä on tullut tehtyä...

Tuo kyseinen veitsi on käsitelty sellaisilla työkaluilla, joita en päästäisi lähellekään omia keittiöveitsiäni. Ja keittiöveitset kuuluu keittiöön, muut työkalut esimerkiksi autotalliin eikä niitä sekoitella keskenään.

Keittiökäytössä roll-sharp teroitin on lyömätön työkalu ja hintaa sillä on alle parikymppiä. Neiti Holmesin olisi suonut saada sellainen joululahjaksi jo useimpi joulu sitten, ettei tarvitse keittiöveitsiä pilata väärillä teroitustyökaluilla...
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:21 pm
Vareksenpoikanen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:15 pm https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... start=1320

Tuo ”nirhauma” on Fiskarsin logo😣
Nolo
Tuo on erittäin hyvä huomio!
Eikä tarvitse tuntea noloutta ettet katso oikeaa kuvaa. Sitä vaan sattuu kömmähdyksiä!

No me muut ollaan katsottu ne muutkin kuvat ja tehty omat päätelmät niistä.

Tämä veitsi-keskustelu on itse asiassa hyvin merkityksellinen. Näes kun ne siellä KRP.ssä seuraavat minfon keskusteluja niin toivon mukaan priorisoivat nyt tämän savuavan aseen ykköseksi.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Hermione kirjoitti: La Tammi 04, 2025 5:31 pm
erämaaetsivä kirjoitti: La Tammi 04, 2025 4:38 pm

....
Minä erehdyin luulemaan että neiti Holmes olisi liittänyt tänne korkearesoluutioisen kuvan itse surmaveitsestä. Mutta ei, kyseessä oli OMA veitsi! :lol: Tai mistä sitä voidaan tietää, MITÄ tuolla veitsellä on tullut tehtyä...

Tuo kyseinen veitsi on käsitelty sellaisilla työkaluilla, joita en päästäisi lähellekään omia keittiöveitsiäni. Ja keittiöveitset kuuluu keittiöön, muut työkalut esimerkiksi autotalliin eikä niitä sekoitella keskenään.

Keittiökäytössä roll-sharp teroitin on lyömätön työkalu ja hintaa sillä on alle parikymppiä. Neiti Holmesin olisi suonut saada sellainen joululahjaksi jo useimpi joulu sitten, ettei tarvitse keittiöveitsiä pilata väärillä teroitustyökaluilla...
Olen ilmaissut vähän huonosti tuon" ei ole teroituspuikkoa nähnytkään", mistäpä tietää vaikka on puikolla pyyhkäisty, mutta puikko ei jätä naarmuja veitsen lappeeseen, varsinkaa poikittain terään nähden, eikä muutenkaan. Helposti ajattelee jos joku raiskaa veitsen tuohon kuntoo ei tiedä myöskään puikon käytöstä mitän.
Nuita samoja poikittaisia naarmuja on myös Ulvilan veitsessä, mielestäni se kertoo veitsen virheellisestä teroitustavasta, tai verstaalla lojuvasta toisarvoisesta, muuhun käyttöön joutuneesta veitsestä. Naarmut voi tulla myös liipasta/hiomakivestä.

Käytän myös roll-sharp (en tiennyt nimeä, googlasin ja näytti tutulta), huonoksi päässeen ajan sähkökäyttöisen tahkn läpi, mutta tuota käytän ja puikkoa viimeistelyyn ja ylläpidän terävyyttä.
Kissaihminen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Kissaihminen »

Vareksenpoikanen kirjoitti: Tämä veitsi-keskustelu on itse asiassa hyvin merkityksellinen. Näes kun ne siellä KRP.ssä seuraavat minfon keskusteluja niin toivon mukaan priorisoivat nyt tämän savuavan aseen ykköseksi.
Hyvä pointti ja ehdottomasti juuri näin! Se väline millä veitsi on teroitettu ratkaisee tietysti koko murhamysteerin. Viis mistään muusta. Kannattaa siis ehdottomasti jatkaa keskustelua eri menetelmistä veitsen teroitukseen.

Välillä en oikein tiedä pitäisikö näille keskusteluille itkeä vai nauraa, mutta viime aikoina hymyä on riittänyt.
(Kiitos Vareksenpoikanen ironiasta.)
mikkihirmu
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

Kissaihminen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 6:35 pm
Vareksenpoikanen kirjoitti: Tämä veitsi-keskustelu on itse asiassa hyvin merkityksellinen. Näes kun ne siellä KRP.ssä seuraavat minfon keskusteluja niin toivon mukaan priorisoivat nyt tämän savuavan aseen ykköseksi.
Hyvä pointti ja ehdottomasti juuri näin! Se väline millä veitsi on teroitettu ratkaisee tietysti koko murhamysteerin. Viis mistään muusta. Kannattaa siis ehdottomasti jatkaa keskustelua eri menetelmistä veitsen teroitukseen.

Välillä en oikein tiedä pitäisikö näille keskusteluille itkeä vai nauraa, mutta viime aikoina hymyä on riittänyt.
Kissaihmiselle haluan vain sanoa ,että en todellakaan aio tätä veitsen tunnistamista ,jos sellaiseen pyydetään,pitää ainoana totuutena,eikä se ratkaise asiaa ,on se teroitettu millä menetelmällä tahansa tai jos se on se ,joka minun toimestani hävisi meiltä Keväällä Toukokuun 9 päivä -06 . Se,että jos tuo veitsi on minun toimestani jäänyt vahingossa myymääni autoon ,ei vielä tarkoita sitä ,että mysteeri ratkeaisi.
Veitsestä pitää löytä jotain ,mikä jollain tapaa yhdistää joko minut tai tämän auton ostaneen tai molemmat jollain tavalla jolla voidaan todistaa että veitsi on auton mukana kulkeutunut tälle ostajalle.
Tämäkään ei vielä tee ostajasta muuta kuin epäillyn,eli pitää vielä olla jokin muu asia ,millä epäilty saadaan yhsdistettyä murhaan., ja sellainen minulla on . En tietenkään voi sitä täällä paljastaa,vaan sen saa tietää Poliisi sitten ,jos minut tunnistukseen kutsutaan.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Kissaihminen kirjoitti: La Tammi 04, 2025 6:35 pm

Juu sama täälä, nuo naamasta ennustamiset aiheuttaa mulle samanlaisa tunteita, siksi en niitä lue.
Eikö sinun kannattais pysyä pois jos aiheuttaa vastenmielisiä tunteita.
Ehkä et myöskään ymmärrä pointteja kaikesta.
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Tummennus minun:
turumurre kirjoitti: Ke Tammi 01, 2025 6:36 pm
Juu, nämä "uudet kuvat" aiheuttavat päänvaivaa. Selvensin hieman kaapin päätykuvaa.
Kuva
Laadusta tulee kyllä mieleen alkuaikamme vuodelta 2010, arvuutteluksi meni esitutkintamateriaalin kuvissa.
Kiinnostava tämä kyllä on, koska ainakin itselle tämä on uusi. Voisiko kuitenkin joku ystävällinen sielu postata mahdollisimman selkeän kuvasarjan tästä rekotilanteesta.

Jotain tuosta on ammennettavissa, näen siinä kolme suurempaa keskittymää: vasemmalta lähtien ihan lattianrajan yläpuolella ja sitten kaksi seuraava nurkkaan päin mentäessä, kerskimmäinen keskittymä ylempänä ja kolmas vielä ylempänä. Voisi kuvitella, että toiseen ja kolmanteen sekoittuu myös vereentyneestä astalosta tullutta heilahdusjälkeä(iskut uhrin sivusta).
Nämä selkeät keskittymät kuvastanevat uhrin päähän uponneita kolme iskua. Todennäköisesti ensimmäinen vasemmalla on suuiskusta ! Mitä tämä sitten mekitsee? sitäkö että se olikin ensimmäinenen (ja koska se on noin alhaalla oliko pää kääntyneenä enempi kaappiin päin), toiset kaksi lähempänä nurkkaa olevat, kuvastanevat silmäkulman kahta iskua.
Nyt teoriat syö toisiaan...,
siksi olisikin tärkeää saada selvät kuvat näistä rekokuvista (vink vink), kuvaa oli myös lattia-alueesta, rekouhrin kaapinsivulta, nekin kuvat selkeinä kertoisivat paljon.
Voisitko tarkentaa vielä mitä tarkoitat tuolla tummennetulla kohdalla? Näen ehkä nyt itsekin ne keskittymät. Eli tuollaisia viivamaisia pisarajonoja, jotka menevät jossain 60 asteen kulmassa kaapin kyljessä? Se on totta kyllä minustakin, että nuo kaapin kyljen verijäljet alkavat aika alhaalta.

Kehittelin sitten tälläisen teorian sinun inspiroimana. Minusta nuo kaapin kyljen verijäljet ovat voineet syntyä siitä. kun surmaaja on kääntänyt kirvestä kädessään varren akselin ympäri 180 astetta. Siis aluksi suu-iskussa on lyöty kirveen teräpuolella. Mutta tappavaksi iskuksi sopisi paremmin kirveen hamarapuoli kuin teräpuoli. Tuollaisen pienen kirveen pystyy kääntämään kädessään teräpuolelta hamarapuolelle yhdellä kädellä. Kokeilin tätä.

Eli kaapin kyljen verijäljet olisivat syntyneet, kun tekijä olisi vaihtanut kirveen iskupuolta teräpuolelta hamarapuolelle. Tällöin kirvestä olisi pitänyt pitää hieman uhrin yläpuolella, kun kiepsautus olisi tehty. Mielestäni ne kaapin kyljen veripisarat jatkuvat ihan tuonne lattialle asti. On nähtävistä minusta toisesta kuvasta. Eli teoria selittäisi ainakin jotenkin, miksi veripisaroita oli niin alhaalla kaapin kyljessä ja jopa lattialla.

Rekoilin tätä itse hieman, ja en nyt äkkiseltään keksinyt mitään mikä olisi tämän teorian torpannut.

Kaikenkaikkiaan pesuhuoneen oven ja kaapin kyljen veritahrat olisivat syntyneet näin.

1) Kirves alkuksi veretön
2) Kirves lyöty uhrin suuhun ja hammassilta takertunut kyytiin
3) Kirvestä pois suusta vedettäessä syntynyt tuo cast off tyyppinen viivamainen verijäki pesuhuoneen oveen
4) Tekijä lyönyt kaksi kertaa uppoamattamasti uhrin ohimoon. Tästä lisää veriroiskeita peusuoneen oveen.
5) Tekijä kiepauttanut kirveen oikeassa kädessään ympäri. Siten että iskupuoli vaihtunut teräpuolelta hamarapuolelle. Kiepsautus tehty surmaajan oikeassa kädessä myötäpäivään. Tästä kaapin kyljen veriroiskeet.
6) Verettömällä hamarapuolella lyöty tappava isku. Tällöin teräpuolelta lentänyt myös jotain veriroiskeita pesuhuoneen oveen lisää.
7) Luultavasti tappavan iskun jälkeen kirvestä ei ole enää kovalla voimalla vedetty pois, joten tästä ei ehkä enää ole paljoa veriroiskeita.

Rakentavaa kritiikkiä otetaan vastaan. Tässä teoriassa kaapin kyljen veriroiskeista pystyy suurinpiirtein laskemaan, missä kirves on ollut kun mahdollinen kiepsautus on tehty.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Todettu jo aiemmin. Tuo silta ei ole tarttunut mihinkään. Se on lentänyt/ sylkäisty ulos suusta.

Silta on käytännössä ehjä. Ja tässä asiassa olen todellakin ammattilainen.

Eli turha keksiä muuta.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Voisiko joku tähän kuvaan nyt piirtää ne viivamaiset kohdat, kun minä en niitä erota.
Liitteet
IMG_6228.jpeg
IMG_6228.jpeg (424.79 KiB) Katsottu 886 kertaa
Vastaa Viestiin