Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Säfööri
Sabrina Duncan

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Säfööri »

erämaaetsivä kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 12:28 pm
Säfööri kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 11:53 am Kiitokset. Lausunto ei selvästikään ilmaise mitään sen suuntaista, että terää olisi jälkikäteen muotoiltu tai teroitettu poikkeavasti. Kuvien ja lausunnon perusteella sitä on teroitettu aika lailla oikeaoppisesti. Smirgeli, liuskelaikka ja tahko jättää rajumpia jälkiä. Kahvaa vasten oleva osa terää on lähes koskematon ja kulumaton, mutta harvoin kahvanjuurella mitään leikataan.
Kutakuinkin samaa mieltä veitsestä, tuossa on esiviiste, eli kavennusviiste vaan toisella puolella.
Teroituksesta olen kyllä sitä mieltä, ettei tuohon esiviisteeseen olisi tarvinnut teroitettaessa koskea millään työkalulla. Puukon terä on asia erikseen, koska tehty lastuavaksi ja puukon loiva viiste on vielä kovera tahkoamisesta johtuen ja näin helppo teroittaa käytössä hiomakivellä, vaatii aina välillä myös tahkoamisen jotta kovera malli säilyy.
Tässä veitsessä on suuosassa myös leikkaava viiste ja sitä työstämällä pelkästään teroitus hoituu.
Aijemmissa kuvissa näytti aaltomaiselta tuo suuosa, mutta uusien kuvien myötä näyttäs olevan ok. Siis viimeistely ja ylläpito tehty puikolla.

Edelleen nuo naarmut esiviisteessä ei kyllä viittaa ammattilaisen tekemään teroitukseen, varmaan on kivellä jyystetty turhaan.
Juu turhaan hinkattu ainakin tuosta kahvapäästä. Toki epäilen, että terän kuluessa suustaan lähempää kärkeä, on veistä ohennettu hiomakivellä. Toinen puoli näyttäisi hiomattomalta.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Tuo veitsi ei ole juurikaan kulunut, siis senhän huomaa kaventuneeesta terästä. Itselläni on pari joiden terästä enää vajja puolet jäljellä.
Tässä videossa Miiss Holmesille iltapuhdetta, tuollaisen rakennat niin loppuu se narmiminen.
https://www.youtube.com/watch?v=wPHa-roeeFw

En ole kyllä tuollaista käyttänyt, mutta ehkä joskus. Löysin sattumalta kun hain teroitusmallia...
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ihan älyttömän hyvä idea!!! :lol:

Hassua, että jo sivulla 84 oli tuo Fiskarsin kommentti veitsestä ja silti täällä vielä hoetaan, että rälläkällä'' on hiottu.
Tuossa Fiskarsin lausunnossa oli myös tuotu esiin tuo tiskikone, jota itse ehdotin jo joskus 2007/2008.

Eli kaiketi on nyt selkeää, että veitsi, jolla Jukan kehoon reikiä tehtiin, ei ollut työmiehen villa veitsi, vaan ihan kotikäytössä ollut halpis fileerausveitsi jostain 1980-luvulta.

Eikä selkeästi ainakaan Mikkihirmun veitsi, koska hän kertoi sitä rajusti käsitelleensä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 1:07 pm Ihan älyttömän hyvä idea!!! :lol:

Hassua, että jo sivulla 84 oli tuo Fiskarsin kommentti veitsestä ja silti täällä vielä hoetaan, että rälläkällä'' on hiottu.
Tuossa Fiskarsin lausunnossa oli myös tuotu esiin tuo tiskikone, jota itse ehdotin jo joskus 2007/2008.

Eli kaiketi on nyt selkeää, että veitsi, jolla Jukan kehoon reikiä tehtiin, ei ollut työmiehen villa veitsi, vaan ihan kotikäytössä ollut halpis fileerausveitsi jostain 1980-luvulta.

Eikä selkeästi ainakaan Mikkihirmun veitsi, koska hän kertoi sitä rajusti käsitelleensä.
Noo katos kun parempaa kuvaa saadaan niin tieto lisääntyy.
Voihan silti olla ollut sopimattomassa käytössä viimeiset aikansa, palveltuaan ensin innokasta kalamiestä. Viimeistään Tähtisentiellä käyttö muuttui sopimattomaksi ; )
Säfööri
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Säfööri »

Vaikka veistä ei kaupassa myyty tupen kanssa, ei se tarkoita sitä, ettei Tähtisentien tapahtumissa olisi veistä kuljetettu tupessa. Tupen saa tehtyä helpoimmillaan vaikka työmaamoran tupesta. Nokka poikki ja pätkä vesiletkua jatkeeksi. Toki kahvan pitää olla suurin piirtein tupen suuhun sopiva.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin.
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Jos nyt olettaa, että ne verhon mustat teipin jämät ovat peräisin surma-veitsestä, niin tämähän viittaa johonkin askarteluveitseen. Tuollaisessa askartelukäytössä ollutta veistä joutuu aika usein teroittamaan, mutta ei silti puhuta kauhean kovasta käytöstä. Tällöin varmaan itse puikkoteroitintakin säilytettiin mahdollisessa askarteluhuoneessa, eikä keittiössä.

Se, ettei puikkoteroitinta löytynyt surmatalosta, on huomiota herättävää. Jos foliohattuilee, niin eikö uhrin vaimo hakenut jotain työhuoneestaan pakastimen tyhjennysreissulla? Vai muistanko väärin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Haki.

Laittoi pakastimen sulamaan ja vei joitakin pusseja roskikseen ja jäätelöä turvakotiin.
Ja minun mielestäni myös sinne laittamansa astalon.

Tuskin olisi niin kaukaa viisas ollut tuossa tilanteessa, että olisi myös teroittimen piilottanut.

Siinä matkalla sinne pesuhuoneen ovelle, oli se pakastinkin. Kodinhoitohuoneessa.

Minä näen asian niin, että kun näppylähankat käsissään oli astaloa (minusta pikku sorkkarauta tai isompi vasara) käsitellyt, oli senkin tarkoitus jäädä sinne makkarin lattialle.
Mutta kun joutui puhelimesta lähdettyään uudestaan hakemaan tuon astalon avukseen, piti se laittaa sormenjälkien vuoksi piiloon.
pakastin on mun lemppari. Tai siis paikka, jonne olisin siinä hädässä astalon itse työntänyt, kun vaihtoehdot oli aika vähissä ja aikaa rajallisesti.

Mulle jäi Jukasta aikanaan aika tyly kuva. Pisti lapsia ''jäähylle'' pakkaseen ulos, halveksi Annelin sometyötä, oli paljon reissussa ja jotenkin vaikutti hieman 'häntäheikiltä', kun naimisissa ollessaan uuden jostain kurssilta nappasi. Yhtä ainoata hymyilevää kuvaa ei Jukasta koskaan ole netistä löytynyt. Oliko siis myös tosikko ja hymytön?
Kaiken kaikkiaan siis ihminen, joka saattoi olla äärimmäisen rasittava kumppanina.

Eli en lähtisi miettimään tätä murhana, vaan käsistä riistäytyneenä rajumpana perheriitana, jonka aikana sanoi Annelille niin v-mäisesti, että silmissä sumeni. Ja ehkäpä laittoi juurikin Annelin sinne ''jäähylle''. Eli käsitteli kuin lasta.

....mulla olisi varmasti mennyt hermot, mutta olisi jatkanut sen matkalaukun pakkausta, en muuta.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

perusasiamies kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 2:28 pm Jos nyt olettaa, että ne verhon mustat teipin jämät ovat peräisin surma-veitsestä, niin tämähän viittaa johonkin askarteluveitseen. Tuollaisessa askartelukäytössä ollutta veistä joutuu aika usein teroittamaan, mutta ei silti puhuta kauhean kovasta käytöstä. Tällöin varmaan itse puikkoteroitintakin säilytettiin mahdollisessa askarteluhuoneessa, eikä keittiössä.

Se, ettei puikkoteroitinta löytynyt surmatalosta, on huomiota herättävää. Jos foliohattuilee, niin eikö uhrin vaimo hakenut jotain työhuoneestaan pakastimen tyhjennysreissulla? Vai muistanko väärin.
Eiväthän ne verhon jäljet veitsestä ole, miksi ihmeessä edes olisivat? Veitsestä jää viilletty reikä, nuo ovat pyöreitä rispaantumia.

Fiskarsin lausunnon mukaan veitsi on ollut "todella kovassa käytössä" ja sitä on teroitettu usein puikkoteroittimella. Miksi emme heitä uskoisi, kun varmaan veitset tuntevat. Fiskarsin ruokalassa on saman ikäisiä veitsiä käytössä, eivätkä ole näin kuluneita.

Vain yksi jutussa pidätetty on käyttänyt usein fileerausveistä sekä kalastuksessa että metsästysharrastuksessaan. Kuinka ollakaan, hänellä oli myös kertomansa mukaan metsästäjäntakki, jotka ovat 100% polyesteriä, koska niiden pitää olla kahisemattomia. En tiennyt että hänellä on tuollainen, vaikka kirjassa epäilin kuitujen perusteella, että tekijällä oli ehkäpä metsästystakki.
Mutta metsästystakin taskussa hänellä oli kuulemma kääntöveitsi, kertoi poliisille. Fileerausveitset olivat kotona keittiössä ja auton perässä kalapakissa.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 3:17 pm Haki.

Laittoi pakastimen sulamaan ja vei joitakin pusseja roskikseen ja jäätelöä turvakotiin.

Tuskin olisi niin kaukaa viisas ollut tuossa tilanteessa, että olisi myös teroittimen piilottanut.

Siinä matkalla sinne pesuhuoneen ovelle, oli se pakastinkin. Kodinhoitohuoneessa.

Minä näen asian niin, että kun näppylähankat käsissään oli astaloa (minusta pikku sorkkarauta tai isompi vasara) käsitellyt, oli senkin tarkoitus jäädä sinne makkarin lattialle.
Mutta kun joutui puhelimesta lähdettyään uudestaan hakemaan tuon astalon avukseen, piti se laittaa sormenjälkien vuoksi piiloon.
pakastin on mun lemppari. Tai siis paikka, jonne olisin siinä hädässä astalon itse työntänyt, kun vaihtoehdot oli aika vähissä ja aikaa rajallisesti.

Hyvä ettet ole mikään surmaaja. Se pakastinhan on ihan idioottimainen piilopaikka, kun jos ja kun se astalo löytyy, niin on aika vaikea selitellä, että huppis varmaan vei sen sinne.
Astalo pitää olla paikassa, missä huppumies on kertomuksen mukaan liikkunut. Jos sulla on kiire, heität siis sen astalon takapihalle. Siellä se voi olla, mutta se ei voi olla pakastimessa.

Ja kai nyt jo tiedät, että ko. pakastin oli kaappipakastin, ja se tutkittiin, eikä siellä ollut mitään astaloita?

Yrittäkää nyt vähän päästä eteenpäin, tää on ihan älytöntä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka

Ja kun kerran astalo oli niin verinen, että tiputteli veripisaroita ympäriinsä, kun kerran oli uponnut kolme kertaa ihmisen päähän, niin oliko Annelilla tätä varten joku muovipussi siellä ovella, josta hän vasemmalla kädellä koputteli Jukan kuoliaaksi? Vai miten hän esti tai siivoili ne veripisarat siitä matkalta pesuhuoneesta ja pakastimen lokerosta? Mahtoi siellä olla kiva haju siellä pakastimessa sitten kun kiinteistönvälittäjä tuli paikkoja katselemaan.

Ja miten hän sai ne pisarat menemään terassin ovelle ja siitä ulos?
www.shorturl.at/agoNS

Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ne pisarat ulko-oveen ja ulkopuolelle tuli jo ennen häkesoittoa, ikkunaa loppuun rikkoessa.
Astalo oli lattialla fileerausveitsen heiluessa.
Maassa siksi, että sillä oli rikottu ”jäähyn” takia ikkuna ulkoa lukon vierestä.
Ehkä tuo ikkuna ei hajonnut kokonaan, edes läpi asti. Ehkä Jukka tajusi, mikä meteli syntyy, jos Anneli paiskii koko ikkunan rikki.

Ei ollut muovipussia.
Pesuhuoneessa oli lavuaari, jossa tuon astalon huuhtaisi. Eihän se veressä uinut, vaan iskeytyi napakasti pari kertaa päähän.
Itse kertoi pesseensä kädet. Mikä olisi selittänyt veren viemärissä, jos dekkareita oli lukenut.

Roiskejäljet ulkoa katsottuna oven vasemmassa kulmassa täsmää lyönti asentoon.

Anneli ei välttämättä edes miettinyt jäikö lattialle jotain. Siksi kertoi käyneensä koittamassa pulssia. Se selittäisi veripisarat.

Kädet puhtaana puhtaaksi huuhdottu astalo puolukkapussien ja kruunu vihannesten alle/taakse.
Tutkijat eivät tyhjentäneet pakastinta, vaan vilkaisivat tod näk aika päällisin puolin.
Annelilla sen sijaan oli kiire päästä sulattamaan pakastinta. Miksi?
Ei ne pakasteet siellä miksikään olisi mennyt.
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 5:14 pm astalo puolukkapussien ja kruunu vihannesten alle/taakse.
Tutkijat eivät tyhjentäneet pakastinta, vaan vilkaisivat tod näk aika päällisin puolin.
Annelilla sen sijaan oli kiire päästä sulattamaan pakastinta. Miksi?
Ei ne pakasteet siellä miksikään olisi mennyt.
Ihan totta joo. Mutta miksi juuri pakastin, kaikista paikoista? Ajattelikohan että miespoliisit eivät sitä keksi koska keittiössä, naisen valtakunnassa? Suunnittelikohan jopa etukäteen tämän sulatusjuonensa?
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 3:17 pm Siinä matkalla sinne pesuhuoneen ovelle, oli se pakastinkin. Kodinhoitohuoneessa.
Öö, oliko siellä siis kaksi pakastinta? Keittiössä kaappipakastin ja kodinhoitohuoneessa vielä erillinen pakastin? Pohjapiirustuksesta näkee kyllä, että kodinhoitohuoneessa olisi ollut kaksi sähkölaitetta, toinen näkyykin kuvissa eli pesukone, mutta tuosta toisesta sähkölaitteesta en ole nähnyt kuvaa.

Onko meillä sellaista kuvaa kodinhoitohuoneesta, jossa näkyy paremmin mitä kodinkoneita siellä on ja mitä ei?

Tuossa näkyy tuo pesukone keittiönpuoleisessa nurkassa.
KUVA 25

Kodinhoitohuone JPEG 467

Kuva
-------------
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mun muistikuva on, että khh:ssa oli 100% varmasti pakastin.
Korjatkaa, jos muistan väärin.

Ei sitä ole voinut suunnitella etukäteen.
Sä ryntäät iskuja lyömästä, huudot astalon verestä ja sekunneissa mietit mihin sen työnnät.

Koska olen hullu ja mulla on myös khh:ssa pakastin, tein aikoinaan ”empiirisen tutkimuksen”😂
Kysyin perheenjäseniltä ja kaikilta kavereilta mihin jemmaisivat kiiressä meidän khh:ssa jotain sellaista tärkeää, jota kukaan muu ei saisi hetkeen nähdä.

Kaappeja 9 kpl, pyykkikaappeja 2, roskiskaappi, pikku jääkaappi, pakastin, pesukone, kuivausrumpu, vieressä wc, pesuhuone, sauna. Ovi ulos, jonka vieressä heti ovi pannuhuoneeseen.

Kaikki naispuoleiset vastasi pakastin. 8/14. Ja miehistä 2.
Lopuista 1 miehistä olisi laittanut ilmastointikanavaan, yksi kiukaaseen, yksi yläkaappien päälle.
Hank Schrader
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Hank Schrader »

Kuolemannaakka kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 3:54 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2025 3:17 pm Haki.

Hyvä ettet ole mikään surmaaja. Se pakastinhan on ihan idioottimainen piilopaikka, kun jos ja kun se astalo löytyy, niin on aika vaikea selitellä, että huppis varmaan vei sen sinne.
Astalo pitää olla paikassa, missä huppumies on kertomuksen mukaan liikkunut. Jos sulla on kiire, heität siis sen astalon takapihalle. Siellä se voi olla, mutta se ei voi olla pakastimessa.

Ja kai nyt jo tiedät, että ko. pakastin oli kaappipakastin, ja se tutkittiin, eikä siellä ollut mitään astaloita?

Yrittäkää nyt vähän päästä eteenpäin, tää on ihan älytöntä.
Tuossahan se tuli hyvin yllä selitettyä, että sen astalon oli tarkoitus jäädä siihen lattialle, mutta asian kanssa tuli kiire ja keksittiin hätäratkaisu, varsin toimiva vieläpä.

Eihän siinä siis oikeasti ole mitään järkeä, että yksi tärkeimmistä asioista hakea kotoa miehen ja isän kuoleman jälkeen on lapsille jätskiä pakastimesta. Siitä ollaan varmaan kaikki samaa mieltä.
Vastaa Viestiin