VittoriaVetra kirjoitti: Ti Helmi 11, 2025 1:10 pm
Hätäkeskuspäivystäjä ei toiminut niinkuin olisi kuulunut toimia.
Hän ei kehota soittajaa piiloutumaan. Monia häke tallenteita kuunnteltuani kaikissa häke käskee piiloutumaan ja sulkemaan oven. Siis piiloutumaan lukittujen ovien taakse. Olkoon se sitten kylpyhuone, makuuhuone tms. Kunhan saa oven kiinni ja siten piiloutua hyökkääjältä.
Häke ei myöskään voi sanoa, että "Odota hetki, mä meen hetkeksi pois linjoilta". Että mitä... . Taloon on juuri murtautunut puukkomies ja häke sanoo että ootatko hieman kun mä meen hetkeksi pois linjoilta..ja jättää avuttomaan tilaan tämän apua pyytävän. Ei edes neuvo mitä tämän avunpyytäjän tosiaan tulisi tehdä sillä aikaa kun hän vähän käy muualla,vaikka tositoimet ovat juuri puhelussa kuultavissa. KOSKA hÄKE päivystäjähän ei ole mitenkään voinut tietää ettei puukkomies vahingoita soittajaa eikä lapsia..eihän.
Miten onkaan, että jo alusta alkaen, häkepuhelusta myöten, kaikki meni päin mäntyä...
En tunne hätäkeskuslaitoksen ohjeita tällaisiin tilanteisiin, mutta epäilen, että päivystäjä toimi, kuten kuuluukin. Päivystäjä kyselee aika niukat tiedot, minkä jälkeen hän hälyttää apua paikalle. Ei päivystäjällä ole mitään edellytyksiä suojella Annelia tai lapsia eikä hänellä ole minkäänlaisia tietoja vaikkapa talossa mahdollisesti olevista turvapiiloista.
Päivystäjän palattua linjoille, hän kyllä kyselee että "missä tekijä on?". Se jää ikuiseksi arvoitukseksi, olisiko antanut uusia ohjeita, mikäli tekijä olisi edelleen riehunut takkahuoneessa.
Miksi muuten niin moni ajattelee, että puukkomies potentiaalisesti hyökkäisi lastenkin kimppuun? Tarkasteltaessa pienten lasten surmia, aivan ylivoimaisesti todennäköisin tekijä on oma vanhempi. Itse en tiedä Suomesta yhtään tapausta, jossa pikkulapsia olisi tapettu silmittömästi ainakaan sivullisen toimesta.