Saamelaisfeministi haluaa lopettaa Lappi-sanan käytön - pitää sanaa rasistisena ja kolonialistisena
Re: Saamelaisfeministi haluaa lopettaa Lappi-sanan käytön - pitää sanaa rasistisena ja kolonialistisena
Vasta aika isona tajusin,että lappalainen onkin eri kuin lappilainen, silti ovat aina mulle olleet pohjoisessa asuvia.Saamelaiset taas miellän poronkasvattajiksi, joilla oma kieli ja vaatteet. Neekerikään ei mulle ole haukkumasana ( paitsi ehkä nykyään kaiken öyhötyksen takia).Aiemmin se kuvasi mustaa ihmistä.
-
Esko Hobitti
- Lauri Hanhivaara
Re: Saamelaisfeministi haluaa lopettaa Lappi-sanan käytön - pitää sanaa rasistisena ja kolonialistisena
Lappalainen sukunimenä myös vaihdettava, ovat joko rasisteja, rasismin uhreja tai kulttuurin omijoita. Ennen vanhaa nuo kylähullut sentään meuhkas paikallisesti, nyt pääsee kaikki maailmanlaajuisesti ääneen ja roskamedia vielä tekee juttuja näistä.
Olen 180 metriä pitkä nykynuori | Krista Kiuru on lihava!
It’s very difficult to win an argument with a clever person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person
It’s very difficult to win an argument with a clever person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person
Tiedän voivani sanoa lappalainen ilman seuraamuksia. Lappalainen, lappalainen, lappalainen.Knobster kirjoitti: Ke Tammi 15, 2025 10:00 pm Todistit itse juuri todeksi tuon että luulet voivasi kutsua lappalaisiksi tai neekereiksi ilman seuraamuksia.
Mitäs meinasit tehdä?
Aivan helvetin se ja sama yhdellä kirjaimella, kun suurin osa ei varmasti edes tiedä eroa tai varsinkaan, että toinen on mukamas loukkaava ja toinen ei.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
No pitää varmaan alkaa välttämään tuota lappalainen nimitystä ja alkaa kutsumaan heitä poronpurijoiksi tai jänkäjoonaksiksi, ettei tule loukattua tuolla lappalainen sanalla, tähän asti olen käyttänyt tuota lappalainen sanaa kun olen kuvitellut sen olevan jotenkin neutraali ja kohtelias nimitys
Seuraavaksi kielletään kannustus:
'Pidän sulle peukkuu'
'Pidän sulle peukkuu'
Tämä. Uutta mulle että lappalainen on loukkaava nimitys. Nuo kaikki kiertoilmaisut vaan tuppaa olemaan niin hankalia käyttää että menee aikaa ennenkuin saan kokonaan korvattua lappalainen-sanan nunnuka nunnuka lailailailla. Mä olen niin woke nykyään että en sano asiallista tummaihoista neekeriksi. Jotain raiskaajasomalia sanon, koska mun on tarkoituskin halventaa sitä.damfin kirjoitti: To Tammi 16, 2025 9:22 am No pitää varmaan alkaa välttämään tuota lappalainen nimitystä ja alkaa kutsumaan heitä poronpurijoiksi tai jänkäjoonaksiksi, ettei tule loukattua tuolla lappalainen sanalla, tähän asti olen käyttänyt tuota lappalainen sanaa kun olen kuvitellut sen olevan jotenkin neutraali ja kohtelias nimitys
miten käy Satu Lapille?Esko Hobitti kirjoitti: To Tammi 16, 2025 6:18 am Lappalainen sukunimenä myös vaihdettava, ovat joko rasisteja, rasismin uhreja tai kulttuurin omijoita. Ennen vanhaa nuo kylähullut sentään meuhkas paikallisesti, nyt pääsee kaikki maailmanlaajuisesti ääneen ja roskamedia vielä tekee juttuja näistä.
-
Siehän_Sherlokki_oot
- Scooby-Doo
Eikö samalla logiikalla kaikki ruotsinkieliset paikannimet ole kolonialistisen syrjiviä? Kyllä minä Villmanstrandista niin mieleni pahoitin.
-
anaboliantti
- Neuvoja-Jack
Tarkastaja Levisi kirjoitti: Ke Tammi 15, 2025 2:35 pm Hän työskenteli muutaman vuoden myös vihreiden Maria Ohisalon eduskunta-avustajana.
Lapaa pystyyn kuka on ullattunut että tämäkin seinähullu femakko on juuri vihreän puolueen ytimessä?
"Lopettakaa nyt tuo uikuttaminen islamin hyökyaallosta ja opetelkaa uimaan!"
- SDP:n kansanedustaja Arja Alho
- SDP:n kansanedustaja Arja Alho
Voisihan sitä lopettaa myös sanan savolaiset, on se aika häppee sannoo olevansa savosta.
Tai vaikka hämäläinen, he ovat sanonnan mukaan hitaita hämäläisiä.
Lappi on samalla tavalla suomen maakuntia, kuin nuo edellä olevatkin.
On helpompi löytää osoite perille, kun tietää suurin piirtein missä osassa maata, mikäkin osoite on.
Tai vaikka hämäläinen, he ovat sanonnan mukaan hitaita hämäläisiä.
Lappi on samalla tavalla suomen maakuntia, kuin nuo edellä olevatkin.
On helpompi löytää osoite perille, kun tietää suurin piirtein missä osassa maata, mikäkin osoite on.
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
Niin. Kieltämättä vaikea kuvitella asiaa, joka kiinnostaisi eksotiikannälkäisiä turisteja enemmän kuin nälkävuoden pituinen selonteko vaikkapa siitä, keiden Saamelaiskäräjät antaa kutsua itseään saamelaiseksi ja keiden ei. Se olisi kaikkien aikojen turismimarkkinointia. Miettikää nyt, vietäisiin brittiläisiä lapsiperheitä jonnekin hakkuuaukon reunalle kuuntelemaan lapphilaisella nuotilla höystetyllä rallienglannilla paasattua saarnaa siitä, että näin se kolonialisti meitä riistää. Ja sitten tulisi paikallinen porokeisari siihen ja kysyisi, että mitä vitthua tet minun tonthilla teette. Varmasti tulisivat britit uudestaan ja kehottaisivat kavereitaankin kantamaan rahansa Lappiin.Laiti kertoo halveksuvansa Lappiin kohdistuvaa massaturismia, sillä hän pitää sen markkinointia välinpitämättömänä. Markkinointi ei tuo tarpeeksi esille alueen poliittisia ristiriitoja tai saamelaisten asemaa.
Jos Petra Laiti kokee tuon kannattavaksi, niin ainahan hän voi perustaa oman matkailufirman ja ruveta markkinoimaan Lappia juuri niin kuin itse parhaaksi katsoo. Miksi minusta tuntuu, että siihen ei kuitenkaan ole intoa?
Eikös se Pohjoisessa napapiirissä mene heinäkenkien levinneisyyden alaraja, näin onm ainakin joskus kerrottu olevan.Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Tammi 15, 2025 10:37 pm Ketkäs noista nyt sitten on niitä vähän yksinkertaisia peikonnäköisiä tappeja, niin tietää jatkossa kutsua oikealla termillä?
Poronmunanpurija, kerppaheikki, heinäkenkä, lappalainen, semieskimo... mitä niitä nyt onkaan.
Onhan siinä toki se mahdollisuus että jos ilmasto kerran lämpenee kuten on väitetty niin jänkätapit pakenee yhä pohjoisemmaksi.
Oulun_Kungas kirjoitti: To Elo 28, 2025 8:35 pm täh? elää kerrostalossa. varmaan yli puolet suomalasista elää. tekeekö se heistä huonoissa oloissa eläviä? itekeki asun vittu
Olen syntynyt maassa nimeltä Suomi ja olen koko elämäni kutsunut itseäni suomalaiseksi.
Suomi=suomalainen, Lappi=lappalainen, näin minulle aikanaan koulussa opetettiin. Nykyään taitavat opettaa ihan muita asioita, juuresten kera
.
Vai olenko sittenkin suomilainen
.
Suomi=suomalainen, Lappi=lappalainen, näin minulle aikanaan koulussa opetettiin. Nykyään taitavat opettaa ihan muita asioita, juuresten kera
Vai olenko sittenkin suomilainen
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Pamela Anderson
Ja taas Anter Yasa naulasi:
”Saamelaisaktivisti” on tosiasiassa yhtä kuin vitivalkoinen vasemmistolainen, jolla on ruotsalais-/saksalaiset juuret – natsi, joka roolipelaa vähemmistöä, jotta voi tuntea itsensä ylemmäksi, käskyttää muita ja esittää olevansa moraalisesti parempi
”Saamelaisaktivisti” on tosiasiassa yhtä kuin vitivalkoinen vasemmistolainen, jolla on ruotsalais-/saksalaiset juuret – natsi, joka roolipelaa vähemmistöä, jotta voi tuntea itsensä ylemmäksi, käskyttää muita ja esittää olevansa moraalisesti parempi
JanitaSlim kirjoitti: ↑
Tähän rikokseen ei nyt millään tapaa liity kommunismi, sateenkaarismi, tai vasemmisto. Koitetaan pitää keskustelu asiallisena
Tähän rikokseen ei nyt millään tapaa liity kommunismi, sateenkaarismi, tai vasemmisto. Koitetaan pitää keskustelu asiallisena
-
Paikallaviivahattu
- Watson itse
No mitäköhän se Anter muka "naulasi" varsinkaan tuon vitivalkoisuuden korostamisella? Eivät saamelaiset nyt sentään mustaihoisia ole, vaikka olenkin kuullut joskus heitä jänkäneekereiksi kutsuttavan.