Mistä olet saanut tällaisen tiedon?Kuolemannaakka kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 1:22 amOli.Hank Schrader kirjoitti: La Tammi 18, 2025 10:38 pmJaa, oliko takkahuoneessakin lattialämmitys?Kuolemannaakka kirjoitti: La Tammi 18, 2025 7:56 pm
Missä tämmöisestä verestä on kerrottu?
Lahden housut olivat takaa lähes täysin verettömät, koska pystypainin jälkeen makasi sängynreunalla, valui siitä istualleen sängyn viereen lattialle ja siitä kaadettiin selälleen eikä liikkunut juuri lainkaan koko episodin aikana.
Ihmisveri kuivuu poliisin tekemien rekonstruktioiden mukaan kylmällä lattialla, ilman että ihminen piehtaroi siinä päällä 8 minuutissa kosketuskuivaksi(ei tartu kengänpohjaan). Kun poliisi tuli paikalle n. 6 minuuttia surmaajan poistumisen jälkeen ja
ensihoitajat noin 1-2 min sen jälkeen, ja surmaaja oli paikalla ainakin n. 4 minuuttia, niin onhan ne
ohuimmat jäljet silloin kuivat.
Takkahuoneessa mainittiin lattialämmityksen olevan kovalla.
Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia
-
Hank Schrader
- Alibin satunnaislukija
Re: Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia
Wow. Melkein veti minut sanattomaksi tämä viimeinen kysymys.Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 10:22 amMistä olet saanut tällaisen tiedon?
Luulin, että tavan suomalaisille on itsestäänselvyys ymmärtää, että suomalaisissa taloissa, joissa on kivi/laattalattia (tyypillisesti vain osa talon lattioista on toteutettu näin), on laattalattian alla myös lattialämmitys. Lattialämmitys on vastuksilla toteutettu, jos on suora sähkölämmitys, tai vesikiertoisesti jos talossa/asunnossa on vesikiertoinen keskuslämmitys. Jälkimmäinen toteutui Tähtisentiellä, koska siellä oli öljylämmitys.
Miksi on itsestäänselvää, että takkahuoneen laattalattia oli lämmitetty? Koska lämmittämätön kivi/laattalattia tuntuu jalan alla epämiellyttävän kylmältä. Suomalaiseen asumisstandardiin kuuluu, että kivilattiat on lämmitetty. Breaking Bad sarjan todennäköisesti läpikotaisin tuntevana muistat varmaan, miten Skyler ihasteli Tedin kylpyhuoneen lattialämmitystä. Jossain Arizonassa juu lattialämmitys voi olla luksusta, mutta Suomessa itsestäänselvyys.
Monissa taloissa, varsinkin 2000-luvulla rakennetuissa talon lämmitys on toteutettu kokonaisuudessaan lattian kautta. Lattialämmitys ei kuitenkaan ole välttämätön parketti/puu/laminaatti/korkki/muovimattolattioiden alla, koska kyseiset materiaalit eivät jalan alla tunnu samalla tavalla kylmältä, kuin lämmittämätön kivilaatta.
-
Hank Schrader
- Alibin satunnaislukija
No nyt mennään taas kyllä tosi pitkälle. Mikä on yhteys Breaking Bad -sarjan ja Ulvilan murhajutun välillä minun nimimerkkini lukuunottamatta? Itse en kyllä lainkaan muista tuota kohtaa, mutta mielenkiintoista on, että sinä muistat. Ehkä sait siitä hyviä ideoita omiin käsikirjoituksiisi eli skenaarioihisiHermione kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 12:47 pmWow. Melkein veti minut sanattomaksi tämä viimeinen kysymys.
Luulin, että tavan suomalaisille on itsestäänselvyys ymmärtää, että suomalaisissa taloissa, joissa on kivi/laattalattia (tyypillisesti vain osa talon lattioista on toteutettu näin), on laattalattian alla myös lattialämmitys. Lattialämmitys on vastuksilla toteutettu, jos on suora sähkölämmitys, tai vesikiertoisesti jos talossa/asunnossa on vesikiertoinen keskuslämmitys. Jälkimmäinen toteutui Tähtisentiellä, koska siellä oli öljylämmitys.
Miksi on itsestäänselvää, että takkahuoneen laattalattia oli lämmitetty? Koska lämmittämätön kivi/laattalattia tuntuu jalan alla epämiellyttävän kylmältä. Suomalaiseen asumisstandardiin kuuluu, että kivilattiat on lämmitetty. Breaking Bad sarjan todennäköisesti läpikotaisin tuntevana muistat varmaan, miten Skyler ihasteli Tedin kylpyhuoneen lattialämmitystä. Jossain Arizonassa juu lattialämmitys voi olla luksusta, mutta Suomessa itsestäänselvyys.
Monissa taloissa, varsinkin 2000-luvulla rakennetuissa talon lämmitys on toteutettu kokonaisuudessaan lattian kautta. Lattialämmitys ei kuitenkaan ole välttämätön parketti/puu/laminaatti/korkki/muovimattolattioiden alla, koska kyseiset materiaalit eivät jalan alla tunnu samalla tavalla kylmältä, kuin lämmittämätön kivilaatta.
Ei kaikki kivi- ja laattalattiat Suomessa ole lämmitetty, ei lainkaan. En sano, etteikö olisi todennäköistä, että takkahuoneessa oli lattialämmitys, mutta ei siitä todellakaan ole ollut mitään puhetta.
Pahoittelen, että saatoin olettaa vähän liikoja sinusta ja populäärikulttuurin tuntemuksesta. Breaking Bad -sarja spinoffeineen kuuluu laadukkaimpaan päähän sarjoista, mitä rapakon takaa on tullut ja itse asiassa kestävät useamman katselukerran johtuen erinomaisesti rakennetuista henkilöhahmoista sekä monimutkaisista syy-seuraussuhteista, joita sarjaan on rakennettu. Mitä valintoja kukin sarjan hahmo tekeekään, on niillä seurauksena. Walterin valinnat, tekemiset ja tekemättä jättämiset varsinkin johtavat tragedioihin ja Hankin kohtalo oli yksi niistä. Kyttänä Hank oli kyllä täysi puupää idiootti, minkä seurauksena Walterinkin toiminta sai jatkua.Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 1:09 pm
No nyt mennään taas kyllä tosi pitkälle. Mikä on yhteys Breaking Bad -sarjan ja Ulvilan murhajutun välillä minun nimimerkkini lukuunottamatta? Itse en kyllä lainkaan muista tuota kohtaa, mutta mielenkiintoista on, että sinä muistat. Ehkä sait siitä hyviä ideoita omiin käsikirjoituksiisi eli skenaarioihisi
Ja kyllä, kylpyhuonekohtaus oli sellainen joka erityisesti jäi mieleeni, koska omakohtaiset kokemukseni ulkomailla jääkylmien kivilattioiden osalta ja joissain paikoissa peräti ällöttävät kokolattiamatot kosteissa tiloissa muistuivat mieleeni ja nostatti kiitollisuuden siitä, että omissa kodeissa, entisissä tai nykyisessä, ei ole tarvinnut kirjoilla kylmää lattiaa jalan alla. Lämpimämmän ilmaston maissa asuntojen lämmityksen suunnittelu ei ole samalla tasolla kuin meillä, jossa lämmityskausi on yli puolet vuodesta.
Olen tästä eri mieltä kuin sinä. tietenkään lattialämmitys ei aina välttämättä ole päällä tai et ole huomannut sitä, koska lattia ei ole tuntunut kylmältä tai lämpimältä eli säätö on ns. kohdillaan. Kosteissa tiloissa lattialämmityksellä on etunsa mm. kosteuden kuivumisen ja kosteusvaurioiden ennalta estämisen osalta ja siksi lattialämmitys on hyvä pitää päällä jopa kesäisin eli silloin, kun varsinaista lämmitystä ei edes tarvita.Ei kaikki kivi- ja laattalattiat Suomessa ole lämmitetty, ei lainkaan. En sano, etteikö olisi todennäköistä, että takkahuoneessa oli lattialämmitys, mutta ei siitä todellakaan ole ollut mitään puhetta.
Jos OT:sta takaisin Ulvilaan, niin Santaoja/Kuusiranta aikaisessa verenkuivumisrekon dokumentaatiossa on mainittu lattialämmityksen säätäminen. Siis takkahuoneessa. Looginen päätelmä: takkahuoneen kivilaattalattiassa oli lämmitys.
Huh huh, itsestäänselvyyksistäkin joutuu vääntämään.
-
Hank Schrader
- Alibin satunnaislukija
Hyvä! Päästi lopulta asiaankin viestissäsi, pointsit siitä. Mitä lattialämmitykseen tulee, itse olen lukenut vain kylpyhuoneen lattialämmityksestä puhuttavan.Hermione kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 3:15 pmPahoittelen, että saatoin olettaa vähän liikoja sinusta ja populäärikulttuurin tuntemuksesta. Breaking Bad -sarja spinoffeineen kuuluu laadukkaimpaan päähän sarjoista, mitä rapakon takaa on tullut ja itse asiassa kestävät useamman katselukerran johtuen erinomaisesti rakennetuista henkilöhahmoista sekä monimutkaisista syy-seuraussuhteista, joita sarjaan on rakennettu. Mitä valintoja kukin sarjan hahmo tekeekään, on niillä seurauksena. Walterin valinnat, tekemiset ja tekemättä jättämiset varsinkin johtavat tragedioihin ja Hankin kohtalo oli yksi niistä. Kyttänä Hank oli kyllä täysi puupää idiootti, minkä seurauksena Walterinkin toiminta sai jatkua.Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 1:09 pm
No nyt mennään taas kyllä tosi pitkälle. Mikä on yhteys Breaking Bad -sarjan ja Ulvilan murhajutun välillä minun nimimerkkini lukuunottamatta? Itse en kyllä lainkaan muista tuota kohtaa, mutta mielenkiintoista on, että sinä muistat. Ehkä sait siitä hyviä ideoita omiin käsikirjoituksiisi eli skenaarioihisi
Ja kyllä, kylpyhuonekohtaus oli sellainen joka erityisesti jäi mieleeni, koska omakohtaiset kokemukseni ulkomailla jääkylmien kivilattioiden osalta ja joissain paikoissa peräti ällöttävät kokolattiamatot kosteissa tiloissa muistuivat mieleeni ja nostatti kiitollisuuden siitä, että omissa kodeissa, entisissä tai nykyisessä, ei ole tarvinnut kirjoilla kylmää lattiaa jalan alla. Lämpimämmän ilmaston maissa asuntojen lämmityksen suunnittelu ei ole samalla tasolla kuin meillä, jossa lämmityskausi on yli puolet vuodesta.
Olen tästä eri mieltä kuin sinä. tietenkään lattialämmitys ei aina välttämättä ole päällä tai et ole huomannut sitä, koska lattia ei ole tuntunut kylmältä tai lämpimältä eli säätö on ns. kohdillaan. Kosteissa tiloissa lattialämmityksellä on etunsa mm. kosteuden kuivumisen ja kosteusvaurioiden ennalta estämisen osalta ja siksi lattialämmitys on hyvä pitää päällä jopa kesäisin eli silloin, kun varsinaista lämmitystä ei edes tarvita.Ei kaikki kivi- ja laattalattiat Suomessa ole lämmitetty, ei lainkaan. En sano, etteikö olisi todennäköistä, että takkahuoneessa oli lattialämmitys, mutta ei siitä todellakaan ole ollut mitään puhetta.
Jos OT:sta takaisin Ulvilaan, niin Santaoja/Kuusiranta aikaisessa verenkuivumisrekon dokumentaatiossa on mainittu lattialämmityksen säätäminen. Siis takkahuoneessa. Looginen päätelmä: takkahuoneen kivilaattalattiassa oli lämmitys.
Huh huh, itsestäänselvyyksistäkin joutuu vääntämään.![]()
Mitä tulee jenkkiläisiin saippua- tai muihin sarjoihin, niistä puhuminen ei todellakaan kuulu tähän ketjuun tai koko palstalle ylipäätään käsittääkseni. Aivan naurettavaa kaasuvalotusta. Pysy asiassa.
-
mikkihirmu
- Agentti Scully
Pyydän anteeksi ,mutta pakko ottaa kantaa ,vaikka OT;ä onkin.
Rakensimme tämän pirttimme missä olemme asuneet vuodesta -79 alkaen ja laitoimme tuolloin ilmalämmityksen .lattia aina kylmä ,ellei pirtissä ollut väh. + 25. Kärvistelimme kylmän lattian kanssa aina vuoteen -22 ,jolloin päätin ,että nyt loppuu . Tein itse vesikiertoisen lattialämmityksen ja vaikka sisällä on vain +20 tuppaa tulemaan hiki. Elikkä oli todella hyvä ratkaisu . Vihdoinkin voimme nauttia asumismukavuudesta. Sori vielä tästä.
Rakensimme tämän pirttimme missä olemme asuneet vuodesta -79 alkaen ja laitoimme tuolloin ilmalämmityksen .lattia aina kylmä ,ellei pirtissä ollut väh. + 25. Kärvistelimme kylmän lattian kanssa aina vuoteen -22 ,jolloin päätin ,että nyt loppuu . Tein itse vesikiertoisen lattialämmityksen ja vaikka sisällä on vain +20 tuppaa tulemaan hiki. Elikkä oli todella hyvä ratkaisu . Vihdoinkin voimme nauttia asumismukavuudesta. Sori vielä tästä.
^Mikkihirmu, mielestäni ei lainkaan OT:ta.
Näissä keskusteluissa tavataan takertua pieniin yksityiskohtiin ja usein vielä väärillä lähtötiedoilla. Takkahuoneessa on toteutettu verenkuivumisrekoja, joiden yhteydessä kuivumisnopeutta on siis tutkittu ja lattialämmityksen päälläolo/säätö on liittynyt tähän.
Todistajana kuullun poliisin mielestä tapahtuma-aikaan lattia on ollut "epänormaalin kuuma", koska se on ollut lämpimämpi kuin hänen omassa kodissaan on ollut tapana. Olen muuten itsekin saanut kuulla arvostelua lattialämmityksestäni, mutta sepä onkin haastava säädettävä kun se on samassa piirissä käyttöveden kanssa. Sitä en tiedä, miten se on Tähtisentiellä ollut.
Lattian kuivumisrekossa puolestaan jostain syystä testattiin kuivumista lattialämmityksen pois päältä ottamisen jälkeen, mikä on outoa koska rekonstruktioiden tarkoitus on toisintaa joku tapahtuma samanlaisena ja samoissa olosuhteissa kuin tapahtuma on ollut. Muulla tavoin toimimalla ei saada totuudenmukaisia tuloksia.
Kuivumisrekon tarkoituksena lienee ollut saada määrityksiä tapahtuma-ajalle joten siinä mielessä sillä on ollut ihan asiallinen tarkoitusperä. Lattialla ollut ohut verikerroshan oli kuivunut melko nopeasti.
edit typoja
Näissä keskusteluissa tavataan takertua pieniin yksityiskohtiin ja usein vielä väärillä lähtötiedoilla. Takkahuoneessa on toteutettu verenkuivumisrekoja, joiden yhteydessä kuivumisnopeutta on siis tutkittu ja lattialämmityksen päälläolo/säätö on liittynyt tähän.
Todistajana kuullun poliisin mielestä tapahtuma-aikaan lattia on ollut "epänormaalin kuuma", koska se on ollut lämpimämpi kuin hänen omassa kodissaan on ollut tapana. Olen muuten itsekin saanut kuulla arvostelua lattialämmityksestäni, mutta sepä onkin haastava säädettävä kun se on samassa piirissä käyttöveden kanssa. Sitä en tiedä, miten se on Tähtisentiellä ollut.
Lattian kuivumisrekossa puolestaan jostain syystä testattiin kuivumista lattialämmityksen pois päältä ottamisen jälkeen, mikä on outoa koska rekonstruktioiden tarkoitus on toisintaa joku tapahtuma samanlaisena ja samoissa olosuhteissa kuin tapahtuma on ollut. Muulla tavoin toimimalla ei saada totuudenmukaisia tuloksia.
Kuivumisrekon tarkoituksena lienee ollut saada määrityksiä tapahtuma-ajalle joten siinä mielessä sillä on ollut ihan asiallinen tarkoitusperä. Lattialla ollut ohut verikerroshan oli kuivunut melko nopeasti.
edit typoja
Viimeksi muokannut Hermione, Su Tammi 19, 2025 5:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinun kannattaisi lukea asioista vähän enemmän. Ihan virallista tietoa tästä Ulvilan casesta on paljon saatavilla ja ihan julkisista lähteistä. Naakka on ammentanut omaan kirjaansa tietoa vähän vaikeammin saatavista lähteistä, mihin kuuluu etpk:t, ja salaista aineistoakin hän on jostain käsiinsä saanut. Hienoa on, että hän on saattanut näiden pohjalta paljon tietoa myös meidän muiden saataville.Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 3:41 pm
Hyvä! Päästi lopulta asiaankin viestissäsi, pointsit siitä. Mitä lattialämmitykseen tulee, itse olen lukenut vain kylpyhuoneen lattialämmityksestä puhuttavan.
Mitä tulee jenkkiläisiin saippua- tai muihin sarjoihin, niistä puhuminen ei todellakaan kuulu tähän ketjuun tai koko palstalle ylipäätään käsittääkseni. Aivan naurettavaa kaasuvalotusta. Pysy asiassa.
Breaking bad ei ole lainkaan huono sarja keskusteltavaksi, ja voit katsoa ihan itseäsi peiliin mitä kaasuvalotukseen tulee. Miljoona kertaa fiksumpaa viihdettä Breaking bad on, kuin jotkut Karpit tai Ivalot jotka ovat ihan saatanan idioottimaista ramboilua ja sarjojen poliisihahmot olisivat saaneet oikeassa elämässä potkut jo ensi metreillä virkarikoksista.
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Hovi 2015:Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 3:41 pmHyvä! Päästi lopulta asiaankin viestissäsi, pointsit siitä. Mitä lattialämmitykseen tulee, itse olen lukenut vain kylpyhuoneen lattialämmityksestä puhuttavan.Hermione kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 3:15 pmPahoittelen, että saatoin olettaa vähän liikoja sinusta ja populäärikulttuurin tuntemuksesta. Breaking Bad -sarja spinoffeineen kuuluu laadukkaimpaan päähän sarjoista, mitä rapakon takaa on tullut ja itse asiassa kestävät useamman katselukerran johtuen erinomaisesti rakennetuista henkilöhahmoista sekä monimutkaisista syy-seuraussuhteista, joita sarjaan on rakennettu. Mitä valintoja kukin sarjan hahmo tekeekään, on niillä seurauksena. Walterin valinnat, tekemiset ja tekemättä jättämiset varsinkin johtavat tragedioihin ja Hankin kohtalo oli yksi niistä. Kyttänä Hank oli kyllä täysi puupää idiootti, minkä seurauksena Walterinkin toiminta sai jatkua.Hank Schrader kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 1:09 pm
Huh huh, itsestäänselvyyksistäkin joutuu vääntämään.![]()
Testin lopputuloksena on todettu, että koska tapahtumapaikalla lattialaatoilla olleen veren määrä on vaihdellut, eikä tarkkaa määrää ole voitu valokuvien perusteella päätellä, ei testistä ole voitu tehdä johtopäätöksiä. AY on todennut, että veren kuivumiseen on lattialämmityksen ohella vaikuttanut rikotusta ikkunasta huoneeseen tullut kylmänkostea ilma.
Ja tosiaan oikeudessa todisti poliisi, että lattialämmitys oli hänen mielestään suorastaan lämpimällä "ainakin lämpimämmällä kuin omassa kodissani". Koska haluttiin vihjailla, että Anneli oli sen oikein tarkoituksella laittanut, että verijäljet kuivuisivat äkkiä =)
Kahdessa tehdyssä verenkuivumisrekossa ei lattialämmitystä pidetty päällä, ettei veri kuivuisi niin nopeasti. Toisella kerralla varmistettiin vielä, että takkakin oli täysin kylmä, eli testi jopa uusittiin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Siis mitä? Miksi piti varmistaa takan lämpötila?
Oliko surmayön osalta epäselvää oliko takassa poltettu jotain vai ei?
Minä en ole moisesta aikanaan lukenut. Minusta takka oli tutkimuksissa vähällä käytöllä, eikä sitä oltu lähiaikoina käytetty.
Vähän outoa vääntöä, kun kylmä fakta on se, että paikkatutkinnassa olisi pitänyt keskittyä myös asioihin, jotka nyt jäi tutkimatta. Kuten patja; kuinka pitkään uhrin todellisuudessa piti siinä maata, jotta ko verimäärä patjaan ehti imeytyä.
Minä en ole moisesta aikanaan lukenut. Minusta takka oli tutkimuksissa vähällä käytöllä, eikä sitä oltu lähiaikoina käytetty.
Vähän outoa vääntöä, kun kylmä fakta on se, että paikkatutkinnassa olisi pitänyt keskittyä myös asioihin, jotka nyt jäi tutkimatta. Kuten patja; kuinka pitkään uhrin todellisuudessa piti siinä maata, jotta ko verimäärä patjaan ehti imeytyä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
-
Vareksenpoikanen
- Theo Kojak
Itse oon asunut talossa jossa öljylämmitteinen vesikierto. Pidemmät tuuletukset talossa eivät vaikuttaneet nopealla aikavälillä lattiapinnan lämpeämistä lisäävästi.
Huonelämpötilan termostaatti oli seinässä n. 160 cm korkeudessa.
Jos on vastukset? Lämprneekö sähkölämmitteinen lattialämmitys nopeammin kuin vesikierto. Kyllä, huomattavasti.
Eli kun ikkuna rikottiin. Se rikottiin ennen Lahden surmaa. Niin alkoiko lattialämmitys lämmittämään huoneilmaa termostaatin lämpötilaan heti.
Siinä tapauksessa lattia olisi voinut olla jo poliisi tullessa huomattavasti normaalia lämpimäpi, vai tarkistiko poliisi mihin termostaatti oli säädetty. Jos perstuntumalla tunnisti lattian olevan normaalia lämpimämpi niin olisiko kyseessä ollut sähkölämmitteinen lattialämmitys?
Silloin se toimi ihan oikein.
Hämmennetään soppaa vielä sillä, että vesikiertoisen lämmityksen lämpötilaa säätävä anturi voi olla myös ulkona, jolloin lämmitysjärjestelmä ennakoi paremmin ulkoilman lämpötilanvaihtelusta johtuvaa lämmitystarvetta. pattereissa on tietysti termostaatit, jotka säätävät virtausta pienemmälle jos huonelämpötila ylittää asetetun tavoitelämpötilan. Tällaisesta järjestelmästä on itselläni kokemusta.Vareksenpoikanen kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 8:33 pmItse oon asunut talossa jossa öljylämmitteinen vesikierto. Pidemmät tuuletukset talossa eivät vaikuttaneet nopealla aikavälillä lattiapinnan lämpeämistä lisäävästi.
Huonelämpötilan termostaatti oli seinässä n. 160 cm korkeudessa.
Jos on vastukset? Lämprneekö sähkölämmitteinen lattialämmitys nopeammin kuin vesikierto. Kyllä, huomattavasti.
Eli kun ikkuna rikottiin. Se rikottiin ennen Lahden surmaa. Niin alkoiko lattialämmitys lämmittämään huoneilmaa termostaatin lämpötilaan heti.
Siinä tapauksessa lattia olisi voinut olla jo poliisi tullessa huomattavasti normaalia lämpimäpi, vai tarkistiko poliisi mihin termostaatti oli säädetty. Jos perstuntumalla tunnisti lattian olevan normaalia lämpimämpi niin olisiko kyseessä ollut sähkölämmitteinen lattialämmitys?
Silloin se toimi ihan oikein.
Meistä kukaan ei taida tietää Tähtisentien lämmitysjärjestelmän yksityiskohtia, ja uskon että nykyisin talossa on jo vaihdettu alkuperäinen öljykattilakin ja todennäköisesti toiseen lämmitysmuotoon, on se sitten maalämpö, vesi-ilmalämpöpumppu tai sähkövastus. Vesikiertoinen lämmönjako kuitenkin mitä todennäköisimmin alkuperäinen edelleen.
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Poliisi yritti tehdä 2008 lopulla rekonstruktiota, jolla se voisi todistaa, ettei takkahuoneessa olisi voinut olla yhtään kuivunutta verta.Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Tammi 19, 2025 8:26 pm Siis mitä? Miksi piti varmistaa takan lämpötila?
Nämä rekonstruktiot tehtiin, kun talossa asui jo ihan uudet asukkaat.
No, ensimmäisessä kokeessa saatiin tulokseksi, että 8-9min kestää veren kuivuminen, mikä oli huono tulos, koska sittenhän ensimmäisenä vuodatetut veripisarat olisivat voineet kuivua ihan hyvin, eikä tulisi todistetta Annelia vastaan. Vaikka lattialämmitys jätettiin pois (virallinen selitys että ei tiedetty oliko se murhayönä päällä), niin siltikin kuivui liian nopeasti.
Joten, oli pakko yrittää uudestaan, nimittäin huomattiin, että takka oli hiukan lämmin, kun sitä oli edellisenä päivänä lämmitetty. Joten varmistettiin, että takkakin vielä hohkasi kylmää. Mutta ei auttanut, vieläkin vaan veri kuivui ja tuli ihan sama tulos.
Ja hovi vielä omana näkemyksenään sanoi, ettei reko ottanut lainkaan huomioon sitä, miten veri käyttäytyy, kun sen päällä maataan ja liikutaan, jolloin se tietysti kuivuu vielä nopeammin. Ja tietenkin kaikista eniten vaikuttaa verikerroksen paksuus. Eli nämä rekonstruktiot olivat ihan pelleilyä.
Sitten tosiaan yksi poliisi todisti oikeudessa, että takkahuoneessa oli lattialämmitys päällä, joka toki kuivatti lattiaa vielä testejäkin nopeammin. Mistään "kuivasta verestä" ei rikospaikkatutkimuksessa mainita, se oli semmoinen 2010 keksitty havainto. Kuvista voidaan nähdä, että ensihoitajien kengät jättivät verituhruun jälkiä, ja eipä ne huppiksen poistumisjäljetkään erityisen kuivilta näytä.
Patjaa vasten kun makaat verisellä kyljellä, niin siihen tulee välittömästi verisen kyljen kokoinen läikkä. Uhri makasi siinä runsaat parisen minuuttia. Tai siis ylävartalo patjan reunalla, jalat maassa ja sitten vain patjan reunaan nojaten. Veriläikästäkin on tietenkin kuva sekä väreissä että mustavalkoisena olemassa, jos kiinnostaa. Siinä erottuvat alhaalla kylkipistoista tullut veri, ylempänä kainalosta keuhko-onteloon lyödyn piston ja vas. olkapään pistot. Eli kyljen muoto, koko 50x30cm, uhri ollut vasemmalla kyljellään, kasvot kohti tyynyjä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
www.shorturl.at/agoNS
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Tuossa lattialämityksessä on vaan yksi pieni mutta.
Termostaatti tuolle sähkökäyttöiselle kylpyhuoneen lattialämmitykselle on tietenkin siellä kylpyhuoneen puolella.
Annelin mukaan (ja Naakan verijälkitutkimuksen mukaan) tuo paksu ovi takkahuoneen ja kylpyhuoneen välillä on ollut riehumisen ajan kiinni. Ikkunan rikkomisella ei siis ole mitään vaikutusta termostaattiin teidän teoriassanne.
Se, että Anneli avaa ovea hetkeksi kokeillakseen pulssia, ei aiheuta rajua muutosta lämmityksessä.
Sen sijaan jos ovi on ollut apposen auki pitkään ikkunan rikkomisen ajan + jälkeen, termostaatti todellakin alkaa nostamaan lämpöä asetettuun lukemaan.
Tuo pesuhuoneen ja takkahuoneen välinen ovi, samoin kuin khh:n ja pesuhuoneen välinen ovi, on eristykseltään lähes ulko-oven luokkaa.
Termostaatti tuolle sähkökäyttöiselle kylpyhuoneen lattialämmitykselle on tietenkin siellä kylpyhuoneen puolella.
Annelin mukaan (ja Naakan verijälkitutkimuksen mukaan) tuo paksu ovi takkahuoneen ja kylpyhuoneen välillä on ollut riehumisen ajan kiinni. Ikkunan rikkomisella ei siis ole mitään vaikutusta termostaattiin teidän teoriassanne.
Se, että Anneli avaa ovea hetkeksi kokeillakseen pulssia, ei aiheuta rajua muutosta lämmityksessä.
Sen sijaan jos ovi on ollut apposen auki pitkään ikkunan rikkomisen ajan + jälkeen, termostaatti todellakin alkaa nostamaan lämpöä asetettuun lukemaan.
Tuo pesuhuoneen ja takkahuoneen välinen ovi, samoin kuin khh:n ja pesuhuoneen välinen ovi, on eristykseltään lähes ulko-oven luokkaa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
- LexVeritas
- Frank Columbo
^Mielestäni lämpö pesuhuoneesta pääsi pakenemaan myös keittiön kautta, jos pesuhuoneen ja kodinhoitohuoneen sekä kodinhoitohuoneen ja keittiön välinen ovi oli auki.

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto