Oulun perhesurma - lokakuu-08
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Minä en ihmettele juurikaan sitäkään, jos syy perheen murhaamiseen oli asunto-ongelmissa. Jotkut ihmiset ovat paineen alla vahvempia kuin toiset. Voin hyvin kuvitella, että jos talohommissa kävisi noin kuin tuossa perheessä kävi niin olo olisi todella masentunut ja surkea ja olisi vaikea nähdä valoa tunnelin päässä. Oli se ongelma sitten sata tai kaksi sataa tonnia niin asia varmasti pyörii päässä ja työnteko on vaikeaa. En silti hyväksy missään nimessä perheen murhaamista. Itsemurha olisi ollut todella paljon parempi vaihtoehto.
Paavo Arhinmäki on äijä!
- Juliet Jones
- Axel Foley
Toiset todella kestävät paremmin vastoinkäymisiä kuin toiset, ja osaavat etsiä järkevää ratkaisua tilanteeseen. Surkeaa, että koko perhe meniloneliness kirjoitti:Minä en ihmettele juurikaan sitäkään, jos syy perheen murhaamiseen oli asunto-ongelmissa. Jotkut ihmiset ovat paineen alla vahvempia kuin toiset. Voin hyvin kuvitella, että jos talohommissa kävisi noin kuin tuossa perheessä kävi niin olo olisi todella masentunut ja surkea ja olisi vaikea nähdä valoa tunnelin päässä. Oli se ongelma sitten sata tai kaksi sataa tonnia niin asia varmasti pyörii päässä ja työnteko on vaikeaa. En silti hyväksy missään nimessä perheen murhaamista. Itsemurha olisi ollut todella paljon parempi vaihtoehto.
Ajattelin, että miksei sitä rakenteilla olevaa "rankaa" laitettu myyntiin, jos kerran vanhaa asuntoa ei saatu kaupaksi niiden kosteusvaurioiden vuoksi? Näitä puolivalmiita näkee useinkin myynnissä, ja sillä olisi saatu jo iso osa veloista kuitattua, miksei kaikkiakin. En sitten tiedä onko Oulun seutu kasvukeskuksenakaan vilkkaiden asuntomarkkinoiden aluetta.
Nuo ulkopuoliset vieraat viikonloppuna olisivat voineet olla vaikka iäkkäät isovanhemmat.
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Olisiko ilmiö kaatuneet unelmat? Uusi ja hieno talo, pitkäaikainen unelma uudesta kauniista miljööstä ja vääristynyt kuva siitä, että sitten kaikki on hyvin ja elämä hymyilee.Juliet Jones kirjoitti:
Ajattelin, että miksei sitä rakenteilla olevaa "rankaa" laitettu myyntiin, jos kerran vanhaa asuntoa ei saatu kaupaksi niiden kosteusvaurioiden vuoksi? Näitä puolivalmiita näkee useinkin myynnissä, ja sillä olisi saatu jo iso osa veloista kuitattua, miksei kaikkiakin. En sitten tiedä onko Oulun seutu kasvukeskuksenakaan vilkkaiden asuntomarkkinoiden aluetta.
Mitenkäs nämä kaksi vierasta sitten henkiin jäivät ja asia tuli nyt vasta ilmi? Luulisi, että siinä hässäkässä olisi samantien ne kaksi muutakin pistänyt matalaksi sitten
Paavo Arhinmäki on äijä!
- Juliet Jones
- Axel Foley
Voipa ollakin.. ne kaatuneet unelmat toki olisi voinut toteuttaa myöhemminkin kahden akateemisen kohtuullisilla palkkatuloilla. Olisivat todella voineet myydä sen rangan, hoitaneet remontin kuntoon vanhassa samalla asuessa ja sitten alkaneet taas alusta. Rankkaa toki ja aikaa vievää, mutta mahdollista kuitenkin.loneliness kirjoitti: Olisiko ilmiö kaatuneet unelmat? Uusi ja hieno talo, pitkäaikainen unelma uudesta kauniista miljööstä ja vääristynyt kuva siitä, että sitten kaikki on hyvin ja elämä hymyilee.
En tiedä.. olisivatko olleet miehen omat vanhemmat, jos vaikka olivat todella suvun vanhempaa väkeä? Vanhoja, hitaita reagoimaan, tai ei kehdannut katsoa vanhempiaan silmiin tappaessaan. Arvelua tietysti vain.loneliness kirjoitti:
Mitenkäs nämä kaksi vierasta sitten henkiin jäivät ja asia tuli nyt vasta ilmi? Luulisi, että siinä hässäkässä olisi samantien ne kaksi muutakin pistänyt matalaksi sitten![]()
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Aika järkyttävää. Kyllä on ollut '''sietokkyky'' alhainen.
Toivoa sopii, ettei 'silminnäkijät' ole ollut lapsia.
Vai olisiko ollut jomman kumman vanhemmat ja vaimo mennyt kertomaan ongelmista, mutta mies halunnut pitää julkisivua yllä ja raivostunut lopullisesti siitä, että tilanne on tullut julki.
Minua hämmästyttää eniten se, että minun ikäiset ihmiset voivat vielä elää noin ahdasmielisessä ajatusmaailmassa ja eivät jaksa muistaa edes lamaa ja sen seurauksia ja myös niitä selviytymistarinoita.
Toivoa sopii, ettei 'silminnäkijät' ole ollut lapsia.
Vai olisiko ollut jomman kumman vanhemmat ja vaimo mennyt kertomaan ongelmista, mutta mies halunnut pitää julkisivua yllä ja raivostunut lopullisesti siitä, että tilanne on tullut julki.
Minua hämmästyttää eniten se, että minun ikäiset ihmiset voivat vielä elää noin ahdasmielisessä ajatusmaailmassa ja eivät jaksa muistaa edes lamaa ja sen seurauksia ja myös niitä selviytymistarinoita.
Nuotio & Äreät Tiput
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Se, että joku tai jotkut joskus ovat selvinneet asuntoloukuista tai velkataakoista ei automaattisesti tarkoita sitä, että toinenkin siitä selviää. Vaikeana hetkenä on vaikea ajatella, että eihän tämä kummoista ole kun joskus -92 jotkut siitä selvisivät. Tuska on aina henkilökohtainen eikä ihmisten välisen tuskan suuruutta pysty vertaamaan. Kaikki kokevat sen eri tavalla.MissHolmes kirjoitti:
Paavo Arhinmäki on äijä!
Mtv3:n artikkelissa mainitaan, että poliisi tiesi heti tapahtuman jälkeen talossa olleista kahdesta ulkopuolisesta. Tutkinnallisista syistä siitä tiedotettiin vasta nyt.loneliness kirjoitti:Mitenkäs nämä kaksi vierasta sitten henkiin jäivät ja asia tuli nyt vasta ilmi?
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /10/735415
"Yöperho on koteloitunut"
Niinpä. Jos otetaan vaikka tuhat huonosti kohdeltua lasta ja tuhat hyvän ja turvallisen kasvatuksen saanutta niin on varma, että ensimmäisestä ryhmästä löytyy paljon enemmän ongelmatapauksia. Mutta on myös varma että ensimmäisessä ryhmässä monet pärjäävät aivan hyvin elämässään ja että jälkimmäisessä ryhmässä myös useat pilaavat oman ja ehkä toistenkin elämän. Ja mikä tärkeintä: jos vaihdettaisin ryhmiä keskenään niin monet niistä, jotka joutuvat harhapoluille eivät sitä tekisi paremmissa olosuhteissa. Näin se vain tässä maailmassa on - kaikki ei ole omassa kädessä vaan onnella ja kohtalolla on merkittävä osuutensa. Voisin itse kuvitella tarpeeksi huonolla onnella romahtavani joissakin olosuhteissa ja olen varma siitä, että niin tapahtuisi useimmille ellei kaikille täällä kirjoittaville. Heikot kohdat ovat myös yksilöllisiä: ehkä tämä tappaja-perheenisä olisi ollut loistava paineensietäjä ja hoivaaja, jos joku lapsista olisi sairastunut vakavasti. On joka tapauksessa melkein täysin varmaa, ettei hän syntynyt tappajaksi - kohtalo keikutti kaarnalaivaa pahaan suuntaan. Tämän sanominen ei mielestäni vähennä yksilön vastuuta teostaan tai tämän hirvittävän, varmaankin pahimman mahdollisen teon tuomittavuutta. En tiedä myöskään onko tästä tapauksesta paljon opittavaa ennaltaehkäisyn kannalta tai onko sillä jotain yhteiskunnallista sanomaa. Elämme karussa maailmassa ja ihmiset ovat taitavia pitämään kulisseja yllä - täällä on puhuttu siitä, ettei puhuminen aina auta, sanoisinpa että vähintään se helpottaa vaaran merkkien havaitsemista. Nythän näyttää ilmeiseltä että tämä isä on ollut inhimillinen painekattila, kaikki pysyi sisällä, kunnes kaikki räjähti.loneliness kirjoitti:Se, että joku tai jotkut joskus ovat selvinneet asuntoloukuista tai velkataakoista ei automaattisesti tarkoita sitä, että toinenkin siitä selviää. Vaikeana hetkenä on vaikea ajatella, että eihän tämä kummoista ole kun joskus -92 jotkut siitä selvisivät. Tuska on aina henkilökohtainen eikä ihmisten välisen tuskan suuruutta pysty vertaamaan. Kaikki kokevat sen eri tavalla.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä en tarkoittanutkaan, että kaikki selviäisivät, mutta olosuhteet huomioiden perheellä oli erittäin hyvät mahdollisuudet selvitä:
- Kaksi työssä käyvää aikuista (opettajilla ihan kohtuullinen palkka)
- ilmainen tontti (arpajaisvoitto = säästöä uuden talon kustannuksissa)
- vanha asunto tod.näk osittain jo velaton (asuttu vuosia)
- uusi puolivalmis talo uudella suositulla alueella (vanhemmat tehneet paljon itse töitä, joka lisää rahallista-arvoa, koska laskuttavaa työvoimaa on ollut vähemmän)
- vanhan asunnon vesivahinko jo remontoitu kuntoon, eli mahdollisuudet myynnin uudelleen aloittamiseen erinnomaiset.
Eli kyllä minusta hieman alhainen on ollut stressinsietokyky. Epäilisin, että syitä täytyy olla muitakin.
Ehkä rakentaminen sinällään on aiheuttanut jo perheen sisällä syvän kriisin?
Kuka halusi uuden kodin? Oliko päätös yhteinen? Taipuiko jompi kumpi toisen tahtoo, mutta hangoitteli kuitenkin koko ajan vastaan tyylillä ''minähän sanoin ettei tästä mitään tule ja ettei me uutta kotia tarvita''...
- uusi puolivalmis talo uudella suositulla alueella (vanhemmat tehneet paljon itse töitä, joka lisää rahallista-arvoa, koska laskuttavaa työvoimaa on ollut vähemmän)
- vanhan asunnon vesivahinko jo remontoitu kuntoon, eli mahdollisuudet myynnin uudelleen aloittamiseen erinnomaiset.
Eli kyllä minusta hieman alhainen on ollut stressinsietokyky. Epäilisin, että syitä täytyy olla muitakin.
Ehkä rakentaminen sinällään on aiheuttanut jo perheen sisällä syvän kriisin?
Kuka halusi uuden kodin? Oliko päätös yhteinen? Taipuiko jompi kumpi toisen tahtoo, mutta hangoitteli kuitenkin koko ajan vastaan tyylillä ''minähän sanoin ettei tästä mitään tule ja ettei me uutta kotia tarvita''...
Nuotio & Äreät Tiput
Samaa mieltä. Vaikea tietystikään kuvitella mitä isän päässä on tekohetkellä liikkunut, mutta jotenkin luulisi että olisi tarttunut aseeseen jo aikaisemmin... Esimerkiksi siinä vaiheessa kun kosteusvaurio talossa havaittiin, eikä vasta sitten kun asia on saatu hoitoon. Olisivatkohan nousseet korot vaikuttaneet jotenkin ratkaisevasti perheen talouteen siten, että rahat olivat vain kertakaikkisen, totaalisen loppu?MissHolmes kirjoitti:Minä en tarkoittanutkaan, että kaikki selviäisivät, mutta olosuhteet huomioiden perheellä oli erittäin hyvät mahdollisuudet selvitä:
^Oliko tontti ilmainen, vai pelkästään sen saaminen arpavoitto? Suosittujen tonttien saanti ratkaistaan monessa paikassa arvalla, mutta maksaa niistä silti pitää.
Luin tapaukseen liittyen, että uuden talon rakentamisestakin oli tullut joku huomautus (virhe). Edelleen, jossain sanottiin, että vanhan asunnon pesutilat oli itse remontoitu (jossa saattoi tapahtua virhe, kun myöhemmin kosteutta löytyi). Tai sitten tuo sotkeutui siihen, että remontin aikaan löytyi virheitä. Yksi sitkeä huhu väittää, että perheen isällä oli myös nettipokerivelkoja.
Sitten onhan näitä tapauksia, jotka maksavat asumisestaan vain lainan korot siinä uskossa, että vanhan asunnon saa aina myytyä, ja siitä kertyy kivasti voittoa uuden rakentamiseen/hankkimiseen. Näinhän vielä vuosi-pari sitten oli. Perheen asunto oli ollut myynnissä siitä lähtien, kun tieto tontin saamisesta tuli.
Jossain kerrottiin myös, että taloasiat olivat olleet perheenisälle arka paikka. Pari ilkeää huomautusta, ja mitta täyttyi karmivin seurauksin. Mittavissa talousvaikeuksissa voi tulla masennusta, joka pahimmillaan hävittää suhteellisuuden tajun, jolloin pikkuasiatkin voivat tuntua ylivoimaisilta ja koko maailma tuntuu olevan vastaan. Tässä tapauksessa olen sitä mieltä, että puhua olisi pitänyt, ihan asian realisoimiseksi. Aiemmin mainittu painekattilailmiö oli hyvä vertaus.
Luin tapaukseen liittyen, että uuden talon rakentamisestakin oli tullut joku huomautus (virhe). Edelleen, jossain sanottiin, että vanhan asunnon pesutilat oli itse remontoitu (jossa saattoi tapahtua virhe, kun myöhemmin kosteutta löytyi). Tai sitten tuo sotkeutui siihen, että remontin aikaan löytyi virheitä. Yksi sitkeä huhu väittää, että perheen isällä oli myös nettipokerivelkoja.
Sitten onhan näitä tapauksia, jotka maksavat asumisestaan vain lainan korot siinä uskossa, että vanhan asunnon saa aina myytyä, ja siitä kertyy kivasti voittoa uuden rakentamiseen/hankkimiseen. Näinhän vielä vuosi-pari sitten oli. Perheen asunto oli ollut myynnissä siitä lähtien, kun tieto tontin saamisesta tuli.
Jossain kerrottiin myös, että taloasiat olivat olleet perheenisälle arka paikka. Pari ilkeää huomautusta, ja mitta täyttyi karmivin seurauksin. Mittavissa talousvaikeuksissa voi tulla masennusta, joka pahimmillaan hävittää suhteellisuuden tajun, jolloin pikkuasiatkin voivat tuntua ylivoimaisilta ja koko maailma tuntuu olevan vastaan. Tässä tapauksessa olen sitä mieltä, että puhua olisi pitänyt, ihan asian realisoimiseksi. Aiemmin mainittu painekattilailmiö oli hyvä vertaus.
-
it`s really me
- Scooby-Doo
^Ei missään tapauksessa. Kuten sanottu, masentunut ja ahdistunut ihminen menettää usein suhteellisuudentajunsa ja saattaa ajatella niin, että lapset ja vaimo säästyvät ahdingolta ja häpeältä lähtiessään sen "mukaan", joka häpeän on aiheuttanut. Mies saattoi paradoksaalisesti ajatella, että se on suurinta rakkautta kun ei jätä jälkeensä ihmisiä, joiden tulevaisuuden on mielestään pilannut.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä luulen, että takana on muitakin ongelmia kuin nuo esille tulleet.
Velallisena tiedän, että korkojen nousu ei ole vielä ollut huimaa ja euroopan keskuspankin toissa viikkoinen 0,5%n lasku takaa ainakin hetkeksi eteen päin sen, ettei järjettömiin 80-luvun lopun prosentteihin päädytä ihan heti.
Toki jos ihminen on yrittänyt esim. nettipokerilla hankkia lisärahaa rakentamiseen ja ajautunutkin pelaamaan kaikki uutta taloa varten nostetut lainarahat, muuttuu tilanne aika huimasti tulevaisuutta ajatellen.
Minä ymmärsin, että tontti oli saatu voittona.
"Tuolloin perhe voitti Oulun kaupungin arpajaisissa omakotitontin uudelta Aaltokankaan asuinalueelta."
Vaikka kaupungin/kunnan tontit aina arvotaan, ei sitä yleensä kutsuta ''arpajaisiksi'', eikä tonttia yleensä ''voiteta''. Arvonta tapahtuu siitä syystä, että ostajia on yleensä tarjolla enemmän kuin tontteja.
Velallisena tiedän, että korkojen nousu ei ole vielä ollut huimaa ja euroopan keskuspankin toissa viikkoinen 0,5%n lasku takaa ainakin hetkeksi eteen päin sen, ettei järjettömiin 80-luvun lopun prosentteihin päädytä ihan heti.
Toki jos ihminen on yrittänyt esim. nettipokerilla hankkia lisärahaa rakentamiseen ja ajautunutkin pelaamaan kaikki uutta taloa varten nostetut lainarahat, muuttuu tilanne aika huimasti tulevaisuutta ajatellen.
Minä ymmärsin, että tontti oli saatu voittona.
"Tuolloin perhe voitti Oulun kaupungin arpajaisissa omakotitontin uudelta Aaltokankaan asuinalueelta."
Vaikka kaupungin/kunnan tontit aina arvotaan, ei sitä yleensä kutsuta ''arpajaisiksi'', eikä tonttia yleensä ''voiteta''. Arvonta tapahtuu siitä syystä, että ostajia on yleensä tarjolla enemmän kuin tontteja.
Nuotio & Äreät Tiput
Niin no, toisaalta en ole koskaan kuullut jonkun kaupungin järjestävän arpajaisia, joissa päävoittona on oma tontti. Kun suositun alueen tontit menevät kaupaksi ilmankin. Eikä kaupunki voi oikein velvoittaa ketään arpajaisvoittotontille muuttamaan (no voihan sen toki myydäkin).
Miksei toimittaja (tai haastateltu naapuri) voisi sanoa, että perhe voitti arpajaisissa kaupungin tontin, voihan sen niinkin ilmaista. Tai arpaonni suosi tuota perhettä.
Opettajien palkka ei kuitenkaan ole niin päätähuimaava, etteikö kahden talon ylläpito, lainat ja ylimääräiset remontit siihen isoa lovea tekisi. Mutta onhan siinä voinut olla kaikenlaista syyllisyyttä ja voimatonta raivoa myös takana, tuommoisissa tilanteissa vastoinkäymiset monesti kasaantuvat ja joku sitten katkaisee sen kamelin selän.
Miksei toimittaja (tai haastateltu naapuri) voisi sanoa, että perhe voitti arpajaisissa kaupungin tontin, voihan sen niinkin ilmaista. Tai arpaonni suosi tuota perhettä.
Opettajien palkka ei kuitenkaan ole niin päätähuimaava, etteikö kahden talon ylläpito, lainat ja ylimääräiset remontit siihen isoa lovea tekisi. Mutta onhan siinä voinut olla kaikenlaista syyllisyyttä ja voimatonta raivoa myös takana, tuommoisissa tilanteissa vastoinkäymiset monesti kasaantuvat ja joku sitten katkaisee sen kamelin selän.