Kasvoton kohtaaminen - Suvi Pehkosen huijaustapaus

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
piikikäs
Aloitteleva Besserwisser

Kasvoton kohtaaminen - Suvi Pehkosen huijaustapaus

Viesti Kirjoittaja piikikäs »

En löytänyt tästä avausta ja mennee ajankohtaisiin, koska jo aiemmin äänikirjasarjana ilmestynyt Kasvoton kohtaaminen ilmestyy myös kokonaisena (ääni)kirjana.
Tositarina suomalaisnaisesta, joka jää koukkuun henkilöllisyytensä salaavan mysteerimiehen huomioon ja uppoaa netin identiteettipeliin.

Kasvoton kohtaaminen vie kuulijan syvälle todellisen catfish-tapauksen ytimeen. Seitsemänosainen äänikirjasarja alkaa, kun tosi-tv-ohjelmista tuttu Suvi Pehkonen kohtaa netissä kiehtovan miehen.

Pian Suvi on keskellä kummalista peliä, jossa miehen viestit, ehdotukset ja tämän lähettämät postipaketit tulevat osaksi arkea. Epäilyksistään huolimatta Suvi ei halua lopettaa yhteydenpitoa: hänen on pakko saada tietää, kuka mysteerimies on.

Kasvoton kohtaaminen paljastaa jakso jaksolta uusia kerroksia Suvin ja verkon varjoissa pysyvän miehen suhteesta. Aidot viestit ja keskustelut avaavat ikkunan netin vaaralliseen maailmaan, jossa todellisuus ja illuusio sekoittuvat. Jokainen vihje herättää kuulijassa uusia epäilyksiä mutta vie myös lähemmäs totuutta.
https://www.johnnykniga.fi/kirjat/kasvoton-kohtaaminen/

Asiaa on käsitelty loppuvuodesta myös muualla mediassa äänikirjasarjan ilmestymisen alla:

Tosi-tv:stä tuttu Suvi joutui catfish-huijatuksi: "Motiivina vaikuttaa olleen minun julkinen nöyryyttäminen"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tos ... en/9054628

MTV: Rikas ja hurmaava ”Juha” nöyryytti Suvia – ”Epäilin koko ajan, että hän saattaisi olla huijari”
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a ... b027c10dba

BB-Suvin vuosisadan rakkaustarina olikin huijaus: "Hän esiintyi Pete Parkkosena"
https://www.seiska.fi/katso/bb-suvin-vu ... na/1533903

Maksumuurin takana: Suvi Pehkonen luuli rikkaana perijänä esiintynyttä ”Juhaa” romanssihuijariksi – Pian hän ymmärsi, että kyse oli jostain paljon sairaammasta
https://www.apu.fi/artikkelit/suvi-pehk ... n-pahempaa

En ennestään Suvista ollut kuullut enkä ole TikTokissa, jossa suurin osa tästä tapauksesta tapahtui, osittain hyvinkin julkisesti. Kuuntelin kuitenkin juuri äänikirjasarjan ja pidin tapausta kiinnostavana.

Pari kysymystä jäi mieltä kaihertamaan:

Miksi Suvi ei ole tehnyt rikosilmoitusta asiasta? Kyllä tässä sellaista vainoamista ja henikistä väkivaltaa oli, että olisi mielestäni aiheellista ainakin antaa poliisin miettiä täyttyykö tutkintakynnys. Nythän tekijä voi jatkaa tekojaan jonkun toisen uhrin kanssa. Mielestäni tuntuu epätodennäköiseltä, että tämä olisi tekijälle yksittäistapaus.

Kuka on epäilty tekijä? Suvi on ilmeisesti TikTokissa paljastanut epäillyn tekijän työpaikan (omien sanojensa mukaan vahingossa) ja muita vihjeitä annetaan. Netistä löysin yhden lähteen, jossa ilmeisesti tämä yritys mainitaan. En viitsi sitä nyt linkata, koska kovin epävarma tieto.

Kyllä meistä ihmisistä uskomatonta häiriintyneisyyttä löytyy. Toki tässä myös uhrin toiminta häiriintynyttä, kun ei vaan laittanut itse pistettä hommalle.
Jaguaari
Axel Foley

Re: Kasvoton kohtaaminen - Suvi Pehkosen huijaustapaus

Viesti Kirjoittaja Jaguaari »

Ei tässä vainoamista ollut vaan tyhjiä lupauksia röökimuijalle. Ei kuulu rikospalstalle tämä.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Kiinnostaa tämä amatööridekkaria sinänsä, koska samaa mekanismia käytetään rikoksiin. Liian vähän puhutaan siitä, että huijari tekee uhrinsa riippuvaiseksi viesteistään. Sopivassa elämäntilanteessa oleva on perso huomiolle. Tunneakku on tyhjä. Jos sinne jotain tulee, se täyttää sen kokonaan.

Huijari on psyko.
Anti-Bini Laden
Rico Tubbs
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anti-Bini Laden »

Tässäpä tulee taas hyvin esille se järjen käyttö ja sitä toki saa käyttää.
Ihan nevöhööd tyyppi mulle tämä Suvi Pehkonen.
" Paha asettaa tekijän mytologiseen narratiiviin joka on
epävarmuutta siedettävämpi vaihtoehto "
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Calabash kirjoitti: La Tammi 25, 2025 2:17 pm Kiinnostaa tämä amatööridekkaria sinänsä, koska samaa mekanismia käytetään rikoksiin. Liian vähän puhutaan siitä, että huijari tekee uhrinsa riippuvaiseksi viesteistään. Sopivassa elämäntilanteessa oleva on perso huomiolle. Tunneakku on tyhjä. Jos sinne jotain tulee, se täyttää sen kokonaan.

Huijari on psyko.
En oikein ymmärrä tätä uhrin positiota. Miten tullaan riippuvaiseksi jonkun tuntemattoman ihmisen viesteistä? Perustunee siihen samaan, käsittämättömään huomiohuorausilmiöön (minä minä minä minä) joka ajaa ihmiset käymään minuutin välein somessa katsomassa, ovatko saaneet taas kaksi uutta tykkäystä. Ja viestiä odottava ihminen sitten kai kokee samanlaista huomatuksi tulemisen tunnetta saadessaan näitä viestejä. Mutta riippuvuus? Outoa.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Sipi kirjoitti: La Tammi 25, 2025 8:30 pm En oikein ymmärrä tätä uhrin positiota. Miten tullaan riippuvaiseksi jonkun tuntemattoman ihmisen viesteistä? Perustunee siihen samaan, käsittämättömään huomiohuorausilmiöön (minä minä minä minä) joka ajaa ihmiset käymään minuutin välein somessa katsomassa, ovatko saaneet taas kaksi uutta tykkäystä. Ja viestiä odottava ihminen sitten kai kokee samanlaista huomatuksi tulemisen tunnetta saadessaan näitä viestejä. Mutta riippuvuus? Outoa.
Minäkään en kokemuksellisesti ymmärrä tätä, mutta kuvauksissa huijauksista kerrotaan rakkauspommituksesta ja manipuloinnista. Yksi manipuloivan ihmisen toimintamalli on kehua maasta taivaaseen ja sitten jättää toinen huomiotta kokeillakseen, onko tämä koukussa eli onko hän jo tullut riippuvaiseksi kehuista voidakseen hyvin. Epävarma ihminen yhdistää rakkauspommituksen siihen, miten hänet hyväksytään ihmisenä.

Tietyt elämäntilanteet varmaan altistavat. Itse olen huomannut elämäni aikana, että naiset tarvitsivat kiihkeästi uuden miehen, kun oma avioliitto oli menossa täysin pieleen eikä ollut enää rakkautta eikä intohimoa. Kyllä sellainen tilanne antaa luvattoman helpot mahdollisuudet huijarille.

Jotain nettiviestittelyä en ymmärrä samalla tavalla, mutta jos se perusasia toimii samalla tavalla eli etäyhteys saa voimaan hyvin, sitä varmaan sitten haluaa, vaikka se on ansa.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Naisella kostui pöksyt, kun jännämies vähän syötti ilmiselvää pajunköyttä, ja samaa on siis päässyt tapahtumaan jo monta kertaa? Ja nyt kyseinen nainen oikein mainostaa tyhmyyttään tekemällä tästä jonkun helvetin kirjasarjan? :D
lonesjucca
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lonesjucca »

viivahattu kirjoitti: La Tammi 25, 2025 9:09 pm Naisella kostui pöksyt, kun jännämies vähän syötti ilmiselvää pajunköyttä, ja samaa on siis päässyt tapahtumaan jo monta kertaa? Ja nyt kyseinen nainen oikein mainostaa tyhmyyttään tekemällä tästä jonkun helvetin kirjasarjan? :D
Yrittää lyödä rahoiksi, kun ei saanut kurpaa. Eräänlainen petos tuokin ja voi olla, ettei kirjasarja ole lähelläkään sitä mitä tapahtui vaan 95% fantasiaa ja 5% totta eli Suvin näkökulmasta tositapahtumiin perustuva dokumentti.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Ei se nyt sentään rikos ole kirjoittaa keksittyjä asioita muka totena, kunhan ei todellisista henkilöistä kirjoittele ainakaan paikkaansa pitämättömiä juttuja. Fiktiivisistä hahmoista saa kirjoittaa vaikka mitä ja väittää todeksi.
Jaguaari
Axel Foley

Sipi kirjoitti: La Tammi 25, 2025 8:30 pm
Calabash kirjoitti: La Tammi 25, 2025 2:17 pm Kiinnostaa tämä amatööridekkaria sinänsä, koska samaa mekanismia käytetään rikoksiin. Liian vähän puhutaan siitä, että huijari tekee uhrinsa riippuvaiseksi viesteistään. Sopivassa elämäntilanteessa oleva on perso huomiolle. Tunneakku on tyhjä. Jos sinne jotain tulee, se täyttää sen kokonaan.

Huijari on psyko.
En oikein ymmärrä tätä uhrin positiota. Miten tullaan riippuvaiseksi jonkun tuntemattoman ihmisen viesteistä? Perustunee siihen samaan, käsittämättömään huomiohuorausilmiöön (minä minä minä minä) joka ajaa ihmiset käymään minuutin välein somessa katsomassa, ovatko saaneet taas kaksi uutta tykkäystä. Ja viestiä odottava ihminen sitten kai kokee samanlaista huomatuksi tulemisen tunnetta saadessaan näitä viestejä. Mutta riippuvuus? Outoa.
Kuuntelin röökimuijan kirjan, ja siitä kävi hyvin ilmi että rahan takia miehen perässä. Surkea tapaus kyllä kaiken kaikkiaan. Elämässä tärkeintä päästä joka viikko pubiruusuksi kantikseen.. :roll:
Jaguaari
Axel Foley

viivahattu kirjoitti: La Tammi 25, 2025 9:09 pm Naisella kostui pöksyt, kun jännämies vähän syötti ilmiselvää pajunköyttä, ja samaa on siis päässyt tapahtumaan jo monta kertaa? Ja nyt kyseinen nainen oikein mainostaa tyhmyyttään tekemällä tästä jonkun helvetin kirjasarjan? :D
Juuri näin. :lol:
Jaguaari
Axel Foley

Tosi-tv:stä tuttu Suvi joutui catfish-huijatuksi: "Motiivina vaikuttaa olleen minun julkinen nöyryyttäminen"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tos ... en/9054628

Kukaan ei olisi edes tiennyt tästä jollet itse olisi TikTokissa julistanut asiaa julkisesti. :lol:
Tontta82
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Tontta82 »

Jaguaari kirjoitti: La Tammi 25, 2025 11:25 pm
Sipi kirjoitti: La Tammi 25, 2025 8:30 pm

Huijari on psyko.
Kuuntelin röökimuijan kirjan, ja siitä kävi hyvin ilmi että rahan takia miehen perässä. Surkea tapaus kyllä kaiken kaikkiaan. Elämässä tärkeintä päästä joka viikko pubiruusuksi kantikseen.. :roll:
mainitaanko kirjassa tämän kantiksen nimi?. jos mainitaan onko se Pub herttas sokos hotelli vantaalla..?
Jaguaari
Axel Foley

Mainitaan, ja monta kertaa. Todennäköisesti saa sätkäpaperia ja kaljaa vastineeksi. :lol:

Lainaus korvattu nuoliviittauksella edelliseen viestiin
-NILS-
piikikäs
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja piikikäs »

Jaguaari kirjoitti: La Tammi 25, 2025 2:02 pm Ei tässä vainoamista ollut vaan tyhjiä lupauksia röökimuijalle. Ei kuulu rikospalstalle tämä.
Mikä mielestäsi on vainoamista, jos tämä tapaus ei täytä vainoamisen tunnusmerkkejä? Tekijä kuitenkin jatkoi toistuvasti yhteydenottoja estoista huolimatta tehden uusia tilejä sitä varten ja ottaen yhteyttä kohteen läheisiin, kun ei itse kohdetta tavoittanut.
Myöskään maininnat kuvien otosta kohteen kodin pihalla eivät oikein minusta ole "tyhjiä lupauksia".

Se kyllä olisi mielenkiintoinen käänne, jos Suvi itse olisi tämän taustalla ja sumplinut koko homman julkisuuden ja rahan tähden. Ei kyllä periaatteessa yllättäisi sekään.

Jos tapaus on totta, niin minusta on lähinnä arvostettavaa tulla asian kanssa julkisuuteen. Liian moni vaikenee häpeän takia.
Vastaa Viestiin