Kuolleita saisi olla enemmän

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
RL11/6
Watson itse

Kuolleita saisi olla enemmän

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

”Kuolleita saisi olla enemmän” – Hautaustoimistoilla asiakaspulaa, uutisoi Yle

Pienillä paikkakunnilla sinnittelevät hautaustoimistot keikkuvat kannattavuuden rajoilla, koska vainajia ei ole tarpeeksi, kertoo Yle.

Pienillä paikkakunnilla toimivilla hautaustoimistoilla ei mene hyvin, kertoo Yle. Näin on siitä huolimatta, että Suomen väestö vanhenee, ja hautauspalveluille luulisi olevan kysyntää.

Suomen hautaustoimistojen liiton mukaan hautaustoimiston kannattavuus vaatii noin 100–150 vainajaa vuodessa. Pienillä paikkakunnilla väki on käynyt vähiin, mikä näkyy myös vainajien määrässä.

Näin on esimerkiksi Outokummussa, jossa on kaksi hautaustoimistoa, mutta vainajia vain noin 100 vuosittain.

– Kuolleita saisi olla enemmän, yrittäjä Erkki Räsänen tiivisti tilanteen Ylelle.

Räsäsellä on vaimonsa kanssa kukka- ja hautauspalveluyritykset.

Suomen hautaustoimistojen liiton puheenjohtaja Sari Koukkari arvioi Ylelle pienten hautaustoimistojen häviävän kunnista ennen pitkää.

Hautaustoimistojen liiton arvion mukaan Suomessa on tällä hetkellä 350–400 hautausyritystä. Yrittäjät ovat iäkkäitä, jopa 80-vuotiaita.

– Mutta jossain kohtaa se raja tulee vastaan, Koukkari totesi tulevaisuudennäkymistä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/779c ... 8217bdfda4

----------------------------------------------------------------------

Aamukahvia hörppiessä osui silmiini tämä mukava ja piristävä uutinen. Olen uutisen luoneen toimittajan kanssa aivan samaa mieltä. Yhteiskunta on omalta tietyltä osaltaan ihanan tunteeton, kylmä ja raaka. Se luo tunteettomia, kylmiä ja raakoja tappajia. Oma toiveeni joulupukille oli, että nuoret ymmärtäisivät ketkä ovat vastuussa heidän pahoinvoinnistaan ja antaisivat rivatrilleissa ja ksaloleissaan mummeleille sekä paapoille hoivaamisen sijaan oikein kunnolla vanhan ajan kamelibuutsia. Siinä ei tarvitse yhtään kainostella. Olen jo pitkään halunnut viime vuosisadan alkupuolella käsityönä tehdyn käkikellon ja uskon sen löytäväni jostakin kuolinpesästä.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
LexVeritas
Frank Columbo

Re: Kuolleita saisi olla enemmän

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kuolema on tosiaan yliarvostettu ja turhaan kainosteltu prosessi, johon liittyvä sääntely tulisi purkaa.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
kakkosurpo
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Tiedän yhden tapauksen Itä-Suomessa missä hautaustoimiston omistajan poika oli otsikon kanssa samaa mieltä.
Oli murhatalkoissa mukana, muuttui hovissa tapoksi, kun porukalla ottivat eräältä veronmaksajalta hengen pois.

Jos huhu pitää paikkansa niin kyseinen henkilö on nykyään hautaustoimiston pitäjä.
Kätevää, täyden palvelun yritys, tehdään itse haudattavat ruumiitkin.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
RL11/6
Watson itse

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

kakkosurpo kirjoitti: Pe Tammi 17, 2025 12:17 pm Tiedän yhden tapauksen Itä-Suomessa missä hautaustoimiston omistajan poika oli otsikon kanssa samaa mieltä.
Oli murhatalkoissa mukana, muuttui hovissa tapoksi, kun porukalla ottivat eräältä veronmaksajalta hengen pois.

Jos huhu pitää paikkansa niin kyseinen henkilö on nykyään hautaustoimiston pitäjä.
Kätevää, täyden palvelun yritys, tehdään itse haudattavat ruumiitkin.
Hautausurakoitsija on varsin kunnioitettava ammatti. Kansainvälisen tason hautausurakointiyhtiö, jonka tytäryhtiö on puolustusurakoitsija, olisi jotain. Ukrainassa tahkoisi päivässä miljoonia. Myisi ohjus- ja rakettiaseita ja vastaisi vainajien keräämisestä, logistiikasta ja hautaamisesta. Koko hoito urakkahinnalla. Hinnoittelisi jokaisen iskun vainajineen. Tästä saattaa tulla tulevaisuudessa sodankäynnin muoto, missä raha puhuu. Kenellä on eniten laittaa rahaa, saa eniten tehtyä vastapuolelle ruumiita. Raha on suurinta idänmaallisuutta. Kysykää vaikka Väyryseltä. Isänmaallisuutta ei tarvita enää. Ja kuka vittu sitä perunaa edes jaksaa syödä? Itse olen valmis myymään koko muun Suomen ihan vaikka kiinalaisille. Me emme Stadissa tarvitse maataloustuotteita, meillä on McDonalds ja halallihakauppoja. Kaikista vähiten tarvitsemme maalaistolloja, jotka tulisi kaikki tappaa ja muuttaa rahaksi.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
RistiSeiska

Viesti Kirjoittaja RistiSeiska »

Pirkanmaa ainakin jo hukkuu ruumiisiin. Osaa säilytetään jo lämpimässä
kakkosurpo
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

RistiSeiska kirjoitti: Pe Tammi 24, 2025 10:15 pm Pirkanmaa ainakin jo hukkuu ruumiisiin. Osaa säilytetään jo lämpimässä
Onko joku tullut valittamaan että liian lämpimässä säilyttävät, perkele.
Krematoriossahan säilytys loppuu muutamassa minutissa.

Parashana olisi jos jokainen kuoltuaan, minä mukaan luettuna, laitettaisiin eläinten ruuaksi. Se olisi sitä elämän oikeaa kiertokulkua.
Nythän osa laiteaan matojen syötäväksi, ja osa laitetaan Hitlerin lanseeraman mallin mukaisesti tuhkaksi.
Ja voi vittu kuinka sitäkin aikoinaan paheksuttiin kun se kohdistui yhteen uskonnolliseen ryhmittymään.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
Nice shirt
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Nice shirt »

Voi näitä kapitalistisia ongelmia! Ehkä uusi Sote tuo helpotusta asiaan?
Naantalissa paistaa aurinko sinnekin, mihin se ei muilla paista!
Vastaa Viestiin