Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Tammi 29, 2025 7:55 pm
Sipi kirjoitti: Ke Tammi 29, 2025 6:13 pm
Mä näkisin tässä isoimpana ongelmana sen, että sadan euron illalliselta voisi odottaa vähän enemmän.
Itse taas en näe tuota hintaa lainkaan ongelmallisena. Olen elämässäni syönyt erittäin laadukkaita ja herkullisia kasvisruokia, jotka ovat olleet hyvinkin hintansa väärtejä.
Samoin, syön hyvin kasvispainotteisesti itsekin, joten erinomaisia kasvisruokia on olemassa. Mutta lähinnä nyt tarkoitan sitä, että vaikuttaa tarkoitushakuiselta; miksi he eivät kerro etukäteen, että kyseessä on kasvisillallinen, jos se on heidän mielestään täysin verrannollinen sekaruokaan eikä aiheuta mitään ihmeellistä? Siksi, koska he tietävät, että osa porukasta jättäisi illalliskortin maksamatta nimenomaan tuon kasvisruuan takia. Silloin tullaan tähän toiseen kohtaan eli siihen, että he katsovat voivansa määrittää oman agendansa kaikkien agendaksi kysymättä.
Kun jätetään kertomatta, tehdään jokin asia täysin tarkoitushakuisesti ja rahankeruumielessä. Sitten levitellään jälkikäteen käsiä, että "miten tästä nousi tällainen haloo"? Ymmärrän tunteen huijatuksi tulemisesta, vaikka itse kasvisruuassa ei olisikaan mitään vikaa. Jos voitat ostoksen yhteydessä nettiarvonnasta tuotteen, jonka esittelykuvissa on nappanahkaisia lampaankarvavuorattuja rukkasia (mielikuva) ja paketista tulee villatumput, ei niissä villaisissa mitään vikaa ole. Mutta sinua on silti kusetettu. Sama pätee kaikkiin Temusta ostettuihin juttuihin; nettikuvissa ne mekot ilmeisesti istuvat hiukan nätimmin kuin ne kemikaaleilta haisevat tiskirätit, joita ihmiset paketeistaan avaavat.
Kun siis kirjoitin, että sadan euron illalliselta voisi odottaa vähän enemmän, en tarkoittanut ruuan makua tai laatua vaan puhuin siitä oletuksesta, jota satasella myydään. Yleensä kuitenkin tällaisissa kutsuvierastilaisuuksissa,joihin osallistuu yhteiskunnan kermaa pääopaino ei ole ruokailussa vaan siinä, että saa ylipäätään kutsun tai mahdollisuuden osallistua. Se on se kokonaisuus. Uskoakseni tämäkin tympii Tynkkystä; yhteiskunnallinen toimija, joka on tietoisesti hypännyt tähän woke-kelkkaan. Jos kyseessä olisi ollut vaikka Elokapinan tai Greenpacen kannatustilaisuus, kasvisruoka olisi ollut oletusasetuksena -ja Tynkkynen ei varmaankaan olisi siellä vieraana ollut.