Metsästys ei ole normaali harrastus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Pinkkis kirjoitti:
Chopper kirjoitti:Ymmärrän kyllä että vuonna miekka ja kivi metsästettiin kun ruokaa ei saanu muuten ja ymmärrän senkin että hirvikantaa harvennetaan tänä päivänä metsästämällä mutta sitä en ymmärrä että joku harrastaa metsästystä omaksi ilokseen ja tappamisen nautinnosta....
No mutta jos niillä ei olis halua tehdä sitä ni mites sitten sitä kantaa vähennettäis? Ku ei kukaan pystys tekemään sitä. En itse mistään hinnasta lähtis mettälle ajaa hirviä saati tappamaan niitä, mutta onneks on niitäkin jotka suojelee luontoa ja tuo sitten paistia. Se että jos niitä ei tapettas, ne leviäisi ja tuhoaisi meidän asutuksia, aiheuttaisi tuhansittain enemmän kolareita ja tuhoaisi luontoa. Samalla kun niitä tapetaan/metsästetään me saadaan ruokaa ja edes jollakin tavalla meidän asuminen on turvattu.
Et nyt ymmärtäny pointtia mut yritetääs uudestaan
mutta sitä en ymmärrä että joku harrastaa metsästystä omaksi ilokseen ja tappamisen nautinnosta....
Joskus joutuu tappamaan eläimiä kitumisen,harventamisen tai jonkun muun asian takia mutta sitä ymmärrä jos se tehdään ainoastaan sen takia että tappamisesta nauttii . Kun on niitä metsästäjiä jotka tekee sen hirvikannan vähentämisen takia ja niitä metsästäjiä jotka vetää veren maku suussa tappamisen nautinnosta...
Get it?
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Pieni välikevennys aiheeseen...

http://www.aijaa.com/img/b/00893/2961990.jpg

EDIT: Muutin kevytmielisen kuvan linkiksi, kun on näköjään mennyt tämä Vapaa keskustelukin ihmeen tiukkapipoiseksi touhuksi :?
Viimeksi muokannut maija turjukka, Pe Loka 24, 2008 8:12 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Chopper kirjoitti:Joskus joutuu tappamaan eläimiä kitumisen,harventamisen tai jonkun muun asian takia mutta sitä ymmärrä jos se tehdään ainoastaan sen takia että tappamisesta nauttii . Kun on niitä metsästäjiä jotka tekee sen hirvikannan vähentämisen takia ja niitä metsästäjiä jotka vetää veren maku suussa tappamisen nautinnosta...
Get it?

En tiedä oliko tämän tarkoitus provota minua, mutta tunnen kymmeniä metsästäjiä melko hyvin, luku taitaa nousta yli sataan yhteensä.

Sen sijaan, en tunne ensimmäistäkään, joka kävisi metsällä velvollisuuden tunnosta, vain tehdäkseen palveluksen yhteiskunnalle, maksamalla jopa tuhansia euroja vain velvollisuuden tunnosta.

En myöskään tunne ensimmäistäkään, joka tuntisi erityistä nautintoa siitä tappamisesta. Kysymys on saalistamisesta ja tappaminen on metsästyksen osa-alueena se vähiten nautintoa tuova. Tottakai jahdin onnistuminen tuo iloa, eikö onnistuminen yleensäkin? Mutta en tunne yhtään metsästäjää, joka olisi esimerkiksi innoissaan lähdössä ampumaan vaikkapa sikoja aitaukseen. Tämä siksi että itse tappaminen ei ole iloa tuovaa, vaan saalistus. Ehkä sitä on vaikea ymmärtää, mutta kuvaavaa ehkä on, että liian helppo saalis on useimmiten pettymys. Jos ilo tulisi tappamisesta, helppo tappohan olisi mahtavaa, koska pääsisi tappamaan nopeammin lisää. Näin en kuitenkaan usko oikein kenenkään tuntevan. Metsästys on myös silloin äärimmäisen tyydyttävää, vaikka saalista ei saada, jos saaliseläin olikin fiksumpi, jahdin kuitenkin ollessa muutoin onnistunut. Toivottavasti avasi hiukan metsästyksen maailmaa.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Chopper
Perry Mason

MotiivitOn kirjoitti:En tiedä oliko tämän tarkoitus provota minua, mutta tunnen kymmeniä metsästäjiä melko hyvin, luku taitaa nousta yli sataan yhteensä.
Juu ei olt sulle mikään provo eikä ees ollu sulle tarkotettu...
Sanoin että MINÄ EN YMMÄRRÄ SELLAISTA mutta tarviaako minun ymmärtääkkään???? Ei tarvii kenenkään puolustella metsästäjiä tai saalisviettiään,kun en joka tapauksessa muuta omaa mielipidettäni asiasta,jos en ymmärrä moista ni en ymmärrä.
MotiivitOn
Rico Tubbs

^Jos ketjun nimi on "metsästys ei ole normaali harrastus" ja ketjussa kirjoittajat sanovat että eivät ymmärrä miten joku voi olla sellainen, niin kyllä siinä tulee tarve rakasta harrastustaan puolustella...!

Varsinkin kun aseharrastajana on jo sellainen olo, että tässä ollaan vihaisen kansanjoukon ajojahdin kohteena... heinähangot ja palavat soihdut vain puuttuvat, lait ja säädökset ovat astuneet niiden tilalle.
Ei tunnu kivalta, kun itse on hoitanut asiat esimerkillisesti ja on muutamien psykologisten testien ja turvallisuusselvitysten perusteella kuitenkin aika kaukana siitä mielikuvasta, jota kansalle nyt meistä harrastajista yritetään syöttää. Sitä yrität päivittäin tehdä Suomesta paremman ja turvallisemman maan asua ja sitten kiitokset osoitetaan tällä tavalla.
Vetää vähän herkille, tuollaisia yleistyksiä ja syytöksiä kuunnellessa.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Olen kovasti miettinyt, onko metsästys normaali harrastus vai ei. Asun paikassa jossa nuoret ja viimeistään lukiolaiset hankkivat lähes järkiään aseen ja käyvät kurssit jne. Oma poika kävi tarvittavat kurssit, mutta meidän (siis perheen) vähäinen innostus aseen hankkimiseen on nyt toistaiseksi tyrehdyttänyt koko harrastuksen. Muutamalla pojan kaverilla on ase ja lintuja käyvät katselemassa. Homma tosin useimmin menee nuotion sytyttelyyn ja saalista ei tule. Väärinkäytöksistä ei ole kuulunut mitään.
Alkoholia nämä eivät maista lainkaan eikä aseiden kanssa muutenkaan rehvelletä.

En vieläkään ole päässyt tulokseen, mille kannalle metsästysharrastus minun mielessäni kääntyy. Ase sopii mielestäni sellaiselle, joka oikeasti sitä tarvitsee ja jonka elämä yleensä ottaen on kunnossa.
Nothing is quite what it seems
Kaiser
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Kaiser »

MotiivitOn kirjoitti:Ja absoluuttinen oikeako, on sitten yhtä kuin parhaiten perusteltu näkemys?
En tarkoittanut absoluuttista oikeaa, vaan viittasin esitettyihin näkemyksiin. EVVK?
Jos igorin intressi on varastaa sinun tietokoneesi, jotta saa kamaa, ja sinun intressisi on käyttää tietokonetta turhanpäiväiseen tsättäilyyn, niin eikö silloin igorin intressi ole paremmin perusteltu ja siinä mielessä oikein?
Eihän siitä mitään tulisi, jos huumeriippuvaisten tarve varastaa rahoittaakseen addiktionsa hyväksyttäisiin. Heitä pitää auttaa pääsemään irti addiktioistaan.
Ei se tappaminen ole hauskaa, vaan se kaikki mitä tapahtuu ennen tappamista.
Miksi sitten pitää tappaa, jos se ei ole edes hauskaa? Eikö jahtia voi harrastaa ilman tappamista? Eläimiä tosin pelkässä jahdissakin turhaan pelotellaan ja ne voivat huomattavasti kärsiä, kun henkensä edestä pyrkivät pakoon. Paintball, tietokonepelit tai pelkkä metsässä retkeily eivät riitä? Toivottavasti metsästäjille saadaan joskus todellisuuden täysin mallintava simulaattori.
Se on erittäin rentouttavaa ja nautinnollista. Ja kyllä, uskon vakaasti, että ilman metsästystä (ei siis ilman tappamista, paitsi sinun kirjoissasi) uskoisin että masentuminen ja pienoinen seinät kaatuu päälle olotila saattaisi iskeä.
Mitä tuo masentuminen sitten tarkoittaisi? Et jaksaisi enää käydä töissä, menettäisit ihmissuhteesi yms? Ja kaikki vain siksi, ettet käy enää metsästämässä? Mitään muuta mielekästä korvaavaa sisältöä et elämääsi keksi?
Tappaminen on yleensä hiukan surullista ja saaliseläimen kuoltuahan kaikki ne ihanat jahdin vereesi tuomat hormonitasot laskevat.
Ehkä lääkäri voisi antaa jotain hormonipistoksia... Mutta hei oikeasti, kyllä aikuisten ihmisten pitäisi halujaan osata kontrolloida. Ei siitä mitään tule, jos kaikki toimisivat täällä pelkkien primitiivisten viettiensä ohjaamina. Ei tämä yhteiskunta ole mikään lasten karkkikauppa, jossa saa ilmaiseksi ottaa mitä haluaa.
Enkä puhu nyt muista metsästäjistä, puhun itsestäni, ei minua kiinnosta miten muut asian kokevat.
Niin en tiedä muista metsästäjistä, mutta yksi selitys tässäkin voisi olla, miksi metsästäjät tai ainakin osa suhtautuu niin aggressiivisesti metsästyksen kritiikkiin. Jos he joutuisivat luopumaan harrastuksestaan, niin se voisi suistaa koko heidän elämänsä.
Ajattelitko, että minä ajattelisin saaliseläimen mielestä sen olevan oikeutettua, että minä parempana toteuttamaan viettiäni tapan hänet?! Ei kai sitä siltä kysytä. Ei verottajakaan kysy multa, että onks okei maksaa noin paljo veroja? Vahvemman laki.
Kehno vertaus verotukseen. Veroilla rahoitetaan tässäkin maassa koulutus, terveydenhuolto, sosiaaliturva ym, jotta heikoimmillakin olisi paremmat mahdollisuudet pärjätä. Itse en haluaisi asua missään "vahvemman laki" -yhteiskunnassa. Ehkä sinun kannattaa muuttaa jonnekin kehitysmaahan, jossa vahvemman lait ovat paremmin voimassa.
Entäs miksi sinä koet että minä toimin väärin, noin niinkuin johdonmukaisesti perusteltuna...?
Enhän aseta, vaan saman arvoisiksi?
Sanot, että sinä ja eläimet ovat tasa-arvoisia, josta seuraa, että myös sinun ja eläinten samat intressit ovat samanarvoisia. Toisaalta sanot, että haluat metsästää, mutta silloin asetat oman intressisi korkeammalle kuin eläinten intressin elää, vaikka pidät omaa intressiäsi elää korkeammalla kuin jonkun muun intressiä tappaa sinut. Tässä on ristiriita tuon tasa-arvoisuuden kanssa.
Häh? Houritko? Etkö haluasi että muutkin lajit, kuin metsästettävät, voivat samalla nautiskella hiukan monipuolisempaa ravintoa?
Eikö eläimiä voi ruokkia vilpittömästi ilman lahtausmeininkiä. Ilmeisesti ei. Metsästäjät vain haluavat maksimoida sen jahdattavien määrän. Ja muuten, eikö jahdattavaa jäisi paljon enemmän, jos eläimiä ei tapettaisi, kun se tappaminen ei ole edes hauskaa? Pelkkää jahtiahan voisi harrastaa metsästyskauden ulkopuolellakin.
Mitkä "häirikköeläimet"? Eikö lehdistön käsite "häirikkökarhu", kuitenkin tarkoita lajille epätyypillistä käyttäytymistä?
Kommenttini oli metsästäjien retoriikasta väännettyä sarkasmia.
Ketä muka tarvitsee hämätä? Sinuako? Ituhippejä? Älä viitsi naurattaa.
Yleinen suhtautuminen metsästykseen voisi muuttua negatiivisemmaksi, jos sitä perusteltaisiin todellisilla syillä.
Se on kriteerini luonnosta vieraantumiselle, että tunnut pitävän itseäsi oikeamielisempänä ja oikeutetumpana kuin muita, halveksut luonnonlakia "nopeet syö hitaat" ja haluasit muutosta tähän. Tarkastelet asiaa ulkopuolelta, ymmärtämättä luontoa sisäpuolelta, eli eläintä itsessäsi.
Minusta taas tuntuu, ettet ymmärrä tai halua ottaa vastuuta. Se on vieraantumista ihmisyydestä. En koe edelleenkään mitään tarvetta metsästää eläimiä, vaikka kuinka yrittäisin ymmärtää sisäistä eläintäni. Olen sitten luonnosta vieraantunut, kun en huvikseen metsästystä hyväksy, mutta ei voi mitään.
Pakkohan se on laittaa, kun et itse niitä saa kakastua ulos. Hirveetä kiertelyä ja kaartelua, muka tieteellistä löpinää, jonka tarkoituksena on huijata ihmiset uskomaan oman asiasi oikeutukseen.
Haluasit kuitenkin sanoa: "senkin julmuri mun pörrö kamujen teurastaja, olet kamala ja psykoottinen hirviö. Jätä viattomat luontokappaleet rauhaan..."
Sittenhän voit käydä täällä hyvin yksinäsikin keskusteluja, kun päätät muiden puolesta mitä ajattelevat ja puhuvat.
Chopper
Perry Mason

MotiivitOn kirjoitti:^Jos ketjun nimi on "metsästys ei ole normaali harrastus" ja ketjussa kirjoittajat sanovat että eivät ymmärrä miten joku voi olla sellainen, niin kyllä siinä tulee tarve rakasta harrastustaan puolustella...!

Varsinkin kun aseharrastajana on jo sellainen olo, että tässä ollaan vihaisen kansanjoukon ajojahdin kohteena... heinähangot ja palavat soihdut vain puuttuvat, lait ja säädökset ovat astuneet niiden tilalle.
Ei tunnu kivalta, kun itse on hoitanut asiat esimerkillisesti ja on muutamien psykologisten testien ja turvallisuusselvitysten perusteella kuitenkin aika kaukana siitä mielikuvasta, jota kansalle nyt meistä harrastajista yritetään syöttää. Sitä yrität päivittäin tehdä Suomesta paremman ja turvallisemman maan asua ja sitten kiitokset osoitetaan tällä tavalla.
Vetää vähän herkille, tuollaisia yleistyksiä ja syytöksiä kuunnellessa.
Älä pelkää en oo heinähangon kanssa jahtaamassa ketään :wink:
Enkä oo syyttäny ketään,olen vain sanonut etten ymmärrä.
Itse en pystys ampumaan mitään elävää kun pääsee jo itku jos esim. ajan autolla sammakon yli,että silleen.
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Kaiser kirjoitti:Miksi sitten pitää tappaa, jos se ei ole edes hauskaa? Eikö jahtia voi harrastaa ilman tappamista? Eläimiä tosin pelkässä jahdissakin turhaan pelotellaan ja ne voivat huomattavasti kärsiä, kun henkensä edestä pyrkivät pakoon. Paintball, tietokonepelit tai pelkkä metsässä retkeily eivät riitä? Toivottavasti metsästäjille saadaan joskus todellisuuden täysin mallintava simulaattori.
Haha :lol: Toivon että et ajatellut mitä kirjoitit ja kärjistit hieman. Et voi olla tosissasi? Ehkä samalla pitäisi lopettaa myös lehmien lypsäminen - sehän tuottaa kipua ja ahdistusta lehmille. Ehkä pitäisi lopettaa myös kanojen ja broilereiden kasvattaminen, nehän nyt ainakin tuottaa kipua ja stressiä eläimille. Puhumattakaan sioista!
Ei muutakuin kasviksia poskeen vai saako niitäkään tappaa?
En ymmärrä mikset sinä tajua että pitää tappaa jotta saa ruokaa. En minäkään lähtisi metsään hirviä ampumaan että saisin lihaa koska en sitä käytä. Olen semivegetaristi mutta ymmärrän silti metsästämisen ja sen miten tärkeää se on.
Nanika ga tooku matteiru to
Bruno
Lauri Hanhivaara

Hyvä Maija

Viesti Kirjoittaja Bruno »

maija turjukka kirjoitti:Pieni välikevennys aiheeseen...

EDIT: Muutin kevytmielisen kuvan linkiksi, kun on näköjään mennyt tämä Vapaa keskustelukin ihmeen tiukkapipoiseksi touhuksi :?
Hyvä Maija Turjukka!!! Tuossa linkissä on tyyliä ja otetta. Yksi kuva kertoo enemmän kuin jatkuva pulina ja sössötys aiheesta :lol:
Isäni oli juristi ja tuomari - minä vain turisti ja juomari
Chopper
Perry Mason

maija turjukka kirjoitti:Pieni välikevennys aiheeseen...

Oisit antanu olla vaan...pienet kevennykset tekee vain hyvää (tosin ei kyl sovi tiukkapipoisimmille)
Kaiser
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Kaiser »

Clyde kirjoitti:Ehkä samalla pitäisi lopettaa myös lehmien lypsäminen - sehän tuottaa kipua ja ahdistusta lehmille. Ehkä pitäisi lopettaa myös kanojen ja broilereiden kasvattaminen, nehän nyt ainakin tuottaa kipua ja stressiä eläimille. Puhumattakaan sioista!
Nykyisessä tehotuotannossa eläinten olot ovat todella huonot, joten jo pelkästään siinä on hyvä syy dropata eläintuotteet. Lihaa syödää sekä tottumuksesta että makumielihyvän takia tai joskus harvinaisen allergian takia. Mikään pakko lihaa ei ole syödä, sillä kasviksilla pärjää aivan mainiosti. Ennen kuin joku tähän kommentoi, ettei kasviksilla pärjää, niin totean, että tilastollisesti kasvisyöjät ovat terveempiä kuin sekasyöjät. Lisäksi löytyy esimerkkejä menestyneistä kasvissyöjäurheilijoista, joten kasvisten syönti ei ole mikään ongelma edes huippu-urheilussa.
Ei muutakuin kasviksia poskeen vai saako niitäkään tappaa?
Kasvit ovat eettisessä mielessä vähän eri asia kuin eläimet. Joka tapauksessa syömäsi eläin on jo syönyt paljon kasviksia.
Olen semivegetaristi mutta ymmärrän silti metsästämisen ja sen miten tärkeää se on.
Näinhän sulle on kerrottu, että metsästys on tärkeää ja uskot sen ikään kuin vaihtoehtoja ei olisi. Vaihtoehdoista ei vain puhuta. Metsästäjät eivät halua puhua niistä.
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Ei voi olla paha se ihminen joka harrastaa eläinten tappamista.
Paskanen tukka
MotiivitOn
Rico Tubbs

Kaiser kirjoitti:Eihän siitä mitään tulisi, jos huumeriippuvaisten tarve varastaa rahoittaakseen addiktionsa hyväksyttäisiin. Heitä pitää auttaa pääsemään irti addiktioistaan.
Esimerkkinä siitä, että vaikka jollain on suurempi ja tärkeämpi intressi, ei kuitenkaan tarkoita että se intressin tapa olisi juurikin se oikea tapa.
Kaiser kirjoitti:Miksi sitten pitää tappaa, jos se ei ole edes hauskaa? Eikö jahtia voi harrastaa ilman tappamista? Eläimiä tosin pelkässä jahdissakin turhaan pelotellaan ja ne voivat huomattavasti kärsiä, kun henkensä edestä pyrkivät pakoon. Paintball, tietokonepelit tai pelkkä metsässä retkeily eivät riitä? Toivottavasti metsästäjille saadaan joskus todellisuuden täysin mallintava simulaattori.
Ei tarvitsekaan tappaa, jos eläin on sillä kertaa fiksumpi. Metsästämällähän toteutetaan usein ns. "luonnonvalintaa".

Niin, simulaattorilta vaaditaan aika paljon, eikä se huolehdi kannoista. Metsästystä harrastava kaverini sanoi, että laskuvarjohyppy, on hirvenmetsästyksen rinnalla extreme-lajina kevyttä kauraa, ei kuulemma nosta edes sykettä samalla lailla. Ajattelitko että jahtitilanne oikeasti voitaisiin simuloida sillä tasolla mitä se on luonnossa. Paintballia pelaankin satunnaisesti, mutta se on leikkiä, tarkoitettu lapsille, jos vertaa metsästykseen. Retkeily on aivan eri asia, harrastan sitäkin. Kamppailulajien otteluharjoitukset ovat ehkä lähimpänä sitä tunnetta.
Kaiser kirjoitti:Mitä tuo masentuminen sitten tarkoittaisi? Et jaksaisi enää käydä töissä, menettäisit ihmissuhteesi yms? Ja kaikki vain siksi, ettet käy enää metsästämässä? Mitään muuta mielekästä korvaavaa sisältöä et elämääsi keksi?
Mistä sen tietää, kokeile sinä sitä selibaattia. Ja keksitkö itse jotain korvaavaa sisältöä? Pahisten kiinniottaminen on ehkä vielä hauskempaa.
Kaiser kirjoitti:Ehkä lääkäri voisi antaa jotain hormonipistoksia... Mutta hei oikeasti, kyllä aikuisten ihmisten pitäisi halujaan osata kontrolloida. Ei siitä mitään tule, jos kaikki toimisivat täällä pelkkien primitiivisten viettiensä ohjaamina. Ei tämä yhteiskunta ole mikään lasten karkkikauppa, jossa saa ilmaiseksi ottaa mitä haluaa.
Meinasitko että metsästäjät eivät kontrolloi halujaan? Että joustaan tuolla pusikoissa jatkuvasti ammuskelemassa kaikkea mikä liikkuu?
Jos et vielä tiedä, ihminen toimii primitiivisten viettiensä ohjaamana. Kilpailuvietti, lisääntymisvietti, saalisvietti jne... jos et toimisi primitiivisien viettien mukaan, tuskin edes kinaisit tästä asiasta, sinun täytyy kuitenkin todistaa, että sinun kantasi on oikea. (primitiivistä)
Kaiser kirjoitti:Niin en tiedä muista metsästäjistä, mutta yksi selitys tässäkin voisi olla, miksi metsästäjät tai ainakin osa suhtautuu niin aggressiivisesti metsästyksen kritiikkiin. Jos he joutuisivat luopumaan harrastuksestaan, niin se voisi suistaa koko heidän elämänsä.
Eiköhän nyt kuitenkin voitaisi puhua ihan vaan elämänlaadun heikkenemisestä.
Kaiser kirjoitti:Kehno vertaus verotukseen. Veroilla rahoitetaan tässäkin maassa koulutus, terveydenhuolto, sosiaaliturva ym, jotta heikoimmillakin olisi paremmat mahdollisuudet pärjätä. Itse en haluaisi asua missään "vahvemman laki" -yhteiskunnassa. Ehkä sinun kannattaa muuttaa jonnekin kehitysmaahan, jossa vahvemman lait ovat paremmin voimassa.
Sori, vahvemman laki toteutuu jatkuvasti, Suomessa sitä toteuttaa virkavalta. Alistu vapaaehtoisesti, tai sinut alistetaan. Ei tarvitse muuttaa kehitysmaahan.
Kaiser kirjoitti:Sanot, että sinä ja eläimet ovat tasa-arvoisia, josta seuraa, että myös sinun ja eläinten samat intressit ovat samanarvoisia. Toisaalta sanot, että haluat metsästää, mutta silloin asetat oman intressisi korkeammalle kuin eläinten intressin elää, vaikka pidät omaa intressiäsi elää korkeammalla kuin jonkun muun intressiä tappaa sinut. Tässä on ristiriita tuon tasa-arvoisuuden kanssa.
Eihän ole ristiriitainen. Kukaan ei kohtele minua väärin, jos eläin onnistuu toteuttamaan oman intressinsä ja saa elää "happily ever after". Jokainen intressi on samanarvoinen, intressin toteuttaja ratkaisee lopputuloksen. Sen sijaan saman taoimijan intressejä voidaan helpommin asettaa arvojärjestykseen, mutta eri lajien intressejä ei mitenkään. Onko muurahaisen intressi tärkeämpi kuin lehtikirvan?
Kaiser kirjoitti:Eikö eläimiä voi ruokkia vilpittömästi ilman lahtausmeininkiä. Ilmeisesti ei. Metsästäjät vain haluavat maksimoida sen jahdattavien määrän. Ja muuten, eikö jahdattavaa jäisi paljon enemmän, jos eläimiä ei tapettaisi, kun se tappaminen ei ole edes hauskaa? Pelkkää jahtiahan voisi harrastaa metsästyskauden ulkopuolellakin.
Voi kyllä, tuttavapiirissäni onkin yksi vanhempi herra, joka on pari vuotta vienyt ruokintapaikalle omenoita, mutta ei ole muistanut kauris tai peurametsällä käydäkään. Jos eläimiä ei tapettaisi, kannat räjähtäisivät käsiin. Luontoäidin kyky hillitä ekosysteemillemme vieraita eläinlajeja, on vähintään kyseenalainen ihmisen infrastruktuurin luomien rajoitusten vuoksi. Esimerkkinä olkoon etelä-suomen moottoriteiden hirviaidat, jotka luovat suurpetoeläimettömiä alueita ja supikoira, jota mikään Suomen pedoista ei ravinnokseen mielellään halua...!
Kuka haluaisi jahdata emää jolla on pienet poikaset, oletko vähän epätasapainoinen?
Kaiser kirjoitti:Kommenttini oli metsästäjien retoriikasta väännettyä sarkasmia.
Häirikkökarhut eivät ole kyllä metsästäjälähtöistä retoriikkaa. Häirikköeläin on enemmänkin iltapäivän keltaisen paskapaperin luoma käsite, jotta yleisö ymmärtäisi petoeläinkantojen liiallisen kasvun ongelmat haja-asutusalueilla. Siitä sana "häirikkö".
Kaiser kirjoitti:Yleinen suhtautuminen metsästykseen voisi muuttua negatiivisemmaksi, jos sitä perusteltaisiin todellisilla syillä.
Pöh ja pah. Sitäpaitsi, metsästäjiä taitaa olla yli puoli miljoonaa, minkä lajin harrastajia on Suomessa enemmän? Meinaatko että meidän oma mielipiteemme ei paina missään, kyse on vain yleisestä mielipiteestä?
Kaiser kirjoitti:Minusta taas tuntuu, ettet ymmärrä tai halua ottaa vastuuta. Se on vieraantumista ihmisyydestä. En koe edelleenkään mitään tarvetta metsästää eläimiä, vaikka kuinka yrittäisin ymmärtää sisäistä eläintäni. Olen sitten luonnosta vieraantunut, kun en huvikseen metsästystä hyväksy, mutta ei voi mitään.
"En halua ottaa vastuuta?"... :lol: Taidan ottaa kuule päivittäin enemmän vastuuta, kuin sinä kuukaudessa. Ja minun vastuun kantamiskykyni riittää kyllä satojen eläimien henkien ottamiseen, eikä mennä edes rajoille.
Kyse ei ole siitä että et hyväksy, vaan siitä että et ymmärrä, siksi pidän sinua vieraantuneena. Jos ymmärtäisit, etkä silti hyväksyisi, kyse olisi vain mielipide-erosta. Sen taas minä hyväksyisin mukisematta.
Kaiser kirjoitti:Sittenhän voit käydä täällä hyvin yksinäsikin keskusteluja, kun päätät muiden puolesta mitä ajattelevat ja puhuvat.

Voisithan sinä itsekin sanoa suorat sanat, jos voit.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

luonto pois mun pihalta! :D
ihmiset on tullu hirvien tielle eikä päinvastoin.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Vastaa Viestiin