HÄKE 'nauha' (ketju 2)
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Ja?
Mikä oli viestisi pointti?
Olen ollut aika pitkään samaa mieltä mitä olen nyt.
Minä en edelleenkään kuule ulkopuolista.
Moniko teistä on päässyt kuuntelemaan tallenteen studio-olosuhteissa?
Suosittelen.
Näkemys tapahtumista saattaa muuttua.
Suosittelen.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
-
erämaaetsivä
- Christopher Lorenzo
Kannattaako siellä studio olosuhteissa kuunnella, jos siellä ei kuule mitään.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 10:13 pm Ja?
Suosittelen.
Kotona kuuluu hyvin "nui vaa" eli nuin vaann. Puhujana mies ei kuitemkaan Jukka Lahti.
Omituista tuo ulkopuoisen äänen kieltäminen, tuon kuitenkin lie jokainen kuullut.
- Pieni liekki
- James Bond (George Lazenby)
Kuuletko ulkopuolisen sanovan jotain häketallenteella kohdassa 1:06? Jos kuulet, niin mitä hän mielestäsi sanoo.erämaaetsivä kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 10:53 pm ...
Kannattaako siellä studio olosuhteissa kuunnella, jos siellä ei kuule mitään.
Kotona kuuluu hyvin "nui vaa" eli nuin vaann. Puhujana mies ei kuitenkaan Jukka Lahti.
Omituista tuo ulkopuoisen äänen kieltäminen, tuon kuitenkin lie jokainen kuullut.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Tämä on tärkeä kohta häke-nauhassa. Arvelen, että Pieni liekki kuulee saman lausahduksen kuin minä. Tosin kuuntelemassani Youtube-versiossa lause kuuluu kohdalla 1:08. Mutta pakko olla samasta hetkestä kyse, koska Youtube-versiossa 1:06 ei kuulu mitään taustalta.Pieni liekki kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 11:13 pm Kuuletko ulkopuolisen sanovan jotain häketallenteella kohdassa 1:06? Jos kuulet, niin mitä hän mielestäsi sanoo.
Minun subjektiiviset korvani siis kuulevat ulkopuolisen miehen kaksisanaisen lauseen lauseen kohdassa 1:08(ehkä jossain versioissa 1:06).
Äänimaailmaltaan lause tulee samalta etäisyydeltä tai suunnalta kuin Jukan huudot. Lause kuuluu miehen äänellä, mutta on selvästi erilainen kuin Jukalla. Hämäävää kyseisellä hetkellä on se, että päällekkäin kaksisanaisen lauseen kanssa kuuluu esim. Sihvosen litteroima "rreyyh", jota on arveltu murhaajan örähdykseksi. Kaksisanainen lause ja örähdys eivät voi kuulua murhaajan suusta samanaikaisesti, joten jompikumpi ei tule murhaajan suusta. Mielestäni "rreyyh"-örähdys saattaisi olla jokin muu tuntematon taustaääni.
Omat korvani kuulevat kaksisanaisen lauseen muodossa: (m)ikä (i)ttuu
Lähes heti lauseen jälkeen kuuluu hyvin voimakas kolahdus.
Tästä kuuntelusuositus varsinkin kaikille nauhaa vähemmän kuunnelleille: Kelatkaa tuota kohtaa muutama kymmenen kertaa ja yrittäkää erotella ääniä päässänne.
Meinasi pärskähtää kahvit näytölle tästä. Tämä olisi ollut aivan loistava aloituskappale Kuusirannan kirjan esipuheeseen.Säfööri kirjoitti: Ti Helmi 04, 2025 1:51 am
Rakas joulupukki: Haluaisin joululahjaksi palapelin. Ps. Laittaisitko mukaan vasaran tai mieluummin retkikirveen, koska en saa muuten paloja sopimaan.
Sitten itse aiheeseen; Häketallenteen tulkinta on saanut aivan ihmeelliset mittasuhteet ja jokaista napsahdusta tulkitaan miten omiin tarkoitusperiin parhaiten sopii. Tuntuu unohtuneen kokonaan se, että kyseessä on tallenne puhelusta, jonka avulla on hälytetty apua paikalle. Ja siis sehän se hätäkeskuksen tehtävä on, välittää tieto henkeen ja terveyteen kohdistuvasta avun tarpeesta oikeille tahoille, oikeassa kiireellisyysluokassa. Se on sitten puheluun vastaavan virkailijan ammattitaidon vastuulla saada asiasta oikea tilannekuva että avuntarvitsija saa tarvitsemansa avun. Tässä kiireellisyysluokitus meni oikein ja ensimmäinen partio saapui paikalle 10 minuutissa.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
^ Totta.
Mutta.
Tuo häketallenne on myös ainoa jäljellä oleva ”live” todiste tapahtumista.
Itse surmahuone / -talo on jo varmasti remontoitu moneen kertaan eli jäljet on peittynyt maaliin ja rappiin.
Toki on kuituja, kuvia, veistä ja muuta, mutta eniten tapahtumista kertoo kuitenkin tuo nauhoite.
Ja jotenkin uskon, että äänistä saadaan nykytekniikalla irti paljon ennemmän kuin aikanaan.
Minulle on selkeää, että se ’huonekalun’ ääni on tuoli, ei sänky.
Siitä olen 100% varma.
Mutta.
Tuo häketallenne on myös ainoa jäljellä oleva ”live” todiste tapahtumista.
Itse surmahuone / -talo on jo varmasti remontoitu moneen kertaan eli jäljet on peittynyt maaliin ja rappiin.
Toki on kuituja, kuvia, veistä ja muuta, mutta eniten tapahtumista kertoo kuitenkin tuo nauhoite.
Ja jotenkin uskon, että äänistä saadaan nykytekniikalla irti paljon ennemmän kuin aikanaan.
Minulle on selkeää, että se ’huonekalun’ ääni on tuoli, ei sänky.
Siitä olen 100% varma.
^Ei nykytekniikkakaan ihmeisiin pysty. Todiste on pakattu monotallenne. Mitä tallenteelta puuttuu, sitä ei saa taiottua takaisin. Lisäksi julkisessa jaossa oleva versio ei ole alkuperäinen, vaan siinäkin on muokkauksia jotka tavallaan kyseenalaistavat siinä kuuluvien asioiden "aitouden".
Olen Miss jo aikaisemmin verrannut tallenteen pakkaamista valokuvaan, jota ensin pienennetään ja sitten suurennetaan; pienennyksessä kadonneita pikseleitä ei saa enää takaisin ja tarkkuus on menetetty. Sama periaate pätee myös äänitallenteeseen, kun sen kokoa pienennetään.
Merkityksellistä tallenteessa on kokonaisuus; aikajanaa ja sitä missä kukin milläkin hetkellä on, saadaan selvitettyä ja kun verrataan tallenteelta kuuluvia asioita paikalle jääneisiin ja dokumentoituihin jälkiin, ei näiden välillä ole ristiriitaisuuksia.
Olen Miss jo aikaisemmin verrannut tallenteen pakkaamista valokuvaan, jota ensin pienennetään ja sitten suurennetaan; pienennyksessä kadonneita pikseleitä ei saa enää takaisin ja tarkkuus on menetetty. Sama periaate pätee myös äänitallenteeseen, kun sen kokoa pienennetään.
Merkityksellistä tallenteessa on kokonaisuus; aikajanaa ja sitä missä kukin milläkin hetkellä on, saadaan selvitettyä ja kun verrataan tallenteelta kuuluvia asioita paikalle jääneisiin ja dokumentoituihin jälkiin, ei näiden välillä ole ristiriitaisuuksia.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Tottahan minä nyt äänitekniikkaa tuon verran tunnen.
Alkuperäinen tallenne on varmasti tallessa, joten pelkäämäsi muokkaukset eivät tule vaikuttamaan analyysiin.
Ei niitä MM:n kuviakaan enää paremmaksi saa, ellei ne ole tallessa digitaalisena.
Ihmisäänen tunnistus on kehittynyt valtavasti. Koneellinen äänentunnistus pystyy tietyistä puheen signaaleista tunnistamaan äänen tuottajan.
Ihan yksinkertaistettuna: tallenteesta poimitaan todistettavasti Annelin ja Jukan äänten tiettyjä signaaleja ja näillä signaaleilla tunnistetaan ihmiskorvalla tunnistamattomaksi jääneet äänet.
Taustaäänet jäävät luonnollisesti analyysistä ulos, koska tuolilla tai astalolla ei ole samoja signaaleja.
Tutkimuksessa erottuu myös 3 osapuoli, jos hän suunsa aukaisee.
Alkuperäinen tallenne on varmasti tallessa, joten pelkäämäsi muokkaukset eivät tule vaikuttamaan analyysiin.
Ei niitä MM:n kuviakaan enää paremmaksi saa, ellei ne ole tallessa digitaalisena.
Ihmisäänen tunnistus on kehittynyt valtavasti. Koneellinen äänentunnistus pystyy tietyistä puheen signaaleista tunnistamaan äänen tuottajan.
Ihan yksinkertaistettuna: tallenteesta poimitaan todistettavasti Annelin ja Jukan äänten tiettyjä signaaleja ja näillä signaaleilla tunnistetaan ihmiskorvalla tunnistamattomaksi jääneet äänet.
Taustaäänet jäävät luonnollisesti analyysistä ulos, koska tuolilla tai astalolla ei ole samoja signaaleja.
Alkuperäisen tallenteen kuitenkin epäillään tuhotun 5 vuotta tallenteen syntymisen jälkeen. Kaikki muut ovat kopioita, ja esimerkiksi tallenne joka on kuultavissa mm. youtubessa on se versio, josta kuuluu selvästi u-ole - toisin sanoen muokattu tallenne.Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 06, 2025 11:47 am Tottahan minä nyt äänitekniikkaa tuon verran tunnen.
Ja mitä oikein tarkoitat alkuperäisellä? Hätäkeskuksen aikoinaan tallentama alkuperäisversio on pakattu monotallenne, jossa tallennettu taajuusalue on jo lähtökohtaisesti kapeampi, kuin mitä se on ollut "livenä". Mitä on tallenteelta pois, ei saa enää palautettua.
Häkevirkailija on saattanutkin kuulla takkahuoneen mäiskeen, huudot ja mahdollisesti jopa tekijän kiroilun vaikka tallenteelta ne eivät enää kuuluisikaan. Häkevirkailijan tehtävä ei kuitenkaan ole ollut tehdä taustamelusta havaintoja vaan keskittyä siihen, mitä virkailijalle puhelimessa kerrotaan, joten epätodennäköistä on, että tämä edes seuraavana päivänä, saati sitten vuosien päästä voisi muistaa millaisia asioita taustaäänistä on erottanut.
Todennäköisyys, että keinotekoinen äly kykenisi Ulvilan murhan ratkaisemaan häketallennetta analysoimalla taitaa olla 0%. Ratkaisu löytyy todennäköisimmin aikoinaan päätetyistä tai kokonaan huomiotta jääneistä tutkintalinjoista. Ja sekää ei välttämättä riitä tuomioon, vaikka oikea epäilty löytyisikin. ainuttakaan väärää tuomiota tämä case ei enää kaipaa.Ihmisäänen tunnistus on kehittynyt valtavasti. Koneellinen äänentunnistus pystyy tietyistä puheen signaaleista tunnistamaan äänen tuottajan.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Jos olisit lukenut tarkkaan, ymmärtäisit mitä kerroin.
Nauhalta kuuluvista, tunnistettavista ihmisäänistä poimitaan äänen signaaleja niin, että niistä saadaan muodostettua ao ääntelijän ''äänen rakenne''. Tämä on mahdollista tehdä sekä Annelin, että Jukan äänistä, koska todistettavasti molempien äänet kuuluvat nauhalla. Tämän jälkeen näillä ''äänisignaaleilla'' analysoidaan koko nauha, kaikki ihmisäänet.
Ja kyllä, tuo systeemi pystyy erottelemaan ja nimeämään äänet. Oli nauha mono tai ei.
Minä en usko siihen, että alkuperäinen Häken toimittama nauha olisi tuhottu. Miksi? Voitko laittaa siitä todisteen tänne meille muillekin nähtäväksi.
Häke varmasti on tuhonnut omasta arkistostaan, mutta tutkinnalla on siitä kopio.
Eihän tuolla murhaa ratkaista, mutta siitä saadaan analysoitua montako ihmisääntä Annelin, Jukan ja lapsen lisäksi nauhalla on. Ja toisaalta myös vertailu ääni Huppikselle, jos sellainen neljäs ääni löytyy.
Nauhalta kuuluvista, tunnistettavista ihmisäänistä poimitaan äänen signaaleja niin, että niistä saadaan muodostettua ao ääntelijän ''äänen rakenne''. Tämä on mahdollista tehdä sekä Annelin, että Jukan äänistä, koska todistettavasti molempien äänet kuuluvat nauhalla. Tämän jälkeen näillä ''äänisignaaleilla'' analysoidaan koko nauha, kaikki ihmisäänet.
Ja kyllä, tuo systeemi pystyy erottelemaan ja nimeämään äänet. Oli nauha mono tai ei.
Minä en usko siihen, että alkuperäinen Häken toimittama nauha olisi tuhottu. Miksi? Voitko laittaa siitä todisteen tänne meille muillekin nähtäväksi.
Häke varmasti on tuhonnut omasta arkistostaan, mutta tutkinnalla on siitä kopio.
Eihän tuolla murhaa ratkaista, mutta siitä saadaan analysoitua montako ihmisääntä Annelin, Jukan ja lapsen lisäksi nauhalla on. Ja toisaalta myös vertailu ääni Huppikselle, jos sellainen neljäs ääni löytyy.
Et kai Hermione sinäkin usko suureen salaliittoon? Annoit ymmärtää tuossa yllä, että se Annelin ääneltä kuulostava Uole! huuto olisi lisätty nauhalle ulkopuolisen toimesta? Miksi se olisi sinne lisätty ja kenen toimesta?
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Ei kyse ole salaliittoteorioista, vaan politiikasta ja korruptoituneesta Satakuntalaisesta hyväveli järjestelmästä, joka suojelee vaikka murhamiehiä.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Mä vähän karsin tuota häkelitterointia.
Otin pois kaikki turhat löpinät.
Anneli sen sijaan toistaa lähtemis-asian 5 kertaa (*1-5)
Huppis on kokoajan todella rauhallinen. Ei 70 fileerausveitsen iskun aiheuttamaa jatkuvaa Jukan tuskan huutoa.
Otin pois kaikki turhat löpinät.
Anneli sen sijaan toistaa lähtemis-asian 5 kertaa (*1-5)
Huppis on kokoajan todella rauhallinen. Ei 70 fileerausveitsen iskun aiheuttamaa jatkuvaa Jukan tuskan huutoa.
Hätäkeskuspuhelu alkaa 1.12. 2006 kello 2.43,22.
0:00 -> vain vaimeita Jukan ääniä
0:50 Jukka: A-Aiii! Huonekalun liikettä
0:53 Jukka: huutaa taustalla “tuu jo”
(Mitä tekee Huppis tämän ajan 53 sekunttia?)66
0:56 Iskuääni
Jukka: -Uohh!
perään kaksi perättäistä onttoa iskuääntä
Jukka: Ähh!
0:59 Anneli huudahtaa Jukalle:
Meni, -lähtikse mies jo? (*1)
(Annelikaan ei siis kuule Huppiksen ääniä, koska olettaa huppiksen lähteneen?)
1:01 Jukka: Kopsautus ja Aargh!!
1:06 Kuin huonekalun laahaus ääni ja kolaus/iskuääni?
1:08 Toinen laahaava ääni ja uhrin älähdys päällekkäin –uuoh!
1:09 Isku/kopsahdus ja uhri huutaa tuskasta: Äähh, auuh!
1:11 Iskuääni
Jukka: Tule Auttaan!
1:12 Epäilty: O-Onks joku tulossa jo? hengitys edelleen epätasaista
1:14 Taustalta kuuluu painokas: Vittu!
Jukka: Öhh!
vaimeata kolinaa
1:18 Jukka: auta!
kopsahdus
1:21 kopsahdus
1:23 vaimea iskuääni
1:24 toinen vaimea iskuääni
1:25 kolmas vaimea iskuääni
Jukka: Uoh!
1:26 iskuääni tai huonekalun liikahdus
Jukka: Ähh!
1:28 Jukka: Karkuun!
1:30 Jukka: Annu tule tänne apuun!
1:36 Anneli: Hei, mun täytyy ny.
1:40 Taustalta vaimea ääni: lapsi?: Joo!
kopsahdus.
1:41 Anneli: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Jukka: ”Tule apuun”
1:46 Jukka: Tule pian pian?
1:48 Jukka: Tulehan Annu auttaa(n)!
kopsahdus tai lasin päällä askel
1:50 Jukka: Tule Annu! kopsahdus, lasin päällä kävely tai isku
1:51 Anneli: Lähtikse jo?
(*2)
1:52 Jukka: Tule auttaan!
1:54 Anneli: pitääkö?
1:55 Jukka: (y)öh!
huonekalun ääni tai iskun ääni
1:56 Anneli: Vittikö!
1:57 – 2.00 juoksuaskelia
2:00 Jukka: Tule (Annu) auttaa!
2:02 Jukka: A-laa-lalala kopsahduskeskellä
2:03 Anneli(?): Kuole!
2:03-04 Jukka: ”aijaa lalalala”
2:05 vaimea kopsahdus tai askel keskellä mongerrusta
2:05/06 Jukka: LaLa – –Uhh!
2:07 vaimeita askelia kohti puhelinta.
2:08 Jukka: –Ääh!
2:09 Anneli: Tuleeksielt kettää?
2:14/15: Kuuluu Annelin kolme askelta taustalta kohti takkahuonetta.
2:16 Jukka: –aah!)
2:17 Taustalla uhrin valitusta
2:19 Taustalla ääntelyä
2:22 Jukka: Aiih!
2:22/23 Anneli: Hei, lopeta!
2:24 – 2.27 Nopeita pakenevia askelien ääniä.
2.25/26 Tuntematon ääni: ”Aja”.
2:27/28 Jukka: ”Se jäi”
2:39 kolahdus
2:41 taustalta kuuluu vaimea kolahdus Annelin tarttuessa luuriin
2:44 kolahdus
2:49/50 Taustalta kuuluu puhetta
3:11 Anneli tuskaisena: Nyt hiljeni!
3:15-17 Lapsi: voimakas pitkä kirkaisu
kopsahdus.
3:33 Anneli: No, todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo. (*3)
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Anneli: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Anneli kysyy lähellään seisovalta lapselta hauraalla äänellä:oliks se viel siel? (*4)
3:41 Lapsi vaimealla äänellä: Joo, se lähti.
3:42 Anneli: Se lähti jo vai?
(*5)
-
MrEhtivä
Häke-nauhalla ei varmuudella voida kuulla ketään murhaamassa Jukkaa, vaikka näin voisi olettaa.
Raaka ja raju murha, kymmeniä puukoniskuja+ astalolla päähän, ei mitään ääntä lasisirujen seassa liikkumisesta.
Voidaan siis kysyä... miksi ei mitään oleellista kuulu taustalta?
Mitä on tapahtunut ehkä ennen tai jälkeen puhelun, mistä ei ole voinutkaan ääniä kuulua häke-puhelun aikana?
Raaka ja raju murha, kymmeniä puukoniskuja+ astalolla päähän, ei mitään ääntä lasisirujen seassa liikkumisesta.
Voidaan siis kysyä... miksi ei mitään oleellista kuulu taustalta?
Mitä on tapahtunut ehkä ennen tai jälkeen puhelun, mistä ei ole voinutkaan ääniä kuulua häke-puhelun aikana?
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Häkenauhalta puuttuu myös se toinen oleellinen.
Jukka kommunikoi kyllä Annelille, muttei sano mitään huppikselle?
Ei anele armoa, ei pyydä lopettamaan, ei sano yhtään mitään. Ottaa ähisten ja ulisten vastaan veitsen iskut.
Jukka oli kuitenkin puhumisen ammattilainen. Mihin hävisi sanat?
Jukka kommunikoi kyllä Annelille, muttei sano mitään huppikselle?
Ei anele armoa, ei pyydä lopettamaan, ei sano yhtään mitään. Ottaa ähisten ja ulisten vastaan veitsen iskut.
Jukka oli kuitenkin puhumisen ammattilainen. Mihin hävisi sanat?