KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Hermione
Horatio Caine

Re: KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Pekka Lehdon dokkarissa oli pätkiä noista kuulusteluista, mihin Amanda joutui. Näiden kohtien katsominen ja kuunteleminen oli itsellenikin todella ahdistava kokemus.

Johdattelevaa ja painostavaa kuulustelua, jonka kohteena on LAPSI, läsnä armeija aikuisia joista osalla ainoa tehtävä olisi ollut huolehtia lapsen edusta ja hyvinvoinnista, mutta laiminlöivät vastuunsa. Kuka tahansa näistä lapsen etua valvomassa ollut olisi milloin tahansa voinut puuttua tilanteeseen ja keskeyttää kuulustelijat, mutta eivät sitä tehneet. Miksi?

Mutta tuolla johdattelulla sitten saatiin aikaan se, että pystyttiin esittämään syytetylle että lapsi todistanut äitiään vastaan, ja vastaavasti, Annelille valehtelulla sekä johdattelemalla ja painostamalla saatiin lapselle kerrottua, että äiti olisi tunnustanut (ja painostuksen allakin kyse oli spekulaatiosta).

Mutta aiheeseen. Toivottavasti osalle tutkinta-aineistoa ei ole käynyt Tapsoja, koska tutkimatta jätettyjä linjoja on paljon. Kaikkien annettujen vihjeiden pitäisi olla edelleen tallella.
Hermione
Horatio Caine

Nice shirt kirjoitti: Ke Helmi 05, 2025 4:51 pm

Nyt kun ikkuna on rikottu tod.näköisesti sorkkaraudalla, niin onko veitsi ollut toisessa kädessä. Tuskin noin iso veitsi puseron taskussa. Sehän helposti putoaisi sieltä. Sitten, jos oikeakätinen, on pitänyt vaihtaa sorkkarauta vasempaan käteen. Vai laittoiko sen seinään nojaamaan? Ja sitten kun heilunut veitsellä, niin taas sorkkarauta oikeaan käteen. Hankalaa on.
Mulla on arvelu, että yllä olleessa puserossa on ollut ns. kengurutasku. Fileerausveitsessä on voinut olla jonkinlainen tuppi; valmiina sellaisia ei saa mutta olen "kalamiehillä" nähnyt ihan itse viriteltyjä versioita ja on niitä tuppejakin myynnissä. Itse asiassa jokin teräsuoja on käytännössä pakollinen, kukaan nyt teräasetta paljaaltaan taskussa kantaisi. Sehän varmuudella viiltää vaatteet ja todennäköisesti omaa nahkaakin.

Joka tapauksessa asia on sellainen, mihin ei varmuutta saa kuin itse murhaajalta. Muu on spekua. Mutta kengurutasku, jossa on tavaraa, voisi selittää sen miksi Anneli kuvaili tekijän vatsakkaana.
StephenHawking
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja StephenHawking »

Hermione kirjoitti: To Helmi 06, 2025 10:49 am

Nyt kun ikkuna on rikottu tod.näköisesti sorkkaraudalla, niin onko veitsi ollut toisessa kädessä. Tuskin noin iso veitsi puseron taskussa. Sehän helposti putoaisi sieltä. Sitten, jos oikeakätinen, on pitänyt vaihtaa sorkkarauta vasempaan käteen. Vai laittoiko sen seinään nojaamaan? Ja sitten kun heilunut veitsellä, niin taas sorkkarauta oikeaan käteen. Hankalaa on.
Mulla on arvelu, että yllä olleessa puserossa on ollut ns. kengurutasku. Fileerausveitsessä on voinut olla jonkinlainen tuppi; valmiina sellaisia ei saa mutta olen "kalamiehillä" nähnyt ihan itse viriteltyjä versioita ja on niitä tuppejakin myynnissä. Itse asiassa jokin teräsuoja on käytännössä pakollinen, kukaan nyt teräasetta paljaaltaan taskussa kantaisi. Sehän varmuudella viiltää vaatteet ja todennäköisesti omaa nahkaakin.

Joka tapauksessa asia on sellainen, mihin ei varmuutta saa kuin itse murhaajalta. Muu on spekua. Mutta kengurutasku, jossa on tavaraa, voisi selittää sen miksi Anneli kuvaili tekijän vatsakkaana.
Voisiko olla niinkin arkinen asia kuin selkäreppu yms. jossa tarvittava välineistö on? Itsellä ainakain tulisi ensimmäisenä sellainen mieleen, jos lähtisin jonnekin jalan työkalut mukana. Jos autolla, niin ehkä jonkinlainen pakki. Kengurutasku ei tulisi mieleen. :)
Hermione
Horatio Caine

StephenHawking kirjoitti: To Helmi 06, 2025 1:50 pm
Voisiko olla niinkin arkinen asia kuin selkäreppu yms. jossa tarvittava välineistö on? Itsellä ainakain tulisi ensimmäisenä sellainen mieleen, jos lähtisin jonnekin jalan työkalut mukana. Jos autolla, niin ehkä jonkinlainen pakki. Kengurutasku ei tulisi mieleen. :)
Reppu on toki mahdollinen ja myös todennäköinen kantolaite. Mutta reppu selässä sisään könyäminen ei ole todennäköinen toimintamalli ja siitä ei ollut silminnäkijähavaintojakaan. Eli jos reppu oli mukana, se jäi terassille odottamaan murhatyön ajaksi.

Kyllähän tuo surma-asevalinta on kaikin puolin.... erikoinen. Mutta niin on kaikki muukin tässä tapauksessa erikoista ja jälkipyykkiin verrattuna fileerausveitsi surma-aseena on ehkä vähiten kummallinen yksityiskohta.
StephenHawking
Nikke Knatterton

Hermione kirjoitti: To Helmi 06, 2025 1:57 pm
StephenHawking kirjoitti: To Helmi 06, 2025 1:50 pm
Reppu on toki mahdollinen ja myös todennäköinen kantolaite. Mutta reppu selässä sisään könyäminen ei ole todennäköinen toimintamalli ja siitä ei ollut silminnäkijähavaintojakaan. Eli jos reppu oli mukana, se jäi terassille odottamaan murhatyön ajaksi.

Kyllähän tuo surma-asevalinta on kaikin puolin.... erikoinen. Mutta niin on kaikki muukin tässä tapauksessa erikoista ja jälkipyykkiin verrattuna fileerausveitsi surma-aseena on ehkä vähiten kummallinen yksityiskohta.
Samaa mieltä, että mikäli reppu tai joku muu kantolaite on ollut, se on jäänyt terassille/tuolille ja sieltä on voitu käydä astalo sitten hakemassa.
Olen myös miettinyt, että veitsikin on voinut vaihtua siinä vaiheessa kun löydetty veitsi on taipunut käyttökelvottomaksi. Uhrissahan oli haavoja, jotka olivat useita senttejä syvempiä kuin mitä löydetty veitsi oli pitkä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kaikki tuo aseiden vaihtaminen, repun kaivelu ja muu vaatii taas lisää aikaa.

Annelin mukaan hän ryntäsi puhelimeen heti Huppiksen tultua sisään. Eli Huppiksella oli aktiivista toiminta-aikaa alle häkepuhelun verran eli noin neljä minuuttia. Tuohon voidaan lisätä minuutti, jos Anneli on ennen hyppyyään jäätynyt hetkeksi.
Eli suurinpiirtein 5 minuuttia on Huppiksella aikaa tehdä kaikki.
Siinä ei ehdi hyppimään ovesta moneen kertaan edestakaisin, eikä kaivelemaan reppua.
Tuo 5 minuuttiakin on jo vammoihin nähden lyhyt aika.
70 puukon tökkäsyä. Siinä saa tikata ihan sekuttikellon tahtia ja jo on mennyt yli minuutti. Sitten se Jukka sinne sängylle köllimään. Unohtamatta pystypainia ja lattialla makuuta. Välissä pitää säikytellä Annelia kahdesti, piiloitua lapselta kertaalleen ja vielä pompata ikkunasta ulos, koska sehän tapahtui puhelun aikana.

Ja mehän kaikki oletamme, että Jukka on alkuun laittanut hanttiin. Olihan hänellä puolustusvammoja käsissä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
StephenHawking
Nikke Knatterton

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 06, 2025 4:15 pm Kaikki tuo aseiden vaihtaminen, repun kaivelu ja muu vaatii taas lisää aikaa.

Annelin mukaan hän ryntäsi puhelimeen heti Huppiksen tultua sisään. Eli Huppiksella oli aktiivista toiminta-aikaa alle häkepuhelun verran eli noin neljä minuuttia. Tuohon voidaan lisätä minuutti, jos Anneli on ennen hyppyyään jäätynyt hetkeksi.
Eli suurinpiirtein 5 minuuttia on Huppiksella aikaa tehdä kaikki.
Siinä ei ehdi hyppimään ovesta moneen kertaan edestakaisin, eikä kaivelemaan reppua.
Tuo 5 minuuttiakin on jo vammoihin nähden lyhyt aika.
70 puukon tökkäsyä. Siinä saa tikata ihan sekuttikellon tahtia ja jo on mennyt yli minuutti. Sitten se Jukka sinne sängylle köllimään. Unohtamatta pystypainia ja lattialla makuuta. Välissä pitää säikytellä Annelia kahdesti, piiloitua lapselta kertaalleen ja vielä pompata ikkunasta ulos, koska sehän tapahtui puhelun aikana.

Ja mehän kaikki oletamme, että Jukka on alkuun laittanut hanttiin. Olihan hänellä puolustusvammoja käsissä.
Vaatii aikaa kyllä, muttei mielestäni merkittävästi. Onhan hätäpuhelussa aikajanoja jolloin on tulkittu että surmaaja ei ole Jukan kimpussa, koska Jukka pyytelee Annelia apuun eikä voihki tuskasta. On mahdollista myös, että reppu tms. on tuotu sisälle sinne siirtyessä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Jos Huppis on välillä, ajat jollon Jukka huutaa apua, pois hänen kimpustaan, vähenee aktiivinen tappo-aika entisestään.

Kare on arvioinut Huppiksen lähteneen kohdassa 3:16.
Se ei voi olla poistumiskohta, koska aika lyhenisi minuutilla.

Jos tuosta alkaa laskeskella, katoaa taas Jukan apua huuteluihin taukoineen yksi minuutti.
Lapselta piilotteluun puoliminuuttia.
Annelin hätyyttelyyn puoliminuuttia yhteensä. Ikkunasta ulos menoon 15 sekunttia.
Nyt jäljellä on altiiviaikaa enää noin 2 minuuttia.
Tähän pitää saada mahtumaan se pystypaini. Jukan sängyllä makaus ja lattialla makaus lapsen käydessä.

Tiukille ottaa, mutta onnistui. Kuten ikävä lopputulos kertoo.
MikaK
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Ehkä tällä mystisellä "huppumiehellä" olikin kenguruasu ja kengurupussi ja hän loikki kengurun tavoin ikkuna-aukosta ulos mikä selittäisi ettei osannut avata ovea. Koiratkin menivät sekaisin kengurun hajusta.

Kaikenlaista sitä lukee kun vanhaksi elää. Että tekijä olisi alkanut ommella taskuja ja hankkia tuppea fileerausveitseensä. Sen sijaan että olisi varustautunut jollain muulla kuin kalojen perkaamiseen soveltuvalla välineellä huolella suunnitellulle tappokeikalleen. No eihän hän ole osannut oveakaan avata. Ehkä hänellä muuten vaan kävi satumainen tuuri vaikka oli vajaaälyinen.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 06, 2025 6:15 pm
Nyt jäljellä on altiiviaikaa enää noin 2 minuuttia.
Tähän pitää saada mahtumaan se pystypaini. Jukan sängyllä makaus ja lattialla makaus lapsen käydessä.

Tiukille ottaa, mutta onnistui. Kuten ikävä lopputulos kertoo.
Itse olen ajatellut että tekijä, siis A.V. (tämähän se murhaaja tietenki on) on ollut töissäänkin ihan karmea urakkamies ja työvauhti on ollut äärimmäisen nopeaa, siis suorastaan hypersoonista. Näin hän on pystynyt painimaan kuin sähköjänis ja nakellut uhria kuin tennispalloa ja lopuksi puukottanut useamman iskun per sekunti ja päällepäätteeksi pompannut ulos lasista kuin kenguru. Sitten pakoon kuin Usain Bolt.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Hämmästyttää, että noin nopea ja reipas mies in irtisanottu. Ehkä syy oli sitten kuitenkin v-mäinen luonne.

Kaiken lisäksi hän on lähes äänetön. Poistelin litteroinnista Annelin, lapsen ja häketätin ”turhat löpinät”.

Eipä siihen paljon jää.
- vähän kolinaa ja kopsauksia
- Jukan yksittäisiä valituksia
- Jukan avunhuutoja Annelille
- Annelin toistelut Huppiksen lähdöstä

Löytyy häkeosiosta
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 06, 2025 10:11 pm Hämmästyttää, että noin nopea ja reipas mies in irtisanottu. Ehkä syy oli sitten kuitenkin v-mäinen luonne.

Kaiken lisäksi hän on lähes äänetön. Poistelin litteroinnista Annelin, lapsen ja häketätin ”turhat löpinät”.

Eipä siihen paljon jää.

Löytyy häkeosiosta
Minäkin olen ihmetellyt ihan samoin että kuinka näin tehokas työntekijä irtisanotaan. Työmyynti, tai työteho kun on yksi aivan keskeinen seikka jota arvioidaan. Sen jälkeen tulee sitten monipuolisuus ja näiden jälkeen jossain kauempana yhteistyökyky.
Että yhteistyökyvyn puute nousee perusteeksi, on työntekijän oltava erittäin hankala tapaus. Tällainen on harvinaista.

Olen kyllä tavannut hankalia ihmisiä, hyvin heikon yhteistyökyvyn omaaviakin, mutta yleensä he eivät ole kovin hiljaisia vaan useimmiten päästelevät mielipiteitään suustaan enempää ajattelematta ja volyymia turhaan pienentelemättä. Siis kansanomaisemmin sanottuna; mulkut on harvemmin kovin hiljaisia.

Joten tässäkin suhteessa huppumies on tyyppinä harvinainen.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Joosua kirjoitti: To Helmi 06, 2025 10:19 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 06, 2025 10:11 pm Hämmästyttää, että noin nopea ja reipas mies in irtisanottu. Ehkä syy oli sitten kuitenkin v-mäinen luonne.

Eipä siihen paljon jää.

Löytyy häkeosiosta
Minäkin olen ihmetellyt ihan samoin että kuinka näin tehokas työntekijä irtisanotaan. Työmyynti, tai työteho kun on yksi aivan keskeinen seikka jota arvioidaan. Sen jälkeen tulee sitten monipuolisuus ja näiden jälkeen jossain kauempana yhteistyökyky.
Että yhteistyökyvyn puute nousee perusteeksi, on työntekijän oltava erittäin hankala tapaus. Tällainen on harvinaista.

Olen kyllä tavannut hankalia ihmisiä, hyvin heikon yhteistyökyvyn omaaviakin, mutta yleensä he eivät ole kovin hiljaisia vaan useimmiten päästelevät mielipiteitään suustaan enempää ajattelematta ja volyymia turhaan pienentelemättä. Siis kansanomaisemmin sanottuna; mulkut on harvemmin kovin hiljaisia.

Joten tässäkin suhteessa huppumies on tyyppinä harvinainen.
Ottamatta kantaa onko tekijä tämä AV, kyllä minä olen törmännyt useisiinkin hiljaisiin yhteistyökyvyttömiin persooniin. Kestää vaan pidempään huomata yhteistyökyvyttömyys, kun työkomennukseen ei tullakaan heti silmille vaan jätetään vaan tekemättä epämieluisempi työ sovitusti. Kaunaa kantavat ihmiset ovat yleensäkin niitä hiljaa itsekseen kaunaa kantavia...
Mens malus in corpore sano
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

MikaK kirjoitti: To Helmi 06, 2025 9:49 pm

Ehkä tällä mystisellä "huppumiehellä" olikin kenguruasu ja kengurupussi ja hän loikki kengurun tavoin ikkuna-aukosta ulos mikä selittäisi ettei osannut avata ovea. Koiratkin menivät sekaisin kengurun hajusta.

Kaikenlaista sitä lukee kun vanhaksi elää. Että tekijä olisi alkanut ommella taskuja ja hankkia tuppea fileerausveitseensä. Sen sijaan että olisi varustautunut jollain muulla kuin kalojen perkaamiseen soveltuvalla välineellä huolella suunnitellulle tappokeikalleen. No eihän hän ole osannut oveakaan avata. Ehkä hänellä muuten vaan kävi satumainen tuuri vaikka oli vajaaälyinen.
Mika, tieäksää, jos sul on huppari, siinäki o isol todennäköisyydel kengurutasku.

ootko siis ompeluseuran miehiä?
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Hermione
Horatio Caine

Bullit kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 5:19 pm
MikaK kirjoitti: To Helmi 06, 2025 9:49 pm

Mika, tieäksää, jos sul on huppari, siinäki o isol todennäköisyydel kengurutasku.

ootko siis ompeluseuran miehiä?
Ai katos, missasin tuon ylemmän sattuneesta syystä.

En olisi ihan heti arvannut, että kengurutasku on jotenkin vieras termi joillekin.

https://www.boozt.com/fi/fi/ralph-laure ... gLvqfD_BwE

Siinä nyt yksi esimerkki kengurutaskullisesta hupparista. Aika yleinen malli.

Ja toinen esimerkki puolivetoketjullisesta takista. Polyesteriä, BTW..

https://www.zalando.fi/urban-classics-b ... gLbPPD_BwE

Nuo etutaskuthan on sellaisia, että jos sinne laittaa vähänkin tavaraa, niin heti näyttää vatsakkaalta.
Vastaa Viestiin