KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MrEhtivä

Re: KRP aloittaa Ulvilan murhan tutkinnan

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Vareksenpoikanen kirjoitti: Pe Helmi 14, 2025 10:45 pm MrEhtivä kirjoittaa:
Oman käsityksen mukaan... mitään puhutteluissa/kuulusteluissa mitä A on puhunut, ei voida käyttää todisteena Annelia vastaan.
Mahdolliset tiedot on mahdollisesti hankittu lapsen oikeuksia rikkomalla. (voisi olla jopa EU asia jos valittaa sinne)
Onko puhutteluissa/ kuulusteluissa samat lait kun oikeuden istunnossa?
"Oman väen" eli lähisukulaisten ei tarvitse todistaa puolesta eikä vastaan?
Jos näin vaikka olisi, pitäisi lapselle tämä kertoa niin selvästi että hän sen ymmärtää.

Oikeuden istuntoonkaan ei tarvitse mennä sairaana - käsittääkseni. Mutta tytärpä joutui ensimmäiseen kuulusteluun sairaana.
Oikeudessa jos olet ja joudut/saat puhua. Aina ennen sitä pitää vannoa vala. Itseään vahingoittavaa lausuntoa ei ole pakko antaa mutta asioiden myötävaikuttaminen voidaan katsoa syyllisen kohdalla lieventäväksi asiaksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Itsekriminointisuoja

https://www.kpflaki.com/post/tarvitseek ... niss%C3%A4
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

MrEhtivä kirjoitti: To Helmi 13, 2025 8:50 pm ...
En tarkkaan tiedä millä "verukkeella" Annelin kotiin lapsien luo on menty. Ilman pätevää syytä sinne meno olisi virkarike Poliisilta ja ehkä sosiaalivirkailijalta. Olisiko tuon perheen valvova ja avustava sosiaalityöntekijä ollut "juonessa" mukana?
Anneli oli (jos oikein käsitin) 3 alaikäistä lasta kotiin, ilman aikuisen valvontaa, osa lapsista oli reilusti alle 10v. (Ainoa ehkä pätevä syy mennä lapsien luo heidän kotiin)
...
Anneli oli peitepoliisin ja nuorimman tyttärensä kanssa päiväseltään pistäytymässä Salossa. Kotona olivat keskenään tuohon aikaan 7-, 10- ja 12-vuotiaat lapset.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Teistä varmasti jokainen hyväksyy ns pakkokeinot esim huumerikoksissa.

Eikö murha ole kuitenkin vakavampi rikos?

Mä kuvittelisin, että nämä kaikki ’Lapsen kaappaukset’ yms menee tuonne pakkokeino -osastoon, jotka minusta on todellakin ok yleisesti.

Enkä nyt ota kantaa tähän, koska en muista noita niin hyvin ja ennen kaikkea: en ole ammattilainen arvioimaan mitä kaikkea voidaan henkirikoksen tutkinnassa käyttää.

Voisin kuvitella, että tekin hyväksyisitte kaikki keinot, jos kyseessä oli tapaus, jossa lapsi olisi tapettu raa’asti vaikka kodin keittiöön.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Helmi 16, 2025 2:11 am Teistä varmasti jokainen hyväksyy ns pakkokeinot esim huumerikoksissa.

Eikö murha ole kuitenkin vakavampi rikos?

Mä kuvittelisin, että nämä kaikki ’Lapsen kaappaukset’ yms menee tuonne pakkokeino -osastoon, jotka minusta on todellakin ok yleisesti.

Enkä nyt ota kantaa tähän, koska en muista noita niin hyvin ja ennen kaikkea: en ole ammattilainen arvioimaan mitä kaikkea voidaan henkirikoksen tutkinnassa käyttää.

Voisin kuvitella, että tekin hyväksyisitte kaikki keinot, jos kyseessä oli tapaus, jossa lapsi olisi tapettu raa’asti vaikka kodin keittiöön.
Oletan, että olet lasten oikeuksien puolustamisen kannalla?

Millä tavoin vanhimman lapsen vieminen kuulusteluihin sairaana ilman huoltajaa on lasten oikeuksien mukaista? Tai se, että jo silloista esitutkintalakia rikottiin lapsen kuulusteluissa (johdattelu, painostaminen, valehteleminen), ja yritettiin saada irti kertomus omaa äitiä vastaan? Aikuistakaan ei saa sairaana kuulustella saati pakottaa omaa perheenjäsentä vastaan.

Sinulla on aikamoinen sokea piste, tässäkin asiassa. Ai niin, mutta kun sinä et ikinä sitä, tai sun omat lapset koskaan tätä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Onni on tulevissa kuulemissa se, ettei lapset enää ole alaikäisiä, jos heidät kuultavaski haetaan.
Tuskin silti tarvitsee.

Mä olen vähän sitä mieltä, että varmasti lapsetkin halusivat ja edelleen haluavat selvyyden siihen kuka heiltä vei isän.

Voit pitää minua sokeana, mutta jos kysymys on vakavimman rikoksen, henkirikoksen, selvittelystä silloin pitää käyttää kaikki mahdolliset keinot. Tuo lapsen kuulemisen olisi voinut hoitaa fiksummin. Varsinkin, kun 'Seppo' oli kehissä, olisi lapsen noudon voinut hoitaa niin, että Anneli olisi ollut asiasta tietoinen.
Tuota on kuitenkin turha enää jossitella. Moka mikä moka.

Vähän samantyyppiseen ikävään tilanteeseen lapset on nyt taas ajettu. Purku lsh-jutussa avaa vanhoja haavoja ja traumoja. Lapsia tullaan varmasti kuulemaan, eikä se miellyttävää ole.

Tämä purkujuttu ei muutenkaan mahdu mun päähäni. Ymmärrän asian Annelin ja Jensin kannalta, mutta en lasten. Tuomiot on istuttu ja keskustelu perheen kesken olisi ollut vähemmän traumatisoiva kokemus kaikille. Jotenkin tuntuu, että Anneli ei halua irrottaa asioidensa julkisuudessa käsittelystä.
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

^
Miss Holmes #1 tässä on kysymyksessä lapsikaappaus, ei huume- tai murha-asia.
Ulvilan surmatutkinnan yhteydessä on poliisit, sosiaaliviranomaiset ja KRP.n agentti yhdessä osallistuneet Suomen lakien ja asetusten vastaisesti lapsen kaappaamiseen kotoaan. Kaiken lisäksi lapsi oli sairaana. Siinä tuli kaksinkertainen moka.

Perustella he voivat, ja varmaan tulevat perustelemaankin tekoaan Ulvilan surman tutkinnalla, mutta silti he ovat rikkoneet lakia ja toimineet asetusten vastaisesti.

Siitä on kysymys.

Ei sinun tarvitse meille perustella poliisin toimintaa. He tekevät sen itse.
Emmekä me vielä tiedä miten he sen perustelevat.

Surmaan ei tällaisilla kuulemisilla saada ratkaistua. Joten ihan turha puolustella poliiseja, sosiaaliviranomaisia ja KRP.n agenttina.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Nyt on termistö vähän hukassa.
Lapsikaappaus on terminä oikea, jos lapsi viedään Suomen rajojen ulkopuolelle.

https://oikeusministerio.fi/lapsikaappaus

Vapaudenriisto olisi ehkä osuvampi termi.

Sitä paitsi minusta syytön ihminen ei moisesta pillastuisi.
Eikö ensisijainen interessi kuitenkin ole rikoksen selvitys?

Jos tuo olisiki tapahtunut niin, että Lapsi olisi haettu katsomaan jonkun epäillyn miehen kuvaa ja lapsen tunnistuksen avulla rikos olisi ratkennut, ei kukaan mutisisi mitään lapsikaappauksesta.
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin ne kuulustelijat olivat ihan täysiä sikoja.
Se on vaarallinen tie tuo Missin tie, että poliisi saa pikkusen rikkoa lakia kun yhteisen hyvän asialla ollaan.
Jos vaikka "tietää" että joku on syyllinen, niin pikkusen saa lavastaa. Eiks niin? :D
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Honkala
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Honkala »

^
Sen sijaan yksi asia saa Amandan sellaiseen pelkotilaan, ettei henki tahdo kulkea. Se on poliisi.– Suurimmat traumat minulle on jäänyt siitä, kun poliisit ovat tulleet hakemaan mut, ja kaikesta tästä, mitä poliisien kanssa on tapahtunut.

– Esimerkiksi kasiluokalla kaikki koulusta näki, kun mut haettiin koulusta keskellä päivää, Amanda kertoo. Tuolloin poliisi vei hänet vastoin tahtoa lääkärintarkastukseen, kun äitiä epäiltiin näistä uusista rikoksista.

Muutama viikko sitten Amandan kodin pihalle tuli poliisiauto. Tilanne ei liittynyt mitenkään Amandaan. – Sain ihan hirveän paniikin. En saanut henkeä ja vain itkin. Minulla ei ole mitään hyviä muistoja poliisista ja niistä kuulusteluista.

Kuvittele että poliisi hakee sinut työpaikaltasi kesken päivää ja kaikki näkevät? Miltä tuntuisi? Muistele sitten olevasi taas teini-ikäinen. Herkässä murkku-iässä joku pienikin kömmähdys voi olla "tosi noloo" jota murehditaan päiväkausia. Kuvittele sitten poliisin hakevan sinut koulusta kaikkien nähden vaikka et ole syyllistynyt mihinkään.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä en nyt missään nimessä vähättele Lapsen kokemuksia.
Tämä on kaikkineen niin monimutkainen juttu, ettei yhdenkään lapsen pitäisi joutua kokemaan mitään vastaavaa.

Totta kai nuo on traumaattisia kokemuksia, mutta ylittävätkö ne isän murhan aiheuttaman trauman?

Ja asiat olisi todella pitänyt hoitaa huomattavasti hienotunteisemmin, enkä mitenkään ymmärrä ettei tilanteissa ole käytetty siviilivaatteita ja siviiliautoa.

Kyseenalaistin aiemmin tänään lsh-syytteiden purkuhakemusta lasten kannalta.
Onko heidät taas pakko vetää mukaan soppaan.
Eikö tähänastinen ole jo ollut heille tarpeeksi?
Vareksenpoikanen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Helmi 17, 2025 5:41 pm
Kyseenalaistin aiemmin tänään lsh-syytteiden purkuhakemusta lasten kannalta.
Onko heidät taas pakko vetää mukaan soppaan.
Eikö tähänastinen ole jo ollut heille tarpeeksi?
Mitä sä nyt oikein kirjoitat?

He itse ottivat yhteyttä asianajajaan jotta äidin saama häpeällinen tuomio purettaisiin,

koska he olivat keksineet "biisit " tarinat,
ja jotka Ari ja Minä sävelsi.
Säfööri
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Säfööri »

Mielestäni outoa ajatella, ettei tuomioien purusta ja lasten uudesta kuulemisesta olisi koko porukalle suurta hyötyä. Käsittelyn tulisi myös ehdottomasti olla julkinen. Auer on koko ajan hakenut julkista käsittelyä. 99,9% sellaisista ihmisistä, jotka ova saaneet hyväksikäytetyn tai hyväksikäyttäjän leiman otsaansa, haluavat siitä eroon. Lisäksi kyseisestä tapauksesta on vuotanut niin paljon materiaalia julkisuuteen, että olisi ihme ellei asiassa haluttaisi oikaisua myös lasten puolelta.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä tarkoitin sitä, että ovatko lapset olleet tietoisia siitä, että purkuhakemuksen seurauksena saattoi olla tämä -> palautus alkurutuun?

Totta kai itse purku on hyvä asia, mutta olivatko he valmistautuneet koko asian uudelleen läpikäymiseen?

Lisäksi mua ihmetyttää tässä se, ettei äiti ole ollut lapsiin yhteydessä, ja lapset hakivat äidin juristia kontaktoimalla purkua. Ja yksitellen.
Eikö heillä ole edes keskenään enää kontaktia?
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Helmi 17, 2025 7:04 pm Mä tarkoitin sitä, että ovatko lapset olleet tietoisia siitä, että purkuhakemuksen seurauksena saattoi olla tämä -> palautus alkurutuun?

Totta kai itse purku on hyvä asia, mutta olivatko he valmistautuneet koko asian uudelleen läpikäymiseen?

Lisäksi mua ihmetyttää tässä se, ettei äiti ole ollut lapsiin yhteydessä, ja lapset hakivat äidin juristia kontaktoimalla purkua. Ja yksitellen.
Eikö heillä ole edes keskenään enää kontaktia?
Aivan varmasti lapset ovat jo alkuvaiheessa tienneet että heidän kertomansa saattaa johtaa vankeustuomioon äidille.

Ja aivan samoin ovat varmasti olleet tietoisia siitä että tuomion purku johtaa luultavasti oikeusprosessiin. Varmasti ovat myös olleet tietoisia että tämmöiset oikeudenkäynnit voivat olla raskaita.

Kyllä asianajajat tällaiset asiat kertovat päämiehilleen.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Hyvä.
Sitten ei heidän puolestaan ole hätää.

Sitä kyllä epäilen, että lapset olisivat aikoinaan ymmärtäneet seuraukset.
Ainakin nuo julkitulleet kommentit viittavat siihen, että heidät ohjattiin satuilemaan, eikä heiltä mitään kyselty. Mylly lähti pyörimään ja joutuivat kaiken maailman tutkimuksiin.

Ja arvostan kovasti, että ovat lähteneet perumaan puheitaan. Ei varmasti ole ollut helppo ratkaisu seuraukset tietäen.

Rankat ajat on kuitenkin edessä, kun nyt tämä otsikonkin aihe pöydällä.
Vastaa Viestiin