StephenHawking kirjoitti: La Helmi 22, 2025 5:08 pm
Olipakerran kirjoitti: La Helmi 22, 2025 4:42 pm
Välillä joku käskee täällä lukemaan hovin päätöksiä tai siteerataan niitä, tai toisia palstalla kirjoittavia. Ihan hyviä vinkkejä kyllä, mutta koska surmaa ei ole varmuudella vieläkään ratkaistu, on tuo vinkkaaminen tarpeetonta. Eri asiantuntijat ja oikeusasteet on tämän käynyt läpi vaihtelevin tuloksin. Siksi niiden lukeminen on melkeimpä ajan tuhlaamista. Juttu on edelleen ratkaisematon. Toisten kirjoittajien tietämyksestä taas ei ole mitään varmuutta. Anonyymi keskustelupalsta, jossa voi kuka vaan kertoilla mitä vaan.
Sinänsä kyllä ihailtavaa miten toiset mittailee senttimetrejä ja tekee valokuvia ja piirrustuksia. Itse mietin kuinka maitohapoilla on pitänyt tekijän olla, kun iskuja valtava määrä kaiken tuon akrobatian lisäksi. Yläkroppa on pitänyt olla hyvin treenattu, vaikka ilmeisesti mahaa kasvatettu. Ei muuten tuota suoritusta jaksaisi, tuossa muutamien minuuttien aikaikkunassa suorittaa. Kokeilkaa itse ensin hajottaa kolminkertainen lasi. Sen jälkeen kiivetä ikkunasta sisään. Puukottaa naista kerran. Puukottaa miestä noin 70 kertaa, viiltää noin 10 kertaa, lyödä erilaisilla kapuloilla useamman kerran. Sen jälkeen vielä kiipeillä ikkunasta pihalle. Aikamoisen ylävartalotreenin teki noin 10 minuutin sisällä. Tästä kuvauksesta kyllä vielä puuttui se lihatreenin osuus, jossa uhri laittaa vastaan. En usko kenenkään seisovan (tai makaavan) paikoillaan, kun joku reijittää innoissaan.
Itse käytän hovin päätöksiä referenssinä asioissa, joista liikkuu monenlaista infoa palstalla. Esimerkkinä vaikka se onko kengänjälkiä ollut ja missäpäin. Vaikka hovioikeuden päätös sisältää tottakai tuomareiden tulkintaa, sieltä pystyy poimimaan faktaa vaikka vammoista ja muista kovista todisteista. Täällä palstalla jää usein virheellisiä tietoja elämään totuutena.
Tuo surma on ollut fyysisesti raskas suoritus, oli tekijä sitten kuka tahansa. Sen takia itse olenkin esittänyt, että jossain vaiheessa sekä surmaaja ja uhri ovat joutuneet "vetämään henkeä" ja nujuaminen on ollut todella kaukana elokuvien tappeluista.
Samasta syytä oletan myös, että surmaajalle on täytynyt tulla jonkunlaisia vammoja uhrin kanssa kamppailusta. Vähintäänkin lyönti- tai kuristusjälkiä tai muunlaisia puristusjälkiä esim. käsivarsiin. Tämä on yksi syy sillä miksi en usko Annelin syyllisyyteen. Häneltä ei löytynyt minkäänlaisia muita tappelun jälkiä kuin se yksi veitsenpisto.
Kyllä luulisi jälkiä olevan rikospaikalla. Väkisinkin tekijä on hikoillut ja huohottanut teon aikana, oli sitten kuinka tahansa pukeutunut. Paitsi jos välissä on otettu aikalisä, mutta siihen ei kertoman mukaan ole ollut aikaa. Kerrotun mukaan tapahtuman kesto on todella lyhyt siihen nähden mitä kaikkea on ehditty tekemään.
Annelin vartalon jälkiä ei ole dokumentoitu tarkasti, ei ollut tarpeen tutkiakaan. Hänhän oli uhri. Toisaalta, tuskin hänkään paikallaan seisoi puukosta saadessaan. Hänelläkin olisi luullut olevan nirhaumia ja muita vastustelun jälkiä.
Uhrihan usein itse omalla toiminnallaan aiheuttaa lisää jälkiä itselleen puolustautuessaan. Uhrin kynnet voi lohkeilla yrittäessään puolustautua. Mikäli hyökkääjä ottaa käsistä kiinni, uhri yrittää rimpuilla käsiä pois, jolloin uhri itse aiheuttaa mustelmat ja nirhaumat, kun tekijä kiristää otettaan.
Varmasti palsta vilisee virheitä, sitä en epäile yhtään. Kaikki kirjoittelee omia näkemyksiään ja mielipiteitään. Tuomioita ja muitakin asiakirjoja lukiessa kannattaa, kuitenkin muistaa, että termit ja kuvailut esim. paljon, vähän, runsaasti, siisti, sotkuinen, likainen, puhdas, heikosti, vahvasti jne. Eivät ole tarkkoja mitattavissa olevia asioita. Ne kuvaavat vain kertojan mielipidettä asiasta. Jokainen noista edelläkin mainitsemistani asioista voi eri ihmiselle tarkoittaa eri asiaa. Otetaanpa esimerkiksi kuviteltu keittiön pöytä. Pöydällä näkyy erilaisia likaisia astioita, hedelmiä, käsipaperin palasia ja muutama sanomalehti. Yhden mielestä pöytää voi kuvailla likaiseksi. Toisen mielestä pöytä ei ole likainen, mutta siinä on runsaasti tavaraa. Kolmannen mielestä pöydässä ei ole mitään ihmeellistä ja kommentoi pöydän olevan normaali, ihan tavallisessa kunnossa. Vielä toinen kuviteltu esimerkki. Vessanpytty, jossa kuvien mukaan näkyy tummia pisteitä ennen vesirajaa ja pitkä tumma viiva vesirajan alapuolella. Yksi paikalla olleista kuvaa vessanpyttyä erittäin likaiseksi. Toinen kertoo havainneen muutaman vanhoilta jäljiltä vaikuttavan, mutta muuten vessanpytty oli siisti. Kolmas kertoo, että vessanpytty näytti siistiltä, tosin ehkä hiljattain käytetyltä.
Siksi on tärkeää erottaa mitattavissa olevat asiat mielipiteistä. Ei voi ajatella esimerkiksi sanan runsas, tarkoittavan samaa sinulle ja minulle.