Kertaan muutamin seikoin mittailut/päätelmät uudelleen, joskin paljon lyhyemmin. Tarkasteltavana oli lähinnä ne kaksi selvempää veristä kengänjälkeä lattialla. Housuissa olevaa jälkeä olen tutkinut vähemmän, eikä niistä kovin luotettavaa tulosta taida saadakaan koska muuttuvia seikkoja on paljon: jälki vaatteessa, vain päkiä-osa ilman pituusarvioon tarvittavaa kantaa jne.
Muutamilla kuvilla hieman perustelen. Aikanaan päätelmiieni pohjaksi tein kuitenkin muitakin määritelmiä, kuin nyt alla olevalla periaatteella.
Seuraavassa kuvassa on poliisien layer-kuva oikaistuna. Ääriviivoin on merkitty kengän todellinen koko ("käyttämätön kenkä). Ääriviivat olen huolella puntaroinut. Polisiien layer on kärjestä vajaa, liekö kengän kulumaa tai jotain. Mistä poliisien layer on muodostettu, ei ole tietoa.
Kengän koolla ei sinäänsä ole tässä yhteydessä väliä, pyrkimys on ensin määrittää vain kengän pituus josta jäi jäljet lattialle.

1. Jälki
Epäselvään etpk kuvaan olen liittänyt selvemmän kuvan jäljestä, ja nähdään myös lattialaatoitusta tarpeeksi.
Laatoituksen (200x200) olen apuviivoittanut vihreällä.

Edellisestä kuvasta kun ei suoraan voi mittailla, oikaisen laatan vihreitä apuviivoja hyödyntäen kuvan "vaakatasoon" apuruudukkoon (jossa "laattoja 4mm saumalla"). Oikaistuun kuvakonaisuuten liitin sitten vielä eo. kenkälayerin. Layer passattu siten, että se istuu verijälkiin, kuitenkin niin ettei layerin pituus-leveyssuhdetta ole muutettu.

Vireästä soikiosta ei tässä yhteydessä tarvitse välittää (aikanaan tarkastelin siinä pientä kengän kääntymistä päkiäosansa reunan varassa).
Nyt sitten voi kuvankäsittelyssä pikseleillä mittailla. Kun tiedetään, että laatta on 200mm, sitä vastaa mittaamalla tietty määrä pikseleitä.
Ja kun haluaa tietää kengän pituuden, mitataan sen pikselipituus. Verrannolla sitten loput, mulla se oli esim 1241 x 200 : 796 = n 312 mm.
Eli tämä tarkastelu antoi uuden kengän pituudeksi 312 mm. Toimien tarkuudestakin riippuen, tuloksessa voi olla hieman heittoa.
2: Jälki

Samalla periaatteella kuten 1. jälkikin, kääntö "vaakatasoon":

Kun jälki on kuvassa olleen mitan suuntainen, voi mitan kopioida ja liittää sen keskelle kenkälinjaa.
Havaitaan että laatta 200mm on ok, ja että uuden kengän pituus on 308 mm.
Asioita pohtien olen päätynyt seuraaviin, kuvassa oleviin mittoihin:

Seuraavasta animaatiosta voi vielä katsella seikkoja kengän jäljestä:
https://aijaa.com/0RTPXy