Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Ingrid kirjoitti: En yhtään ihmettele, jos hoitajille joskus tulee tunne, että "olisi jo tuokin hiljaa tuossa ja jos ei ole, hiljennän sen kohta itse". Tietysti hienoa, että useimmat ovat onnistuneet pidättämään itsensä tällaisesta epäluonnollisesta hiljentämishommasta :D
Minullekin on sanottu saapuessani yövuoroon: "Jack, hoida homma." Kysymys on ollut siis vittumaisista potilaista ja iltavuorolaisten toiveesta päästä näistä eroon. No, tuo on sitä mustaa huumoria jota ulkopuolisten on erittäin vaikeaa täydellisesti ymmärtää. Esimerkiksi oikeussalissa pöytäkirjasta luettuna nämä puheet kuulostaisivat vähintään kyseenalaisilta... :roll:
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

markja kirjoitti:
Kosminen kirjoitti:Pitäisikö jokaisella olla oikeus tehdä hoitotahto, johon sisältyisi eutanasia itse määrittelemissä tilanteissa? Ei huono asia olis ollenkaan..
Jeps.
ja yhdyn edellä mainittuun aivan täysin.

mutta minua ainakin sairaanhoitajana vituttaa se jatkuva fyysisen uhan mahdollisuus joka omalla työpaikallani on ja olen vahvasti sitä mieltä, että vaikka se vastapuoli olisi kuinka dementoitunut jne. niin kaikkea solvaamista ei tarvitse kuunnella ja siihen pitää puuttua.

Itse en ainakaan huoritteluja yms kuuntele vaan sanon potilaalle joka ikinen kerta, että en kuuntele tollaista kielenkäyttöä ja minua ei lyödä/syljetä/potkita, koska ei mekään tehdä potilaalle niin. Jos se on jonkun mielestä väärin, niin sille en mahda mitään, mutta mä en ole mennyt sairaalaan töihin siksi, että saisin siellä turpaani. mä olen siellä siksi, että autan ihmisiä. olen huomannut, että varsinkin oikein dementoituneeseen ihmiseen tai humalaiseen tehoaa henkisen tai fyysisen väkivallan ollessa kyseessä kysymys;" onko sulla lapsia? puhuisitko sä niille noin jos ne olisi täällä töissä tai haluaisitko, että joku ventovieras kohtelee niitä noin kuin sinä kohtelet nyt minua, kun tarkoituksena on vain auttaa???"

julmaa, mutta syyllistäminen laukaisee aika useassa tapauksessa uhkaavat tilanteet ja säästää myös niitä muita potilaita, joista olen vastuussa työvuoroni aikana.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Kirsi kirjoitti: Parhaimmillaan reilusti yli yhdenksänkymppiselle ei voida antaa rauhoittavia tai nukahduslääkkeitä, koska on vakava riski tulla riippuvaiseksi.
anteeksi nyt Kirsi, mutta VAKAVA RISKI TULLA RIIPPUVAISEKSI YHDEKSÄNKYMPPISENÄ???? en tiedä ajattelitko asiaa loppuun asti, mutta toi on naurettavinta mitä olen hetkeen kuullut... ja perustelut tulee tässä;

miksi yhdeksänkymppinen ei voisi olla riippuvainen lääkityksestä, joka parantaa elämänlaatua? onhan niin moni työikäinen, nuori jopa lapsikin "riippuvainen" lääkityksestään, ettei ilman voi olla? jos potilas on kipeä niin silloin annetaan kipulääkettä eikä ajatella, tuleeko se siitä riippuvaiseksi varsinkin jos kyseessä on terminaalivaiheen sairaus joka ei koskaan tule paranemaan eli sitä lääkitystä ei tulla koskaan purkamaan.

miksi ihmisen pitää kärsiä elämänsä loppuvaiheessa, kun pelätään tätä kammottavaa riippuvuutta??? jos potilas on jo liikunta ja puhekyvytön eikä muista enää edes omaa nimeään niin helvetinkö väliä yhdellä psyykelääkkeellä siinä pakassa enää on, kun se potilas ehtii todennäköisesti kuolla ennen kuin se hirveä riippuvuus ehtii edes kehittyä??????

suo anteeksi kuohahdukseni, mutta juuri tuon kaltaisella ajatusmallilla hoidetaan ihan liikaa potilaita nykysuomessa ja vanhuksien kipulääkkeitä sekä anksiolyyttejä pihdataan tarpeettomasti siinä vaiheessa, kun niille on ihan oikea ja perusteltu tarve. sitten sitä ihmetellään, et miksiköhän pappa/mummi on noin kauhean vihainen, kun toinen on ihan perkeleen kipeä ja annetaan kipulääkkeeksi pelkkää panadolia, "ettei vaan tule riippuvaiseksi". tai ihmetellään miksi se kukkuu kaiket yöt ja sekoilee minkä ehtii, kun dementialla sellainen paha tapa, että sekavuus lisääntyy yötä kohden, kun ei annetta unilääkettä/rauhoittavaa, "ettei vaan tule riippuvaiseksi"...

joo ja myönnän, että irroitin lauseen asiayhteydestään, koska olet kuitenkin suht`samoilla linjoilla minun kanssa tässä asiassa noin yleisesti, mutta toi riippuvuus särähti niin pahasti, että sitä oli pakko kommentoida.

ja siis en tarkoittanut viestiäni henkilökohtaisuutena...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kirsi kirjoitti:Voi tietysti kysyä myös onko hoitava lääkäri ollut tai pidetty ajantasalla. Meillä on valtavan pitkälle kehitetty lääketeollisuus joka kyllä tarjoaisi keinoja, jotka parantaisivat näissä tapauksissa kaikkien osallisten työn- ja elämänlaatua. Joskus vain lääkärit ja omaiset vastustavat asianmukaista lääkitystä. Parhaimmillaan reilusti yli yhdenksänkymppiselle ei voida antaa rauhoittavia tai nukahduslääkkeitä, koska on vakava riski tulla riippuvaiseksi.
Mielestäni Kalessin tulkitsi tuon viimeisen lauseen väärin. Kyse ei ole Kirsin mielipiteestä vaan hoitavan lääkärin kannasta vanhuksen lääkitykseen.

Itse olen todistanut keuhkosyöpää sairastavan miehen tapausta. Elinaikaa oli jäljellä arviolta parista viikosta kuukauteen. Mies sai kohtuullisen isoa annosta huumaavaa kipulääkettä mutta valitteli silti kipuja. Kun sairaanhoitaja otti tämän esille osastonlääkäri totesi: "Etiikkani ei anna myöten nostaa morfiiniannosta."
Käsittämätöntä. Oli tuon "etiikan" taustalla sitten huoli potilaan joutumisesta opiaattikoukkuun tai hengityksen lamautumisesta lääkäri noudatti suht nuoresta iästään huolimatta vanhaa suomalaista perinnettä että kipua ei uskalleta hoitaa kunnolla. Suomi, maa jossa luustoon metastoitunutta syöpää hoidetaan Para-Tabsilla!
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

^nyt kaivataankin Kirsin vastausta tulkitsinkin asian vituralleen vai en :lol: ja jos tulkitsin niin sen mouhoamisen voi unohtaa ja keskittyä asian ytimeen, josta Jack edellisessä viestissä mainitsikin eli kun pää irtoaa niin kipuun tarjotaan para-tabsia...osastollamme hoidetaan paljon syöpäpotilaita ja joka kerta kun heidän lääkityksistään tulee ongelma ehdottelemme lääkäreillemme kautta rantain, josko saataisiin kipupolin konsultaatio asiaan, ettei tarvitse jonkun panadol-hihhulin kanssa vääntää morkun määristä ja potilaan kärsiä. kirurgit, kun ei tunnetusti ymmärrä kivun hoitamisesta yhtään mitään...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Kissimirri
Remington Steele
Viestit: 231
Liittynyt: To Elo 07, 2008 3:42 pm

Viesti Kirjoittaja Kissimirri »

Kyllähän tuo Kirsin viesti on täysin looginen. Ensin hän puhuu siitä, että lääkkeitä olisi, mutta niitä ei aina tahdota käyttää. Viimeisessä virkkeessä on sitten esimerkki tällaisesta ajattelutavasta.
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Kalessin kirjoitti:suo anteeksi kuohahdukseni, mutta juuri tuon kaltaisella ajatusmallilla hoidetaan ihan liikaa potilaita nykysuomessa ja vanhuksien kipulääkkeitä sekä anksiolyyttejä pihdataan tarpeettomasti siinä vaiheessa, kun niille on ihan oikea ja perusteltu tarve.
Jeps. Suomessa kivun- ja ahdistuksen hoito on aivan lapsenkengissä.

Kerrompa omakohtaisen kokemukseni. Menin juhannusaattona terveyskeskuksen päivystykseen (tuo kertoo jo aika paljon epätoivostani) olkapääkivun vuoksi. Piti mennä huomenna töihin ja kipu oli helvetillinen. Esitin asiani suoraan ja sanoin, että kotona olen ottanut Miranaxia ja Sirdaludia eivätkä ole auttaneet mitään vaan kipu on helvetillinen. Sanoin olevani sairaanhoitaja ja huomenna olisi työpäivä jos kivun vain saisi pois. Mitä teki lääkäri?

Kirjoitti reseptin Miranaxia ja Sirdalua, vaikka sanoin nimenomaan, että ne eivät auttaneet mitään. Siis mitä vittua? Ihan oikeasti, mitä vittua?

Lääkäri näki koneelta, että aikaisempia käyntejä ei edes ollut, joten mikään narkkari tms. en ollut. Ajankohta ja ammatti pitäisi kertoa myöskin, että olen ihan oikeasti oikealla asialla ja kivut ovat helvetilliset. Mutta ei. Ei kunnon kipulääkettä antanut.

Kun sitten nostin metelin ja sanoin, että eivät nämä mitään auta kun ole jo ottanut, niin antoivat pari piikkiä, ei opiaatteja kuitenkaan. Naurettavaa. Auttoivathan nuo jonkin verran juu, mutta eivät vienee kipua pois eivätkä rentouttaneet lihaksia niin että homma olisi ollut ns. pihvi.

Perkele. Pari-kolme Ardinexiä tai Tramalia naamaan ynnä tupla-annos Relapamia niin varmasti olisi lähtenyt kivut. Mutta ei. Etten vaan jää koukkuun kun kerran 15 vuodessa tarvitsen kipulääkitystä. Naurettavaa.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

anteeksi, nyt menee otsikon ohi niin että heilahtaa...:)

^niin ja kaikki sairaanhoitajathan on automaattisesti "lääkehakuisia asiantuntijoita"...sitä mä ihmettelen, että kyllä niitä lääkkeitä aika surutta jaetaan terkkarista mummukoille jne, mutta työikäinen, joka pitäisi saada töihin niin ei. Oman paikkakuntani tk-päivystyksessä on lääkäreiden huoneessa (ja siis seinällä) lappu, että päivystyksessä ei kirjoiteta reseptiä seuraavista lääkkeistä ja listalle on päässeet niin miedommat opiaattipohjaiset kipulääkkeet kuin miedommat uni-ja nukahtamislääkkeet sekä pamit kaikessa kirjossaan. No joo, pointin ymmärrän, että yritetään estää lääkkeiden väärinkäyttöä ja päällekkäin syömistä niin, ettei määrätä niitä eikä myöskään uusita reseptejä ja jos haluaa niitä pitää mennä omalle tk-asemalle omalle tk-lääkärille...

no mutta kun...täällä ei pääse tk:n hoidettavaksi, ei millään. aikoja ei ole eikä ole lääkäreitäkään. ja jos käy niin onnellisesti, että pääset tk:n asiakkaaksi, ei sinulla ole omaa lääkäriä vaan joku joka on nyt sillä hetkellä sattumoisin paikalla. Eli palatakseni näihin lääkitysasioihin, kuka sen nyt sitten oikein hoitaa?

Toisekseen jos päivystykseen tulee esim. raskaana oleva nainen joka kärsii julmetusta migreenistä ja raskausviikkoja on yli 30 niin mitähän ne meinaa sille antaa lääkkeeksi? NSAID-lääkkeitä ei voi antaa, koska ennenaikaisen synnytyksen uhka on tällöin todellinen, panadol ei auta migreeniin ja äidin kipu sekä stressi voi myös laukaista ennenaikaisen synnytyksen. No tietenkin, onhan niitä kipulääkkeitä olemassa, mutta ne on siinä "näitä me emme määrää täällä"-listalla!!!!

lopputulos onkin, että tämä odottava äiti könyää itkien takaisin kotiin, kun keskussairaalaankaan ei voi lähetettä päänsäryn perusteella kirjoittaa...

että näin hyvin on meillä asiat hoidettu ja nyt on kuitenkin kyse työikäisistä ja yleensä hyvinvoivista ihmisistä, ajatelkaa miten meidän vanhuksia, kehitysvammaisia ja laitospotilaita hoidetaan!!!!!
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
neponen
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: To Elo 28, 2008 2:59 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja neponen »

Kosminen kirjoitti:
Yökiitäjä kirjoitti:Minusta tässä on kyse todella pienestä asiasta, kukaan ei kuollut eikä saanut vammoja. Hoitajan tarkoituksena oli ilmeisesti vaan hieman pelotella, kun ei pestävänä ollut suostunut käyttäytymään kunnolla. Aika "pehmeitä" keinoja hän kuitenkin käytti saadakseen viestin menemään perille. Töissä ja tehtävissä missä ollaan ihmisten kanssa, on tietysti määräykset mitä saa tehdä ja mitä ei. Paljon kuitenkin menee ns. harmaalle elueelle, eli ei ihan hyväksyttävää mutta ei suoranaisesti vaarallista tai kiellettyäkään.

Pahiten tässä tilanteessa ylireagoi tuo toinen mukana ollut hoitaja, joka oli mennyt kertomaan eteenpäin tästä pikku välikohtauksesta. Ehkä se kertoo jotain hoitajien työilmapiiristä, kun työkaverin tekemät huonot ratkaisut pitää laverrella eteenpäin?
Mun näkökulmasta tuo ei ole todellakaan pieni asia :shock: Jos mä hoitajana menisin tekemään jotain tuollaista niin mut sais ampua. Hitto mitä saastoja päästetään ihmisiä "hoitamaan" :?

Hitto mitä saastoja päästetään ihmisiä hoitamaan??
Käyppä kuule vaikka koulukaverit-sivustolla vilkasemassa entisten luokkakavereittes ammatteja.. ei ole ne hyvät oppilaat hoitoalalla, vaan ne nippanappa luokalta toiselle päässeet luuserit. Liekkö hoitoalalle pääsyehtona peruskoulun keskiarvo alle 6,5?
Kosminen
Nikke Knakkertton
Viestit: 182
Liittynyt: La Elo 02, 2008 7:55 pm
Paikkakunta: Pellon laita

Viesti Kirjoittaja Kosminen »

Hei oikeesti :shock: Mä olen itse ollut se huono oppilas peruskoulussa reilu 15 vuotta sitten. Se ei todellakaan tee musta huonoa hoitajaa. Aika huono mittari tuo peruskoulun keskiarvo kertomaan ihmisestä yhtään mitään. Voi juma, mä oon luuseri ja huono hoitaja kun keskiarvo on ollu alle 6,5 :lol: Itketäänkö yhdessä *itkuhymiö*
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*
aamu
Sofia Karppi
Viestit: 414
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 10:11 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aamu »

neponen kirjoitti:
Kosminen kirjoitti:
Yökiitäjä kirjoitti:Minusta tässä on kyse todella pienestä asiasta, kukaan ei kuollut eikä saanut vammoja. Hoitajan tarkoituksena oli ilmeisesti vaan hieman pelotella, kun ei pestävänä ollut suostunut käyttäytymään kunnolla. Aika "pehmeitä" keinoja hän kuitenkin käytti saadakseen viestin menemään perille. Töissä ja tehtävissä missä ollaan ihmisten kanssa, on tietysti määräykset mitä saa tehdä ja mitä ei. Paljon kuitenkin menee ns. harmaalle elueelle, eli ei ihan hyväksyttävää mutta ei suoranaisesti vaarallista tai kiellettyäkään.

Pahiten tässä tilanteessa ylireagoi tuo toinen mukana ollut hoitaja, joka oli mennyt kertomaan eteenpäin tästä pikku välikohtauksesta. Ehkä se kertoo jotain hoitajien työilmapiiristä, kun työkaverin tekemät huonot ratkaisut pitää laverrella eteenpäin?
Mun näkökulmasta tuo ei ole todellakaan pieni asia :shock: Jos mä hoitajana menisin tekemään jotain tuollaista niin mut sais ampua. Hitto mitä saastoja päästetään ihmisiä "hoitamaan" :?

Hitto mitä saastoja päästetään ihmisiä hoitamaan??
Käyppä kuule vaikka koulukaverit-sivustolla vilkasemassa entisten luokkakavereittes ammatteja.. ei ole ne hyvät oppilaat hoitoalalla, vaan ne nippanappa luokalta toiselle päässeet luuserit. Liekkö hoitoalalle pääsyehtona peruskoulun keskiarvo alle 6,5?
Juu kuule, alunperin keskiarvo oli 6, kun ei koulu napannut, ja opetus oli paskaa. Vuoden päästä kun kävin kympin, KA oli 8,9.

Tämän jälkeen opiskelin kaksi ammattia, ja elämäni oon hoitanut kunnialla.
Entisistä koulukavereista pari kympin oppilasta on tehnyt itsarin, ja muutama on ikuinen yliopisto-opiskelija, jotka valmistuu jonkskin karvamatojen tutkijaksi/ historiallisten kivien keräilijäksi - TOISINSANOEN suoraan kortistoon. Välillä ne on olleet mäkkärillä tekemässä hampurilaisia, tolleen välivuotena...ehkä viiden vuoden sisällä nekin sitten valmistuu...Siinä vaiheessa itsellä onkin työelämää takana sitten melkein 10 vuotta.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

vittu mitä yleistyksiä taas...mä itse olen KA 9,1-oppilas ja olen sairaanhoitaja. Eli enkös mä nyt kuulu siihen kastiin joiden pitäisi olla jotain aivan muuta ja olenko nyt sun mielestä vienyt jonkun "nippanappa todistuksen saaneen" paikan???

vihaksi pistää prkl...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

neponen kirjoitti: Hitto mitä saastoja päästetään ihmisiä hoitamaan??[/i] Käyppä kuule vaikka koulukaverit-sivustolla vilkasemassa entisten luokkakavereittes ammatteja.. ei ole ne hyvät oppilaat hoitoalalla, vaan ne nippanappa luokalta toiselle päässeet luuserit. Liekkö hoitoalalle pääsyehtona peruskoulun keskiarvo alle 6,5?
Näin oudolla logiikalla ei voi ajatella kuin turkulainen insinööri. Mä oon varmaan sit sairaan hyvä hoitaja kun ka. on yli 8...tai itse asiassa sellainen ihan semihyvä... :roll:

Kiitos päivän nauruista!
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kirsi
Neuvoja-Jack
Viestit: 540
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Kalessin kirjoitti:
Kirsi kirjoitti: Parhaimmillaan reilusti yli yhdenksänkymppiselle ei voida antaa rauhoittavia tai nukahduslääkkeitä, koska on vakava riski tulla riippuvaiseksi.
anteeksi nyt Kirsi, mutta VAKAVA RISKI TULLA RIIPPUVAISEKSI YHDEKSÄNKYMPPISENÄ???? en tiedä ajattelitko asiaa loppuun asti, mutta toi on naurettavinta mitä olen hetkeen kuullut... ja perustelut tulee tässä;

--

joo ja myönnän, että irroitin lauseen asiayhteydestään, koska olet kuitenkin suht`samoilla linjoilla minun kanssa tässä asiassa noin yleisesti, mutta toi riippuvuus särähti niin pahasti, että sitä oli pakko kommentoida.

ja siis en tarkoittanut viestiäni henkilökohtaisuutena...
Kyllä Jack tulkitsi sanomani juuri kuten sen tarkoitin. Kun aloitin tuon lauseeni "parhaimmillaan" viittasin juuri idean järjen- ja inhimillisyydenvastaisuuteen. Minä en ole koskaan, missään, ikinä ollut tukemassa kipu- tms. lääkityksen eväämistä tuollaisissa tilanteissa. Jackin tavoin olen kuullut, onneksi en todistanut, vielä hulvattomampaa tarinaa lääkäristä, joka kuulemma eväsi terminaalivaiheen potilaalta morfiinin jostakin riippuvuus- tms. yhtä olennaisesta syystä. Olen yrittänyt pointtinani kritisoida koko ajan tuota joidenkin lääkäreiden tavoittelemaa lääkkeettömyys-fantasiaa-> senkö takia kaikki vuosien tutkimus- ja kehitystyö ja niihin uponneet (osin vero-)miljardit.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6671
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Näin alioikeuden vapauttava tuomio muuttui ylemmässä oikeusasteessa:
Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009062 ... 0_uu.shtml

Hoitaja piti tyynyä dementikon kasvoilla - tuomittiin sakkoihin
Maanantai 22.6.2009 klo 13.10

Hoitaja sai maanantaina sakkoja tyynyn pitämisestä dementikon kasvoilla.

Tuomio Helsingin hovioikeudessa tuli pahoinpitelystä. Tuusulan käräjäoikeus oli aiemmin hylännyt syytteen tasan päättyneen äänestyksen jälkeen.

Pahoinpitely tapahtui toissa vuoden lokakuussa, kun kaksi naista oli hoitamassa dementoitunutta ja aggressiivista potilasta. Todistajana kuultu työpari kertoi oikeudessa, että hän huomasi tuomitun pitävän tyynyä potilaan kasvojen päällä. Hänen mukaansa tilanne kesti noin kymmenen sekuntia ja potilas oli jälkeenpäin itkuinen ja säikähtäneen oloinen.

Tuomion saanut hoitaja kiisti syytteet. Hän sanoi, ettei muistanut kyseisestä päivästä mitään tavallisesta poikkeavaa. Hän kiinnitti oikeuden huomiota siihen, ettei työpari puuttunut mahdolliseen pahoinpitelyyn heti vaan vasta seuraavana päivänä. Kolme todistajaa kertoi, että syyttäjän päätodistajana kuultu tuomitun työpari oli mieleltään ailahtelevainen.

Hovioikeus uskoi kuitenkin tilanteessa läsnä ollutta työparia. Oikeuden mukaan teko täytti pahoinpitelyn tunnusmerkistön eikä sitä ollut pidettävä vähäisenä. Nuorehkolle naishoitajalle tuomittiin 15 päiväsakkoa, joista kertyy maksettavaa hänen tuloillaan 300 euroa.

STT
Vastaa Viestiin