Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Voi hyvinkin aiheuttaa - siinä ei ole mitään ristiriitaa!
Kyllä siinä on ristiriita, ja sitä ei saa kirjoittamalla siitä mihinkään siirrettyä.

- hymm -
Mielenkiintoinen on Öhmanin kanta. Oikeudessa Öhman piti aivovammaa kyllä mahdollisena, ja lähinnä hän arveli muistiaukkoa liian pitkäksi. Kun oikeudessa kysyttiin kuinka pitkä muistiaukko on hänen mielestään tässä mahdollinen, jätti Öhman vastaamatta. "Ei ottanut kantaa"., oli tuomiossa.

Tarkka lukija on myös huomannut, että myös Hirvensalolta on tällainen lausuma: "... aivovamman mahdollisuutta ei voi missään tapauksessa sulkea pois ...".

Siis totuus on se, että täysin varmaa totuutta ei tiedetä. On vain arvioita.
Näin on noiden lääkärien ja Espoon käräjäoikeuden päätöksen mukaan.
Sariola
Horatio Caine

Kylläpä Hessu52:n mielipiteet ovat lapsenomaisia ja epäloogisia. Korjataanpa tässä pari.

Hessu52 kirjoitti:Äläpä Sariola taas vääristä totuutta.

Missä Kontio lausuu, ettei pidä alaleuanluiden murtumia hyväasentoisina? (Siinä missä hän sanoo poskiluun murtumien olleen hyväasentoisia. Hän jättää siitä kategoriasta selvästi alaleukaluun murtumat pois. )

Ei missään, ja siitäkö sinä päättelet, että alaleuan luut ovat olleet vakavasti murtuneet, ettei peräti "henkenvaarallisesti", heh heh.
(Tuollaiset adjektiivit kuin "vakavasti" "surkeasti" "iloisesti" eivät anna mitään kunnon kuvaa, sillä ne ovat hyvin venyviä tunnepitoisia ilmauksia. )

Vai irtipoikki ja missä sellaista ilmenee Sariola?
( Pari lääkäriä on maininnut, että leukaluun murtumassa on ollut 5 mm:n siirtymä. Se tarkoittaa, että luun päät ovat täydellisesti irrallaan toisistaan, eli kansankielellä sanottuna "irtipoikki". Asiahan on täysin selvä. Miten aikamies ei tuollaista ymmärrä. Jo on kumma! )
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ei se niin ole ollut, että irti poikki ja pinoon.

Älä Sariola taas vääristele tietoja, sillä mistä sinä olet saanut tuon irtipoikki tiedon?

Puhutaan alaleuan murtumasta ja hyväasentoisesta sellaisesta.

Kun itseläni kerran katkesi pikkurilli lentismatsin yhteydessä, niin kysyin "Tölikassa" lääkäriltä, onko se murtunut, niin lääkäri hymähti, että se on poikki ja näytti vieläpä röntgen kuvista sen poikkinaisuuden.

No olisihan tuo itsekin pitänyt tietää, kun "rilli" sojotti oikeasta kädestä suoraan sivulle ja vaikka kuinka vedin sen omalle paikalleen, niin ei se siinä pysynyt.

Käsi kipsattiin ja se oli muistaakseni siinä jonkun pari kuukautta, ennen kuin itse sen poistin.

Eli murtuma on murtuma ja irtipoikki on irtipoikki, jotka ovat kaksi ihan eri asiaa ja nyt puhumme murtumista ja hyväasentoisista, ääläkä Sariola sotke asioita omilla olettauksillasi, kuten teit hypnoosikeskustelussa, jossa jouduit siinäkin oikein kunnolla nolatuksi.
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Hessu52 kirjoitti:Älä Sariola taas vääristele tietoja, sillä mistä sinä olet saanut tuon irtipoikki tiedon?
Vain Hassinen näyttää käyttäneen termiä poikki. Oikeuden päätös s. 23: "alaleuka oli ollut poikki".

Näyttää siltä, että muut lääkärit eivät ole käyttäneet termiä poikki. Kontio käyttää termiä "siirtymä", eikä siirtymä vielä merkinne poikki olemista? Hassinen on muistellut vanhoja, joten väärän termin valinta on ymmärrettävää. On siis parempi puhua siirtymästä kuin poikki olemisesta?

Teiltä vammaspesialisteilta kysyisin yhtä asiaa, joka on jäänyt vaivaamaan: kun Tenovuo kirjoittaa vastaajan lausunnossa s. 30, että "toisaalta kallon muiden osien murtumien olemassaolo ei välttämättä siis osoita, että potilaalla on aivokudoksen vamma" mihin "muihin osiin" hän viittaa?

Tuota lausetta on ensin pohjustettu NG:n murtumilla (ml. ohimoluun murtuma) ja näistä on sanottu, että on "selvästi todennäköistä, että hänellä on ollut myös aivovamma". Sen jälkeen seuraa puhetta mahdollisesta kallonpohjan etuosan murtumasta. Sen jälkeen seuraa tuo lisäys.

Onko tästä tehtävissä se johtopäätös, että todennettu kallonpohjan etuosan murtuma olisikin ollut se kovan luokan juttu?
kujala
Martin Riggs

Sariola kirjoitti:Korvakäytävän luukin oli murtunut
Ole varovainen, kun käytät tätä argumenttia. Korvakäytävän luu liittyy lääkärien spekulaatioon siitä, että ohimoluun murtuma olisikin ollut korvakäytävän luun murtuma. Et voi ottaa molempia, pelkästään toisen. Jos näin on, se merkitsee yhtä mahdollisuutta vähemmän siihen, että Nilsillä olisi ollut kallonpohjan murtuma, sillä korvakäytävä ei ymmärtääkseni kuulu kallonpohjaan mutta ohimoluu kuuluu.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

kujala kirjoitti: Teiltä vammaspesialisteilta kysyisin yhtä asiaa, joka on jäänyt vaivaamaan: kun Tenovuo kirjoittaa vastaajan lausunnossa s. 30, että "toisaalta kallon muiden osien murtumien olemassaolo ei välttämättä siis osoita, että potilaalla on aivokudoksen vamma" mihin "muihin osiin" hän viittaa?
En ole vammaspesialisti(eikä täällä ole muitakaan), mutta eikös Tenovuo viittaa tässä tutkimukseen, jossa on arvioitu aivovamman todennäköisyys tiettyjen kallon osien(ei siis kallonmurtumassa) murtumassa. Eli tässä varmaan viitataan kaikkiin kuuteen kallon alueella havaittuun murtumaan.

Selittäkääs mulle Kujala, Awa ja Hessu, että mitä tarkoittaa murtumassa oleva siirtymä? Voiko luunpäät siirtyillä pois kohdiltaan, vaikka kysessä ei olisikaan poikkimurtuma? Tämä on erittäin mielenkiintoinen juttu ja teliltä kolmelta on nyt nähnyt näitä väitteitä.

Jos murtuma-alueelle voi tulla siirtymä ilman poikkimurtumaa, niin miten se tapahtuu?

Tämä nyt vain tällaisena sivupointtina. Ei tuosta leukaluiden murtumasta kannattaisi koko loppuelämää jauhaa, kun se ei selvästikkään ollut NG:n vakavimpia vammoja.
kujala
Martin Riggs

konsta kirjoitti:Voiko luunpäät siirtyillä pois kohdiltaan, vaikka kysessä ei olisikaan poikkimurtuma?
Jos kävit katselemassa piirtämääni kuvaa, niin siellä juurikin käytin itse termiä "poikkimurtuma". Minulla sopii siis erinomaisesti, että kyseessä olisi kokonaan poikki oleva luu. Mutta Hessu näytti olevan niin varma asiastaan, että aloin epäillä levittäneeni väärää informaatiota.

Käytän itse tulevaisuudessa termiä "siirtymä", mutta olisihan se mukava tähänkin varmuus saada. Kysymys on minulla siis juuri sama, minkä itse esität. Sorry, että aikaisemmassa viestissäni hämmensin lisää.
konsta
Ainesta Watsoniksi

kujala kirjoitti: Käytän itse tulevaisuudessa termiä "siirtymä", mutta olisihan se mukava tähänkin varmuus saada. Kysymys on minulla siis juuri sama, minkä itse esität. Sorry, että aikaisemmassa viestissäni hämmensin lisää.
No minä pitäisin mahdollisena ratkaista tämä ihan maalaisjärjellä.

Mutta, annetaan nyt Hessun ja Awan selittää tämä asia meille perusteellisesti.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Tämähän on mielenkiintoista, että pitää selvittää sinulle konsta, sinun omat päätelmäsi.

Käytit termiä "irtipoikki", joka Gustafssonin tapauksessa tarkoittaisi jotakuinkin sitä, että alaleuka olisi siinä vieressä olevassa yöpäydän laatikossa. (kev)

Murtuma on murtuma ja silloin luu on poikki, enkä ole koskaan mitään muuta väittänyt.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:
Murtuma on murtuma ja silloin luu on poikki, enkä ole koskaan mitään muuta väittänyt.
No ei ole, mutta poikkimurtumassa kylläkin. No, kiitos tästäkin kiemurtelusta.

Kysytään vielä Hessulta, niin saadaan ehkä yhtenäinen kanta näinkin yksinkertaiseen asiaan.
Sariola
Horatio Caine

Konkreettisesti ajateltuna, kun murtuma ei yllä koko luun alueen yli, pysyvät luun päät oikeilla paikoillaan, mutta tuollainen on varmaan kivulias.

Kun sitten murtuma yltää koko luun yli niin, että luun päät ovat irrottautuneet toisistaan, on mahdollista, että nuo luun päät liukuvat väärään asentoon, kun ne eivät enää ole kiinni toisissaan. SIIRTYMÄ ON MAHDOLLINEN. Jos leukaluussa on 5 mm:n siirtymä, niin tarkoittaa se sitä, että luu on koko matkalta "poikki". Luun päät ovat irronneet toisistaan. Sellainen puhekielen ilmaus kuin "irtipoikki" tarkoittaa juuri tätä. Lääkärit sitä tuskin käyttävät.

Jos murtumassa on siirtymä, tarkoittaa se juuri sitä, että murtuneet luun päät ovat kokonaan irrottautuneet toisistaan. Leukaluu on poikki tai irtipoikki, sama se mitä termiä käyttää, kumpikin kuvaa tilannetta. Luun päät ovat irti toisistaan. Juuri sitä se tarkoittaa. Hessu koettaa kiemurrella selvässä asiassa! :D Polttaa, polttaa! Hessu kiemurtelee! :D

awa on vastannut pelkistetysti: "Murtuma on murtuma ja silloin luu on poikki, enkä ole koskaan mitään muuta väittänyt."

Kyllähän awa tietää, että murtuma voi olla sellainen, että se murtuma ei yllä koko matkalle ja luun eri osat ovat vielä kiinni toisissaan. Toinen tapaus on sellainen, jossa luun eri osat ovat kokonaan irronneet toisistaan. Silloin luu on kaksi erillistä osaa, niillä ei ole enää yhteyttä. Asia on näin yksinkertainen ja selvä. Näitä molempia tapauksia esiintyy. Kun on siirtymä, ovat luun päät kokonaan irti toisistaan ja siihen voi muodostua siirtymä. Sehän on selvä! ..... awa - näinhän se on? :?
Viimeksi muokannut Sariola, Ti Loka 28, 2008 5:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
specialhousingunit
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja specialhousingunit »

Itse olen lukemista vaille lääkäri. Eli ihan maallikko, mutta murtumia on kyllä sattunut useitakin. Solisluuhun tuli distaalipään pirstaleinen murtuma. Elikkä olkapää otti iskun ja solisluu murtui pirstaleisesti. Hoito oli kantoside, mutta myöhemmin operoitiin useasti. Samassa rysäyksessä kolme kylkiluuta murtui. Hoitona liimaside. Molemmissa murtumissa asento oli hyvä. Se ei siis mitään kirurgisia leikkauksia tarvinnut. Jalka sentään oli kansankielellä poikki. Ei siis murtunut, mutta sairaalassa puhuivat, että murtuma vaatii leikkauksen, joka silloin leikattiinkin.
Minulla on vahva käsitys, että kaikki muut luut murtuu, mutta pitkät luut jalassa ja kädessä menee poikki. 60 luvulla varmaan murtumasta puhuminen oli yleisempää, kuin nykyisin. Vai moniko on kuullut, että leuka meni poikki ? Kyllä se on, että leukaluu murtuu. Jos on ollut murtuma, jossa 5 mm siirtymä, niin mikäli asento on muuten hyvä, niin tuskin lähteevät leikkaamaan ja rautalangoilla kiinnittämään.
Tuli muuten eräs video pari päivää sitten. Kaveri veti rullalaudalla lipat portaissa ja leukaluu oli murtunut neljään osaan !!! Sen kyllä jo huomasi ja eipä kaveri pahemmin jutellutkaan. Eli murtumia on aika monenlaisia ja jos ei ammattilainen ole, niin arvioitahan nää on.
specialhousingunit = SHU = aika paska paikka
Hessu52
Watson itse

No minulle lääkäri selitti, että kun luu on poikki, se on irtipoikki, muuten vamma on murtuma.

Hyväasentoinen murtuma, joka Gussellakin on ollut, voi myös siirtyä tuon muutaman millin.

Kokelepa Sariola ja miksei konsta myös, ilmiötä esimerkiksi ihan tavallisella tuoreella koivun vitsalla.

Kyllä sen murtumaan saat, mutta et poikki ja silloin pienikin rasitus saa koivunvitsan taipumaan herkemmin, kuin murtumattoman vitsan.

Näin yksinkertainen asia on kysessä, eikä mikään epätavallinen vamma, joita ei muka olisi ennen Gussea ja Gussen jälkeen parantunut tuhansia, ilman mitään sen kummempia operointeja.

Mielestäni kyseessä ei ole ollut mikään irtipoikki katkeama, sillä silloin olisikin puhuttu leukaluiden katkeamisesta.
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti: .....
Mielestäni kyseessä ei ole ollut mikään irtipoikki katkeama, sillä silloin olisikin puhuttu leukaluiden katkeamisesta. ....
Kun osien välillä on 5 mm:n siirtymä, tarkoittaa se sitä, että leukaluu on ollut vähintään kahtena erillisenä kappaleena. Se on fakta. Hessu ei vain tätä ymmärrä, vaikka asia on täysin selvä. 8)
Hessu52
Watson itse

Selitäpä Sariola miten sinä ymmärrät siirtymän?
Lukittu