Kuvanveistäjä Erkki Kannosto tuomittiin seksuaalisesta kajoamisesta lapseen

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
JanJin
Alibin satunnaislukija

Kuvanveistäjä Erkki Kannosto tuomittiin seksuaalisesta kajoamisesta lapseen

Viesti Kirjoittaja JanJin »

Kuvanveistäjä Erkki Kannosto, 79, on tuomittu viiden kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen lapseen kohdistuneesta seksuaalirikoksesta.

Tilanne tapahtui helsinkiläisen uimahallin höyrysaunassa 9. huhtikuuta 2024.

Kannosto kosketteli itselleen tuntematonta, alastonta 15-vuotiasta muun muassa reidestä. Kannosto kehui pojan ulkonäköä ja pyysi tätä kanssaan autoon kymmeneksi minuutiksi.

Poika koki tilanteen ällöttävänä. Hän kertoi oikeudessa ajatelleensa ensi alkuun, että koskeminen on saattanut olla vahinko. Ajatus väistyi kuitenkin siinä vaiheessa, kun Kannosto kehui häntä ja puhui autoonsa menemisestä.

Nuorukainen kertoi tapahtumista sekä uimavalvojalle että äidilleen. Äiti todisti myöhemmin oikeudessa kertoen, että uimista rakastanut lapsi ei tapahtumien vuoksi enää halunnut uimahallilla käydä.

Kannosto myönsi koskettaneensa pojan polvea muutaman sekunnin ajan. Hän myönsi myös sanoneensa tälle, että hänellä on ”auto parkkipaikalla ja kymmenen minuuttia aikaa”.

Kannosto kuitenkin kiisti syyllistyneensä rikokseen. Hänen mukaansa tilanteeseen ei liittynyt mitään seksuaalista.

Lähes 80-vuotias kuvanveistäjä väitti, että poika olisi tuijottanut häntä ja seurannut saunaan.

Kannosto väitti ”halunneensa olla ystävällinen” tuntematonta teiniä kohtaan ja ”osoittaa, että on huomioinut tämän”.

– En tiedä halusiko se kaveri jotenkin testata itseään vai oliko tämä jokin ansa, Kannosto väitti poliisikuulusteluissa.
Tuijotti ”suoraan sieluun”
Inha välikohtaus tapahtui helsinkiläisessä uimahallissa viime vuonna.

Poika kertoi poliisille vaihtaneensa Kannoston kanssa pari sanaa ensin porealtaassa. Myöhemmin hän istui iäkkään miehen viereen ahtaassa höyrysaunassa.

Kannosto kosketti poikaa jalallaan ja kysyi:

– Haluutko tulla mun kaa kymmeneks minuuttii autoon?

Nuori kieltäytyi ja poistui saunasta. Kannosto seurasi häntä suihkutiloihin ja kehui hänen ulkonäköään. Vielä pukuhuoneessa poika huomasi, kuinka Kannosto kurkki häntä peilin kautta.

15-vuotias törmäsi Kannostoon uudelleen uimahallissa kaksi päivää myöhemmin. Suihkutiloissa peseytynyt kuvanveistäjä katsoi poikaa ”suoraan sieluun”.

Poika kertoi asiasta välittömästi uimavalvojalle. Uimavalvoja kertoi oikeudessa kysyneensä Kannostolta, onko tämä kosketellut lasta. Ikämies vastasi, että ”on ollut molemmin puolista ehdottelua”.

Helsingin käräjäoikeus katsoi, että pojan kertomus on pysynyt muuttumattomana. Se on ollut johdonmukainen, yksityiskohtainen ja liioittelematon. Kannoston kertomus on puolestaan ollut ylimalkaisempi ja näin ollen epäuskottavampi.

Käräjäoikeus piti koskettelua ja kehumista seksuaalisesti olennaisina tekoina ja reittä seksuaalisesti merkittävänä ruumiinosana.

– Vastaajan esittämälle pyynnölle tulla autoon ei ole esitetty muuta uskottavaa selitystä kuin seksuaalisiin tarkoituksiin houkutteleminen, oikeus arvioi.

Helsingin käräjäoikeus ratkaisi asian yksimielisesti 20. maaliskuuta. Se tuomitsi Kannoston seksuaalisesta kajoamisesta lapseen. Kannosto tuomittiin maksamaan uhrilleen 1 200 euroa kärsimyskorvauksia.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4182 ... 3fdcde8afd
Slaikka
Roger Murtaugh

Re: Kuvanveistäjä Erkki Kannosto tuomittiin seksuaalisesta kajoamisesta lapseen

Viesti Kirjoittaja Slaikka »

Ihan normi settiä vasemmistolaiselta. Ei ne mihinkään muutu vaikka ikää on jo rutkasti.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Älkääs nyt, hänhän vain viehättyi nuoren naisvartalon estetiikasta ja halusi tehdä ihan kouriintuntuvasti lähempää tuttavuutta tämän ihastuttavan muotokielen kanssa. :D
JanJin
Alibin satunnaislukija

Olen tavannut kuvanveistäjä Kannoston eräässä taidenäyttelyssä. Hän esitteli minulle innokkaasti mitalitaiteen näyttelyä, jossa hänen omia töitäänkin oli esillä. Kannostosta jäi lupsakan herrasmiehen vaikutelma: ehkeivät seksuaaliset saalistajat tyypillisesti olekaan yksitotisia mörököllejä. Olin tapahtuma-aikaan jo kolmekymppinen, joten mitään seksuaalista jännitettä tilanteessa ei ollut. Näyttelyssä oli esillä myös Kannoston jälkikasvun töitä, niinpä minulle jäi hänestä perhekeskeinen kuva. Vaikutelma oli välttämättä pintapuolinen.
Badloser
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Badloser »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: To Maalis 20, 2025 4:56 pm ...viehättyi nuoren naisvartalon estetiikasta...
Kyseessä oli poika.
JanJin
Alibin satunnaislukija

Seiska on näköjään kirjoittanut Kannoston saamasta syytteestä jo helmikuussa. Eipä aiemmassa viestissäni lupsakaksi mainitsemastani taiteilijasta ole kummoisia lausuntoja saatu tiristettyä:

"Seiska tavoitti Kannoston puhelimitse.

– En halua tietää, Kannosto totesi, ennen kuin oli edes kuullut ensimmäisen kysymyksen.

Soitan vakavalla asialla. Helsingin käräjäoikeudesta kerrottiin, että olet vastaajana vireillä olevassa rikosasiassa. Rikosnimikkeenä on lapseen kohdistuva seksuaalirikos. Haluatko kommentoida tätä asiaa?

– Olin vain kuultavana siellä, ei se ollut sen kummempaa, Kannosto mainitsi.

Käräjäoikeudesta annettujen tietojen perusteella oikeudenkäynti pidetään ensi viikolla?

– Jaahas, okei, mies sanoi."

https://www.seiska.fi/rikos/suomalaista ... ta/1617087
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Badloser kirjoitti: To Maalis 20, 2025 5:16 pm
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: To Maalis 20, 2025 4:56 pm ...viehättyi nuoren naisvartalon estetiikasta...
Kyseessä oli poika.
No, kyllä kai pojankin vartalosta voi esteettistä viehättävyyttä löytää. Kyse on vain katsojasta.
Minä en ehkä kuitenkaan, koska olen jostain syystä viehättynyt vain naisvartaloista, mutten kuitenkaan niitä silti luvatta käpälöi :D
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kuvanveistäjät ja muotisuunnittelijat useasti preferoivat esipuberteettista poikavartaloa androkyynisyydessään. Kannosto siis ilmaisi että auto on parkissa ja on kymmenen minuuttia aikaa, jokainen ymmärtää että tuo on seksuaalinen ehdotus mutta sokea oikeus voi nähdä ilmaisun vaikka kutsuna tulla aluvanteita katselemaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Kanniston Eki on vaan halunnut opettaa yläkouluikäisille pojalle, miten otetaan kulli syvälle suuhun, huolestuneena siitä että sitä ei ehkä peruskoulussa riittävän hyvin opeteta.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Ennenvanhaanhan uimahallin saunassa oli "aina" joku runkkari mutta eivät omalla kohdallani käyneet iholle. Eikä asioista tehty numeroa esim. ilmoittamalla uimavalvojalle. Vasta myöhemmin ymmärsin että runkkarien kiksit tuli pikkupoikien katselusta.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
TosiJees
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja TosiJees »

Uimahallit on juuri tälläisen tuohun takia ihan vitun vastenmielisiä mestoja. Ne on täynnä lapsia ja nuoria miehiä saalistavia vanhoja-homo pervoja. Sama pätee kesäisin uimarantoihin. Joka ikinen yli 40 v yksinään noissa paikoissa viihtyvä mies on homo ja ainoa syy siellä ololle on nuoren uhrin saalistaminen.

Tämäkin arvostettu taiteilija ei varmaankaan nyt 80-vuotiaana ole hommaa aloittanut ja varmuudella käpälöinnyt ja ahdistellut alaikäisiä koko vitun aikuisikänsä.
Sarjahurmaaja
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Sarjahurmaaja »

TosiJees kirjoitti: Pe Maalis 21, 2025 8:45 am Uimahallit on juuri tälläisen tuohun takia ihan vitun vastenmielisiä mestoja. Ne on täynnä lapsia ja nuoria miehiä saalistavia vanhoja-homo pervoja. Sama pätee kesäisin uimarantoihin. Joka ikinen yli 40 v yksinään noissa paikoissa viihtyvä mies on homo ja ainoa syy siellä ololle on nuoren uhrin saalistaminen.

Tämäkin arvostettu taiteilija ei varmaankaan nyt 80-vuotiaana ole hommaa aloittanut ja varmuudella käpälöinnyt ja ahdistellut alaikäisiä koko vitun aikuisikänsä.
Uimahallit, uimarannat, kuntosalit, ja leikkikentät, nehän nyt ovat oikeita julkipervojen pyhiinvaelluskohteita.

Ihan hyvä kysymys lienee myös se kuinka monta aikaisempaa uhria hänellä jotka eivät vain ole avautuneet julkisuuteen asiasta? Ehkä tietokoneen ja puhelimen sisältökin kaipaisi tarkistusta?
Vastaa Viestiin