Heeehheheeh. Ei kukaan tuollaista yrittäisi tosissaan selittää, niin tyhmää ei voi ollakkaan. Hessu on puhdas trolli ja palstan ylläpito voisi kyllä kiinnittää jo asiaan huomiota.Hessu52 kirjoitti: Kyllä sen murtumaan saat, mutta et poikki ja silloin pienikin rasitus saa koivunvitsan taipumaan herkemmin, kuin murtumattoman vitsan.
Gustafssonin vammat
Itse olet pahimmanlaatuinen provosoija.
Jos olet noin tyhmä, vaikka sinulle kädestä pitäen opettaa, mikä ero on poikkinaisella leualla ja mikä murtuneella, etkä silti ymmärrä, niin ei se syy voi opettajassa olla, vaan yksinkertaisessa oppilaasssa.
Käypä lukemassa lehdestä Kunnallislääkäri no: 4/2003/18 vsk.
otsakkeesta: Kasvojen murtumat, niin siellä on sinulle malliesimerkki poikkimurtumasta, joka on aina avomurtuman, vaikkei luunpää olisikaan törröttämässä poskesta ulkona ja mikä on sitten tavallisen murtuman ero.
Siinä samassa aukeamasssa on vaikuttava valokuva todellisen kasvovamman saaneesta henkilöstä, jonka päälle on raskas ovi kaatunut ja puhkaissut silmän, sekä rikkonut tosi pahasti kasvojen luut, mutta siinä tuo mokoma katselee maailmaa toinen silmä puhjenneena verta vuotaen, mutta toinen virkeästi vilkkuen. eikä tajuttomuudesta ole tietoakaan.
Tuskin muistiaukoistakaan.
Sopisi sitä kuvaa ja tekstiä mennä Sariolankin lukemaan, niin oppisi jotain uutta kasvomurtumista.
Jos olet noin tyhmä, vaikka sinulle kädestä pitäen opettaa, mikä ero on poikkinaisella leualla ja mikä murtuneella, etkä silti ymmärrä, niin ei se syy voi opettajassa olla, vaan yksinkertaisessa oppilaasssa.
Käypä lukemassa lehdestä Kunnallislääkäri no: 4/2003/18 vsk.
otsakkeesta: Kasvojen murtumat, niin siellä on sinulle malliesimerkki poikkimurtumasta, joka on aina avomurtuman, vaikkei luunpää olisikaan törröttämässä poskesta ulkona ja mikä on sitten tavallisen murtuman ero.
Siinä samassa aukeamasssa on vaikuttava valokuva todellisen kasvovamman saaneesta henkilöstä, jonka päälle on raskas ovi kaatunut ja puhkaissut silmän, sekä rikkonut tosi pahasti kasvojen luut, mutta siinä tuo mokoma katselee maailmaa toinen silmä puhjenneena verta vuotaen, mutta toinen virkeästi vilkkuen. eikä tajuttomuudesta ole tietoakaan.
Tuskin muistiaukoistakaan.
Sopisi sitä kuvaa ja tekstiä mennä Sariolankin lukemaan, niin oppisi jotain uutta kasvomurtumista.
Itse asiassa tarkemmin ajateltuna jonkinlainen siirtymä on mahdollinen, jos murtumassa on riittävästi murtumalinjoja. Olen tuohon kuvaan mallintanut, mitä Hessu kaiketi tarkoittaa, ja sisällyttänyt myös toisen vaihtoehdon. On luultavasti ihan normaalia, että murtumissa on millin parin siirtymiä tämän ylimmän vaihtoehdon mukaisesti:
Kuva
Sitä en osaa sanoa, voisiko 5 mm:n siirtymä syntyä samalla tavalla. Minulla ei ole omaa kantaa asiaan, yritänpä vain ymmärtää, mitä eri keskustelijat ajavat takaa.
Kuva
Sitä en osaa sanoa, voisiko 5 mm:n siirtymä syntyä samalla tavalla. Minulla ei ole omaa kantaa asiaan, yritänpä vain ymmärtää, mitä eri keskustelijat ajavat takaa.
Kujalalle toteaisin, että Hessu ei ole aivan viisas. Eikä luu taivu samalla lailla kuin koivunoksa. Hessu ei esimerkiksi ymmärrä, että kun Kontio on todennut, että poskiluun murtumat ovat olleet hyväasentoiset, eikä sano mitään alaleukaluun murtumasta siinä yhteydessä. Sehän tarkoittaa, että alaleukaluuta ei voitu niputtaa tuohon samaan ryhmään. Se oli eri juttu. Samoin on lausunut Hirvensalo. Poskiluun murtuma hyväasentoinen, eikä mainitse alaleukaluusta mitään siinä yhteydessä. Myös se tarkoittaa, että hän ei mielestään voinut niputtaa alaleukaluun murtumaa samaan ryhmään. Nämä ovat molemmat lääkäreitä.
Kun alaleukaluussa on siirtymää 5 mm, on luu kyllä poikki. Luu on sikäli joustamatonta materiaalia, että ei se taivu kuin koivunoksa. Hyvin vähäistä taipumista voi olla, mutta ei 5 mm:n siirtymää. Nimikin jo kertoo, että luun päät ovat siirtyneet toistensa suhteen. Kujalan piirros se ylempi ei mielestäni ole mahdollinen. Ei luu ole kuin makkara.
Kun alaleukaluussa on siirtymää 5 mm, on luu kyllä poikki. Luu on sikäli joustamatonta materiaalia, että ei se taivu kuin koivunoksa. Hyvin vähäistä taipumista voi olla, mutta ei 5 mm:n siirtymää. Nimikin jo kertoo, että luun päät ovat siirtyneet toistensa suhteen. Kujalan piirros se ylempi ei mielestäni ole mahdollinen. Ei luu ole kuin makkara.
kujala kirjoitti:....... kysyisin yhtä asiaa, joka on jäänyt vaivaamaan: kun Tenovuo kirjoittaa vastaajan lausunnossa s. 30, että "toisaalta kallon muiden osien murtumien olemassaolo ei välttämättä siis osoita, että potilaalla on aivokudoksen vamma" mihin "muihin osiin" hän viittaa?
Tuota lausetta on ensin pohjustettu NG:n murtumilla (ml. ohimoluun murtuma) ja näistä on sanottu, että on "selvästi todennäköistä, että hänellä on ollut myös aivovamma". Sen jälkeen seuraa puhetta mahdollisesta kallonpohjan etuosan murtumasta. Sen jälkeen seuraa tuo lisäys.
Onko tästä tehtävissä se johtopäätös, että todennettu kallonpohjan etuosan murtuma olisikin ollut se kovan luokan juttu?
Joo ei ole sitä "kovan luokan juttua".
Tenovuo liirum laarumissaan, jota Vastaajan lausunnossa kerrotut, kirjoitettuun muotoon saatetut, vammojen sepustukset edustavat puhtaimmillan, esittää mielestäni lautamiehille lähes tarkoitushakuista ja harhauttavaa höpinää.
Tässä ko. tapauksessa hän kylläkin, pakon ja faktojen sanelemana, toteaa kasvovammojen yhteyden aivokudoksen vammaan olevan kyseenalainen mutta viittaa kallonpohjan etuosan murumaan, josta ei ole mitään näyttöä.
Eikä siinä vielä kaikki - nykytiedon mukaan yksittäinen kallonpohjan etuosan murumakaan ei edellytä edes sairaalahoitoa.
Että mitähän se Tenovuo oikeastaan yrittikään kertoa ??
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Tuo alempi on selvää, mutta ajattelin, että murtumalinjoilla voisi siitä huolimatta pelata. Samapa tuo, näillä selityksillä kävin korjaamassa kuvan. Jos joskus ilmenee, että 5 mm siirtymää voisi tulla ilman poikkimurtumaa, niin tiedän, ketä syyttää...Sariola kirjoitti:Kun alaleukaluussa on siirtymää 5 mm, on luu kyllä poikki. Luu on sikäli joustamatonta materiaalia, että ei se taivu kuin koivunoksa.
Asiasta toiseen. Tenovuon lausunto on sellainen sanataiteellinen helmi, että se on pakko saada ikuistettua tähän. Siis muutama lause välistä pois, pientä kaunistelua ja saadaan tällainen lausuma:
Laajoihin aineistoihin perustuvien tutkimusten ja Nilsin kuuden murtuman perusteella on siis selvästi todennäköistä, että Nilsillä on ollut myös aivovamma, vaikka toisaalta toisten tutkimusten perusteella näiden kuuden murtuman sijainti ei siis välttämättä osoita, että Nilsillä on aivokudoksen vamma.
Tälle voisi jo hymyillä.
Itse asiassa nämä lääkärien lausumat eivät ole kovin kaukana toisistaan. Hirvensalo ja Öhman pitävät aivovammaa mahdollisena, joskaan ei kovin todennäköisenä. Tenovuo pitää aivovammaa erittäin todennäköisenä, joskaan ei täysin varmana, mutta kuitenkin erittäin mahdollisena.kujala kirjoitti:Tuo alempi on selvää, mutta ajattelin, että murtumalinjoilla voisi siitä huolimatta pelata. Samapa tuo, näillä selityksillä kävin korjaamassa kuvan. Jos joskus ilmenee, että 5 mm siirtymää voisi tulla ilman poikkimurtumaa, niin tiedän, ketä syyttää...Sariola kirjoitti:Kun alaleukaluussa on siirtymää 5 mm, on luu kyllä poikki. Luu on sikäli joustamatonta materiaalia, että ei se taivu kuin koivunoksa.![]()
Asiasta toiseen. Tenovuon lausunto on sellainen sanataiteellinen helmi, että se on pakko saada ikuistettua tähän. Siis muutama lause välistä pois, pientä kaunistelua ja saadaan tällainen lausuma:
Laajoihin aineistoihin perustuvien tutkimusten ja Nilsin kuuden murtuman perusteella on siis selvästi todennäköistä, että Nilsillä on ollut myös aivovamma, vaikka toisaalta toisten tutkimusten perusteella näiden kuuden murtuman sijainti ei siis välttämättä osoita, että Nilsillä on aivokudoksen vamma.
Tälle voisi jo hymyillä.
Hirvensalo käräjäoikeuden tuomion mukaan:
"Näin ollen ei voida pitää kovin todennäköisenä, että Gustafssonilla olisi ollut merkittävä aivovamma, mutta missään tapauksessa sitä ei voida täysin poissulkea."
Roskaa. Tässä sinulle kuva murtuneesta luusta, joka on taipunut, mutta ei poikki. Tässä artikkelissa puolestaan kuvataan vastaavan tyyppinen murtuma lapsen leukaluussa. Ole hyvä ja lopeta lausuntojen antaminen muiden keskustelijoiden viisaudesta.Sariola kirjoitti:Kujalalle toteaisin, että Hessu ei ole aivan viisas. Eikä luu taivu samalla lailla kuin koivunoksa.
Olennainen kysymys on, kattaako termi 'siirtymä' eri tyyppiset muutokset, joita vastaavat englanninkieliset termit ovat 'displacement' ja 'angulation'.
Osaat ilmeisesti sekä englantia että käyttää Googlea, joten saat varmasti helposti selville, miksi tietyn tyyppisistä luunmurtumista käytetään nimitystä 'greenstick fracture'.konsta kirjoitti:Heeehheheeh. Ei kukaan tuollaista yrittäisi tosissaan selittää, niin tyhmää ei voi ollakkaan. Hessu on puhdas trolli ja palstan ylläpito voisi kyllä kiinnittää jo asiaan huomiota.Hessu52 kirjoitti: Kyllä sen murtumaan saat, mutta et poikki ja silloin pienikin rasitus saa koivunvitsan taipumaan herkemmin, kuin murtumattoman vitsan.
Et kait sinäkin Pasi ole liittymässä "koivunvitsaluupuolueeseen"? Kyllä pienellä lapsella luu voi vielä olla joustavaa, mutta silloin varmaan on kyse taipumasta, eikä siirtymästä. Ruston kohdalta katkennutkin luu voi vielä pysyä kiinni, joilloin silloinkaan ei ole siirtymää.
No, miten vaan. Jos te haluatte vääntää ja kääntää tätä loppuelämänne, niin siittä vaan. Itse en jaksa tätä, enkä etenkään jaksa lukea Hessun ja Awan silkkaa vääristelyä asiasta. Muistakaa, elämme postmodernia aikaa, jolle on leimallista, että dialektiikka voittaa tosiasiat, hyvä puhe- ja esitystaito on tärkeämpää kuin asiantuntemus, netistä löytyy varmat todisteet mille hyvänsä.
Pitäkää hyvänänne.
No, miten vaan. Jos te haluatte vääntää ja kääntää tätä loppuelämänne, niin siittä vaan. Itse en jaksa tätä, enkä etenkään jaksa lukea Hessun ja Awan silkkaa vääristelyä asiasta. Muistakaa, elämme postmodernia aikaa, jolle on leimallista, että dialektiikka voittaa tosiasiat, hyvä puhe- ja esitystaito on tärkeämpää kuin asiantuntemus, netistä löytyy varmat todisteet mille hyvänsä.
Pitäkää hyvänänne.
a`la Olli Tenovuokonsta kirjoitti: Muistakaa, elämme postmodernia aikaa, jolle on leimallista, että dialektiikka voittaa tosiasiat, hyvä puhe- ja esitystaito on tärkeämpää kuin asiantuntemus...
Totuus on faktojen tunnustamista.
Näinhän se konsta on, että totuus on vaikeaa silloin, kun huomaakin olleensa vääräsä.
Jaa, että oikein "koivunvitsapuolue", kyllä puoluekantani on juuri se, joka voitti äskeiset vaalit, enkä tarkoita Vihreitä.
Jospa sinullekin konsta alkaa pikkuhiljaa valkenemaan, missä tässä Bodomin jutusa oikein mennään ja sen takia sinäkin annat periksi.
Etkö ole koskaan ajatellut, että saatat olla noine teeseinesi väärässä, omalta kohdaltani voin sanoa, että olen ajatellut niin useinkin.
Monasti olen ajatellut heittää koko jutun mielestäni, mutta jostain syystä se kuitenkin sinne jotenkin päällimmäiseksi palaa, kun avaan tietsikan.
Mietin, olisiko jotain, joka on niin ilmiselvää, että se johtaisi jonkinlaiseen ratkaisuun ja varmati sellaisia seikkoja on olemassa, kunhan ne saa vain kaivettua esiin.
Jaa, että oikein "koivunvitsapuolue", kyllä puoluekantani on juuri se, joka voitti äskeiset vaalit, enkä tarkoita Vihreitä.
Jospa sinullekin konsta alkaa pikkuhiljaa valkenemaan, missä tässä Bodomin jutusa oikein mennään ja sen takia sinäkin annat periksi.
Etkö ole koskaan ajatellut, että saatat olla noine teeseinesi väärässä, omalta kohdaltani voin sanoa, että olen ajatellut niin useinkin.
Monasti olen ajatellut heittää koko jutun mielestäni, mutta jostain syystä se kuitenkin sinne jotenkin päällimmäiseksi palaa, kun avaan tietsikan.
Mietin, olisiko jotain, joka on niin ilmiselvää, että se johtaisi jonkinlaiseen ratkaisuun ja varmati sellaisia seikkoja on olemassa, kunhan ne saa vain kaivettua esiin.
Näyttää siltä, että myöskään Pasi ei ole kovin viisas. Pasi on sekoittanut kaksi eri asiaa. 1) Murtuma, jossa luun osat eivät ole täysin irronneet. Murtuma ei yllä koko luun yli. 2) Murtuma, jossa luun osat ovat täysin irronneet toisistaan, ja tuohon murtumakohtaan on voinut tulla siirtymä.pasi kirjoitti: ....
Roskaa. Tässä sinulle kuva murtuneesta luusta, joka on taipunut, mutta ei poikki. Tässä artikkelissa puolestaan kuvataan vastaavan tyyppinen murtuma lapsen leukaluussa. Ole hyvä ja lopeta lausuntojen antaminen muiden keskustelijoiden viisaudesta.
....
Kyseisessä NG:n tapauksessa oli kysymyksessä tämä 2-tapaus. Luu oli kokonaan poikki, ja siinä oli myöskin 5 mm:n siirtymä. Pasi lähinnä viisastelee ja hämärtää tosiasioita! Siltä se näyttää. Voi Teitä tyhmyreitä!
Hieman luiden statiikkaa
Koivuvitsan taivutus aiheuttaa momentin ja voimaparin, jossa toinen on veto- ja toinen puristusvoima.Hessu52 kirjoitti:...Kokelepa Sariola ja miksei konsta myös, ilmiötä esimerkiksi ihan tavallisella tuoreella koivun vitsalla.
Kyllä sen murtumaan saat, mutta et poikki ja silloin pienikin rasitus saa koivunvitsan taipumaan herkemmin, kuin murtumattoman vitsan.
Puristusvoiman ylittäessä koivun myötörajan vitsa murtuu toiselta puoleltaan.
Jos koivuvitsaa leikataan vaikkapa puutarhasaksilla se katkeaa leikkausvoiman vaikutuksesta.
Leikkausvoima on kohtisuorassa aiemmin käsiteltyihin normaalivoimiin (veto- ja puristusvoima) nähden.
Useimmat materiaalit käyttäytyvät samojen periaatteiden mukaisesti, myös luukudos.
Kun luu on katki, on se yleensä aiheutunut luuhun kohdistuneesta leikkausvoimasta, ei taivutuksesta.
Muuten Hessun idea voisi olla kokeilun arvoinen: koivuvarvulla voisi jo talvisaikaan etsiä mahdollisia jäitä pitkin kävellen Bodom-järvestä nitä kadonneita kamoja, kasseja, rantametsää ja vaikapa lehttvihreää.
Saataisiin ehkä lopulta valkotakkiset asialle ja puputkin pussiin.
Wagnerilla se huumori kukkii, vaikka oikeudessa turpiinsa saikin ja kunnon sakot.
Ei tuo ole näköjään Arskateoriaa heittänyt pois, mutta jospa seuraavat oikeusasteet sitten oikaisevat senkin teorian huuhaan ja ne valkotakkiset käyvätkin hakemassa hoitoon aivan eri henkilön.
Jos sinäkin pysyisit asiassa, etkä peesailisi noita Gussefaneja, joille kaikki keinot näyttävät olevan luvallisia.
Missä on kirjoitettu, että Gussella olivat luut irtipoikki, kysyn vaan, mutta tuskin vastausta saan, olisivat sanat jossain kotimaisessa tangossa?
No Sariola, missä lukee että Gussen leukaluut olivat irtipoikki, se kyllä lukee, että leukaluissa on ollut joskus hyväasentoiset murtumat, mutta mitään irtipokkinaisuutta ei ole?
Ja mikä sinä Sariola olet arvioimaan älykkyyttäni, hypnoosin erikoistuntija?
Ei tuo ole näköjään Arskateoriaa heittänyt pois, mutta jospa seuraavat oikeusasteet sitten oikaisevat senkin teorian huuhaan ja ne valkotakkiset käyvätkin hakemassa hoitoon aivan eri henkilön.
Jos sinäkin pysyisit asiassa, etkä peesailisi noita Gussefaneja, joille kaikki keinot näyttävät olevan luvallisia.
Missä on kirjoitettu, että Gussella olivat luut irtipoikki, kysyn vaan, mutta tuskin vastausta saan, olisivat sanat jossain kotimaisessa tangossa?
No Sariola, missä lukee että Gussen leukaluut olivat irtipoikki, se kyllä lukee, että leukaluissa on ollut joskus hyväasentoiset murtumat, mutta mitään irtipokkinaisuutta ei ole?
Ja mikä sinä Sariola olet arvioimaan älykkyyttäni, hypnoosin erikoistuntija?