Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Maalis 26, 2025 8:28 am
Kyllä ihmetyttää miten tuskainen potilas voidaan kotiuttaa sen enempää tutkimatta. Ei sappirakkoleikkauksen jälkitilaan kuulu mitkään kovat kivut. Olen nimittäin itsekin vastaavan leikkauksen läpikäynyt.
Tuosta nyt on kaksi hieman erilaista versiota, puolison (joka ei ollut paikalla) versio kovista kivuista ja vasten omaa tahtoa kotiuttamisesta, ja sitten Tapanin sairaalasta noutaneen veljen versio josta voi päätellä että ehkä se kotiuttaminen ei sittenkään tapahtunut vastoin omaa tahtoa...
Kaikki oli kunnossa, Seppo Kansa ajatteli, kun hän haki isoveljensä Tapani Kansan Kymenlaakson keskussairaalasta Kotkasta maanantai-iltana 24.3. kello 18. Kyydistä oli sovittu. Veljekset asuivat seitsemän kilometrin päässä toisistaan ja näkivät lähes päivittäin.
Tapani Kansa oli ollut viikon sairaalassa sappirakon leikkauksen ja alavatsakipujen takia. Nyt hän tarvitsi kuljetuksen kotiin.
– Ei siinä sen kummoisempaa. Mies kotiutettiin. Hän oli hyväntuulinen, Seppo Kansa kertoo tunnelmista, kun he lähtivät kohti kotia Kotkassa.
Perille saavuttiin joskus kello 18 jälkeen. Ei siinä kelloa vilkuiltu. Juteltiin niitä näitä. Katsottiin jääkaappiin, mitä ruokakaupasta pitää tuoda ja mitä pitää heittää pois. Osa ruoista oli pilaantunut, kun sairaalassa oli kulunut viikko.
– Vatsa oli tietysti kipeä, kun hänelle oli tehty tähystysleikkaus. Teki kipeää, kun hän laittoi turvavyön. Mutta ihan normaalisti hän käveli sairaalasta ulos.
https://www.is.fi/viihde/art-2000011123180.html
Kyllähän tuota toki hoitovirheenä voi pitää että potilas kotiutettiin tuossa kunnossa, mutta toisaalta ehkä potilas on itse omalta osaltaan peitellyt niitä kipujaan päästäkseen kotiin tapaamaan puolisoaan jonka saapumista hän ilmeisesti kovasti odotti.
Ikävä kohtalo joka tapauksessa, olisihan Tapsalla vielä muuten voinut olla muutamia vuosia jäljellä, mutta onhan tuossa lohduttavana ajatuksena se että nyt ei tarvitse Tapsan enää pelätä ylinopeussakkoja.
Kevyet mullat Tapsalle, ei toki minun musiikkiani mutta silti mielestäni jotenkin hieman aliarvostettu laulaja taitonsa huomioiden.