Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
zuikero
Vähänniinkuharrastaja

Re: Ex-huippukiekkoilija Janne Puhakka surmattiin Espoon Henttaalla 13.10.2024

Viesti Kirjoittaja zuikero »

En ehtinyt vielä lukemaan sen koomin mitä täällä puhuttiin, niin oliko verijäljet asunnossa nyt siis sellaiset että JP olisi liikkunut asunnossa ensimäisen ampumisen jälkeen, vai oliko verijärjet R.N jäljiltä levinnyt asuntoon? mm. kuraeteiseen?
liukaslahna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

KL:
Tapani Mäkinen kertoi minulle, että Rolf oli kertonut ottaneensa palatessaan kotiin aseen autosta sisälle asuntoon. Janne oli hakenut autonsa Rolfin pihalta sitä Rolfin paluuta seuraavana päivänä eli tiistaina, eikä silloin ollut ainakaan mitään tietoa mistään aseesta. Silloin Janne oli käynyt Rolfin kanssa jonkun katkeran keskustelun siitä, että hän oli löytänyt uuden miehen.

Mikähän oli syynä ettei ampunut heti kun siihen oli ensimmäisen kerran mahdollisuus.

TM:
Rolf sanoi viesteissä tai puhelimessa mulle että kun hän tuli Norjasta niin kun hän tuli Umeåsta laivalla Vaasaan ja lähti ajamaan vahingossa väärään suuntaan ja tunnin päästä vasta huomasi ajavansa väärään suuntaan. Hän tuli tämän takia yöllä vasta kotiin Jannen autolla.
RN:
Olen kertonut aikaisemmin, että olen missanut väärän ulosmenon, koska Tapani soitti minulle. Se aiheutti sen, etten keskittynyt ajamiseen.
jokapäivä
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja jokapäivä »

zuikero kirjoitti: To Maalis 27, 2025 9:56 am En ehtinyt vielä lukemaan sen koomin mitä täällä puhuttiin, niin oliko verijäljet asunnossa nyt siis sellaiset että JP olisi liikkunut asunnossa ensimäisen ampumisen jälkeen, vai oliko verijärjet R.N jäljiltä levinnyt asuntoon? mm. kuraeteiseen?
Liikkunut asunnossa, eikä vaikuta, että laukaukset olisi ammuttu siinä vessan oven edessä. Heti siinä ulko-oven sisäpuolella lattialla iso veriläntti ja arkieteisessä jälkiä mm. ampumiseen sopiva ja useemmassa kohtaa jälkiä. Pään hakkaaminen on tapahtunut eteiskäytävällä ja siihen JP kuollut, ampumiset ilmeisesti siellä lähempänä ovea /arkieteisessä, niin mä ton käsitän. Ja eiköhän toi älykellodatakin kerro jotain siitä liikkumisesta, kun tiedetään monelta on ollut suunnilleen perillä ja monelta watsappissa, jos yleensä oli tiiviisti lukemassa viestejä. On kuitenkin liikkunut noin klo14.50 saakka.
Kirjoittaja10
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kirjoittaja10 »

zuikero kirjoitti: To Maalis 27, 2025 9:56 am En ehtinyt vielä lukemaan sen koomin mitä täällä puhuttiin, niin oliko verijäljet asunnossa nyt siis sellaiset että JP olisi liikkunut asunnossa ensimäisen ampumisen jälkeen, vai oliko verijärjet R.N jäljiltä levinnyt asuntoon? mm. kuraeteiseen?
Tossa pari sivua taakse päin on kuvakaappaus siitä verianalyysistä. Mutta ainakin iso verilammikko heti ulko-oven edessä, vieressä seinässä valumajälki, kuraeteisen nurkassa/kaapissa runsaasti verta (joka luultavasti purskahtanut selän ampumahaavasta, kun toinen osuma tullut). Eli nämä ei ole RN:n käsistä tai muualta tulleita jälkiä.
L.Salander

Viesti Kirjoittaja L.Salander »

Mind Over Matter kirjoitti: To Maalis 27, 2025 9:10 am
karlo kirjoitti: Ke Maalis 26, 2025 4:32 pm miksiköhän tässä keississä salataan. Eikö yleensä ole esitutkintapöytäkirjassa kuvia enemmän julki.

Ja ainiin, jossain kuulustelussa puhuttiin Kallesta, tarkoitettiinkohan sillä K.L.
Ja Kallesta - hyvin tuttavallisesti siis - puhuu nimenomaan Tapani Mäkinen.

Juristi kommentoi: mikäli Mäkinen olisi ilmoittanut viesteistä sekä aseesta poliisille, olisi kotietsintä suoritettu välittömästi eikä Puhakkaa olisi ainakaan sillä aseella surmattu.
Tapani Mäkisellä on hieman selitettävää ja pohdittavaa! Miksi ei kertonut poliisille toistuvista murhaviesteistä?? Ja kun tiesi, että R toi aseen Suomeen… Tätä on niin vaikea käsittää. Pelkäsikö R:n loukkaantumista, jos ilmoittaa poliisille? Siinä on T:lle totisesti pohdittavaa loppuelämäksi.
Kiero kuin korkkiruuvi ihmiseksi.

Karlillekin jäi pohdittavaa, että olisiko voinut toimia toisin.

Välillä olin jopa tappotuomion kannalla, mutta nyt uskon, että murhatuomio on ainoa oikea. Huolimatta siitä, että R tuli rankasti petetyksi ja hyväksikäytetyksi. Puolisoa voi vaihtaa, mutta olennaista on se, miten sen tekee.
Julianna del Monte
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Julianna del Monte »

jokapäivä kirjoitti: Ke Maalis 26, 2025 10:29 pm Eikö siinä oikeudenkäynnissä tuotu ollenkaan esiin, että noita verijälkiä oli pitkin eteistä ja eteiskäytävää, kun mä en muista kuulleeni. Miksei syyttäjä olisi tuonut esille, että tuo Rolfin kertoma ei voinut mennä noin verijälkien perusteella.
No tämä! En ole lainoppinut, joten en ymmärrä miksi oikeudessa ei tuotu faktoja rikosteknisestä tutkimuksesta esille ja osoitettu, että Rolfin tarina ei pidä paikkansa? Tuskinpa oli Frida ovella JP:tä vastassa, vaan haulikko. Koira-asialla tuntui keräilevän vain sympatiapisteitä.

Toki hänhän olisi vedonnut siinäkin "muistamattomuuteensa" ja osa oikeuskäsittelystä oli salattua yleisöltä.
Tällöin kuitenkin ETPK kaikilla asianosaisilla käytössään, joten faktat oli tiedossa.

Mitä tulee RN lapsien tarinointeihin, niin en kyllä pysty ymmärtämään, miten isän noin raukkamaisen ja järkyttävän teon jälkeen isäänsä puolustelevat. Jos oma isäni olisi vastaavan tehnyt, minulla ei olisi enää isää enkä antaisi tekoaan ikinä anteeksi. Olisipa ampunut itsensä, mutta narsisti ei valitettavasti toimi niin.

Lainaus korjattu
-NILS-
liukaslahna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

Kun olin rauhoittunut, olen aivan varma, että olen lähettänyt Tapanille viestin, että olen tappanut Jannen. Tapani sanoi, että minun pitää soittaa poliisille.

Tapani oli huolissaan minusta ja oli ajanut katsomaan.

KL:
Tapani kertoi myös, että asunnon vara-avaimen piti olla jossakin paikassa minkä Tapani tiesi, mutta avain ei ollut kyseisessä paikassa.
Vilmavain
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Vilmavain »

liukaslahna kirjoitti: To Maalis 27, 2025 10:05 am KL:
Tapani Mäkinen kertoi minulle, että Rolf oli kertonut ottaneensa palatessaan kotiin aseen autosta sisälle asuntoon. Janne oli hakenut autonsa Rolfin pihalta sitä Rolfin paluuta seuraavana päivänä eli tiistaina, eikä silloin ollut ainakaan mitään tietoa mistään aseesta. Silloin Janne oli käynyt Rolfin kanssa jonkun katkeran keskustelun siitä, että hän oli löytänyt uuden miehen.

Mikähän oli syynä ettei ampunut heti kun siihen oli ensimmäisen kerran mahdollisuus.

TM:
Rolf sanoi viesteissä tai puhelimessa mulle että kun hän tuli Norjasta niin kun hän tuli Umeåsta laivalla Vaasaan ja lähti ajamaan vahingossa väärään suuntaan ja tunnin päästä vasta huomasi ajavansa väärään suuntaan. Hän tuli tämän takia yöllä vasta kotiin Jannen autolla.
RN:
Olen kertonut aikaisemmin, että olen missanut väärän ulosmenon, koska Tapani soitti minulle. Se aiheutti sen, etten keskittynyt ajamiseen.
Jannehan oli ainakin kaksi kertaa käynyt murhaviikolla (ti ja to) Henttaalla. Luulen, ettei ampumista toteutettu tällöin, koska uuden miehen henkilöllisyys ei ollut tiedossa. Sehän selvisi vasta perjantaina, eli kaksi päivää ennen tapahtumia.
Tämä varmasti konkretisoi koko uuden suhteen, ja Rolf tajunnut ettei paluuta entiseen ole. Ymmärsi, että KL on aikuinen menestyvä mies, jolla on kaikkea mitä hänellä ei (enää) ollut.
zuikero
Vähänniinkuharrastaja

Kirjoittaja10 kirjoitti: To Maalis 27, 2025 10:16 am
Tossa pari sivua taakse päin on kuvakaappaus siitä verianalyysistä. Mutta ainakin iso verilammikko heti ulko-oven edessä, vieressä seinässä valumajälki, kuraeteisen nurkassa/kaapissa runsaasti verta (joka luultavasti purskahtanut selän ampumahaavasta, kun toinen osuma tullut). Eli nämä ei ole RN:n käsistä tai muualta tulleita jälkiä.
En kyllä löytänyt tätä kuvaa :/. Oisko jollakulla linkittää uudestaan?
Kirjoittaja10
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kirjoittaja10 »

^ Joo sori, olikin vasta sivulla 230, käyttäjä liukaslahna laittanut sen.
zuikero
Vähänniinkuharrastaja

Kirjoittaja10 kirjoitti: To Maalis 27, 2025 11:48 am ^ Joo sori, olikin vasta sivulla 230, käyttäjä liukaslahna laittanut sen.
Kiitos!:) -On kyllä tosiaan jännä ettei tähän ainakaan julkisesti puututtu sen enempää. Varmasti on esille noussut sitten salatuissa osioissa oikeudenkäynnin aikana mutta kyllähän tämä on merkittävä osa tätä koko keissiä..
Philippe
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Philippe »

Vilmavain kirjoitti: To Maalis 27, 2025 11:34 am

TM:
RN:
Jannehan oli ainakin kaksi kertaa käynyt murhaviikolla (ti ja to) Henttaalla. Luulen, ettei ampumista toteutettu tällöin, koska uuden miehen henkilöllisyys ei ollut tiedossa. Sehän selvisi vasta perjantaina, eli kaksi päivää ennen tapahtumia.
Tämä varmasti konkretisoi koko uuden suhteen, ja Rolf tajunnut ettei paluuta entiseen ole. Ymmärsi, että KL on aikuinen menestyvä mies, jolla on kaikkea mitä hänellä ei (enää) ollut.
Juuri näin. Eikä Janne tiennyt sunnuntaina mennessään Henttaalle, että KL:n henkilöllisyys oli vuodettu.
jokapäivä
Nikke Knatterton

Julianna del Monte kirjoitti: To Maalis 27, 2025 11:24 am
jokapäivä kirjoitti: Ke Maalis 26, 2025 10:29 pm Eikö siinä oikeudenkäynnissä tuotu ollenkaan esiin, että noita verijälkiä oli pitkin eteistä ja eteiskäytävää, kun mä en muista kuulleeni. Miksei syyttäjä olisi tuonut esille, että tuo Rolfin kertoma ei voinut mennä noin verijälkien perusteella.
No tämä! En ole lainoppinut, joten en ymmärrä miksi oikeudessa ei tuotu faktoja rikosteknisestä tutkimuksesta esille ja osoitettu, että Rolfin tarina ei pidä paikkansa? Tuskinpa oli Frida ovella JP:tä vastassa, vaan haulikko. Koira-asialla tuntui keräilevän vain sympatiapisteitä.

Toki hänhän olisi vedonnut siinäkin "muistamattomuuteensa" ja osa oikeuskäsittelystä oli salattua yleisöltä.
Tällöin kuitenkin ETPK kaikilla asianosaisilla käytössään, joten faktat oli tiedossa.

Mitä tulee RN lapsien tarinointeihin, niin en kyllä pysty ymmärtämään, miten isän noin raukkamaisen ja järkyttävän teon jälkeen isäänsä puolustelevat. Jos oma isäni olisi vastaavan tehnyt, minulla ei olisi enää isää enkä antaisi tekoaan ikinä anteeksi. Olisipa ampunut itsensä, mutta narsisti ei valitettavasti toimi niin.

Lainaus korjattu
-NILS-
Joo nyt kun myöhemmin mietin, niin ehkä siinä ekan oikeudenkäyntipäivän syyttäjän salatuissa kirjallisissa todisteissa ollut tosta kuten niitä muitakin salattuja kuvia. Ton olisi kyllä voinut ihan julkisestikin kertoa, yleisölle, kun niin olennainen osa koko tekoa, mutta ehkä ne kuvat tai muut faktat esti tai ei ollut vielä päätetty kuinka julkista tietoa toi on. Mutta jännä, että kun media on saanut esitutkintapöytäkirjat jo aiemmin niin missään ei ole ollut tosta verijälkihommasta mitään ja siitä miten se todistaa Rolfin kertomuksen vääräksi vaan sitä koiranrapsuttelu-versiota tapahtumista kerrotaan totena, vaikkei voi olla totta. Eikö toimittajat oo lukenut tota kokonaan vai mitä ihmettä.

Onkohan se suutelukaan ynnä muu tapahtunut kuoleman jälkeen vai kenties kiusannut tuskissaan olevaa uhria ennen sitä pään hakkaamista. Tossahan on monta tapahtumapaikkaa ja oli vielä syystä tai toisesta kääntänyt uhria siinä, mistä vainaja löytyi, oisko se kääntäminen ollut sit jo kuoleman jälkeen. Rolf ois voinut tehdä edes yhden asian oikein, ja kertoa, miten tapahtumat oikeasti meni. Toi on varmaan olennainen syy, miksi sitä mielentilatutkimusta ei oo pyydetty, kun on toiminut vielä määrätietoisemmin mitä aiemmin on tiedetty. Ja just vähän ennen tekoaan laittanut snäppiä jostain lounaalta, missä ollut koiran kanssa eli ei vaikuta olleen niin sekavassa mielentilassa kuin väittää.
Näinköhän ne lapsetkaan tietää ihan tarkasti, mitä on tapahtunut, jos niilläkin on vain Rolfin ja median versio tapahtumien kulusta. Jos tietää, ihmettelen, miten jaksaa puolustella.
Pimeyden
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Pimeyden »

Murhatuomio on ainoa oikea.
jokapäivä
Nikke Knatterton

Philippe kirjoitti: To Maalis 27, 2025 12:10 pm
Vilmavain kirjoitti: To Maalis 27, 2025 11:34 am

TM:
RN:
Juuri näin. Eikä Janne tiennyt sunnuntaina mennessään Henttaalle, että KL:n henkilöllisyys oli vuodettu.
Voi olla ettei ampumista toteutettu noina päivinä myöskään siksi, että ei tiennyt tarpeeksi etukäteen tai ollenkaan etukäteen Jannen tulosta. Sillon sunnuntaina oikein pyysi ja vakuutteli Jannen tulemaan sanomalla, että voi huonosti ja pitää päästä tapaamaan ystävää, ja Frida tarvii seuraa siksi aikaa. Ja tarkka saapumisaika oli Tapanin avustuksella moneen kertaan varmistettu.
Vastaa Viestiin