Russonatsi se osaa kidutuksen jalon taidon.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/489 ... 455d9a451d
Leniielle, 24, tehtiin hirveitä asioita Venäjän vankeudessa – ”Minun on todella kivuliasta puhua niistä”
Tuhannet ukrainalaiset siviilit ovat joutuneet Venäjän sotavangeiksi. Leniie Umerova kertoo Iltalehdelle, miten hän selvisi painajaisesta.
Kaikki tapahtui hyvin nopeasti. 24-vuotias ukrainalainen Leniie Umerova oli matkalla Venäjän valtaamalle Krimin niemimaalle joulukuussa 2022 tapaamaan syöpään sairastunutta isäänsä, kun hän kiinnitti Venäjän viranomaisten huomion.
Rajalla Umerova erotettiin muista ja häntä kuulusteltiin kahdeksan tuntia. Sitten hänet lähetettiin keskellä yötä taksissa Venäjälle. Rajaseudun liikennepoliisi pysäytti, ja vielä saman yön aikana venäläinen tuomioistuin päätti, että hänet suljetaan eristysselliin.
– Käytännössä suoraan rajalta minut kidnapattiin, he eivät antaneet minun soittaa kellekään, eivätkä he kertoneet, minne minua viedään, hän kertoo Iltalehdelle.
---
Monesti vartijat toimivat seksuaalissävytteisellä tai muuten uhkaavalla tavalla. Kun Umerovaa kuulusteltiin pienessä sellissä, kuulustelija tuli istumaan sängylle ja esitti erilaisia vihjauksia.
– He yrittivät näyttää minulle, että minulla ei ollut mahdollisuutta mukavuusalueeseen. Ja oli aikoja, kun minulle annettiin ruokaa vain kerran päivässä. Enkä saanut lääketieteellistä hoitoa.
Vielä vastenmielisempää tapahtui kuljetuksen aikana.
– Sotilashenkilö tuli sisään ja sanoi naiselle, joka tarkasti minua, että hänen pitäisi tarkastaa minut niin syvältä kuin mahdollista. Kaikkialta, mistä voi.
---
YK:n Ukrainan sotaa tutkivan komission mukaan Venäjä on ”laajasti ja systemaattisesti” altistanut siviilejä tahdonvastaisille katoamisille ja kidutukselle. YK:n mukaan kyse on sotarikoksesta, kertoo Reuters.
Tuhansia ukrainalaisia siviilejä on joutunut Venäjän vangiksi hyökkäyssodan aikana, ja satoja on käytetty pakkotyössä, kertoo uutistoimisto AP:n vuonna 2023 julkaisema selvitys.
Esimerkiksi Zaporižžjassa ukrainalaiset siviilit joutuivat kaivamaan 12 tunnin ajan juoksuhautoja venäläisille sotilaille sekä joukkohautaa niille vangeille, jotka eivät selvinneet. Kun yksi ukrainalaisista kieltäytyi, hänet ammuttiin paikan päällä. AP:n juttu perustuu kymmenien ihmisten haastatteluihin, mukaan lukien entisten vankien.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.