Eli vaikka olisi liivi ollutkin päällä, niin ei välttämättä tässä tilanteessa ja näissä olosuhteissa vaikuttanut tilanteeseen juurikaan. Ja paukkuliivejähän tuolla oli pakko pitää kyseisissä hommissa.Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus Meriturvan kalustopäällikkö Michael Blomqvistilla on paukkuliiveistä vuosikymmenten kokemus. Blomqvist on jo kuullut myös Ulvilan tapaturmasta, mutta kommentoi liivien käyttöä yleisellä tasolla, sillä ei tiedä tapauksen tarkkoja yksityiskohtia.
Blomqvist paljastaa, että talviolosuhteissa paukkuliivi ei anna parasta mahdollista suojaa. Syitä on kaksi: jäät ja kylmä ilma.
Ensinnäkin teräväreunainen jää rikkoo helposti liivin.
”Esimerkiksi avantoon pudonneella pilkkijällä on riski, että liivi repeytyy, kun hän pyrkii takaisin jään päälle.”
Liivi voi vaurioitua myös ennen veteen joutumista – säällä kuin säällä ja vuodenajasta riippumatta. Blomqvist on itsekin työskennellyt Suomen suurimmilla sillanrakentajilla, ja yhden työmaan tarkastuksessa puolet käytössä olleista liiveistä meni tarkastuksessa hylkyyn.
”Kymmenestä liivistä viidessä oli reikiä, suurimmat peukalonpään kokoisia. Reiät eivät erottuneet tyhjistä liiveistä, mutta tositilanteessa ne eivät olisi toimineet.”
Käytännössä pienen huomaamattoman viillon voi tehdä mikä tahansa työmaan terävä kulma, tai sellainen voi olla seurausta muusta huolimattomasta käsittelystä. Tästä syystä liivien säännöllinen tarkastaminen on tärkeää.
Pakkanen taas heikentää ulkomailla tehtyjen tutkimusten liivin täyttymistä.
”Olen itsekin tätä testannut, ja 10–15 asteen pakkanen vaikuttaa liivin toimintaan jo paljon”, Michael Blomqvist toteaa.
Paukkuliivin toiminta perustuu laajenevaan kaasuun, ja kylmä kaasu laajenee vähemmän. Kovalla pakkasella täyttöaste ei nouse tarpeeksi, jolloin liivin kelluttavuus kärsii. Michael Blomqvistin mukaan markkinoilla on myös malleja, jotka on testattu ja hyväksytty kylmiin olosuhteisiin.
Vaikka liivi olisi kylmiin olosuhteisiin suunniteltu, jäljelle jää silti jäissä repeytymisen riski.
Itse olin näkevinäni pari päivää takaperin osalla työntekijöistä myös valjaat päällä, mitkä oli kiinnitetty sillan rakenteisiin. Kuulemma nuo ovat todella hankalat ja jopa mahdottomat käyttää tietyissä rakennusvaiheissa, mutta tiedä sitten.