Minna Suomisen, 46 v. tappo Turussa 21.1.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Touhupuntti
Rico Tubbs

Re: Kadonnut Minna Suominen, 46, Turku, Tammikuu 2012

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Nimi kiinnostaisi kans täällä. Samalla tulee tunne et nostamalla ketjua pysyy myös Minna esillä saamassa hänelle kuuluvaa oikeutta viimein.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

aga kirjoitti: Ti Maalis 25, 2025 8:56 pm EIkö ole vieläkään tietoa epäillyn nimestä?
Kyllä se nimi sieltä aikanaan julki tulee. Tai oikeastaan on julkista jo nyt. Malttamattomat voivat halutessaan kysyä sitä vuoden 2012 Varsinais-Suomen käräjäoikeuden pakkokeinotiedoista jolloin tyttö oli vangittuna, joissa (pakkokeinotiedoissa) se on ihan julkista tietoa.

Jos muilta ei viitseliäisyyttä tähän riitä, voinen tuon toimenpiteen itsekin yrittää muistaa joskus ensi viikolla tehdä. Siltä varalta, että unohdan - tässä kun tahtoo olla milloin enemmän ja milloin taas vähemmän muitakin kiireitä - saa luonnollisesti toki joku muukin selvittää tai vaihtoehtoisesti muistuttaa minua.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
matlockb
Watson itse

Hiljaista on.. no, niinhän sitä sanotaan, että hiljaa hyvä tulee ja ääneti kaunis.
Kun asia nyt on käräjäoikeudessa syyttäjän nostettua syytteen, ei se ole sen kiireellisempi kuin vaikkapa perinteinen polkupyörävarkaus, koska asiassa ei ole voimassa olevia pakkokeinoja (kuten matkustuskielto tai vangitseminen).

Olen tiedustellut asiassa noin 13 vuotta sitten vangittuna olleen, nyt vapaalta vastaavan, syytteen saaneen naishenkilön nimeä Varsinais-Suomen käräjäoikeudesta saamatta vielä vastausta.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
matamimimmi
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja matamimimmi »

Onko nimi jo tiedossa ?
Vainajat eivät vaikene
Murha ei vanhene koskaan
8) 8)
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

matlockb kirjoitti: La Huhti 19, 2025 9:16 am Hiljaista on.. no, niinhän sitä sanotaan, että hiljaa hyvä tulee ja ääneti kaunis.
Kun asia nyt on käräjäoikeudessa syyttäjän nostettua syytteen, ei se ole sen kiireellisempi kuin vaikkapa perinteinen polkupyörävarkaus, koska asiassa ei ole voimassa olevia pakkokeinoja (kuten matkustuskielto tai vangitseminen).

Olen tiedustellut asiassa noin 13 vuotta sitten vangittuna olleen, nyt vapaalta vastaavan, syytteen saaneen naishenkilön nimeä Varsinais-Suomen käräjäoikeudesta saamatta vielä vastausta.
Ei se silti ihan niin mene. Tapausta voidaan priorisoida ilman sovellettavia pakkokeinojakin.
Mitä te dorkat dorkailette?
matlockb
Watson itse

matamimimmi kirjoitti: Ke Heinä 30, 2025 11:56 am Onko nimi jo tiedossa ?
Tiedustelin asiaa Varsinais-Suomen käräjäoikeudesta aikanaan, kuten lupasin ja kahden viikon kuluttua tuli tyly vastaus; eivät onnistuneet tai osanneet sitä (epäillyn) nimeä selvittää.
Ross Sullivan kirjoitti: Ke Heinä 30, 2025 9:34 pm Ei se silti ihan niin mene. Tapausta voidaan priorisoida ilman sovellettavia pakkokeinojakin.
No näinhän se tarkalleen kyllä on ja usein niin tehdäänkin. Ja pitääkin/pitäisikin tehdä.

Henkirikos on kuitenkin asia, jonka lopputuloksella on asianosaisten kannalta erityisen suuri merkitys verrattuna juuri esimerkiksi johonkin polkupyörävarkauteen tai yleensä vähäisempään asiaan ja jutun (henkirikos) määrääminen siten kiireelliseksi ilman voimassa olevia pakkokeinojakin on enemmän kuin perusteltua.
matlockb
Watson itse

Yritin nyt vielä uudella tietopyynnöllä selvittää vastaajan nimeä.

Helmikuussa on syyte nostettu ja edelleenkään ei ole ilmeisesti edes pääkäsittelylle määrätty päivää. Kun itse teosta on jo kulunut 13 vuotta ja vastaajalle vaaditaan ankaraa rangaistusta taposta (vähintään 8 vuotta - enintään 12 vuotta), niin olisi sekä vastaajan että asianomistajien kannalta vähintäänkin kohtuullista, että pääkäsittely aloitettaisiin viivytyksettä, vaikka tässä ei olekaan voimassa olevia pakkokeinoja.
Kuitenkin lopputuloksella on asianosaisille ja heidän elämälleen aika hemmetin suuri merkitys.

Lisäksi, kun syytetty vastaa näinkin raskaaseen rikosepäilyyn vapaalta, on ihan konkreettinen riski, että hän voi tehdä ennen oikeudenkäyntiä jotain itselleen, jos paine kasvaa liian suureksi. Lisäksi vankila mitä suuremmalla todennäköisyydellä on hänelle yhtä suuri pelote, kuin kenelle tahansa sellaiselle, joka ei siellä ole aikaisemmin ollut.
Hänelle kuitenkin vaaditaan vähintään 8 vuoden, todennäköisesti noin 10 vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta ja se ei ole mikään pikkujuttu kenellekään.

Onhan hän lisäksi kuitenkin jo noin 13 vuotta pelännyt, koittaako vielä ennen pitkää se kaunis päivä ja jos koittaa, niin milloin, kun joku/jotkut puhuu ja/tai poliisi keksiikin hänet mahdolliseksi tekijäksi.
Tuskin on valmiiksi kovinkaan mukava vuosikymmen takana tällä tytöllä..

Nyt vasta tajusin, että tässähän on sama syyttäjä (Merivirta), kuin Ilpo Härmäläisen murhassa.
Luottoni on aika kova, ettei tämä jää ainakaan siitä kiinni, etteikö syyttäjä hoitaisi hommaansa vankalla ammattitaidolla.
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Eikö kämpältä löytynyt verijälkiä jos on puukotettu ja tapettu?!?

Toi Pansio on kyllä kunnon paska-aluetta.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
matlockb
Watson itse

Huutaja Jaana kirjoitti: Ti Elo 26, 2025 5:36 am Eikö kämpältä löytynyt verijälkiä jos on puukotettu ja tapettu?!?
Löytyi.

Ketjun sivulta 21:
Nainen verilammikossa

Poliisi on pysynyt vaitonaisena viime syksynä uudelleen avatun henkirikostutkinnan yksityiskohdista. Nyt IS:n hankkimat asiakirjat paljastavat uusia tietoja rikostutkinnan alkuvaiheista noin 12 vuotta sitten. Kahden lapsen äidin taposta epäiltynä vangittiin tuolloin nuori nainen.

...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010534474.html
matlockb
Watson itse

Olipa lähihistorian vaikein tapaus saada tämän epäillyn nimi selville.
Aloitin "urakan" muistaakseni huhtikuussa, toki asia jo välillä unohtuikin ja oli "tauolla", mutta silti.. no, lopulta vaiva palkittiin.

Minulla ei ole Facebookia yms., joten vaivautuisiko joku laittamaan vaikkapa ihan yv:nä mahdollisia kuvia/lisätietoja tytöstä minulle ?

Lähde: Varsinais-Suomen käräjäoikeus 26.8.2025
nilpertti
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja nilpertti »

matlockb kirjoitti: Ti Elo 26, 2025 2:22 pm Olipa lähihistorian vaikein tapaus saada tämän epäillyn nimi selville.
Aloitin "urakan" muistaakseni huhtikuussa, toki asia jo välillä unohtuikin ja oli "tauolla", mutta silti.. no, lopulta vaiva palkittiin.

Minulla ei ole Facebookia yms., joten vaivautuisiko joku laittamaan vaikkapa ihan yv:nä mahdollisia kuvia/lisätietoja tytöstä minulle ?

viis tuon nimistä facessa ilman syntymäaikaa ja osa ilman paikkakuntaaki.Ja eihän monikaan nykyään ole facessa enää. En ainakaan itse olis jos olisin taposta syyteessä ja saisin olla vapaalla.Kaikki somet heti pois.
Cornelia
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Cornelia »

matlockb kirjoitti: Ti Elo 26, 2025 2:22 pm Olipa lähihistorian vaikein tapaus saada tämän epäillyn nimi selville.

Kiitos matlockb!

Instasta löytyy pari tiliä, joiden profiilikuva saattais sopia, mut molemmat ovat yksityisiä, joten sisältöä ei pääse näkemään.
Paikalla
Niks
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Niks »

🙄 tunnen/tiedän tän nimisen henkilön ja ikäluokkakin täsmää, MUTTA paikkakunta ei, tosin etäisyys ei ole kun vajaa 200km… Onkohan tää kyseinen epäilty ihan turkulainen vai jopa ulkopaikkakunnalta? 🤔
Idiootitkin tarvitsevat ystäviä
HKV
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja HKV »

Nyt 35-v ja jos oikein laskin niin epäillyn tapin aikaan 22-vuotias ollut. Onkohan vuodet yhtään kuumottanut?
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
matlockb
Watson itse

HKV kirjoitti: Ti Elo 26, 2025 11:26 pm Nyt 35-v ja jos oikein laskin niin epäillyn tapin aikaan 22-vuotias ollut. Onkohan vuodet yhtään kuumottanut?
No kyllä suuresti epäilen, että on. Mietitäänpä hetki, jos Sinä tai minä olisimme syyllistyneet noin 15 vuotta sitten tappoon tai murhaan, josta jo kertaalleen on oltu epäiltynäkin, tiedämme myös, että moni tietää (syyllisyyden) ja poliisi voi aloittaa tutkinnan milloin tahansa uudelleen ja jos silloin yhdenkin todistajan muisti alkaa palautua, niin häkki heiluu ja vuosiksi.

Siinä ei enää vain käydä istumassa muutamaa vuotta vankilassa, vaan kun sieltä vankilasta ennen pitkää tullaan ulos, olet menettänyt kaiken.
Mahdollisen omaisuuden, kodin, mahdollisen työn, lapset (jos sellaisia on), maineen.. ihan kaiken.

Ja erityisesti se tuntuu tällaisessa tytössä, joka ei ole ennen vankilassa istunut vaan on elänyt yllättävänkin nuhteetonta/viranomaisasiakirjojen perusteella jopa mahdollisesti normaalia elämää. Kaikki se menee kuin wc:n pöntöstä alas vetäisi.
Ja eikä siinä, niin kuuluukin, koska hänellä oli aikanaan mahdollista ottaa heti tuoreeltaan vastuu (ja tuomio) teostaan.

Jos olisi sitten vaikkapa vuonna 2012 saanut 9 ½ vuotta vankeutta, olisi vapautunut vielä nuorena ja kauniina vuonna 2016 eli jo lähes 10 vuotta sitten ehdonalaiseen vapauteen. Eikä parhaassa tapauksessa juuri kukaan ystävistään enää edes tietäisi ja sukulaisista muistaisi, että tyttö on tappaja.

Viilataan vähän pilkkua; Pietilä on syntynyt elokuussa 1990 ja Suominen tapettu tammikuussa 2012 eli on ollut vielä epäillyn tapon aikaan 21 - vuotias.
On kyllä mystinen tyttö, kukaan ei häntä näytä tuntevan eikä tietävän.. toki se voi viitata juurikin siihen, että on elänyt varsin normaalia elämää.
Vastaa Viestiin