Susanne Lindholmin, 25 v. kellarisurma Helsingin Kumpulassa 8.8.1976
- Kalpea_Jokeri
- Remington Steele
Re: Susanne Lindholm, surmattiin v. 1976 Helsingissä
Vähän väriä Susannelle kevään kunniaksi!
-
Toivoniemi
- Vähänniinkuharrastaja
Tuli mieleen taas nailonsukkamurhaaja. Onkohan missään hänen äidistään kuvia nuorena ja oliko ensimmäinen uhri Terttu Mikkonen. Katselin jotakin sarjaa ja siitä tuli mieleen. Ensimmäinen uhri kertoisi tekijästä eniten. Myös kun nailonsukkamurhaajan äitisuhde ollut viileä. Kiinnostaisi verrata kuvia tästä äidistä nuorena Terttu Mikkoseen ja Susanneen. Jos heissä jotakin yhteistä on.
-
Toivoniemi
- Vähänniinkuharrastaja
Ihana kuvaKalpea_Jokeri kirjoitti: Ti Huhti 22, 2025 3:07 am Vähän väriä Susannelle kevään kunniaksi!![]()
Susanne-Lindholm1111_HsFLJ__please_credit[palette.fm].jpg
- Susanne EI tullut taksilla kotiin.
- Tekijä EI ollut hörhö omituinen ukko tms, Susanne oli HYVIN TARKKA SIITÄ, kenet päästi lopulta sisään.
- Sinä, joka kiellät spekuloimasta huhupuheita ja akkojen lätinää, tunnut tekevän sitä kovin kärkevästi. Mistä sinä tiedät mikä pitää paikkansa ja mikä ei? Et sinä ole mikään messias.
- Tuo veli alkoikin kiinnostaa sen jälkeen kun kielsit.
- Tekijä EI ollut hörhö omituinen ukko tms, Susanne oli HYVIN TARKKA SIITÄ, kenet päästi lopulta sisään.
- Sinä, joka kiellät spekuloimasta huhupuheita ja akkojen lätinää, tunnut tekevän sitä kovin kärkevästi. Mistä sinä tiedät mikä pitää paikkansa ja mikä ei? Et sinä ole mikään messias.
Ai niin, 70-, 80- ja vielä 90-luvun alussa ei ollut lainkaan outoa, että naiset kävelivät ravintolasta kotiin.
Mutsi käveli usein. Minä kävelin vuosia.
4-5-6 km ei ollut matka eikä mikään.
Mutsi käveli usein. Minä kävelin vuosia.
4-5-6 km ei ollut matka eikä mikään.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Mistä sinä muuten tiedät, että Susanne ei tullut taksilla kotiin? Entä mistä tiedät, että tekijä ei ollut omituinen tai hörhö tai molempia?Sfo kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 9:53 am - Susanne EI tullut taksilla kotiin.
Mitä te dorkat dorkailette?
- Kalpea_Jokeri
- Remington Steele
Sfo:n viesti on sarkasmia ja se on varmaankin osoitettu minulle. Olen ollut vahva kävelyteorian kannattaja ja pitänyt näitä huhupuheiden levittäjiä typeryksinä (mitä he oikeasti ovatkinRoss Sullivan kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 2:06 pmMistä sinä muuten tiedät, että Susanne ei tullut taksilla kotiin? Entä mistä tiedät, että tekijä ei ollut omituinen tai hörhö tai molempia?Sfo kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 9:53 am - Susanne EI tullut taksilla kotiin.
En ole kuitenkaan ikinä sanonut etteikö tappaja olisi ollut hörhö. Päinvastoin poliisikin on pitänyt tekijää poikkeavana, ongelmallisena ja häiriintyneenä henkilönä ja tämän olen täällä montaa kertaa todennutkin. Tekijä ei välttämättä ole kuitenkaan ulkoiselta olemukseltaan ollut sellainen, että Susannessa olisi herännyt heti kohdattuaan tämän vaistonvarainen hälytys.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Et sinä pysty spekulointia lopettamaan. Niin kauan kuin yliluonnolliset ilmiöt jätetään pois, niin jokainen spekulaatio johtaa ainakin keskusteluun.Kalpea_Jokeri kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 2:48 pmSfo:n viesti on sarkasmia ja se on varmaankin osoitettu minulle. Olen ollut vahva kävelyteorian kannattaja ja pitänyt näitä huhupuheiden levittäjiä typeryksinä (mitä he oikeasti ovatkinRoss Sullivan kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 2:06 pmMistä sinä muuten tiedät, että Susanne ei tullut taksilla kotiin? Entä mistä tiedät, että tekijä ei ollut omituinen tai hörhö tai molempia?Sfo kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 9:53 am - Susanne EI tullut taksilla kotiin.
- Tuo veli alkoikin kiinnostaa sen jälkeen kun kielsit.). Täällä eräs tarinoija alkoi pitämään Susannen veljeä epäilyttävänä sillä perusteella kun selvisi, että hän on tainnut jäädä pari kertaa luokalle koulussa.
Pysäytin tuollaisen Susannen perheeseen kohdistuvan spekuloinnin heti alkuunsa. Niin hölmöä juttua oli alkamassa tulemaan. Perheeseen kohdistuvat epäilyt pitää jättää pois. He eivät ole koskaan olleet julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella epäiltyjä eikä minfolaisilla ole tasan tarkkaan yhtäkään hyvää syytä alkaa heihin kohdistamaan minkäänlaisia epäilyjä.
En ole kuitenkaan ikinä sanonut etteikö tappaja olisi ollut hörhö. Päinvastoin poliisikin on pitänyt tekijää poikkeavana, ongelmallisena ja häiriintyneenä henkilönä ja tämän olen täällä montaa kertaa todennutkin. Tekijä ei välttämättä ole kuitenkaan ulkoiselta olemukseltaan ollut sellainen, että Susannessa olisi herännyt heti kohdattuaan tämän vaistonvarainen hälytys.
Ei ole hyväksi olla liian ylimielinen.
Monta ketjua on mennyt nokitteluksi ja suoranaiseksi toisten haukkumiseksi. Se on todella sääli.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Ketjussa on välillä sellaisia juttuja, että sarkasmia on vaikea erottaa, kun jokin asia voi sitä olla, tai sitten ei olekaan.Kalpea_Jokeri kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 2:48 pmSfo:n viesti on sarkasmia ja se on varmaankin osoitettu minulle. Olen ollut vahva kävelyteorian kannattaja ja pitänyt näitä huhupuheiden levittäjiä typeryksinä (mitä he oikeasti ovatkinRoss Sullivan kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 2:06 pmMistä sinä muuten tiedät, että Susanne ei tullut taksilla kotiin? Entä mistä tiedät, että tekijä ei ollut omituinen tai hörhö tai molempia?Sfo kirjoitti: Ke Huhti 23, 2025 9:53 am - Susanne EI tullut taksilla kotiin.
- Tuo veli alkoikin kiinnostaa sen jälkeen kun kielsit.). Täällä eräs tarinoija alkoi pitämään Susannen veljeä epäilyttävänä sillä perusteella kun selvisi, että hän on tainnut jäädä pari kertaa luokalle koulussa.
Pysäytin tuollaisen Susannen perheeseen kohdistuvan spekuloinnin heti alkuunsa. Niin hölmöä juttua oli alkamassa tulemaan. Perheeseen kohdistuvat epäilyt pitää jättää pois. He eivät ole koskaan olleet julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella epäiltyjä eikä minfolaisilla ole tasan tarkkaan yhtäkään hyvää syytä alkaa heihin kohdistamaan minkäänlaisia epäilyjä.
En vastusta suoranaista satuiluakaan, kunhan se kirjoituksessa selvästi kerrotaan, muuten käy niin, että fiktiosta saattaa tulla faktaa.
Oma arvaukseni on, että Susannen kävelemisen joku olisi muistanut. Olisihan siitä noin tunti kävelty ja porukkaa liikenteessä. Lisäksi kävelijänä vielä ainakin jonkin verran huomiota herättävä nuori nainen.
Mielestäni on mahdollista, että kyydissä on palattu, mutta kyyditsijä on pitänyt matalaa profiilia, jotta epäilyt eivät kohdistuisi häneen. Ei se syyllisyyttä tarkoita, vaan voi johtua jo ihan siitä, että ei ole halunnut epäillyksi.
Mitä te dorkat dorkailette?
Tuohon värikuvaan liittyen sen verran että käytin internetin ilmaisia AI-kuvanvärityssivustoja 2-3 vuotta sitten kun tein itselle värikuvia erään suomalaisartistin vanhoista mustavalkokuvista. Jälki oli silloin eri sivustoilla vaihtelevan tasoista kuten nytkin kun kävin kuvan innoittamana taas testailemassa.
Ylempänä tällä sivulla käytetty Palette lienee valmiine filttereineen yksi parhaista. Toinen minkä jäljestä pidin on Kolorize.cc
Värittelin tässä parina päivänä vanhoja eri rikostapausten mustavalkokuvia kuten alla.
Eri sivustot heitteli tämänkin kuvan värejä vähän miten sattui esim. pyöränrenkaiden värit vaihteli tumman, vaalean, punaisen, sinisen ja ties minkä välillä.
Ylempänä tällä sivulla käytetty Palette lienee valmiine filttereineen yksi parhaista. Toinen minkä jäljestä pidin on Kolorize.cc
Värittelin tässä parina päivänä vanhoja eri rikostapausten mustavalkokuvia kuten alla.
Eri sivustot heitteli tämänkin kuvan värejä vähän miten sattui esim. pyöränrenkaiden värit vaihteli tumman, vaalean, punaisen, sinisen ja ties minkä välillä.
- Liitteet
-
- pyöräkellari.jpg (144.04 KiB) Katsottu 1004 kertaa
jossain tuolla pengertien vankienhoidon asuntolassa Kivioja asuteli ilmeisesti vapauduttuaan ja muutenkin tuolle alueelle jäi ilmeisesti pyörimään.
- Liitteet
-
- Näyttökuva 2025-04-24 123826.png (318.92 KiB) Katsottu 990 kertaa
eli 79 keväällä teki tuon 4kk tempun ja sitä edellisenä vuonna 11k tempun eli 78-79 ollut vankilassa ja muutenkin ehkä 77 vaiheilla tapasi tuon "tuulan".Danny-boy kirjoitti: Su Syys 02, 2007 6:25 pmNoinhan se Ilkka-poika tosiaan tuossa jutussa ilmaisee.wretch kirjoitti:Kiviojan "psykologisista tutkimuksista" mainittakoon, että samassa haastattelussa hän kertoi uskovansa, että Tuula haluaa itseään rangaistavan.Mielestäni koko haastattelun paljastavin kohta.
- Me tavattiin Tuulan kanssa kaksi ja puoli vuotta sitten ja rakastuttiin heti toisiimme. Tuula sairastaa maanis-depressiivista mielitautia ja siitä johtuu, että hän on josks kauhean ilkeä minulle.
- Silloin viime vuoden keväällä Tuula tuli kotiin ja alkoi haukkua minua sanoi, että painut, jätkä, helvettiin täältä. Hän haukkui minua kauhean ilkeästi ja minä suutuin hänelle, sidoin hänen jalkansa ja vähän raavin häntä leipäveitsellä. Vaikka me tuo asia lopulta sovittiinkin, silti hän teki minusta rikosilmoituksen. Mä sain tuomiota yksi vuosi neljä kuukautta. Istuin Helsingin lääninvankilassa Katajanokalla 11 kuukautta.
- Tuula kirjoitti mulle vankilaan ja anoi, että tule takaisin. Tuula on muuten kauhean mukava ihminen, mutta kun se sairaus alkaa vaivata häntä, hän muuttuu hirvittävän ilkeäksi ja pyrkii loukkaamaan minua kaikin mahdollisin tavoin.
Edellisenä keväänä (1979) Tuula teki jälleen Ilkasta rikosilmoituksen. Oikeudessa hänelle vaadittiin rangaistusta väkisinmakaamisesta, siveellisyyttä loukkaavasta haureudesta ja pahoinpitelystä. Virallinen syyttäjä vaati Ilkalle tosi kovaa rangaistusta, mutta useimmat vaateista kaatuivat nurin toteennäyttämättöminä. Ilkka sai ainoastaan tuomion pahoinpitelystä: neljä kuukautta vankeutta.
- Minusta on aina kirjoitettu, että mä olen julma ja raaka ihminen ja sen takia pahoinpitelen ihmisiä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tuula vain on sellainen ihminen, että hän niin kuin tiedostamattomasti haluaa kuritusta.
- Tuo viimeisin tapaus sattui niin, että me tässä vähän lemmittiin, jolloin Tuula sanoi, ettei hän saa tyydytystä. Mä otin televisiojohdon tosta noin ja löin häntä sillä takapuoleen muutaman kerran. Hän kehui, että hän sai valtavan orgasmin.
- Seuraavana päivänä hän kuitenkin meni poliisin luo ja nosti jutun. Mä olin äärettömän katkera ja ensin ajattlein, että en enää koskaan ota häneen minkäänlaista yhteyttä. Mutta tässä sitä asutaan edelleen.
- Kalpea_Jokeri
- Remington Steele
Tässä on Hejac-sivustolta napattu oikea kuva murhakellarista. Tuosta Susanne löytyi elokuussa 1976.
Olisi mielenkiintoista nähdä ihan uusia kuvia tuosta kellarikerroksesta, kellarikäytävästä, pyörävarastosta jne.
Edit: Kuva on siis nykyajalta. Kaikenlaiset kuvat noista kellaritiloista olisivat tervetulleita
Olisi mielenkiintoista nähdä ihan uusia kuvia tuosta kellarikerroksesta, kellarikäytävästä, pyörävarastosta jne.
Edit: Kuva on siis nykyajalta. Kaikenlaiset kuvat noista kellaritiloista olisivat tervetulleita
Mä mietin noita kaikkia peräkammarinpoikia jotka on olleet vankilassa jne ja jotka mainitaan täällä aina välillä...
Miksi ihmeessä heidät liitettäisiin Susanneen? Susannehan oli tosi tarkka miehistään. Siksi on niin outoa että hän päästi henkilön sisään. Kukaan näistä vankila-peräkammarimiehistä ei olisi onnistunut puhumaan itseään millään pyöräkellariin, ei vaikka lehmät olisivat lentäneet lähitienoilla.
Tuo kuva missä on verta Susannen päästä kammottaa mua.
Miksi ihmeessä heidät liitettäisiin Susanneen? Susannehan oli tosi tarkka miehistään. Siksi on niin outoa että hän päästi henkilön sisään. Kukaan näistä vankila-peräkammarimiehistä ei olisi onnistunut puhumaan itseään millään pyöräkellariin, ei vaikka lehmät olisivat lentäneet lähitienoilla.
Niin, sitäpä ei tiedä. Meillä kaikilla on omat oletuksemme siitä, mitä voi tapahtua ja mitä ei – mutta tosielämä osaa yllättää. Itse en tuntenut Susannea. Täälläkin on esimerkiksi tuo Aulikki Yrjölän tapaus, jossa hyökkääjä pääsi hissiin asti täysin huomaamatta.Sfo kirjoitti: To Huhti 24, 2025 1:21 pm Mä mietin noita kaikkia peräkammarinpoikia jotka on olleet vankilassa jne ja jotka mainitaan täällä aina välillä...
Kiviojasta joku häntä tuntenut mainitsi, että hän oli komea mies, ja ravintolassa riitti tanssittavia – eivätpä naiset tienneet, kenen kanssa tanssivat. Kivioja ei ollut mikään ns. peräkammarin poika, vaan hänellä oli jo nuorena ollut parikin tyttöystävää ja hän kävi töissä. Harrasti myös painia ja painonnostoa.
Ja en nyt siis erityisesti halua liittää ketään "peräkammarin poikaa" mihinkään näistä tapauksista. Tässä vain spekuloin henkilöitä, joilla tiedettyä samanlaista rikostaustaa, ja joilla voisi olla mahdollisuus näihin tekoihin.
Tuostahan ihan kansainvälistä tutkimustakin: kuinka monta sarjamurhaajaa, erityisesti kuristajaa tai väkivaltaista seksuaalirikollista, voi tilastollisesti olla tietyssä väestömäärässä samaan aikaan. Oddsit usealle tekijälle esim. 500 000 ihmisen joukossa eivät ole kovin suuret – arvioiden mukaan hieman reilu 1 20 vuoden aikana.
Jos nyt lähdetään sille linjalle, että kellarisurmilla olisi ollut eri tekijät – ja lisäksi vielä Seppänen ja "geelitukka" – niin se tarkoittaisi, että tuohon aikaan olisi ollut ainakin viisi eri kuristajamurhaaja raiskaajaa liikkeellä suunnilleen samaan aikaan. Tai siis 6, koska olihan Kivioja myös tuon ajan henkilö joka asui tuolla, koska ei nyt siis tällä oletuksella ole näissä mukana. Päälle vielä Oulunkylän surmat ja oliko jotain muutakin?