Mutta kun jälkikoirat etsivät kadonnutta haistelemalla jalanjälkiä, ja jos Aililla oli sairaalan tohvelit, niin kuinka voimakas hänen hajunsa oli niiden tohveleiden pohjissa. Vai haisivatko tohvelinpohjat enimmäkseen vain sairaalan tamineilta ja lattian desinfiointiaineilta?Ailar kirjoitti:Edelliset tosi hyvin mietitty. Mietin itse sitä,että Aililta ilmeisestikin jäi omat vaatteet sairaalaan. Eikö koirille tulisi näistä antaa haju? En tosin tunne kovin hyvin etsintäkoirien sielunelämää.
Koirien hajuaisti on kyllä uskomaton, ja ne varmasti haistavat paljon enemmän kuin mitä edes opetettu koira osaa ilmaista ohjaajalleen. Testailin omien koirieni hajuaistia aikoinaan heittelemällä ja piilottamalla keppiä (tavallista puunoksaa siis). Kymmenien oksien joukosta ne löysivät aina sen, jota olin pitänyt kädessäni (vaikka olisi ollut rukkanen tai lapanen kädessä). Löysivät oikean kepin vielä seuraavankin päivänä. Mutta näissä kepeissä minun hajuni oli siis vahva. Näin ei ehkä ollut Ailin käyttämissä tohveleissa.