Susanne Lindholmin, 25 v. kellarisurma Helsingin Kumpulassa 8.8.1976

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Catdog
Sofia Karppi

Re: Susanne Lindholm, surmattiin v. 1976 Helsingissä

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 09, 2025 8:41 pm Mielestäni on esitetty kaksi vakavasti otettavaa kuvaa ketjussa, ja niiden perusteella tosiaan Susanne on ollut missitasoa.
Ja aikalaistodistajien mukaan myös. Lisäsin tästä pari riviä edelliseen kommenttiini.
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Hahaha hahahahaaaaaaah.

- Susanne taisi todellisuudessa olla tavallisesti kivan näköinen. Ei mikään missi. Kaikki muut kuvat paitsi yksi puoltavat tätä versiota.
Seksikäs, toki.
- Jaha, mä olen siis kateellinen tarinamummo ja whatnot. Mua huvittaa tuo :D .
- Helsinki ei ollut kovinkaan aktiivinen yöelämisen suhteen kun oli vain yksi ravintola, mikä oli auki puoli neljään.
Aika hiljainen stadi.
Susanne siis pääsi jolkottamaan kaupungin läpi hyvinkin huomaamattomasti.
- Miten tuo on niin vaikea käsittää?
Catdog
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Sfo kirjoitti: La Touko 10, 2025 1:53 pm Hahaha hahahahaaaaaaah.

- Susanne taisi todellisuudessa olla tavallisesti kivan näköinen. Ei mikään missi. Kaikki muut kuvat paitsi yksi puoltavat tätä versiota.
Seksikäs, toki.
- Jaha, mä olen siis kateellinen tarinamummo ja whatnot. Mua huvittaa tuo :D .
- Helsinki ei ollut kovinkaan aktiivinen yöelämisen suhteen kun oli vain yksi ravintola, mikä oli auki puoli neljään.
Aika hiljainen stadi.
Susanne siis pääsi jolkottamaan kaupungin läpi hyvinkin huomaamattomasti.
- Miten tuo on niin vaikea käsittää?
Totta kai jokaisella on oikeus omaan makuun ja kauneuskäsitykseen. 🙂 Poliisin arviolle on luultavasti kuitenkin enemmän pohjaa kuin vain jonkun ihmisen subjektiivinen käsitys, jonka muodostumiseen täällä on varsin vaillinaiset mahdollisuudet, eli pari kuvaa. Ulkonäkö on myös muutakin kuin kasvot.

Tämäkään ei silti poissulje sitä, että Susanne olisi pystynyt kävelemään kotiin niin, että häntä ei olisi huomattu. Vaikkapa raitiovaunukiskoja pitkin, osan matkaa vehreiden puiden suojissa, kuten hänen on ajateltu tehneen. Ihmisten määrää kaupungilla tuona yönä ei ole aivan helppo arvioida, olihan lämmin kesäviikonloppu ja Virenin kultajuhlat olivat saaneet ihmisiä liikkeelle ainakin alkuillasta.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 09, 2025 8:41 pm Mielestäni on esitetty kaksi vakavasti otettavaa kuvaa ketjussa, ja niiden perusteella tosiaan Susanne on ollut missitasoa. Edellisen sivun mustavalkoista ja rakeista naamakuvaa en arvioinnissa huomioi.

Kateellisilla tarinamummoilla on tapana kateuttaan lytätä nuoria ja kauniita naisia.
"Kateelliselle tarinamummolle" tuli nyt tarve vastata, kaikkien meidän "kateellisten tarinamummojen" puolesta.

S.L. ei tosiaankaan ollut mikään missitason kaunotar, tyyliin Anne Pohtamo (Miss Suomi, Miss Universum, 1975).

Uskon kuitenkin siihen, että Susanne oli näyttävän näköinen ja miesten päät saattoivat kääntyä Susannen "perään" aika ahkerasti?

Susanne (mielestäni) oli eksoottisen näköinen, upeine, paksuine, tummine hiuksineen.

(Noihin aikoihin me kaikki oltiin enemmän tai vähemmän blondeja).
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Tarinamummoille tiedoksi, että ei kai missitasoinen tarkoita Miss universumia. Tarinamummojen on myös syytä tutustua Wikipedia-artikkeliin, jossa mainitaan muun muassa:

"Teoriaa tukee se, että Lindholmia kuvattiin poikkeuksellisen kauniiksi naiseksi, joka normaalisti herätti huomiota. Miestuttavan mukaan Lindholm ei voisi kulkea kadulla niin, ettei tämän perään katsottaisi. Toisaalta isä Torsten Lindholm on kertonut, että Susanne oli monesti kävellyt yöllä kotiin raitiovaunukiskoja pitkin nimenomaan huomion välttämiseksi. Isän mukaan Susannea oli ahdisteltu ennenkin ja hän pelkäsi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Susanne_Lindholmin_murha
Mitä te dorkat dorkailette?
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Kateellinen tarinamummo taas tässä.

Poliisi ja poikaystävä nyt ylistävät tyypin taivaisiin.
Mä en kauheasti anna arvoa sille.

Kun katsoo Susannen luokkakuvia ja viimeistä kuvaa, neito oli kivannäköinen, ei mikään erikoinen.
Harvempi ihminen on normaalia kummempi.
Mutta se, mikä Susanne oli, oli seksikäs! Se saa pään kuin pään kääntymään.

Mä luulin että Susanne tosiaan oli todella kaunis, tuon yhden kuvan perusteella.

Hullua että joutuu kinastelemaan kuolleen tyypin ulkonäöstä.

Ja totta tuo, Susanne ei ollut tyypillinen vaaleatukkainen, mitä suomalaiset tuohon aikaan olivat.
Tulee mieleen Terttu, mutsin kaveri, jolla oli paksut tummat hiukset.
Tyyppi ei ollut sen kummempi, mutta herätti paljon ihailua.

Mä en muuten pidä siitä, että kun sanoo mielipiteensä on heti "KATEELLINEN TARINAMUMMO".
Mitä VITTUA?
Itse asiassa voisin repiä perseeni saatana tuon takia....mutta en jaksa.
Ross Sullivan

^Ymmärtääkseni kukaan ei ole pakottanut sinua kinastelemaan yhtään mistään.

""Teoriaa tukee se, että Lindholmia kuvattiin poikkeuksellisen kauniiksi naiseksi, joka normaalisti herätti huomiota. Miestuttavan mukaan Lindholm ei voisi kulkea kadulla niin, ettei tämän perään katsottaisi. Toisaalta isä Torsten Lindholm on kertonut, että Susanne oli monesti kävellyt yöllä kotiin raitiovaunukiskoja pitkin nimenomaan huomion välttämiseksi. Isän mukaan Susannea oli ahdisteltu ennenkin ja hän pelkäsi."

Jos tämä Wikipedian artikkelin kohta on olennaisesti väärin, niin suosittelen artikkelin korjaamista. Senhän voi tehdä suht helposti. Miestuttava ei ole automaattisesti poikaystävä.
Waatkuli
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Waatkuli »

Onhan Susanne kuvissa kaunis nainen mutta en ole ihan varma, miten jappasu hänen ulkonäöstään voisi auttaa murhan selvittämisessä.
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Mä haluan vastauksen siihen, että mikä saa jonkun kuvittelemaan että hänellä on oikeus nimitellä muita, ja rumasti :evil: .
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

....tai antaa olla.

Tiedoksi kuitenkin tuolle henkilölle, että miettii vähän mitä puhuu :evil: .
Ross Sullivan

Waatkuli kirjoitti: La Touko 10, 2025 9:36 pm Onhan Susanne kuvissa kaunis nainen mutta en ole ihan varma, miten jappasu hänen ulkonäöstään voisi auttaa murhan selvittämisessä.
On sillä katoamistapahtumien osalta merkitys. Jos nyt lähdetään siitä, että hän olisi kävellyt kotiinsa, niin onhan se outoa, että ei olisi silminnäkijähavaintoja. Olisi kävellyt kuitenkin noin tunnin lauantain kesäyössä ja alueella, joka osan matkaa lähes sivuaa maan pääkaupungin keskustaa. Ei ole kuitenkaan ollut tavallisen näköinen.

Tarinamummoillla on oikeus tarinoida, ja minulla on oikeus olla tarinamummojen kateellisesta tarinoinnista eri mieltä.
JasseHames
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Parin kuvan perusteella mielestäni ei ollut poikkeuksellisen kaunis nainen, vaikka Wikipedia kertoo joidenkin kertoneen toista. Kyseessä on makuasia, mikä toisaalta on täysin merkityksetön seikka, koska ei voitane sanoa kuitenkaan olleen sellainen nainen, joka ei olisi saanut jotain naimisissa olevaa miestä lankeamaan itseensä. Sellaisesta tapahtumasta taas syntyy välittömästi potentiaalinen kiristystilanne: nainen kertoo aviovaimolle pettävästä aviomiehestä, jos aviomies ei tee jotain sellaista, mitä nainen haluaa. Tilanteen ratkaisemiseksi on olemassa esimerkiksi sellainen keino, että eliminoidaan kiristäjä.

Tässä tapauksessa on seikkoja, jotka viittaavat tuttuun tekijään, kuten esimerkiksi tekopaikan ja asuinpaikan läheisyys sekä kamppailujälkien puuttuminen varaston ulkopuolelta, mikä voisi viitata siihen, että tilaan on menty yhteisymmärryksessä. Susannella oli lupa tuoda miesvieraita kotiinsa, joten pyöräkellari muhinoimispaikkana voisi selittyä esimerkiksi siten, että mahdollisesti naimisissa oleva miesosapuoli ei halunnut täysin ymmärrettävistä syistä Susannen vanhempien näkevän häntä.

Toisaalta mikään ei poissulje tuntemattoman tekijän skenaariota, vaikka miksi mennä tuntemattoman henkilön kanssa jonnekin pyöräkellariin muhinoimaan. Kun ei ole silminnäkijöitä eikä teknisiä todisteita, jotka voidaan sitoa tekijään, niin ei tässä saataisi tuomiota edes sillä, että joku naimisissa oleva nainen kertoo aviomiehellään ja Susannella olleen suhteen ja aviomiehensä olleen poissa rikoksen tekoaikaan. Henkirikoksessa motiivi ja alibin puute ei siis todellakaan vielä riitä tuomioon. Vielä vaikeampi olisi saada vastuuseen tekijä, jolla ei olisi normaalien ihmisten näkökulmasta järkevää motiivia teolle.

Ei ole mikään ihme, että tämä rikos on jäänyt selvittämättä näin pitkäksi ajaksi. Tuskinpa selviääkään.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
JasseHames
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

*Poistettu pohdintaa toisesta palstan kirjoittajasta. Sellainen kuuluu Lautamiehiin.*tm
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Ross Sullivan

*Poistettu pohdintaa toisista kirjoittajista. Sellaista varten on Lautamiehet. Jatketaan otsikon aiheessa.*tm
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Touko 11, 2025 2:10 pm
Waatkuli kirjoitti: La Touko 10, 2025 9:36 pm Onhan Susanne kuvissa kaunis nainen mutta en ole ihan varma, miten jappasu hänen ulkonäöstään voisi auttaa murhan selvittämisessä.
On sillä katoamistapahtumien osalta merkitys. Jos nyt lähdetään siitä, että hän olisi kävellyt kotiinsa, niin onhan se outoa, että ei olisi silminnäkijähavaintoja. Olisi kävellyt kuitenkin noin tunnin lauantain kesäyössä ja alueella, joka osan matkaa lähes sivuaa maan pääkaupungin keskustaa. Ei ole kuitenkaan ollut tavallisen näköinen.

Tarinamummoillla on oikeus tarinoida, ja minulla on oikeus olla tarinamummojen kateellisesta tarinoinnista eri mieltä.
Ja minulla on oikeus kieltäytyä olla joku vitun tarinamummo!

Noi hoodit on tuttuja lapsuudestani. Jos Susanne käveli kotia kohden raitsikkakiskoilla, lyhin reitti kotiin olisi ollut silloisen Mäkelänrinteen Yhteiskoulun pihan poikki, viistosti. Alakulmassa oli portti ja siellä oli lupa lapsukaisten tupakoida! En tupakoinut! Portin jälkeen rinne vei alas "mustalaisten tiluksille". En muista nimeä enää varmaksi, kuka siellä asusteli, kuitenkin Hagertin mökki tulee mieleen. Oli pieni mökki, talli ja laidun hevoselle.

Kävelin sen mökin pihapiirin läpi vuosia ilman mitään ongelmia.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Vastaa Viestiin