Yksi ihminen kuoli moottoripyörän ja mopon välisessä kolarissa Riihimäellä 10.5.2025

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
viivahattu
Watson itse

Re: Yksi ihminen kuoli moottoripyörän ja mopon välisessä kolarissa Riihimäellä 10.5.2025

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Koljattii kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 10:41 pm
viivahattu kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 10:24 pm
Koljattii kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 10:05 pm Siis tässä ketjussa haavavittu heittelee parin vuoden takaisia havaintoja jostain moottoripyöristä, ja porukka spekuilee niiden perusteella. Nyt valoja päälle muihinkin kuin moottoripyöriin...
Jos nyt vaikka lukisit ketjun alusta loppuun, yrittäisit oikein kovasti ymmärtää lukemasi ja alkaisit vasta sitten repiä turpaasi? Minä en aluksi kertonut kuin siitä muutamaa minuuttia ennen onnettomuutta tekemästäni havainnosta kaahailevasta moottoripyörästä. En maininnut sanallakaan mistään valottomuudesta. Se mainittiin myöhemmin tässä ketjussa sen onnettomuustilanteen silminnäkijöiden havaintona, ja siitä minulle tuli mieleen tuo aiempi kohtaaminen valottomana kaahanneen moottoripyörän kanssa. Ei tämä nyt niin iso kaupunki ole, että ihan noin idioottimaisia kaahareita ruuhkaksi asti olisi, joten on hyvinkin mahdollista, että näissä tapauksissa on ollut asialla sama henkilö.

Minä olen asunut Riihimäellä kymmenen vuotta, ja koko sen ajan tässä samassa kämpässä parin sadan metrin päässä onnettomuuspaikasta. Kyseinen risteys olosuhteineen on erittäin tuttu. Jos minulla johonkin tapaukseen tällä palstalla on ihan oikeaa tietoa ja näkemystä antaa, niin se on tämä. :D

Kyllä olen jokaisen viestin lukenut tässä ketjussa ja juuri siitä syystä olikin pakko asiasta mainita.
No sitten kannattaa ehkä panostaa siihen luetun ymmärtämiseen vielä vähän enemmän. Onnettomuusmotskarin valottomuus on onnettomuuden silminnäkijöiden havainto. Minulla on (paljon) aiempi havainto valotta kaahanneesta moottoripyörästä samalta alueelta. Ilman valoja kaahaavat moottoripyörät eivät ole niin yleinen ilmiö Riihimäellä, etteikö näillä kahdella tapauksella vähintäänkin voisi olla yhteys. En nyt ihan ymmärrä, että mikä ongelma tällaisen asian mainitsemisessa muka on.
Vilttitossu
Armas Tammelin

Re: Yksi ihminen kuoli moottoripyörän ja mopon välisessä kolarissa Riihimäellä 10.5.2025

Viesti Kirjoittaja Vilttitossu »

viivahattu kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 9:34 pm Kyllä ne pölkyt olivat levällään muistaakseni jo eilen, kun itse kävin ihan varta vasten kävellen paikkaa katsomassa. Siitä minä luulinkin, että ne ennen talon päädyssä olleet koivut olisi sahattu nyt onnettomuuden seurauksena iskeytymisjälkien analysoimiseksi, kun joku sanoi, että moottoripyörä olisi lentänyt sinne pihalle puiden ja pensaiden kautta.
Okei, no sitten. En lähde väittelemään asiasta. Näitä puita tosiaan kaupungin toimesta kaadettiin tässä ehkä n. kuukausi sitten.

Mun ymmärtääkseni kumpikaan menopeli ei lentänyt sinne pihalle, vaan pysyi tiellä niinkuin tuossa is kuvassa. Sitä en tiedä mihin mp kuski on lentänyt.

Lisään vielä
Olen nähnyt videon, jossa mp ja skootteri on hinausauton kyydissä, skootterilla tässä videossa edelleen vilkku päällä. Katsoin tuota is kuvaa ja onko siinäkin vilkku päällä vasemmalle? Tällöin voisi ajatella, että skootteri on kääntynyt mp eteen. Pelkkää spekulaatiota tämä.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Sepä juuri, että kuvassa on se motskari ihan kadulla, ja sitä paitsi kadussa on pari ympyrän mallista maalimerkkiä suunnilleen niillä kohdilla. Niillä on varmaan merkitty motskarin renkaiden paikat? Palasia motskarista on lähes varmasti lentänytkin sinne pihalle, ja olisivatko poliisit olleet niitä etsimässä ja niiden paikkoja kartoittamassa? Siitäkin voinevat ammattilaiset päätellä törmäyksen voimaa ja moottoripyörän nopeutta onnettomuushetkellä, että miten kauas moottoripyörästä irronneita osia on sinkoutunut. Myös kuski on mahdollisesti sinkoutunut pihan puolelle reunakiveykseen törmäämisen jälkeen.
Peltokallo
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Peltokallo »

Calabash kirjoitti: Su Touko 11, 2025 11:25 am
Mikäli aika sopii, havainto voi olla oikea. Sinällään meteli ei kerro vauhdista vaan tosiaankin... metelistä. Kara pois putkesta, ja siinä on taas yksi Teuvo maanteiden kuningas.

Sinullahan oli myös näköhavainto eli ajotapa herätti huomiotasi.

Joskus henki lähtee yllättävän helposti tai kestää uskomattomia kolauksia. Miten se sattuu kallo osumaan ja mihin. Tai niskat taittumaan.
Kyllä se ääni kertoo vauhdista jonkin verran, jos kyseessä on esimerkiksi 1000 kuutioinen kyykkypyörä. Sellainen ku kiertää niin että lähitienoo naukuu ja ottaa jo ykkös vaihteella sen 160km/h muutamissa sekunneissa.
Yxkaksvaan
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

^perinteistä minfon vääntämistä mutta kysympä vaan et mikä moppe ottaa 160km/h ykkösellä?

Hayabusa meni mulla sen 120km/h ykkösellä mutta onko vessat kehittyneet 20v jo niin paljon että nykyään saa ylinopeussakot ykkösellä motarilla?

Ai, sä tarkoititkin sähkövessaa jossa aina ykkönen.
trance
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja trance »

Yxkaksvaan kirjoitti: Ti Touko 13, 2025 5:10 am ^perinteistä minfon vääntämistä mutta kysympä vaan et mikä moppe ottaa 160km/h ykkösellä?

Hayabusa meni mulla sen 120km/h ykkösellä mutta onko vessat kehittyneet 20v jo niin paljon että nykyään saa ylinopeussakot ykkösellä motarilla?

En tiedä minkä -80 luvun hayabusan oot omistanut, itellä on 2007 750kuutioinen kawa z ja menee ykkösellä 120 heittämällä
Yxkaksvaan
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

En osallistu tähän elvistelykisaan mutta totean että tarkistahan mittarisi 😂.
Sohvapoliisi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sohvapoliisi »

Vilttitossu kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 11:43 pm
Lisään vielä
Olen nähnyt videon, jossa mp ja skootteri on hinausauton kyydissä, skootterilla tässä videossa edelleen vilkku päällä. Katsoin tuota is kuvaa ja onko siinäkin vilkku päällä vasemmalle? Tällöin voisi ajatella, että skootteri on kääntynyt mp eteen. Pelkkää spekulaatiota tämä.
Se vilkku nyt on voinut mennä päälle ihan siinä törmäysrytinässä tai sen jälkeisissä tapahtumissa, kaatumisessa, siirtämisessä tms. Manuaalisesti tai jonkun teknisen häiriötekijän vuoksi. Ei välttämättä kerro mitään tapahtumista ennen rysäystä.
pasisto
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja pasisto »

Yxkaksvaan kirjoitti: Ti Touko 13, 2025 5:10 am ^perinteistä minfon vääntämistä mutta kysympä vaan et mikä moppe ottaa 160km/h ykkösellä?

Monet tonniset ottaa 150-160kmh ykkösellä, mutta eihän se tarkota muuta kun pitkäksi välitettyä vaihdetta jotta etupyörä pysyy maassa, busassa on suht pitkä akseliväli niin voitu pistää lyhyempi välitys.
Haarukka
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kyllä nuo kiloset ruiskupyörät on välitetty aina niin, että ykkösellä on 160-170km/h. Busassa on erillainen välitys, se ei ole niin nopea ykkösellä.
Detsi
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Detsi »

Hämeen poliisi jatkaa mopon ja moottoripyörän välisen kolarin selvittämistä Riihimäellä

Hämeen poliisi pyytää lauantaina Riihimäen kuolonkolaripaikalla ollutta naista ilmoittautumaan poliisille.

Riihimäellä tapahtui lauantaina 10.5. kello 22 aikaan mopon ja moottoripyörän välinen liikenneonnettomuus. Moottoripyörän alle 30-vuotias kuljettaja menehtyi onnettomuudessa saamiinsa vammoihin. Mopoa kuljettanut riihimäkeläinen nuori kuljetettiin onnettomuuspaikalta sairaalaan jatkotutkimuksiin.

Onnettomuus tapahtui Kontiontien ja Uramontien risteyksessä, joka on valo-ohjattu. Moottoripyörän kuljettaja ajoi Kontiontietä ja mopoilija tuli risteykseen Uramontietä pitkin. Alueen liikennemerkein osoitettu nopeusrajoitus on 40 km/h.

Risteyksen liikennevalot olivat tapahtuma-aikana toiminnassa ja poliisi selvittää, onko jompikumpi osapuoli jättänyt noudattamatta punaista liikennevaloa. Tässä vaiheessa esitutkinnassa ei ole saatu viitteitä ylinopeudesta.

Tapahtumaa tutkitaan rikosnimikkeillä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vammantuottamus ja kuolemantuottamus.

Onnettomuuspaikalla on ollut nainen, joka on keskustellut hätäkeskuspäivystäjän kanssa toisen paikalla olleen henkilön puhelimen kautta. Nainen on ammatiltaan lähihoitaja. Hämeen poliisi pyytää naista ottamaan yhteyttä poliisiin sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse Hämeen poliisin vihjepuhelimeen 0295 414 222.

Myös muita onnettomuuspaikalla olleita ja onnettomuuden nähneitä henkilöitä pyydetään ottamaan yhteyttä poliisiin edellä mainittuja kanavia pitkin.

Hämeen poliisi jatkaa onnettomuuden selvittämistä ja tiedottaa asiasta seuraavan kerran, kun kuulustelut ovat edenneet.
Koljattii
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

Edelleenkään ei viitteitä ylinopeudesta tai siitä että kulkuneuvot olisivat liikkuneet ilman valoja...
Vilttitossu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Vilttitossu »

Sohvapoliisi, totta, sen takia laitoinkin että pelkkää spekulaatiota.

Sain luotettavalta taholta kuulla, että moottoripyöräkuski on lentänyt tähän talon pihalla olleeseen tukkikasaan ja siihen jäänyt. Olisikohan asia toinen, jos nämä puut olisi viety tästä pois aiemmin, sille nyt ei enää mitään voi.

Skootterikuski on muistamaton, joko kolauksesta tai järkytyksestä. Tämän takia poliisi haluaa lisää tietoa silminnäkijöiltä.
Hii
Alokas

Viesti Kirjoittaja Hii »

Kuljen tästä usein töihin ja sen osaan liikennevaloista sanoa, että valot vihreinä yleensä kontiontien mukaisesti, jos ei muuta liikennettä. Uramontieltä risteykseen tultaessa liikennevaloihin on ylämäki johon on ihan perseestä pysähtyä. En ole koskaan ajanut mopolla mutta spekuloin mahdollisuutta siihen, että skootteri mennyt punaisia päin, ettei tarvitse ylämäkeen pysähtyä. Ja kuulemani mukaan liikennevalot eivät välttämättä kaksipyöräisiä tunnista eikä näin valot vaihdu vihreälle. Jokatapauksessa harmittava tapaus ja varmasti jättää 15 vuotiaalle pahat traumat. :cry:
Bölesteri
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Bölesteri »

trance kirjoitti: Ti Touko 13, 2025 7:05 am

En tiedä minkä -80 luvun hayabusan oot omistanut, itellä on 2007 750kuutioinen kawa z ja menee ykkösellä 120 heittämällä
Sen 120 luokkaa kaikki isot pyörät ottaa ykkösellä, esmes esimerkin Busa taikka aikanaan omistamani Kawan tusina.
Vastaa Viestiin