Isä syöksyi pelastamaan 8-vuotiasta vedestä, kuoli itse

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Sherlok
Sabrina Duncan

Re: Isä syöksyi pelastamaan 8-vuotiasta vedestä, kuoli itse

Viesti Kirjoittaja Sherlok »

Ei minusta ole yhtään merkillistä jos 8-vuotias ei osaa uida, yllättävä tippuminen syvään kylmään veteen vielä vaatteet päällä saa varmasti lapsen menevän joka tapauksessa paniikkiin. Kaikki aikuisetkaan ei osaa uida. Uutisotsikko vuodelta 2024: "puolella suomalaisista uimataidon määritelmä ei täyty."

Mahdotonta ei toki ole etteikö isä olisi osannut uida, on saattanut hypätessä pelastamaan vaikka lyödä päänsä.
Truth is the first chapter in the book of wisdom.
-Mozzie
Ramppa X Rämäpää
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ramppa X Rämäpää »

pathologist kirjoitti: La Touko 31, 2025 5:27 am
Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Pe Touko 30, 2025 8:50 pm
pathologist kirjoitti: Pe Touko 30, 2025 5:47 pm
...Ettekö todellakaan osaa sen vertaa kyseenalaistaa juorulehtiä, että "syöksyi pelastamaan" on heidän keksintöään.[?]
Eli siis, normi lukijan tulee jatkuvasti ja koko ajan pitää jokaista Iltalehden otsikkoa valheellisena? Vai miksi vitussa nyt aloit öyhöttämään?
Jos pitää Iltalehteä jonain asiapohjaisena, neutraalina tiedontuottajana, voin vain ottaa osaa.
Eihän mikään media ole "neutraali tiedontuottaja". Vaikka Hesari vasta suuttuikin, kun yhteiskuntaopin kirjassa tämä ihan ilmiselvä tosiasia mainittiin. Siis että mediat ”heijastelevat omistajiensa, toimittajiensa ja muiden sisällöntuottajiensa mielipiteitä ja näkemyksiä”.

Ihan normaalin medialukutaidon (tai no, lukutaidon) perusteella on selvää, että "syöksyä" tarkoittaa otsikossa todennäköisimmin kuvaannollista nopeaa toimintaan ryhtymistä. Vaikka voi se tarkoittaa ihan kirjaimellista syöksymistäkin, mutta kun leipäteksti ei syöksymistä korosta niin lukija ymmärtää kyllä otsikon kuvaannollisen tarkoituksen.

Sinällään Iltalehti on ihan yhtä luotettava kuin mikä tahansa muu lehti. Sen ja kaikkien muidenkin medioiden kohdalla pitää vain lukijan mieltää heidän vinoumansa. Iltalehden kohdalla se on mm. räväkät otsikot, jotka houkuttelee lukemaan uutisen.
RL11/6
Watson itse

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Nämä uimarantaiset ja puuhuollon sekä tulipaikkoja omaavat ulkoilu- ja retkeilyalueet on tarkoitettu pelkästään virolaisille ryssäneekereille. En edes ymmärrä, miksi näitä "retkikohteita" ylläpidetään verovaroin? Kaikenlaiset tulipaikat tulisi purkaa ja tiestö puomittaa ja antaa kasvaa umpeen.

Olin joitakin vuosia sitten Keravanjärvellä käymässä tarkoituksena uida ja paistaa makkaraa. Paikka oli aivan täynnä virolaisia ryssäneekeriapinoita. Mielestäni viinaa pitääkin juoda, mutta miksei sitä voi tehdä asiallisesti? Vedessä uiminenkin pitää tehdä huutamalla ja mölyämällä. Tuollaisessa tilanteessa on mielestäni täysin ymmärrettävää, että puukottaa.

Tässä tapauksessa "uhri" on varmasti ryssä ja sen vuoksi asiasta tulee olla iloinen. Jokainen suomalaiseen järviveteen hukkunut Uralin samojedineekeri on käytännössä Tapio -nimisen metsänhengen surmaama. Täällä ei kristittyjen kuulu meluta ja riehua, koska täällä asuu Tapion lisäksi Perkele. Vitun evankelis-luterilainen kirkko voi myöskin painua vittuun.

Metsä on henkien ja eläinten koti. Ei ryssien remuamispaikka niin kuin Lasnamäki ja Espoonkeskus sekä Friisilä, jotka kaikki kuuluvat käytännössä Virolle, eli venäläiseen maailmaan. Suomeen on tuotu ryssiä kuin niillä yritettäisiin samaa kuin juutalaiset neekereillä ja pajeettineekeripataaneilla. Suomi on ilmeisesti ihmiskaatopaikka ryssille ja neekereille. Tänne tuodaan kaikki ihmispaskat mätänemään ja haisemaan.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
Karvainenkaveri

Viesti Kirjoittaja Karvainenkaveri »

^ Pakko sanoa vaan sen verran, että tuolla käy järjestään ihan oikeita ulkoilijoita, eikä kyseessä ole mikään ryssien Uutela. Olen joskus muutaman tainnut nähdä vuosien ajan, mutta tuolla pyörii järjestään vain kotimaisia. Sen takia siellä tykkäänkin käydä. Todella rauhallinen paikka ja paikat pysyy siisteinä.
Ramppa X Rämäpää
Harjunpää

Sherlok kirjoitti: La Touko 31, 2025 8:16 am Ei minusta ole yhtään merkillistä jos 8-vuotias ei osaa uida, yllättävä tippuminen syvään kylmään veteen vielä vaatteet päällä saa varmasti lapsen menevän joka tapauksessa paniikkiin. Kaikki aikuisetkaan ei osaa uida. Uutisotsikko vuodelta 2024: "puolella suomalaisista uimataidon määritelmä ei täyty."

Mahdotonta ei toki ole etteikö isä olisi osannut uida, on saattanut hypätessä pelastamaan vaikka lyödä päänsä.
Jos mennään virallisella määritelmällä, niin todella harva kahdeksan vuotias osaa uida. Ihan omien lasten kaveripiiriä miettimällä merkittävä osa ei osaa vielä ollenkaan uida. Ei myöskään ole mahdotonta, että suomalainenkaan isä ei olisi osannut uida ollenkaan. Sellaisiakin on. Sekin siis on vaihtoehto, että isä meni pelastamaan lasta ja päätyi paikkaan (tai paniikkiin), jossa jalat ei yllä pohjaan ja hukkui.

Olen parisen vuotta tuota isää vanhempi ja en ole käynyt yhdelläkään koulu-uinnilla tmv. Oletan että omassa kouluiässä ei ollut pakko järjestää uintia ja kun lähimpään uimahalliin oli kymmeniä kilometrejä matkaa, niin koulu ei sitten järjestänyt. Armeijassakin sattui olemaan jokin tilaisuus, jossa olin edustamassa kun se ainoa uimatunti oli. Lähimpään uimakelpoiseen vesistöön lapsena oli myös kymmeniä kilometrejä. Jos siis ei olisi omat vanhemmat kuljettaneet uimaan, niin enpä nyt osaisi. Tai siis enhän minä osaakaan virallisella määritelmällä. Voihan se olla, että hukkuneella isällä on samanlainen tausta, paitsi että ei ole sitä vähääkään uimataitoa.
Kuumaperuna123
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kuumaperuna123 »

Valitettavasti nykyään yhä harvempi osaa uida. Omassa lapsuudessa 80- luvulla uimataidottomuus oli erittäin harvinaista. Meidät laitettiin uimakouluun jo alle kouluikäisinä ja piti suorittaa uimaopetusmerkkejä uimamaisteriksi asti. Itse elin lapsuuteni vedessä, vaikka en uintia edes harrastanut, mutta ei tullut kuuloonkaan ettei olisi osannut uida kun joka paikassa järviä ja vesistöjä. Uimataito on minun mielestä hyvin tärkeä taito ja sen olen kyllä omille lapsille opettanut heti.
Kuten jo aikaisemmassa viestissä kerroin olen paikallinen ja nyt voi lopettaa nuo mamu, Virolais-, venäläishöpinät. Tuo grillipaikka on kaukana parkkipaikalta, joten sinne ei eksy jos ei oikeasti halua lenkkeillä, pyöräillä, mennä viettämään aikaa. Turisteihin, paikallisiin ja oikeasti ulkoilua harrastaviin tuolla törmää. Olen käynyt tuolla kymmeniä kertoja lasten jakoirien kanssa.
Ramppa X Rämäpää
Harjunpää

Kuumaperuna123 kirjoitti: La Touko 31, 2025 9:53 am Valitettavasti nykyään yhä harvempi osaa uida. Omassa lapsuudessa 80- luvulla uimataidottomuus oli erittäin harvinaista. Meidät laitettiin uimakouluun jo alle kouluikäisinä ja piti suorittaa uimaopetusmerkkejä uimamaisteriksi asti. Itse elin lapsuuteni vedessä, vaikka en uintia edes harrastanut, mutta ei tullut kuuloonkaan ettei olisi osannut uida kun joka paikassa järviä ja vesistöjä. Uimataito on minun mielestä hyvin tärkeä taito ja sen olen kyllä omille lapsille opettanut heti.
Kuten jo aikaisemmassa viestissä kerroin olen paikallinen ja nyt voi lopettaa nuo mamu, Virolais-, venäläishöpinät. Tuo grillipaikka on kaukana parkkipaikalta, joten sinne ei eksy jos ei oikeasti halua lenkkeillä, pyöräillä, mennä viettämään aikaa. Turisteihin, paikallisiin ja oikeasti ulkoilua harrastaviin tuolla törmää. Olen käynyt tuolla kymmeniä kertoja lasten jakoirien kanssa.
Ja mun lapsuudessa 80-luvulla uimataidottomuus oli huomattavasti yleisempää kuin nykyään. Ei ollut uimakouluja, edes koulusta ei käyty uimassa. Räpisteltiin rantavedessä kuka mitenkin, jos vesistön ääreen päästiin. Nykyään lapset järkiään viedään uimakouluun tai vähintään koulusta uimaan.

Voinemme päätellä, että tässäkin asiassa on paikka- ja seutukuntakohtaisia eroja siis.
Keplotteleva konna
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Tilastojen mukaan suomalaisten uimataito on heikentynyt.

Veikkaan, että tässäkin asiassa kahtiajako on kasvanut. On paljon perheitä, missä lapsista huolehditaan ja heitä aktiivisesti kasvatetaan. Siihen luonnollisesti kuuluu oleellisena osana eri taitojen opettaminen, myös uimisen. Sitten on se toinen osa...
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Alfons Jokinen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Alfons Jokinen »

pathologist kirjoitti: Pe Touko 30, 2025 5:47 pm Vittu mitä rasisti idiootteja taas öyhöttämässä. Osalliset ovat 100% suomalaisia. Ettekö todellakaan osaa sen vertaa kyseenalaistaa juorulehtiä, että "syöksyi pelastamaan" on heidän keksintöään. Huutista. Muu tapahtumakuvaus tullut lapselta, jonka uimataito ei TÄSSÄ tilanteessa riittänyt/isä säikähti tilannetta.
Haisee kyllä minfolaisten touhutippa puhelimen ruudun läpi kun pääsevät arvailemaan kiimaisesti kansalaisuutta.

Ei se ulkomaalaisten määrä Suomessa vähene, varsinkaan täällä märisemällä. Ja en nyt ymmärrä sellaista sisäsyntyistä halua osoitella sormella ja nauraa jos ei äännä kieltämme samalla tavalla tai on syntynyt (vanhemmat syntyneet) Suomen ulkopuolella
Alfons Jokinen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Alfons Jokinen »

Kuumaperuna123 kirjoitti: La Touko 31, 2025 9:53 am Valitettavasti nykyään yhä harvempi osaa uida. Omassa lapsuudessa 80- luvulla uimataidottomuus oli erittäin harvinaista. Meidät laitettiin uimakouluun jo alle kouluikäisinä ja piti suorittaa uimaopetusmerkkejä uimamaisteriksi asti. Itse elin lapsuuteni vedessä, vaikka en uintia edes harrastanut, mutta ei tullut kuuloonkaan ettei olisi osannut uida kun joka paikassa järviä ja vesistöjä. Uimataito on minun mielestä hyvin tärkeä taito ja sen olen kyllä omille lapsille opettanut heti.
Itse uinnin harrastajana ja myös kilpauinnissa Masters-mitaleille päässeenä olen samaa mieltä. Suomalaisten uimataidossa on paljon parantamisen varaa, yksi asia itseä häiritsee on se että sana "uinti" tarkoittaa monelle sitä pystypää-rinulia.

Vaikka auttavasti kunnollinen vaparitekniikka olisi paitsi hengenpelastuksen kannalta oleellista, auttaisi myös muissa vesilajeissa, jos vene kaatuu yms. Ja onhan se nopein tapa edetä vedessä.

Moni pelkää vaparia, kun "en mä osaa pidättää hengitystä". Ei, ei, ei... oikein hengittäminen ja hengityksen pidätys ovat eri asioita, vaparissa pidätetään hengitystä vain 50 metrin kilpamatkoilla tai lyhyellä radalla se viimeinen 25 metriä.
JanitaSlim
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Pe Touko 30, 2025 8:50 pm
pathologist kirjoitti: Pe Touko 30, 2025 5:47 pm
...Ettekö todellakaan osaa sen vertaa kyseenalaistaa juorulehtiä, että "syöksyi pelastamaan" on heidän keksintöään.[?]
Eli siis, normi lukijan tulee jatkuvasti ja koko ajan pitää jokaista Iltalehden otsikkoa valheellisena? Vai miksi vitussa nyt aloit öyhöttämään?
Niin normaalijärkinen ihminen toimii. Ei iltamedioiden otsikoita turhaan kutsuta klikkiotsikoiksi. :D
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
JanitaSlim
Ben Matlock

Unhola kirjoitti: La Touko 31, 2025 1:38 am Hukkuvan pelastaminen on kuulemani mukaan aika vaikeaa, jos ei ole saanut mitään koulutusta tai ohjeita sellaiseen hommaan. Siinä käy helposti niin että molemmat hukkuvat.
Ei se nyt lapsen kanssa niin vaikeaa ole, mutta räpiköivän aikuisen kanssa varmasti, kun yrittää vetää pohjaan 100kg painollaan. Eikä sinällään liity tähän tapaukseen, kun ei ole edes päässyt hukkuvan luokse asti.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
JanitaSlim
Ben Matlock

Vihaliemi kirjoitti: La Touko 31, 2025 4:02 am En itse ole isä enkä psykologi, mutta onkohan tässä voinut käydä niin että isä ei ole tyttöä vedestä löytänyt käsiinsä, on siinä tuloksettomien sukellusten aikana iskenyt hätääntymisen lisäksi epätoivo, ja panikoivassa mielessä siintää ainoastaan että olisi liian musertavaa lähteä tyhjin käsin jättäen tyttönsä kadoksiin. Viimeisellä sukelluksellaan sitten antanut vain mennä loppuun asti, kaikkensa ja enemmänkin antaneena.
Tällainen ei taida olla oikein mahdollista kuin elokuvissa.

JanitaSlim
Ben Matlock

Ramppa X Rämäpää kirjoitti: La Touko 31, 2025 10:21 am Ja mun lapsuudessa 80-luvulla uimataidottomuus oli huomattavasti yleisempää kuin nykyään. Ei ollut uimakouluja, edes koulusta ei käyty uimassa. Räpisteltiin rantavedessä kuka mitenkin, jos vesistön ääreen päästiin. Nykyään lapset järkiään viedään uimakouluun tai vähintään koulusta uimaan.

Voinemme päätellä, että tässäkin asiassa on paikka- ja seutukuntakohtaisia eroja siis.
Ei se varsinaisesti liity kai siihen, ettei pääsisi uimaan, mutta nykynuorista osa on ihan velttoa sakkia. Jos kaatuvat mäessä niin pyörivät kuin pallo alas. Sitä se pikaruoka, puhelimen ääressä istuminen ja sähköpotkulautailu tekee. Pyöriäkin näkee nykyisin lapsilla huomattavan paljon vähemmän kuin 80-luvulla. Liikunnallinen aktiviteetti on osalla sitä luokkaa, että ei ihmettele, vaikka joku prosentti porukasta saa sydänkohtauksen 20-vuotiaana.

Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

JanitaSlim kirjoitti: La Touko 31, 2025 12:10 pm
Ramppa X Rämäpää kirjoitti: La Touko 31, 2025 10:21 am Ja mun lapsuudessa 80-luvulla uimataidottomuus oli huomattavasti yleisempää kuin nykyään. Ei ollut uimakouluja, edes koulusta ei käyty uimassa. Räpisteltiin rantavedessä kuka mitenkin, jos vesistön ääreen päästiin. Nykyään lapset järkiään viedään uimakouluun tai vähintään koulusta uimaan.

Ei se varsinaisesti liity kai siihen, ettei pääsisi uimaan, mutta nykynuorista osa on ihan velttoa sakkia. Jos kaatuvat mäessä niin pyörivät kuin pallo alas. Sitä se pikaruoka, puhelimen ääressä istuminen ja sähköpotkulautailu tekee. Pyöriäkin näkee nykyisin lapsilla huomattavan paljon vähemmän kuin 80-luvulla. Liikunnallinen aktiviteetti on osalla sitä luokkaa, että ei ihmettele, vaikka joku prosentti porukasta saa sydänkohtauksen 20-vuotiaana.
Slimmeri taitaa olla ihan oikeassa. Tuskin se tilanne on parissa vuodessa muuttunut. Saleilla näkee tosin paljon hyväkuntoisiakin nuoria, eivätkä ne kaikki käytä hormoneja.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/osa ... na/8774130
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
Vastaa Viestiin