Vantaan Pähkinärinteen koulussa raikui Suvilaulu eikä siunatakaan enää saanut

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Re: Vantaan Pähkinärinteen koulussa raikui Suvilaulu eikä siunatakaan enää saanut

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Todistukset voisi hyvin lähettää postissa jokaiselle, niin säästyisi aikaa ja lapsetkin voisi tehdä tärkeämpiä asioita.
NoKamala
Lauri Hanhivaara

Re: Vantaan Pähkinärinteen koulussa raikui Suvilaulu eikä siunatakaan enää saanut

Viesti Kirjoittaja NoKamala »

On se jännä, että Suomessa joidenkin mielestä ei saa enää pitää kiinni omasta uskonnostaan ja perinteistä mutta maahan tunkeutuneiden islamistien pyllistelemää Allahia ja Allahin käskyjä, kieltoja, lupauksia neitsystä ym ei saa kyseenalaistaa missään tapauksessa. Ja heidän tapojaan ja eloaan pitäisi kaikkien paremminkin palvoa. Kuitenkin tämä maa ja valtio on käsittääkseni edelleen suomalaisten. Asiaan on toki helppo ratkaisu näille pohjoisten perinteiden ja oman kansansa vihaajille, muutto jonnekin lähi-idän tai Afrikan muslimimaahan ja mieluiten kaikkien noista maista tulleiden kavereidensa kanssa.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

NoKamala kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 12:36 pm On se jännä, että Suomessa joidenkin mielestä ei saa enää pitää kiinni omasta uskonnostaan ja perinteistä mutta maahan tunkeutuneiden islamistien pyllistelemää Allahia ja Allahin käskyjä, kieltoja, lupauksia neitsystä ym ei saa kyseenalaistaa missään tapauksessa. Ja heidän tapojaan ja eloaan pitäisi kaikkien paremminkin palvoa. Kuitenkin tämä maa ja valtio on käsittääkseni edelleen suomalaisten. Asiaan on toki helppo ratkaisu näille pohjoisten perinteiden ja oman kansansa vihaajille, muutto jonnekin lähi-idän tai Afrikan muslimimaahan ja mieluiten kaikkien noista maista tulleiden kavereidensa kanssa.
Oman kulttuurin kieltäminen tulee yleensä suomalaisilta. Sen huomaa tässä ketjussa. Ilmiö on laaja-alainen. Ei Pyhäinpäivää, vaan Halloween ja zombimaskit. Näin kaupallinen kupla rakentuu. Ei Suvivirttä, ellei lauluun moskeija mukaan. Näin islamin pohjaa laajennetaan. Mutta eivät maahanmuuttajat tätä vaadi, vaan ne suomalaiset, joiden mielestä kaikki muualta tuleva on ok mutta omia perinteitä pitäisi jotenkin hävetä. Sitten on se porukka, jolla on koulun aamunavauksista traumoja jostakn 1980-luvulta, vaikka sillä ei ole enää mitään tekoa nykykoulun kanssa.

Oikeastaan suomalaisen kulttuuriperinnön säilyttämisestä tulee tällä menolla vaikeaa. Me itse teemme omia maaleja tyhmyyksissämme.
Rapsuttaja
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Rapsuttaja »

Marokon Kauhu kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:35 am Itse kannatan kyllä uskonnon opetuksen poistamista kouluista kokonaan. Suomessa piti valtion ja uskonnon olla erillään. Jokainen maksakoon hihhulointinsa itse.
100% samaa mieltä, uskonnon harjoittaminen ei kuulu kouluun. Kristityillä on omia kouluja joissa saa vapaasti rukoilla ja hoilata virsiä. Halukkaat voivat hakea niihin.
Millions must go.
jasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jasso »

URSA kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:01 am https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kat ... at/9166838
Yleisö hurraa, kuin eläintarhassa joku apina olisi heittänyt kuperkeikan, huutikset neeker...tummaihoisten koulun rehtorille
Rapsuttaja
Martin Beck

jasso kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 2:05 pm Yleisö hurraa, kuin eläintarhassa joku apina olisi heittänyt kuperkeikan, huutikset neeker...tummaihoisten koulun rehtorille
musta tulee - andrew tate
vittuux siit - et olen late

en lukea osaa - enkä kirjoittaa
vain heikot on köyhii - mua lambo odottaa

torkkariin sain - säälivitosen
kun huoralle sanoin - et mä raiskaan sen

sun no-no square - on mun go-go here
et edes tajuu - kun mun sormet on there

alkuasukkaat ei snaijaa - mitä horisen
ysi millii hoitaa - kyll puhumisen
Millions must go.
Perilla
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Perilla »

Rapsuttaja kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 2:36 pm
jasso kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 2:05 pm Yleisö hurraa, kuin eläintarhassa joku apina olisi heittänyt kuperkeikan, huutikset neeker...tummaihoisten koulun rehtorille
musta tulee - andrew tate
vittuux siit - et olen late

en lukea osaa - enkä kirjoittaa
vain heikot on köyhii - mua lambo odottaa

torkkariin sain - säälivitosen
kun huoralle sanoin - et mä raiskaan sen

sun no-no square - on mun go-go here
et edes tajuu - kun mun sormet on there

alkuasukkaat ei snaijaa - mitä horisen
ysi millii hoitaa - kyll puhumisen
No nyt. Täydelliset sanat roadmannien neekeriräppiin
Suomessa loisii 5% nuorten muslimimiesten joukko

joista 60% elää sosiaalituilla
joista 60% on työttömiä
jotka tekevät 60% raiskauksista
jotka tekevät 60% katuryöstöistä
jotka tekevät 80 % huumerikoksista

Älä ole vassuli, älä kannata 60/80 kerhoa
Kummisetä
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Vääräuskoiset taatelintallaajat ulos Suomesta ja Suvivirsi takaisin kouluihin ja kirkkoihin alkuperäisenä. Niille joille ei kelpaa, painukoot vi**uun.
Oulun_Kungas kirjoitti: To Elo 28, 2025 8:35 pm täh? elää kerrostalossa. varmaan yli puolet suomalasista elää. tekeekö se heistä huonoissa oloissa eläviä? itekeki asun vittu
Paikalla
Rousku
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Perilla kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 11:21 am Muhamedia ei saa pilkata länsimaissa, mutta Jeesusta saa.

Muslimien pitää saada harjoittaa uskoaan ramadaneineen ja persepystyssä-ruokouksineen joka paikassa. Mutta Jeesus sanaa ei saa mainita länsimaissa.
Jeesus on islaminuskossa profeetta, jota ei saa pilkata.

Mutta näissä suvivirsijutuissa on eniten asialla ihan kotimaiset vapaa-ajattelijat ja periaatteelliset uskonnottomat.

Suvivirren sisällössä sinänsä ei pitäisi olla mitään minkään uskontokunnan tunteita loukkaavaa. Tietysti jos oikein tiukkapipoiseksi kristityksi heittäydytään, niin 1. säkeistö haiskahtaa auringonpalvonnalta (ikään kuin aurinko jotain siunaisi) ja siksi pitäisi sensuroida.
Solttuetsivä
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Suvivirsi on virsi.
Ylistetään Jumalaa ja Jeesusta.

Vaikka olisi kuinka perinne, niin ei perinteen nimissäkään ole halu ylistää Jumalaa ja/tai Jeesusta.

En halua ylistää Jumalaa ja/tai Jeesusta.
Toivottavasti ei myöskään lasteni tai lastenlasteni, tai kenenkään muun, tarvitse ylistää Jumalaa ja/tai Jeesusta jos eivät sitä halua tehdä.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Calabash kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 12:00 pm

Ei ole kyse uskonnosta, vaan perinteestä. Tänä päivänä ei enää tarvitse kuulla uskonnollisia tilaisuuksia. Onhan se nyt aika hemmetin herkkää, jos ei voi laulaa perinnelaulua.
Nimenomaan. Kulttuuriset tavat ja perinteet ovat täysin eri asioita kuin tunnustuksellinen uskonnonopetus tai -tuputus.

Ja eivätkös muslimitkin tunnusta Jeesuksen historiallisena hahmona, mahdetaanko mainita jopa koraanissa? Hekin toivottavat siunausta toisilleen. Jos siis puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Mikään muu uskontokunta ei vedä kilareita suvivirrestä kuin muslimit. Hinduja, taolaisia tai buddhalaisia on Suomen kouluissa niin vähän, ettei heillä varmaan edes järjestetä omaa opetusta. Ja olisi melko vaikeaa kuvitella, että jonkun japanilaisen perheen vanhemmat veisivät asiaa syrjintänä eteenpäin, siis sitä, että suomalaisessa peruskoulussa järjestetään kristillisen perinteen mukaisia juhlia kaksi kertaa vuodessa. Meillä ei täällä kuitenkaan järjestetä mitään pakollisia rukoushetkiä kolmesti päivässä.

Ateistit ja uskonnottomat ovat oma lukunsa, he valittavat myös. Mutta itsekin heihin kuuluvana olen käynyt peruskoulun ajan elämänkatsomustiedon tunneilla, lukiossa samoin. Aamunavauksiin ei ollut pakko osallistua tiettynä päivänä viikosta, jolloin niissä oli kristillistä sisältöä. Usein osallistuin, se oli oma valinta. Asia ei ollut kenellekään ongelma. Kuuliaisesti olen itkenyt jokaisessa kevätjuhlassa, kun lapseni ovat suvivirttä laulaneet. Se tunnelma on niin ihana, enkä ole kokenut mitään uskonnollista herätystä. Tunnen jehovantodistajaperheen, jotka eivät vietä joulua tai syntymäpäiviä lainkaan. Ihan normaalisti nekin lapset kävivät koulua, ei ongelmaa.

Joten mielestäni asia olisi ratkaistavissa siten, että juhlat ovat vapaaehtoisia. Ei sitten tarvitse tulla mieltään pahoittamaan, jos tuntuu vaikealta. Mutta ei sekään oikein ole, että jos itse ei pidä vaikka koirista, ei sitten kenelläkään muullakaan saisi niitä olla. Muuten olemme loputtomassa suossa, koska sellaista juhlaa ei ole olemassakaan, joka olisi kaikkien mieleen ja josta kukaan ei pahastuisi. Maali karkaa koko ajan, jos avaamme tämän Pandoran lippaan asian suhteen.
Rapsuttaja
Martin Beck

Sipi kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:12 pm Mutta ei sekään oikein ole, että jos itse ei pidä vaikka koirista, ei sitten kenelläkään muullakaan saisi niitä olla.
Kukaan ei ole kieltämässä uskonnon harjoittamista kouluajan ulkopuolella. Koulussa rukoilijat voivat hakeutua kristillisiin oppilaitoksiin.
Sipi kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:12 pm Muuten olemme loputtomassa suossa, koska sellaista juhlaa ei ole olemassakaan, joka olisi kaikkien mieleen ja josta kukaan ei pahastuisi. Maali karkaa koko ajan, jos avaamme tämän Pandoran lippaan asian suhteen.
Kukaan ei ole vaatinut muuta kuin uskonnollisen materiaalin poistamista kaikille yhteisistä juhlista. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Miksei koulussa voi olla sellaisia juhlia, joiden sisältö sopii kaikkien uskontojen harjoittajille, sekä myös uskonnottomille.
Millions must go.
Kylmäkkö
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Kylmäkkö »

Rapsuttaja kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 1:17 pm
Marokon Kauhu kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:35 am Itse kannatan kyllä uskonnon opetuksen poistamista kouluista kokonaan. Suomessa piti valtion ja uskonnon olla erillään. Jokainen maksakoon hihhulointinsa itse.
100% samaa mieltä, uskonnon harjoittaminen ei kuulu kouluun. Kristityillä on omia kouluja joissa saa vapaasti rukoilla ja hoilata virsiä. Halukkaat voivat hakea niihin.
Onneksi viime vuosina on edes joissain määrin alettu koulussakin käsittämään että jos lapsi ei kuulu mihinkään uskontoon, myöskään sisällöltään uskonnollisiin tilaisuuksiin lapsi ei osallistu. Tämän kuuluisan valtionuskonnon naamioiminen "kulttuuriperinnöksi" on typerin aivopieru mitä on hetkeen kuultu. Uskonto kuuluu kirkkoon, ei muualle.
Kansi kiinni ja kirves poikki.
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Calabash kirjoitti: Su Kesä 01, 2025 10:39 am

Opetushallituksen mukaan Suvivirsi on osa suomalaista kulttuuriperintöä ja sitä saa laulaa kouluissa. Sitä ei katsota uskonnon harjoittamiseksi. Koululaitoksen sivistyksellinen tehtävä, kulttuuriperinnön siirtäminen nuoremmille sukupolville, on mahdollista. Suvivirren esittäminen koulujen kevätjuhlissa ei loukkaa uskonnonvapautta vaan on osa suomalaista kulttuuriperintöä. Suvivirsi on kappale, joka useimmille tarkoittaa ennen muuta koululaisten kesäloman alkamista. Se kuuluu suomalaiseen kouluun ja kevätjuhlaan.
Se on juuri näin jo suomalaisella maalaisjärjellä ajateltuna.

Maksavathan veronmaksajat myös islamin opetuksesta, kielen ja kulttuurin opetuksesta sekä välillisesti myös näiden S-luokkien ja opetusryhmien toiminnasta, ja heidän kieltään puhuvien ohjaajien palkkaamisesta.

Tämä on jokakeväinen "ongelma' Luoja ties kuinka kauaksi tulevaisuuteen.

Tosin niin kirkkain silmin ja äänin myös muslimilapset ovat tätä kaunista virttä laulaneet, että heille se ainakaan ole ongelma.
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Lapsilla ei ole ongelmia perinteen, kulttuuriperinnön kanssa. Sellaiseksi Suvivirsi on linjattu. Alle sadan älykkyysosamäärän aikuisilla voi olla ongelmia sen asian ymmärtämisen kanssa, nettipalstalla.

Päättäjäisistä ei tule uskonnollista tilaisuutta Suvivirrellä. Tämä on todettu moneen kertaan. Kouluissa on elämänkatsomustietoa opiskelevia lapsia, jotka ovat humoristisesti sitä mieltä, että kesäloma ei ala ilman perinnettä.

Pähkinärinteen ratkaisu on tietenkin koulun oma ratkaisu. Saavathan he itse valita musiikin.
Vastaa Viestiin