Simple kirjoitti: Su Kesä 08, 2025 6:55 pm
Toki Suomessa on varmasti kotiopetuksessa lapsia muista syistä kuin uskonnon takia. Onkohan tämä yhdistyksen puhiksen Paavolaisen mainitsema ”ajojahti” nimenomaan kristillisiä kotiopettajia kohtaan vai myös niitä kohtaan joiden lapset ovat kotikoulussa ulkomaanmatkan, koulukiusaamisen, tai pahan nepsyoireilun vuoksi?
Mietin, miten vanhemmilla on riittänyt aika sekä kotiopettaa kahdeksaa lasta, että hoitaa heille edes säällinen elintaso? Siis ennen maan alle painumistakin.
Ehkä näistä syistä lastensuojelussa on huoli herännyt, pikemmin kuin pelkän kotiopetuksen takia.
Isommilta osin kuntien opetustoimi, kouluhenkilökunta ja sosiaaliviranomaiset eivät suhtaudu kotikouluun edes neutraalisti, positiivisesta puhumattakaan.
Isommissa kaupungeissa helpompaa, niissä monesti on selkeät kuviot kotikoululaisten valvontaan, tietoa ja osaamista asiasta.
Pienemmässä kunnassa, jos vielä satut olemaan se ensimmäinen joka ottaa lapsen tai useamman kotikouluun, niin todennäköisesti alkaa se lasu-ilmoitus, ja sossurumba. Opettajat tehtailee lasu-ilmoja mm. juuri siitä huolesta, että sosiaaliset kontaktit ym.
Olen itse sen prässin käynyt läpi.
Lapsia tässä pohjanmaalaisessa perheessä oli 7 perheen kadotessa, ja hyvä jos puolet peruskouluikäisiä.
Kotikoulu on käytännössä yksityisopetusta, eli ei tarvitse odottaa, että kaikki 30 kanssaoppilasta on ymmärtänyt tehtävän, ennenkuin sitä pääsee aloittamaan. Pois jää kaikki siirtymät koulumatkoista luokkien vaihtamisiin.
Riippuu miten toteuttaa, mutta meillä jäi pois myös aiheesta toiseen hyppiminen, kun opiskellaan luokkiin sitomattomasti.
Käytännössä kuljetan 2-3 ainetta rinnakkain kahden tai kolmen luokan verran, ja kun ne on tehty, siirrytään seuraaviin.
Mitä isompi ja pidempään kotikoulussa ollut lapsi, sen todennäköisemmin myös aika itseohjautuva.
En mä oikeestaan opeta mitään. Mä tarjoan materiaalit ja kerron, mitä sisältöjä pitää opiskella.
Esim. nyt jo ammattiin valmistunut ja syksyllä etälukion aloittava nuori opiskeli kotikoulussa max. 2h päivässä, ja sai silti peruskoulunsa valmiiksi yli puoli vuotta ennen ikäisiään.
Sen lisäksi tällä taktiikalla voi lyhyellä ikäerolla syntyneitä sisaruksia opettaa "yhtaikaa" samoilla sisällöillä. Jos olis pienempiä lapsia kotikoulussa, itse opettaisin 1-3 luokkalaiset ja 4-6 luokkalaiset "samassa nipussa".
Tuli vähän pitkästi, mutta ei kotiopettaminen välttämättä vaadi mitään älyttömiä resursseja, vaikka lapsia olis useampikin, ja vaikka sen hoitaisi ihan tosissaan ja kunnolla.