Hämeen Sanomat 31.5.2025 / https://www.hameensanomat.fi/uutissuomalainen/8557008
Miia Kontro tietää, mitä kuoleman rajalla käyneet ajattelevat – Erkki, 80, salasi kokemuksensa vuosikymmeniä
Moni lähellä kuolemaa käynyt on vaiennut kokemuksestaan vuosikymmeniksi.
Erkin kuolemanrajakokemus tapahtui, kun hän oli noin 17-vuotias. Eräänä päivänä hän istahti koulusta tultuaan keittiönpöydän ääreen. Yhtäkkiä hän tunsi leukansa jännittyvän ja hän putosi tuolilta lattialle.
– Veli kertoi myöhemmin, että hän luuli minun kuolleen. Meillä ei ollut puhelinta, joten äiti ja isä lähtivät alakerran naapuriin soittamaan ambulanssia.
Ambulanssimatkalla Erkki katseli itseään paareilla ulkopuolelta. Hän näki isänsä istuvan hänen vieressään. Oli kylmä, ja isä otti ruskean ruudullisen pikkutakkinsa ja laittoi sen Erkin päälle.
Matka kesti korkeintaan vartin. Sen ajan Erkki oli oudossa tilassa. Sairaalan pihaan tullessa hän näki kirkasta valoa ja tajunta alkoi palautua.
– Minulle tuli voimakas hyvänolontunne. En olisi halunnut sieltä pois. Oli vastentahtoista tulla tajuihin.
Nyt 80-vuotias Erkki sai diagnoosikseen aivosähköhäiriön.
– Mitään vikaa ei löytynyt. Lääkäri sanoi, että tällaiset ovat aika harvinaisia ja saattavat jäädä ainutkertaiseksi. Niin on jäänyt.
Mitään vastaavaa Erkki ei ole sittemmin kokenut.
– Se oli aika selkeä ruumiista irtautumisen kokemus, ja suhtaudun siihen neutraalisti.
Erkki kertoo olevansa uskonnollisesta kodista, jossa ajatuksena oli, että ihminen pääsee kuoltuaan taivaaseen. Se ajatus ei ole hänelläkään muuttunut.
Erkki oli kokemuksestaan hiljaa vuosikymmeniä. Siksi hän esiintyy haastattelussakin vain etunimellään. Kuolemanrajakokemusten jakaminen tuntuu vaikealta, jos muilla ei ole vastaavia kokemuksia.
– Minulle tämä oli tunnekokemus, jota en voi todistaa muuten kuin omalla puheellani. Sitäkään en voi tietää, onko se mielikuvituksen tuotetta.
...
Kontron haastatteluissa rajakokemukset ovat tulleet usein sydäninfarktin, vaikean leikkauksen tai erilaisten onnettomuuksien yhteydessä.
76-vuotias nainen sai sydäninfarktin. Hän koki sairaalassa vajonneensa horrokseen, kuuli itsensä lausuvan kaunista ja pitkää runoa ja näki valtavan kukkaloiston. Lopulta hänelle tuli tunne, että hänet yritetään huijata rajan yli. Nainen olisi halunnut jäädä paikkaan, mutta poikansa takia hän lopulta halusi takaisin elämään.
Moni kokemuksista päättyy viestiin, että oma aika ei ole vielä tullut. Maan päällä on vielä jokin tehtävä tai kerrotaan jonkun lähiomaisen tarvitsevan henkilöä.
50-vuotias nainen sai 12-vuotiaana keuhkokuumeen. Hän irtautui kehostaan. Kolme hahmoa, jotka hän tulkitsi enkeleiksi, tulivat hakemaan häntä ja alkoivat nostaa ylöspäin. Samanaikaisesti hän näki äitinsä kodin keittiössä ja tunsi äidin yksinäisyyden. Hänellä oli miellyttävä olo, mutta tuli tunne, ettei äiti kestäisi tyttären kuolemaa. Samalla hetkellä äiti nousi ja tuli tyttärensä huoneeseen. Tyttö katseli, kun äiti alkoi ravistella häntä, vei kylpyammeeseen ja suihkutti kylmää vettä. Vähitellen hän palasi omaan kehoonsa, mikä oli hyvin kivuliasta. Lopulta kävi ilmi, että hän oli penisilliinille allerginen.
...
Rajakokemuksia
Rajakokemuksia
Onko teillä kokemusta siitä kun lähtö on lähellä, mutta vielä ei ole aika?
Re: Rajakokemuksia
[/quote]McCall kirjoitti: La Touko 31, 2025 11:36 am Erkki kertoo olevansa uskonnollisesta kodista, jossa ajatuksena oli, että ihminen pääsee kuoltuaan taivaaseen. Se ajatus ei ole hänelläkään muuttunut.
...
Miksi uskovaiset aina luulevat pääsevänsä taivaaseen? Itse en ainakaan edes halua, vaan nimenomaan helvettiin. Pidän Baltian automatkailusta, halvasta viinasta ja tietenkin moottorisahatappelusta. En tiedä voiko tuosta eräästä reissusta puhua varsinaisena rajakokemuksena, mutta muistaakseni sillä reissulla ketään ei kuollut. Moottorisahan teräketjun vaikutus ihmiskudoksiin on melkoinen Partnerin 500 -mallilla. Laipan kun työntää solarin, eli tissien välistä rintakehän alueelle ja pitää liipasimen pohjassa, alkaa suu kurlaantumaan teräketjuöljyn ja pakokaasun sekoittamalla verellä. Tuossa hetkessä ikään kuin leijuin, mutta rajakokemuksen tilalla puhuisin enemmän flow-tilasta.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
-
Rapsuttaja
- Martin Beck
Mielenkiintoinen aihe. Pari asiaa ihmetyttää. Joissain rajakokemuksissa käydään taivaassa, missä tavataan sukulaisia ja Jeesus lausuu kohteliaisuuksia. Jos ruumis makaa leikkauspöydällä, miten sielu voi käyttää ruumiin aisteja jossain muualla? Ainoa selitys on se, että kaikki aistit ja aivotoiminnot (esim. muisti) sijaitseekin sielussa, ei ruumiissa. Jos näin on, mihin tarvitaan aivoja, korvia, silmiä, nenää jne. Vittuileeko Jumala meille?
Millions must go.
-
Rapsuttaja
- Martin Beck
Lisätään vielä, että jokaisella on omakohtaisia kokemuksia siitä, miten aivot voivat tuottaa todentuntuisia visioita ilman ulkopuolisia ärsykkeitä. Harva kuitenkaan luulee unien tapahtumia todeksi jälkeenpäin. Psykedeelisiä sieniä tai huumeita nauttimalla voi myös saada epätodellisia, mutta todentuntuisia visioita. Eli aivoilla on kyllä kapasiteetti harhojen tuottamiseen, joten yksinkertaisin selitys rajakokemuksille on aivojen tuottama visio, ei "sielun" poistuminen ruumiista.
Millions must go.
-
Rapsuttaja
- Martin Beck
Lisätään vielä sekin, että testihenkilöille on tutkimuksissa annettu sähköä tiettyihin kohtiin aivoja, jolloin he ovat kokeneet mm. ruumiista irtautumista.
https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180982565/
https://www.smithsonianmag.com/smart-ne ... 180982565/
Millions must go.
Ei näillä kokemuksilla tietenkään voi ratkaista kysymystä sielun olemassaolosta.
Vahvempi todiste siitä, että jotain kuitenkin on meneillään, on kaukokatselu (remote viewing). Siinä saadut tulokset viittaava vahvasti tietoisuuden ei-lokaaliin olemassaoloon. Olen itsekin testannut sitä joihinkin rikostapauksiin, yhdessä sain melko mielenkiintoisia tuloksia. Pitäisi ehkä perustaa aiheelle oma ketjunsa.
Vahvempi todiste siitä, että jotain kuitenkin on meneillään, on kaukokatselu (remote viewing). Siinä saadut tulokset viittaava vahvasti tietoisuuden ei-lokaaliin olemassaoloon. Olen itsekin testannut sitä joihinkin rikostapauksiin, yhdessä sain melko mielenkiintoisia tuloksia. Pitäisi ehkä perustaa aiheelle oma ketjunsa.
Every ship must sail a world.
-
MrEhtivä
Olin vuosia vuosia sitten "kuolemanporteilla" ja tehohoidossa hengityskoneessa maatessa, koin ruumiista irtautumisen hetkeksi. Pientä leijuntaa huoneen katonrajassa ja paluu kroppaani takaisin.
Vaikutat mieheltä, joka osaa dosettaa, mutta ilmeisesti kama (fluetonitatsepyyni) olikin vahvempaa, mitä luulit ja se teki lapin miehelle temput? Mielestäni Lapin narkkareista pitäisi tehdä samanlainen ohjelma kuin Lapin poliiseista. Lappalaiset ovat perkeleen sitkeitä narkkareita ja tämän on huomannut moni päihdelääkärikin. Siinä missä savolainen muuttuu sinertäväksi metristä, ottaa lappalainen skitan esiin ja alkaa soittamaan Hanoi Rocksin Tragedya.MrEhtivä kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 3:03 am Olin vuosia vuosia sitten "kuolemanporteilla" ja tehohoidossa hengityskoneessa maatessa, koin ruumiista irtautumisen hetkeksi. Pientä leijuntaa huoneen katonrajassa ja paluu kroppaani takaisin.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
-
MrEhtivä
Ainoa "päihde" tai riippuvuutta aiheuttava mitä nautin, on tupakka.RL11/6 kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 10:56 amVaikutat mieheltä, joka osaa dosettaa, mutta ilmeisesti kama (fluetonitatsepyyni) olikin vahvempaa, mitä luulit ja se teki lapin miehelle temput? Mielestäni Lapin narkkareista pitäisi tehdä samanlainen ohjelma kuin Lapin poliiseista. Lappalaiset ovat perkeleen sitkeitä narkkareita ja tämän on huomannut moni päihdelääkärikin. Siinä missä savolainen muuttuu sinertäväksi metristä, ottaa lappalainen skitan esiin ja alkaa soittamaan Hanoi Rocksin Tragedya.MrEhtivä kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 3:03 am Olin vuosia vuosia sitten "kuolemanporteilla" ja tehohoidossa hengityskoneessa maatessa, koin ruumiista irtautumisen hetkeksi. Pientä leijuntaa huoneen katonrajassa ja paluu kroppaani takaisin.
Viina, huumeet tai lääkkeet ei ole minun juttuni.
-
Smörno-nosmör
- Hercule Poirotin viikset
Olisi mielenkiintoista lukea tarkemmin tästä kokemuksesta. Pistähän tarkempi sepustus kun ehdit kiitoksia etukäteen.MrEhtivä kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 3:03 am Olin vuosia vuosia sitten "kuolemanporteilla" ja tehohoidossa hengityskoneessa maatessa, koin ruumiista irtautumisen hetkeksi. Pientä leijuntaa huoneen katonrajassa ja paluu kroppaani takaisin.
-
MrEhtivä
Ei siinä mitään muuta erikoista tapahtunut.Smörno-nosmör kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 1:51 pmOlisi mielenkiintoista lukea tarkemmin tästä kokemuksesta. Pistähän tarkempi sepustus kun ehdit kiitoksia etukäteen.MrEhtivä kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 3:03 am Olin vuosia vuosia sitten "kuolemanporteilla" ja tehohoidossa hengityskoneessa maatessa, koin ruumiista irtautumisen hetkeksi. Pientä leijuntaa huoneen katonrajassa ja paluu kroppaani takaisin.
Olin katonrajassa ja katselin itseäni kun makasin sängyllä.
Näin myös omaisiani jotka katsoivat huoneeseen ovessa olleen ikkunan läpi.
Itsellä ei mitään tarkempaa käsitystä kuinka kauan tätä kesti.
Tunsin lopussa kuinka "imeydyin" takaisin kehooni, kuin olisi imurilla imetty.
Minulla oli muistaakseni tunne, etten halua takaisin kehooni.
- Collie
- Perry Mason
Mielestäni näihin ei kannattaisi sotkea taivaita ym. ja toisaalta näitä kokemuksia ei kannattaisi tyrmätä höpön löpönäkään. Sillä faktahan on, ettemme oikeasti tiedä mitä näissä on tapahtunut. Tai voihan se taivaana ymmärretty olla jokin korkeampi tai rinnakkainen taso tai tietoisuus tjsp. Kvanttifysiikka tekee tuloaan ja kaikki aiemmin opittu ja absoluuttisina faktoina pidetty saattavat mennä täysin uusiksi. Mustat aukotkin ovat lähinnä mysteeri nykytiedemiehelle. Lisäksi emme oikeastaan tiedä unistakaan paljoakaan.
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
-
Rapsuttaja
- Martin Beck
Voisit myös itse miettiä, millä kriteereillä hyväksyisit rajakokemukset huuhaaksi. Periaatteessa mistään ei voida saada 100% varmuutta, joten käytännössä pitää tyytyä todennäköisyyksien arviointiin niillä tiedoilla mitä on tällä hetkellä käytettävissä. Ainahan sitä voi unelmoida, että joskus tulevaisuudessa tiede todistaa asian X todeksi, vaikka tällä hetkellä asia olisi päinvastoin.Collie kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 10:03 pm Mielestäni näihin ei kannattaisi sotkea taivaita ym. ja toisaalta näitä kokemuksia ei kannattaisi tyrmätä höpön löpönäkään.
Millions must go.
- Collie
- Perry Mason
Oletko perehtynyt kvanttifysiikkaan (Quantum physics)? Se nimittäin tulee laittamaan uusiksi kaiken, mitä tiedämme. Lisäksi, pystytkö selittämään mustat aukot? Entä mitä oli ennen alkuräjähdystä?Rapsuttaja kirjoitti: Pe Kesä 27, 2025 8:40 amVoisit myös itse miettiä, millä kriteereillä hyväksyisit rajakokemukset huuhaaksi. Periaatteessa mistään ei voida saada 100% varmuutta, joten käytännössä pitää tyytyä todennäköisyyksien arviointiin niillä tiedoilla mitä on tällä hetkellä käytettävissä. Ainahan sitä voi unelmoida, että joskus tulevaisuudessa tiede todistaa asian X todeksi, vaikka tällä hetkellä asia olisi päinvastoin.Collie kirjoitti: Ke Kesä 25, 2025 10:03 pm Mielestäni näihin ei kannattaisi sotkea taivaita ym. ja toisaalta näitä kokemuksia ei kannattaisi tyrmätä höpön löpönäkään.
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.