Antti Hanhivaara, 21 v. katosi 14.10.2006 Ivalo/Angeli

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Beauceron
Alibin satunnaislukija

Re: Antti Hanhivaaran katoaminen Ivalossa v. 2006

Viesti Kirjoittaja Beauceron »

Kosti kirjoitti: Su Heinä 06, 2025 12:57 pm ^Oliko tosta Hiace-tyypistä enemmän tietoa? Sopisiko mahdolliseksi (murhan) tekijä-kandidaatiksi?
Mielenkiintoinen sivujuonne jokatapauksessa.
Sen verran tiedän ystäväni kautta että se tyyppi asuu tai asui Angelissa, voi olla et asuu vielä tai jossain lähistöllä esim. Inarin alueella. Enempää en tiedä. Ollaan vaan keskusteltu että tämä koko keissi on niin outo, outo ja kaiken lisäksi kirjailijan podcast pahensi ko. tilannetta. Ei siinä ollut mitään järkeä.
Kosti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Kosti »

Beauceron kirjoitti: Su Heinä 06, 2025 1:52 pm
Kosti kirjoitti: Su Heinä 06, 2025 12:57 pm ^Oliko tosta Hiace-tyypistä enemmän tietoa? Sopisiko mahdolliseksi (murhan) tekijä-kandidaatiksi?
Mielenkiintoinen sivujuonne jokatapauksessa.
Sen verran tiedän ystäväni kautta että se tyyppi asuu tai asui Angelissa, voi olla et asuu vielä tai jossain lähistöllä esim. Inarin alueella. Enempää en tiedä. Ollaan vaan keskusteltu että tämä koko keissi on niin outo, outo ja kaiken lisäksi kirjailijan podcast pahensi ko. tilannetta. Ei siinä ollut mitään järkeä.
Kiitos tiedosta! On nimenomaan outo keissi tämä! (Ja siksi varmaan just riittää spekua ja huhuja.)
Eih bennek, eih blavek
Quorthon kirjoitti: Ma Elo 26, 2024 7:21 pm
Ja bannejahan ei enää tule, koska olemme lautamiehissä.
kattokarpänen
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja kattokarpänen »

Meinaatteko, että Hiace-tyyppi on henkirikoksen takana? Vähintään mielenkiintoista... tämä on seikka, jota en ole tullut ajatelleeksi. Toki jos olisin vakuuttunut Antin olleen Angelissa, olisi tuo ehkä tullut mieleen.

Jos Hiace-tyyppi on syyllistynyt henkirikokseen, pitää olla aika kilipää, tai tapahtunut ylilyönti, kuolemantuottamus tai jotain. Pahoinpitelyn uskoisin jo paremmin. Kaikki toki mahdollista.

Edit: niin no jos on ollut jotain kaunaa/velkoja, mikä ollut miehiään ja bisneksiään.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

tuulituu kirjoitti: Su Heinä 06, 2025 11:41 am No onhan näitä "kovan luokan rikollisia" olemassa kuitenkin. Kuka jemmii siippansa piippuun, eikä haittaa asua siinä edelleen, kuka kukkapenkkiin tai ties minne. Näissä on sentään kyseessä ollut kumppani, joka itse valittu, eikä vain "kaveri".

Itse en ajattele puhumattomuuden takana olevan mitään kovan luokan tasoa, vaan yksinkertaisesti tunnekylmyyttä ja/tai pelkoa.

Eikö tässä kuitenkin ollut vielä niin, että nämä ei olleet Antin vanhoja kavereita, vaan joku uudempi porukka. J:tä myöten? Että edes J ei olisi vanhoja kavereita, vaan uutta kaveriporukkaa, jonka kanssa on sitten näihin murtoihin yms ajauduttu. Ja sen lisäksi on ollut ne oikeat kaverit.
Se nyt on tavallaan ymmärrettävää, että tekijä ei ole halua itseään paljastaa (itsekriminointisuoja). Motiivina on pitkän tuomion välttäminen.

Mikä on kavereiden motiivina olla kertomatta hirmuisesta osa-aikaisesta huumeloordista vs se, että kaverin henkirikoksen paljastamattomuus tunnollaan?
Mitä te dorkat dorkailette?
tuulituu
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

Ottamatta kantaa siihen, onko mahdollisen surman takana huumeloordi, joku kaveri vai joku muu, puhumattomuuden taustalla voi olla joka tapauksessa pelko tai välinpitämättömyys. Ehkä poliisivastaisuus. Voi myös olla, että tietää että jotain on tapahtunut, muttei kenen toimesta.

Ehkä joku on puhunutkin, mutta se on kuitattu, "en tiedä mistä sellainen käsitys on tullut" 8)

Jokunen vuosi sitten tuli se ohjelma Norjan vähän vastaavasta tapahtumasta, missä ei siinäkään kukaan ole puhunut.
On näitä asioista tietäviä, jotka eivät puhu. Ei ole niin, että automaattisesti jokainen kertoisi kaiken tietämänsä poliisille, vaikka mitään pelotetta ei olisikaan.
Beauceron
Alibin satunnaislukija

kattokarpänen kirjoitti: Su Heinä 06, 2025 2:47 pm Meinaatteko, että Hiace-tyyppi on henkirikoksen takana? Vähintään mielenkiintoista... tämä on seikka, jota en ole tullut ajatelleeksi. Toki jos olisin vakuuttunut Antin olleen Angelissa, olisi tuo ehkä tullut mieleen.

Jos Hiace-tyyppi on syyllistynyt henkirikokseen, pitää olla aika kilipää, tai tapahtunut ylilyönti, kuolemantuottamus tai jotain. Pahoinpitelyn uskoisin jo paremmin. Kaikki toki mahdollista.

Edit: niin no jos on ollut jotain kaunaa/velkoja, mikä ollut miehiään ja bisneksiään.
Saattaapi olla tai sitten hiace tyypillä on kavereita jotka ovat tässä keississä mukana ja mahdollisesti avustaneet A:n katoamisen kanssa. Melkoinen ”vaitiolo” taakkana näiden monien vuosien jälkeen. Kukapa nyt näitä enää jaksa kantaa harteillaan? :roll:

Eiköhän tuo ratkea lähipäivinä 8)
kattokarpänen
Sofia Karppi

tuulituu kirjoitti: Ma Heinä 07, 2025 11:23 am On näitä asioista tietäviä, jotka eivät puhu. Ei ole niin, että automaattisesti jokainen kertoisi kaiken tietämänsä poliisille, vaikka mitään pelotetta ei olisikaan.
Juuri noin. Ei tuohon erityistä syytä tarvita ja moni nimenomaan voi kantaa sen "taakan" hautaan saakka, kun loppujen lopuksi helpoin olla puhumatta.

Siihen voin uskoa, että mitä isompi joukko on vaikka henkirikoksesta vastuussa, sitä isompi riski että jostain alkaa vuotaa.
0uts1der
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja 0uts1der »

peikkonen kirjoitti: Ma Elo 12, 2024 6:09 pm Jahas, rupesko Elina seurustelemaan murhamies Janne Tuiskun kanssa. Omituista sakkia.
Mistä tuollainen johtopäätös?
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

"Ei tuohon erityistä syytä tarvita ja moni nimenomaan voi kantaa sen "taakan" hautaan saakka, kun loppujen lopuksi helpoin olla puhumatta."

Yllättävän usein jopa paatuneet ammattirikolliset menevät kertomaan rikoksistaan. Ihmisellä on luontainen tarve puhdistaa sieluaan ja tämä näkyy terapia-instituutiona ja esim. katolilaisten ripittäytymisessä.

Todella vaikea uskoa, että ilman aivan järjetöntä pelkoa Antin kaverit (jos siis olivat kavereita) jättäisivät paljastamatta mahdollisen henkirikoksen tekijän. Silloinhan nämä kaverit olisivat täysin umpimätiä psykopaattirikollisia.
Mitä te dorkat dorkailette?
Beauceron
Alibin satunnaislukija

0uts1der kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 8:42 am
peikkonen kirjoitti: Ma Elo 12, 2024 6:09 pm Jahas, rupesko Elina seurustelemaan murhamies Janne Tuiskun kanssa. Omituista sakkia.
Viittaan ^ peikkosen kommenttiin. Sitä se sinisilmäisyys teettää :roll: kuinkahan moni on saanut Elinan ja kirjailijan uskomaan että näin siinä kävi. Ei tässä muuta ole kuin hirveen narstitin käytöksen piirteitä …”minä tiedän, tiedän, minä, minä” vakuutteluja, ja tietojen pimittämistä.

Tässä keississä on niin paljon outoja aukkoja.
peikkonen
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja peikkonen »

Beauceron kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 4:50 pm
0uts1der kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 8:42 am
Viittaan ^ peikkosen kommenttiin. Sitä se sinisilmäisyys teettää :roll: kuinkahan moni on saanut Elinan ja kirjailijan uskomaan että näin siinä kävi. Ei tässä muuta ole kuin hirveen narstitin käytöksen piirteitä …”minä tiedän, tiedän, minä, minä” vakuutteluja, ja tietojen pimittämistä.

Tässä keississä on niin paljon outoja aukkoja.
No mitähän helvettiä sinä nyt selität?
0uts1der
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja 0uts1der »

Luulen että peikkonen tulkitsi väärin Beaureconin lausuman, tai sitten itse en tiedä mistä puhutaan :lol:
tuulituu
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

Ross Sullivan kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 9:33 am "Ei tuohon erityistä syytä tarvita ja moni nimenomaan voi kantaa sen "taakan" hautaan saakka, kun loppujen lopuksi helpoin olla puhumatta."

Yllättävän usein jopa paatuneet ammattirikolliset menevät kertomaan rikoksistaan. Ihmisellä on luontainen tarve puhdistaa sieluaan ja tämä näkyy terapia-instituutiona ja esim. katolilaisten ripittäytymisessä.

Todella vaikea uskoa, että ilman aivan järjetöntä pelkoa Antin kaverit (jos siis olivat kavereita) jättäisivät paljastamatta mahdollisen henkirikoksen tekijän. Silloinhan nämä kaverit olisivat täysin umpimätiä psykopaattirikollisia.
Jep, jotkut rikolliset kertovat, mutta ei kaikki. Ei ole mitään tilastoa siitä, kuinka moni ei koskaan kerro.
Osa tekee rikoksia tai ajautuu niihin mukaan itsekontrollin puutteen vuoksi, nämä eivät paljon jaksa itseään kontrolloida sitten muutenkaan ja kertovat ehkä tietämistään asioista auliimmin.

Missään nimessä ei kannata tuudittautua siihen kuvitelmaan, että jos kukaan ei mitään kerro, mitään ei ole tapahtunut.
Beauceron
Alibin satunnaislukija

0uts1der kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 7:09 pm Luulen että peikkonen tulkitsi väärin Beaureconin lausuman, tai sitten itse en tiedä mistä puhutaan :lol:
No niin, olet oikeassa et peikkonen tulkitsi väärin mun juttuun :lol:
kattokarpänen
Sofia Karppi

Ross Sullivan kirjoitti: Ti Heinä 08, 2025 9:33 am Todella vaikea uskoa, että ilman aivan järjetöntä pelkoa Antin kaverit (jos siis olivat kavereita) jättäisivät paljastamatta mahdollisen henkirikoksen tekijän. Silloinhan nämä kaverit olisivat täysin umpimätiä psykopaattirikollisia.
Tämä on varmaan asia, joka vaan nähdään eri lailla ja suotakoon se. Totuus Antista pysyy toistaiseksi pimennossa...

Itse uskon kollektiiviseen vaikenemiseen (Eilisaamun ja tuulituuta peesaten)ja erityisesti, mitä tiiviimmästä yhteisöstä on kyse sekä ihan "kulttuuriset ja jopa temperamenttiset piirteet" huomioiden. Tuo asia on nimenomaan hyvin monisyinen ja moni asia vaikuttaa. Ja vaikka joku ei kerro, ei se tarkoita että häntä ei asia vaivaisi loppu elämän. Mun oma veikkaus on se: jos Antti on tapettu, tekijöinä on 2-3 henkilöä, joista yksi on jollain tavalla vaikutusvaltainen ja elossa edelleen. Antin "kavereista" kaikki ei välttämättä edes tiedä tarkalleen tapahtumia edelleenkään. Huhuja ja juoruja on kulkenut paljon...

Edit: ja veikkaan Antin tapauksen osalta, että kukaan ei ole laulanut juurikaan kun tekijöitä ei ole kuin muutama ja ehkä vain he tietävät tarkalleen, mitä on tapahtunut - ei ainakaan kovin moni muu tiedä.
Vastaa Viestiin