Kuinkas edunvalvoja nyt sitten hoitaa niitä raha-asioita, on kuulema ihan hyväpalkaista hommaa mitä olen kuullut vanhuksilta, jotka on joutunut edunvalvontaan.dead_calm kirjoitti: To Heinä 10, 2025 8:41 pmTäällä oli puhetta, että sijoitettujen ja huostaanotettujen lasten lapsilisät ohjattaisiin tileille, joihin on pääsy edunvalvojilla. Ja hyvä niin, yleensähän näihin ratkaisuihin päädytään tilanteissa, joissa vanhemmalla tai vanhemmilla on päihdeongelmia.Kuikka Koponen kirjoitti: To Heinä 10, 2025 8:26 pm Onkohan Karfien lapsilisät ym. tuet nyt jäädytetty, kun ovat vangittava tavatessa?
Mitenkä laki mahtaa suhtautua, jos tulot on katkaistu, voisiko viranomaiset saada tämmöisistä päätöksistä syyteitä virkavierheistä tai rikoksista, kun vai vaikeutetaan perheen elämää.
Eräskin kunta laittoi vanhan perhettömän naisen edunvalvontaan ja sijoitti laitokseen, että ei pääse myymään metsiä ja mantuja pois, sillä kunta päätti, että se perii kaiken, joten oli pakko saada edunvalvontaan. Se mitä keskustelin tämän vanhan naisen kanssa, niin hän oli järkevä, ja osasi selittää minulle koko kuvion. Minua vähän harmittaa, että en auttanut tätä vanhusta hädässä, ja niin hänet paiskattiin laitokseen noin 13 vuotta sitten, ja taitaa olla vainaa jo, ja kunta vei kaiken mitä jäljelle jäi, kymmeniä hehtareja metsää ja peltoja, sekä hänen yli 60 v säästönsä.
Edunvalvoja tienasi muistaakseni jokaisesta valvottavasta yli 1300 euroa jo silloin omaan kukkaroon, ja jos vanhukselta hajosi televisio, niin meni useita kuukausia, ennenkuin edunvalvoja suostui ostamaan uuden.
Yksinäiset ja varakkaat ihmiset on kunnan silmätikkuina, että saavat kaiken omaisuuden itselleen.