Murhamysteeriöt#1 Kannelmäen saunasurma

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Murhamysteeriöt#1 Kannelmäen saunasurma

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Sunnuntaina 13.7. klo 10:08 päivystyspuhelin soi. Kaunis uni jäi kesken mutta puhelimesta sanotaan: "Kannelmäessä on ilmeinen henkirikos, ala mennä sinnepäin."
Eri yksiköistä ja autoista ym. saa nuo lähtöajat millisekunnilleen mutta yleisesti hyväksytty on jos päivystävä komisario lähtee 15 min. sisään vaikkei tuota nyt kirjata virveen tai muuallekaan. Sinä olet Helsingin väkivaltayksikön (tällä hetkellä päivystävä) komisario Kenneth Johansson.
Soitat matkalla tilannejohtajalle. Käsketkö:

A) Pidättää kaikki paikallaolleet.
B) Eristää välitön rikospaikka
C) Odottaa lisäohjeita kun pääset paikalle noin 5 min. kuluttua.
D) Kysyt mitä on tapahtunut, mitä on havaittu.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Re: Murhamysteeriöt#1 Kannelmäen saunasurma

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

A, B & C!
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Huutaja Jaana kirjoitti: La Heinä 12, 2025 11:33 pm A, B & C!
Saat lisenssin tähän asti. Parhaat pisteet vastaamalla D. Jos A ja B ei ole tehty, on alaisina epäpäteviä. no joo, tämä oli vähän epäselvä tehtävänanto.

No mennään eteenpäin.
Saavut tehtäväosoitteeseen, Kannelmäen ns. vanhaa puolta näyttää olevan. 4-6-kerroksisia 60-luvun taloja. Pinnat näyttää huolletuilta mutta aika henkii näistä taloista. Tämäkin talo rapattune ulkosivuineen muistuttaa lapsuutesi Maunulaa...
Nouset ulos savuttavasta toyotastasi, ei hätää, taitaa vuotaa vettä kuuman pakosarjan päälle. Nyt kun mietit miksi konetta ei ole koeponnistettu kuukausiin, niin, silloin pääsiäisenä muija lähti mökille talouden parhaalla autolla ja sit tuli käveltyä, pyöräiltyä ja pahalla säällä käytettyä valtion taksiseteliä. Alaiset kyllä arvostaa kun tulen paikalle savuavalla autolla (se höyryää!) tai sitten ei. "Mieti näitä palkkoja, komisariokin joutuu ajamaan loppuun ajetuilla kieseillä!"
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Jack the Ripper kirjoitti: Su Heinä 13, 2025 12:01 am
Huutaja Jaana kirjoitti: La Heinä 12, 2025 11:33 pm A, B & C!
Jos A ja B ei ole tehty, on alaisina epäpäteviä.
Totta mutta eipä näitä Suomen poliiseja voi aliarvioida.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Aamupäivällä asfalttipiha höyryää jo lämpöä. On ukkosta ilmassa. Saat raporttia hyvin tuntemaltasi alaiseltasi: "Siivooja on löytänyt saununatiloista ilmeisesti puukotetun vainajan. Vaikuttaa että eilen illalla tapahtunut. Silloin ollut taloyhtiön lenkkisaunavuoro."
"Jaa. Tekniikka lienee kutsuttu? Missä siivooja?"
"Tuossahan se meillä hallussa. Ei ole otettu kiinni mitenkään..."

Mitä teet:
A) Yrität kysellä siivoojalta mitä hän näki, yksityiskohtia yms. Hän ei puhu suomea ja englantiakin vain joitain sanoja. Määräät hänet kiinniotetuksi ja vietäväksi Pasilaan.
B) Lasket siivoojan jatkamaan lenkkiään, painottaen että vastaa puhelimeen, poliisi soittaa. Hankitaan tulkki, kunhan opitaan että mitä farsin murretta hän puhuu.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Kesken äskeisen tilanteen parkkipaikalle kävelee Ismo, noin 60-mies. Kyselee mitä on tapahtunut (koska kaikki poliisiautot ovat pihalla).
Ismo kertoo olleensa lenkkisaunassa sukulaismiehensä Asmon kanssa eilisiltana. Melko myöhään, itse asiassa viimeisten joukossa. Asmo ei ole enää paikalla koska on poistunut kotiinsa Keravalle. Ismo sanoo ettei havainnut mitään poikkeavaa, lauteilla oli pari miestä ehkä hänen ja Asmon lisäksi. Koska hän oli päihtynyt ja lenkkisaunassa on tavanomaista että siellä on henkilöitä, hän ei tarkkaan muistanut. Olisiko isokokoinen kaveri ollut joka joskus aiemminkin ollut.

A) Puhutat Ismoa alustavasti ottaen tiedot ylös. Selvittelet Asmon olinpaikkaa.
B) Kerrot Ismolle että joku on tapettu ja otat lausuntoa ylös. Kerrot epäillyn vainajan olevan Jaakko, samasta taloyhtiöstä. Tarkkailet Ismon mikroilmeitä. Jos ne ovat maligneja niin Ismo kaappiin!
C) Otat Ismon kiinni epäiltynä henkirikoksesta. Iso pyörä pyörimään että Asmo löytyy.
Viimeksi muokannut Jack the Ripper, Su Heinä 13, 2025 1:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Jack the Ripper kirjoitti: Su Heinä 13, 2025 12:59 am Kesken äskeisen tilanteen parkkipaikalle kävelee Ismo, noin 60-v-mies. Kyselee mitä on tapahtunut (koska kaikki poliisiautot ovat pihalla).
Ismo kertoo olleensa lenkkisaunassa sukulaismiehensä Asmon kanssa eilisiltana. Melko myöhään, itse asiassa viimeisten joukossa. Asmo ei ole enää paikalla koska on poistunut kotiinsa Keravalle. Ismo sanoo ettei havainnut mitään poikkeavaa, lauteilla oli pari miestä ehkä hänen ja Asmon lisäksi. Koska hän oli päihtynyt ja lenkkisaunassa on tavanomaista että siellä on henkilöitä, hän ei tarkkaan muistanut. Olisiko isokokoinen kaveri ollut joka joskus aiemminkin ollut.

A) Puhutat Ismoa alustavasti ottaen tiedot ylös. Selvittelet Asmon olinpaikkaa.
B) Kerrot Ismolle että joku on tapettu ja otat lausuntoa ylös. Kerrot epäillyn vainajan olevan Jaakko, samasta taloyhtiöstä. Tarkkailet Ismon mikroilmeitä. Jos ne ovat maligneja niin Ismo kaappiin!
C) Otat Ismon kiinni epäiltynä henkirikoksesta. Iso pyörä pyörimään että Asmo löytyy.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Jaakon hallussa ei ollut löydettäessä henkilöpapereita tai matkapuhelinta vaan vain tervashampoopullo, froteepyyhe, sandaalit, t-paita ja shorts-tyyliset housut sekä iLog-tyylinen avain. Nämä olivat osittain paperipussissa, tuollaisessa kauppakassimaisessa. Itse vainaja oli täysin ilman mitään lukuunottamatta hiuslenkkiä jolla hän piti itsensä poninhäntäpoikana. Jo kun puhutit siivoojaa ja Ismoa, alaiset olivat hankkineet iLig-asiantuntijan joka pystyi etänä katsomaan todistusainepussissa olevaa avainta ja totesi sen kuuluvan eräälle Jaakko Pakariselle. Pakarinen oli taloyhtiön asukas, kuten oli jo arvailtu. Miten edetään, komisario Kenneth Johannson?

A) Rynnimällä sisään Pakarisen asuntoon
B) Ovikelloa soittamalla ja sit huoltomies avaa
C) Postataan asuntoa. Ne voi olla siellä. Tuoneet avaimen taas saunaan tai sillä on ollut kaksi! Olihan joku äijä mennyt matkalukkuunkin kai itse ja sinne tukehtunut!
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

A tai mieluummin B äskeiseen.
Jaakon asunto vaikutti sinkkumiehen hieman sekaiselta asunnolta, kaksio. Parvekkeen ovi oli auki, mikään ei viitannut kuin pikaiseen käyntiin saunassa. Lompakko, älypuhelin ja noin 100e edestä käteistä rahaa löytyi pöydältä. Passi laatikostosta. Keittiön kaapeista löytyi noin 200g kuivattua kannabiksen kukintoa. Tämä oli ainut ohut jotolanka, voisiko tappaja olla huumeisiin liittyvä?
Mikä on prioriteetti nyt, komisario Johansson?
A) Jaakon puhe-ym. teletiedot
B) Asiasta tiedottaminen medialle joka pyörii kadulla
C) Suruviestin toimittaminen Jaakon vanhemmille
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

C ja A, voidaan toimittaa yhtäaikaa. Medialle hiljaisuus tai "en voi kommentoida tässä vaiheessa"-linja kunnes tilanteesta saadaan parempaa selkoa. Prioriteetti nyt kuitenkin että omaiset eivät saa kuulla kuolemasta median kautta.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Sunnuntaina klo 14 mennessä tiedetään:
-Jaakko Pakarinen oli mennyt saunaan noin klo 19:42. (olettaen että hän oli käyttänyt omaa avaintaan pyörävaraston oveen josta oli pääsy saunaan. Pakarinen oli asioinut läheisessä kauppakeskuksessa, ostaen viimeiseksi Alkosta 1 litran pullon Sisu-viinaa. Alkon asiointi tapahtui 17:48 ja tämän jälkeen hän poistui Kaaresta itäpään ovia käyttäen. Vaikutti että matkapuhelin oli mukana, mikään ei viittaa kuin noin 17 minuutin kotimatkaan jalkaisin kunnes hän kommunikoi kotonaan ns. pöytäkoneella. Jaakko vaikutti katselleen dokumenttia kotimaisista ilmavoimista ja myös dokumenttia Eppu Normaali-yhtyeestä. Pakarisen jääkaapista löytyi 6dl viinaa litran pullosta. Oliko hän juonut siis 4dl vähintään (ei voitu tietää oliko varastossa vaikka jääkaapissa valmiiksi jotain) noin reilussa tunnissa ja oliko se jotenkin erikoista?

-Ismo vaikutti todistajalta ennemmin kuin epäillyltä. Motiivi puuttui täysin. Samoin Keravalta tavoitettu Asmo vahvisti että saunareissu meni kai normaalisti. Hänkin oli jonkinverran huonomuistinen mutta sanoi lähteneensä kotiin Keravalle kun Ismon vaimo (Asmon käly) saapui asunnolle. Hän ei oikein tullut toimeen kummankaan siskon kanssa. Asmoon ei kohdistettu tässä vaiheessa puhelinpakkokeinoja mutta hänen kuskiksi ilmoittama mies sanoi että Asmo soitti kyydin tarpeesta noin 21.30 ja hän haki miehen 21.45.

-Siivooja löysi Pakarisen alastoman ruumiin sunnuntai-aamuna noin klo 08.40. Hän lähes kielitaidottomana soitti sukulaisnaiselle joka osasi hälyttää sitten apua hätänumerosta. Siivooja oli tahtomattaan hävittänyt jälkiä tullen pukuhuone A:n kautta pesuhuoneeseen, saunaan ja taas pesuhuoneeseen B pesten koko ajan pintoja. Pukuhuone B:n lattialla ruumis rötkötti jalat pesuhuoneeseen päin, pää käytävälle. Ruumis vaikutti pestyltä ja pistojälkiä näkyi rintakehän ja kaulan alueella.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Siis sunnuntaina iltapäivällä:
A) Otetaan vielä illaksi lisää porukkaa töihin ja puhutetaan kaikki mahdolliset naapurit, samoin suruviestin saaneet Pakarisen vanhemmat.
B) Otetaan rauhassa ja odotetaan uhrin kattavampaa teletunnistetietoa. Maanantaina sitten isompi pyörä pyörimään. Voiko se kannabis johtaa johonkin?
C) Otetaan selvännäkijöihin ja medioihin yhteyttä. Korjaan: selvänäkijöihin ja meedioihin.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Jos olisin kuvitteellinen komisario Kenneth Johansson ottaisin ehkä B-vaihtoehdon. Tässä ei kuitenkaan ole jokaista yksityiskohtaa päästy puimaan mutta vaikuttaa että on suunniteltu teko tai sitten tapon jälkeen on kylmäverisesti alettu putsaamaan mm. vainajaa. Ja käynyt tuuri että siivooja tuli sunnuntaina (sic.) joka johtui ehkä työsuhteesta jossa hän ei ollut tasavertainen vaan riistäjä-pomo saattoi panna sunnuntaisin hommiin ilman tuplapalkkaa.

Ruumis oli vedetty jostain syystä pukukopin ovelle. Miksi vaiva? Olishan sen voinut jättää pestynä sinne pesuhuoneen lattialle. Itse peseytyy suihkussa ja poistuu, jos ois sellainen kilahtavan tyylinen tappaja? Mutta nyt oli iso ukko, arviolta 110-120kg vatsakas mies mutta joka leveillä hartioillaan olisi karkoittanut random-ryöstäjän, ja pitää muistaa että Pakarista ei ryöstetty. Vai ryöstettiinkö? Jos mä oisin Johansson niin ajattelisin että kaksi miestä on ollut, hommat on pesty mutta jostain syystä pupu mennyt pöksyyn. Ruumis olisi voitu viedä vain sisäpihan, parkkipaikan kautta ulos ja ainakin 70 parveketta ja ikkunaa osottaa sinne, keskikesällä pimeyskin tulee vasta joskus myöhään. Olisko ollut katsojia? No ainakin joku parveketupakoitsija olisi ihmetellyt mitä mattoa pimeässä siellä väännetään autoon. Tämä viittaisi että teko on ollut yllättävä tekijällekin. Riskit myös isot, vaikuttaa että Ismo ja Asmo ovat poistuneet toisesta pukuhuoneesta ehkä vain hetkiä aiemmin.
Vastaa Viestiin