siriina kirjoitti: Ke Heinä 23, 2025 3:54 pm
Totaldusk kirjoitti: Ti Heinä 22, 2025 9:11 pm
siriina kirjoitti: Ti Heinä 22, 2025 7:25 pm
Mitä vittua sä selität? Lupa loukatun suostumuksella? Jos mä en saisi katsoa mitä äppejä mun lapsen puhelimessa on niin liittymä menisi kiinni muutamassa minuutissa.
juu niin se vaan menee että vaikka sinä olisit esim liittymän tilaaja ja olisit ostanut sen puhelimen niin jos se on lapsen henkilökohtaisessa käytössä niin lain mukaanhan homma menee niin että sulla ei ole sille puhelimelle yksityisyyden suojan vuoksi vitunkaan asiaa eikä varsinkaan kiristämällä liittymän kiinni menolla. Käytännössähän tietty vanhemmat yleensä lastensa puhelimet tutkii mutta lain mukaan se ei ole niin yksinkertaista
Juu, vastuullinen vanhempi kollaa sen lapsen luurin, oli laillista tai ei. Meinaatko aikusten oikeesti, että en saa sulkea ostamaani liittymää?? Linkki olis kiva.
Tiktokin ikäraja on 13 v samoin FB, en nyt jaksa kuuklata muiden appien ikärajoja. Teinit viettää ihan liikaa aikaa puhelimella. IRL elämä kärsii, kukaan ei enää pelaa 12 tikkua laudalla/lähde uimaan/nuku kun se some ja FOMA.
Vastuullisen vanhemman ei itse asiassa tarvitse kollata sitä lapsen luuria. Jos on lämmin ja läheinen suhde lapsen kanssa, niin puhelinta voidaan tutkailla yhdessä ja lapsi/nuori myös uskaltaa oma-aloitteisesti kertoa vanhemmalle kaikista mieltä painavista asioista, joihin somessa ja muualla törmää. Oma nuoreni ainakin puhuu näistä vielä 20-vuotiaana, vaikka lopettikin Tiktokin ja IG:n käytön viime vuonna. Joutui silti näkemään niistä ihan riittävästi kaikkea sontaa. Järkyttävääkin.
Jos vanhempi on liian ankara tai muuten reagoi liian vahvasti lapsen/nuoren kertomiin asioihin, käy helposti niin, että lapsi/nuori ei enää kerro (uskalla kertoa) vanhemmalle juuri mitään, koska siitä on aiemmin koitunut vain haittaa vanhemman reaktion merkeissä. Aikuisen tehtävänä olisi pysyä vaikeissa tilanteissa vakaana ja rauhallisena, jotta pystyy antamaan lapselle/nuorelle turvaa.
Kommentoin aihetta sekä omaan että etenkin työkokemukseeni pohjautuen. Anteeksi OT.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell