Kaksi nuorta tyttöä kuoli hypättyään rakennuksen katolta Jätkäsaaressa 19.07.2025

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Seinänaapuri
Harjunpää

Re: Kaksi nuorta kuoli pudottuaan rakennuksen katolta Jätkäsaaressa 19.07.2025

Viesti Kirjoittaja Seinänaapuri »

holmesin haamu kirjoitti: La Heinä 26, 2025 9:41 pm Pienenä oli kieltämättä sellainen harrastus kuin kiipeillä hyvin korkeiden liikerakennusten kattotasanteille. Siinä pitäs hyvin suojata tikkaat, että näihin ei pääse.

Oliskin tikkaat, niin nykyteinit ei jaksais sellasia kiivetä.
Parkkitalo Saukonlaituri: https://laihogroup.fi/wp-content/upload ... asanne.jpg
JohnDoe426
Susikoski

Viesti Kirjoittaja JohnDoe426 »

Ross Sullivan kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:21 pm
JohnDoe426 kirjoitti: La Heinä 26, 2025 7:48 am
aumari kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:57 am

Lautassilmät? Pupilleista oli kyse.
Minäkään en kyllä ymmärrä nyt et mistä tässä puhutaan, puhutaanko pupilleista vai iiriksistä vai mistä... Pupillit ehkä jopa pienet, joka johtuisi todennäköisesti auringonvalosta joka paistaa suoraan silmiin videota kuvatessa, ainakin olisi luonnollinen reaktio kirkkaalle valolle 🤷🏻‍♂️
Iirikset myös näyttävät ihan normaalin kokoisilta, en tiedä mitä niissä pitäisi nähdä.

Onko sitten kyse siitä että niin kovin halutaan nähdä esim niissä jotain joka selittäisi ratkaisua, huumaisaineet tai jotain eikä uskota että tytöt vain yksinkertaisesti päättivät näin tehdä.
Sinun mukaasi joku voi olla rationaalinen pefofiili/rationaalisesti pedofiili. Suosittelen ihan alkuun ala-asteen äidinkielen perusopintojen kertaamista, mikä varmaan auttaisi ymmärtämään paremmin.

Mielestäni on keskusteltu sekä pupilleista että silmistä muutenkin. Olen myös useasti todennut, että syitä epätavanomaisiin silmiin on useita, eikä esim. huumeet ole ainoa mahdollinen selitys. En ole muodostanut käsitystäni vain yhden videon perusteella.

En myös usko, että tytöt vaan yksinkertaisesti päättivät "näin tehdä". Päätöksen taustalla on varmasti monia syitä ja mahdollisesti erityisen traumaattisia kokemuksia lapsuudessa (hyväksikäyttöä, kaltoinkohtelua). Uskon myös, että kiinalainen Tiktok-paska on asiaan vaikuttanut. Algoritmit yrittävät koukuttaa ja tarjoavat jo valmiiksi synkistä videoista pitäville lisää synkkiä videoita. Jopa Youtuben omistajilla/johdolla on parempi moraali kuin Tiktokin, jota kiinnostaa ainoastaan raha millä keinoin tahansa.

Pedofiili? Mitä sä mahdat vedellä siellä ja millä sivustoilla oikein pyörit? Kuka täällä on pedofiileista puhunut? Pidä ne jutut omassa mielessäsi vain...

Sulla meni selkeästi nyt tää rationaalisuus-juttu tosi syvälle ihon alle, me ei selkeästi olla asiasta samaa mieltä, ja sä tunnut sitä ChatGPT tulkitsevan ku piru raamattua ni antaa olla mun puolesta, muista vaan et sekään ei ole ihan jokaisessa asiassa absoluuttisen oikeassa... En muista olitko jossain sanonut esim että rationaalisen synonyymi ei ole järkiperäinen yms?
https://www.synonyymit.fi/rationaalisesti

Ja mitä silmiin tulee niin niistä tosiaan on keskusteltu, tai yritetty joo ainakin. Sä olet tosiaan sanonut että ne ei sun mielestä normaaleilta näytä, ja tämän olet todennut useammalta videolta ilmeisesti mutta sit on keskustelu jäänyt siihen kun on kysytty et mikä niissä on epänormaalia, muut on kyllä esittänyt esimerkkejään mutta sulta ne on jääny ilmeisesti piippuun sitten...

Sitten se mihin uskot tässä tapauksessa niin se on sun juttu, osasta ollaan varmasti samaa mieltä ja osasta ei mut kun ei olla samaa mieltä niin ei sun ole syytä alkaa yrittää pätemään muille millään muotoa, en usko että sun koulumenestys siihen riittää täällä. Mä kuuntelen kyllä mitä mieltä olet mistäkin mut osaan näköjään olla vähän aikuismaisemmin asioista erimieltä kuin sinä, oisko sun syytä sit palata päiväkotiin harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja?
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Seinänaapuri kirjoitti: La Heinä 26, 2025 10:33 pm
holmesin haamu kirjoitti: La Heinä 26, 2025 9:41 pm Pienenä oli kieltämättä sellainen harrastus kuin kiipeillä hyvin korkeiden liikerakennusten kattotasanteille. Siinä pitäs hyvin suojata tikkaat, että näihin ei pääse.

Oliskin tikkaat, niin nykyteinit ei jaksais sellasia kiivetä.
Parkkitalo Saukonlaituri: https://laihogroup.fi/wp-content/upload ... asanne.jpg
Itellä kanssa teininä kiipeilin välillä korkeisiin paikkoihin, jo lapsena kallion päällä puuhun saatoin kiivetä ja teininä sitten enemmän kännissä hakeutui korkeisiin rakennuksiin, esimerkiksi kirkon torniin, kai siinä syynä oli jonkinlainen masennus/ahdistus ja korkealla jotenkin tunsi olevansa ikävien asioitten yläpuolella ja toisaalta kun näki sieltä pitkälle niin jonkinlainen perspektiivi tuli asioihin, saman tyyppinen on sitten meren rantaan mennä istuskelemaan ja katsoa kuinka loputtomasti se meri jatkuu tai tähtien tuijottelu, mutta ei taida tähän mitenkään liittyä, oli sellainen yleinen teinien hengailupaikka minne ei tarvinnut kiivetä.
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

vanhellsing kirjoitti: La Heinä 26, 2025 8:49 pm
Gladys kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:49 pm Poliisi ilmoitti lähestulkoon välittömästi tapahtuneen jälkeen, että kyse ei ole rikoksesta eikä onnettomuudesta.
Pysytään nyt kuitenkin faktoissa, poliisi ei sanonut että kyse ei ole rikoksesta eikä onnettomuudesta, vaan että ei epäile niitä ja ne ketkä rikosuutisia seurailee tietää sen että poliisin alkututkinnan epäilyt välillä saattaa muuttua joksikin muuksi ja en sano sitä etteikö nyt tuplaitsari ole kyseessä vaan rasittavaa jankkaamista täällä siitä että siitä pitää väkisin tehdä sellainen 100% fakta mitä se ei vielä ole. Myös uutisissa on ollut että poliisi tutkii itsemurhia yhtenä vaihtoehtona. Itse ihan mielelläni luen vaihtoehtoisia teorioita jos niitä joku esittää ja turha niistä itkeä, annetaan kaikkien kukkien kukkia.
https://poliisi.fi/-/poliisi-ei-epaile- ... an-rikosta
En sano tätä pahalla, mutta kun olen ketjua yrittänyt seurata alusta saakka ja kokonaan, niin sinusta on jäänyt mielikuva, ettet aio hyväksyä tuplaitsaria. Minä taas olen poliisin puolella siinä, mitä he sanovat, kuten linkkaamassasi uutisessakin sanotaan. Kun poliisi ei tapahtumapäivänä epäile muuta, kuin itsaria, niin heillä on hyvin tarkka kuva tapahtumista. Eli ne silminnäkijät siellä katolla.
Toki joku media yritti säätää asiaa kertomalla, että paikalla oli porukkaa ennen tapahtumaa ja myös sen jälkeen. Järjen jättiläiset ovat päättäneet, että itse tapahtumahetkellä ton perusteella siellä ei olisi ollut keitään muita...

Sitten, mikäli aikanaan käy ilmi, että joku olisi manipuloinut netissä itsariin, niin itsari se silti on. Siitä emme mihinkään pääse.

Tuota ruumiiden etäisyyttäkin on vatvottu niin paljon, ettei mitään tolkkua.
vanhellsing

WalkingDisaster kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:11 pm
Gladys kirjoitti: La Heinä 26, 2025 6:49 pm Poliisi ilmoitti lähestulkoon välittömästi tapahtuneen jälkeen, että kyse ei ole rikoksesta eikä onnettomuudesta.
Pysytään nyt kuitenkin faktoissa, poliisi ei sanonut että kyse ei ole rikoksesta eikä onnettomuudesta, vaan että ei epäile niitä ja ne ketkä rikosuutisia seurailee tietää sen että poliisin alkututkinnan epäilyt välillä saattaa muuttua joksikin muuksi ja en sano sitä etteikö nyt tuplaitsari ole kyseessä vaan rasittavaa jankkaamista täällä siitä että siitä pitää väkisin tehdä sellainen 100% fakta mitä se ei vielä ole. Myös uutisissa on ollut että poliisi tutkii itsemurhia yhtenä vaihtoehtona. Itse ihan mielelläni luen vaihtoehtoisia teorioita jos niitä joku esittää ja turha niistä itkeä, annetaan kaikkien kukkien kukkia.
En sano tätä pahalla, mutta kun olen ketjua yrittänyt seurata alusta saakka ja kokonaan, niin sinusta on jäänyt mielikuva, ettet aio hyväksyä tuplaitsaria. Minä taas olen poliisin puolella siinä, mitä he sanovat, kuten linkkaamassasi uutisessakin sanotaan. Kun poliisi ei tapahtumapäivänä epäile muuta, kuin itsaria, niin heillä on hyvin tarkka kuva tapahtumista. Eli ne silminnäkijät siellä katolla.
Toki joku media yritti säätää asiaa kertomalla, että paikalla oli porukkaa ennen tapahtumaa ja myös sen jälkeen. Järjen jättiläiset ovat päättäneet, että itse tapahtumahetkellä ton perusteella siellä ei olisi ollut keitään muita...

Sitten, mikäli aikanaan käy ilmi, että joku olisi manipuloinut netissä itsariin, niin itsari se silti on. Siitä emme mihinkään pääse.

Olen varmaan vähintään 10 kertaa jo sanonut että pidän todennäköisenä tuplaitsaria ja en mitenkään sitä teoriaa vastusta, kummallinen ketju vaan ja tulkitaan ihan eri tavalla asioita mitä olen sanonut. Sanon nyt vielä sen että poliisin alkututkimuksen perusteella en 100% faktana pidä tuplaitsaria ja luulisi ettei ketään kovin paljoa haittaa, joudun todennäköisesti moneen kertaan toistamaan tämän jos aletaan inttämään ja vääristelemään sanojani. Muissakaan ketjuissa ei yleensä faktaksi todeta poliisin alkututkimuksen epäilyjä, tämä on sellainen poikkeus ja kyllä olen sitä mieltä että poliisilla on todennäköisesti aika selkeä kuva tapahtumista ja epäilee sitä tuplaitsaria, en tämän paremmin osaa rautalangasta vääntää, pahoittelut siitä
Greyline
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Greyline »

vanhellsing kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:29 pm
WalkingDisaster kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:11 pm

Olen varmaan vähintään 10 kertaa jo sanonut että pidän todennäköisenä tuplaitsaria ja en mitenkään sitä teoriaa vastusta, kummallinen ketju vaan ja tulkitaan ihan eri tavalla asioita mitä olen sanonut. Sanon nyt vielä sen että poliisin alkututkimuksen perusteella en 100% faktana pidä tuplaitsaria ja luulisi ettei ketään kovin paljoa haittaa, joudun todennäköisesti moneen kertaan toistamaan tämän jos aletaan inttämään ja vääristelemään sanojani. Muissakaan ketjuissa ei yleensä faktaksi todeta poliisin alkututkimuksen epäilyjä, tämä on sellainen poikkeus ja kyllä olen sitä mieltä että poliisilla on todennäköisesti aika selkeä kuva tapahtumista ja epäilee sitä tuplaitsaria, en tämän paremmin osaa rautalangasta vääntää, pahoittelut siitä
"Granrothin mukaan lauantain tapahtumien kulkua on selvitetty kuulemalla silminnäkijöitä sekä esimerkiksi käymällä läpi valvontanauhoja. Poliisi sulki pois mahdollisuuden onnettomuudesta kuultuaan tapahtuman nähneitä silminnäkijöitä. Poliisilla ei ole tällä hetkellä syytä epäillä, että kenelläkään kolmannella henkilöllä olisi mitään tekemistä tapahtuman kanssa."

Oliskohan näkynyt hyppy noista valvontakameroista. Katon toisessä päädyssä saman kaltainen peltinen katettu portaikko jonka seinässä
oletettavasti kamera tai joissain noissa valaisinpylväissä, jolla vältetään katvealue.

Luultavasti vastapäisissä kerrostaloissa vietetty lämmintä lauantai iltaa parvekkeilla ja nähty tapahtuma. Lähimmästä matkaa reilusti alle 100m.
Liitteet
TU-210115-saukonlaituri-001_screen-1140x760.jpg
TU-210115-saukonlaituri-001_screen-1140x760.jpg (191.29 KiB) Katsottu 2057 kertaa
fc51108618ed6562b5a169bb04569cd8.jpg
fc51108618ed6562b5a169bb04569cd8.jpg (266.73 KiB) Katsottu 2057 kertaa
MrEhtivä

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

En muista minkälainen sää oli kun tytöt tuli alas, oliko juuri satanut.

Tuollainen peltikatto on ainakin märkänä aika liukas. Saattaa jopa sukkasillaankin kuiva pelti luistaa.

Itse epäilen tyttöjen jostakin syystä pelleilleen tuolla ja vahingossa tippuneet. Saattaa olla että toinen horjahtanut ensin vahingossa vetänyt toisen mukanaan. Tämä kaikki on voinut näyttää silminnäkijöiden silmissä tarkoituksella hyppäämiseksi.
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

MrEhtivä kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:50 pm En muista minkälainen sää oli kun tytöt tuli alas, oliko juuri satanut.

Tuollainen peltikatto on ainakin märkänä aika liukas. Saattaa jopa sukkasillaankin kuiva pelti luistaa.

Itse epäilen tyttöjen jostakin syystä pelleilleen tuolla ja vahingossa tippuneet. Saattaa olla että toinen horjahtanut ensin vahingossa vetänyt toisen mukanaan. Tämä kaikki on voinut näyttää silminnäkijöiden silmissä tarkoituksella hyppäämiseksi.
Ei jumalauta :roll:
JohnDoe426
Susikoski

Viesti Kirjoittaja JohnDoe426 »

MrEhtivä kirjoitti: La Heinä 26, 2025 11:50 pm En muista minkälainen sää oli kun tytöt tuli alas, oliko juuri satanut.

Tainnut olla tämä helle jakso silloinkin, tai ainakin kattovideolla aurinko paistoi ja käsittääkseni ollut kuivaa. Toki en Helsingissä asu, joten en tarkkaan tiedä 🤷🏻‍♂️

Tarkoitatko peltikatolla sitä, ilmeisesti porrashuoneen kattoa? Täällä oli mielestäni aika hyvän pohjapiirrustuksen joku löytänyt parkkitalosta, ja siitä missä kohtaa maahan nähden tuo porrashuone on. Jos oletetaan että tytöt ovat laskeutuneet ruumissäkkien kohdille niin porrashuoneen katolta pitäisi liikkua sivuttais suunnassa aika pitkä matka pudotessa.

Laitoin havainnollistamaan kuvat vielä mitä tarkoitan, toki niinkuin nyt täällä ollaan todettu että pudotessa etäisyys myös muuttuu mutta muuttuuko näin paljon?

Toistaiseksi ilmeisesti mitkään todisteet, silminnäkijälausunnot tai mahdolliset videotallenteet eivät viittaa muuhun kuin im
Liitteet
Jätkäsaari Helsinki X.com Jonkin verran ennen klo 21.00.jpg
Jätkäsaari Helsinki X.com Jonkin verran ennen klo 21.00.jpg (71.47 KiB) Katsottu 1814 kertaa
Screenshot_20250726-150349~3.png
Screenshot_20250726-150349~3.png (403.75 KiB) Katsottu 1814 kertaa
vanhellsing

WalkingDisaster kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 12:00 am

Tuohon nyt se että en ite tuollaiseen MrEhtivän spekuun usko, vaikka tuntuu että niin ovat monet tulkinneet mun kommentteja, , vaan silleen että kyllä se tuplaitsarilta näyttää kaikin puolin ja poliisilla varmaan videokuvaa ja hyvä käsitys asiasta, silti jättää tietynlaisen varan erilaisiin spekuihin, muutenhan tämä olisi aika tylsää keskustelua
Amy
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Amy »

Onko jätetty koko ketju lukematta vai päätetty vain kaikesta huolimatta taistella kaikkien tiedotettujen seikkojen vastaisesti?
MrEhtivä

Juurikin tuota kattoa tarkoitin 👍

Minustakin näin äkkiseltään im on "yksinkertaisin syy" tosin motiivin kanssa on vielä vääntämistä.

Ihan ajatuksena kuitenkin vielä laitoin... jos kuitenkin oli vahinko.

Jos tytöt olivat uhkarohkeita syystä tai toisesta, kiipesivät tuonne katolle ja menneet "pelleilemään" reunalle, "katselemaan stadia"

Riittää kun toinen tytöistä horjahtanut, yrittänyt ottaa tukea toisesta ja vienyt vahingossa kummankin kuolemaan.
Sopisi minusta hyvinkin tuo kohta teoriaan, missä ovat "tonttiin tulleet"

Ensin horjahtanut tippunut lähemmäksi taloa ja kauemmaksi tippunut saanut lisää liike-energiaa kun toinen "nykäissyt" mukanaan vahingossa.

Ei paljoa tarvita liike-energiaa kun tuolta korkeudelta lentää sen 5-6m seinästä ulospäin.
SatuSetä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja SatuSetä »

MrEhtivä kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 12:22 am Juurikin tuota kattoa tarkoitin 👍

Minustakin näin äkkiseltään im on "yksinkertaisin syy" tosin motiivin kanssa on vielä vääntämistä.

Ihan ajatuksena kuitenkin vielä laitoin... jos kuitenkin oli vahinko.

Jos tytöt olivat uhkarohkeita syystä tai toisesta, kiipesivät tuonne katolle ja menneet "pelleilemään" reunalle, "katselemaan stadia"

Riittää kun toinen tytöistä horjahtanut, yrittänyt ottaa tukea toisesta ja vienyt vahingossa kummankin kuolemaan.
Sopisi minusta hyvinkin tuo kohta teoriaan, missä ovat "tonttiin tulleet"

Ensin horjahtanut tippunut lähemmäksi taloa ja kauemmaksi tippunut saanut lisää liike-energiaa kun toinen "nykäissyt" mukanaan vahingossa.

Ei paljoa tarvita liike-energiaa kun tuolta korkeudelta lentää sen 5-6m seinästä ulospäin.
Näethän sä nyt saatana öögalla, ettei olla tultu tuolta peltikatolta alas, koska ruumiit ja pesupaikka on ihan väärässä kohtaa.
Miten voi olla näin vaikeeta?
Jätkäsaari Helsinki X.com Jonkin verran ennen klo 21.00.jpg
Jätkäsaari Helsinki X.com Jonkin verran ennen klo 21.00.jpg (71.47 KiB) Katsottu 1648 kertaa
Jätkäsaari Helsinki ruumispussit 19.7.2025.jpg
Jätkäsaari Helsinki ruumispussit 19.7.2025.jpg (47.13 KiB) Katsottu 1648 kertaa
Resizer_17535271432241.jpg
Resizer_17535271432241.jpg (487.22 KiB) Katsottu 1648 kertaa
MrEhtivä

vanhellsing kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 12:13 am

Tuohon nyt se että en ite tuollaiseen MrEhtivän spekuun usko, vaikka tuntuu että niin ovat monet tulkinneet mun kommentteja, , vaan silleen että kyllä se tuplaitsarilta näyttää kaikin puolin ja poliisilla varmaan videokuvaa ja hyvä käsitys asiasta, silti jättää tietynlaisen varan erilaisiin spekuihin, muutenhan tämä olisi aika tylsää keskustelua
Juurikin näin, kuten mainitsit.

Mehän emme tiedä kuin sen mitä on kerrottu ja Poliisikaan ei välttämättä tiedä täysin varmuudella. (jos videokuvaa, saattanut näyttää im) Erilaisia spekuja liikkuu ja Poliisinkin arvio esimerkiksi motiivista vielä auki.
vanhellsing

MrEhtivä kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 12:34 am
vanhellsing kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 12:13 am

Juurikin näin, kuten mainitsit.

Mehän emme tiedä kuin sen mitä on kerrottu ja Poliisikaan ei välttämättä tiedä täysin varmuudella. (jos videokuvaa, saattanut näyttää im) Erilaisia spekuja liikkuu ja Poliisinkin arvio esimerkiksi motiivista vielä auki.
Sitä kuitenkin suhteellisen faktana pitäisin että ei ole vaan silleen liuttu sukkasillaan vaan kaikinpuolin, mahdollisen videokuvan ja totistajan tai useamman havaintojen perusteella varmaan aika lailla itsarilta vaikuttanut, se että onko sitten rikos tai onnettomuus kuitenkin niin siitä ei 100% varmuutta ole. Itsemurhaan yllyttäminen ei jonkun minfolaisen mukaan ole rikos, mutta totuus voi olla jotain muuta, jos tarpeeksi on painostettu, mutta tosiaan näillä tiedoilla ei voi sen enempää sanoa kuin että poliisi varmasti aika tarkkaan tutkii asioita, vaikka jonkun minfolaisen mukaan poliisi ei tutki koska ei ole rikosta, mutta se on ihan bullshittiä, poliisi aika paljon tähän käyttää resursseja
Vastaa Viestiin