Menee kyllä niin ot, mutta vastaan kuitenkin. Kyllä siellä kilpailutuslistat on ja halvin tulisi valita, mutta lastensuojelun eikä kyllä lapsiperhepalveluiden puolella vaikuta raha. Jos sosiaalityöntekijä arvioi, että palvelua tarvitaan niin sitten sitä järjestetään. Oli kassa tyhjä tai ei. Laki on hyvin suoraviivainen asiassa. Raha ei saa olla este palvelun järjestämiselle, jos se on arvioitu lapsen edun mukaiseksi. Toki itse kentällä on ihan suotavaa keskustella esimiehen kanssa kalliimmista palveluista tai ainakin informoida.
Toki tässä on ollut yskähdyksiä hyvinvointialueen aikana. Esim asiakasohjausryhmät, mutta avi on niihin puuttunut. Ja tietenkin jatkuva kova paine säästää. Se on yksittäisestä sossusta kiinni, kuinka vahvasti hän seisoo asiakkaan puolella eikä aja hyvinvointialueen etua. Toki erittäin kaksteränen miekka aina pyllistät johonkin suuntaan.
Minä luulen nakkenakuttaja tämän selvennyksesi jälkeen, että me puhumme saman hankintaprossessin kahdesta eri osasta. Minä puhun lähtökohtaisesti palveluntarjoajan näkökulmasta, ja niistä prosesseista, jotka hyvinvointialueilla käydään läpi ennenkuin sosiaalityöntekijä tai lääkäri tekee päätöksen asiakkaan edun mukaisista palveluista.
Lähtökohtaisestihan hyvinvointialueilla pyritään käyttämään palveluntarjoajina sidosyhtiöitä tai hankintalain mukaisen kilpailutuksen läpi käyneitä hankintasopimuskumppaneita. Jokaisen hyvinvointialueen virkanhaltijan ja työntekijän velvollisuus on välttää "ohiostoja" tuotteissa ja palveluissa, joissa hyvinvointialueella on hankintasopimus.
Mikäli tuotetta tai palvelua ei voida ostaa hankintasopimuskumppanilta, ja hankinnan arvo jää alle tietyn raja-arvon, voidaan tehdä pienosto. Esim. soten erikoispalveluissa, joihin kodin ulkopuoliset sijoitukset käsittääkseni kuuluvat, raja-arvo on 300 000 €. Mutta pienostoissakin on noudatettava harkintaa ja hyvinvointialueen ohjeistusta. Kilpailulain rikkomisesta kun voi seurata ja usein seuraa kalliita valitus- ja riitaprosesseja. Joillain hyvinvointialueilla hankintatoimi tulee tämän takia mukaan jo yli 9 000-10 000 € hankintojen arviointiin. Yli 60 000 € hankinnoista tehdään käsittääkseni aina "kevennetty" kilpailutus, johon kaikki mahdollisesti palvelun tarjoamaan pystyvät osallistumaan.
Eli: Toisin kuin näistä sinun kirjoituksistasi voisi päätellä (aiempien viestiesi perusteella täysin virheellisesti), yksittäinen sossu ei voi esim. tässä ketjussa usein esitetyn salaliittoteorian mukaisesti vain ottaa ja sijoittaa lasta kaverin pyörittämään lastensuojeluyksikköön, "koska lapsen paras" ja kerätä bonuksia.

Toki henkilökohtaisia kytköksiä alan sisällä on palvelun ostajan ja tarjoajan välillä Suomen kokoisessa maassa väkisinkin, mutta ihan hatusta taloudellisilta vaikutuksiltaan kymppitonneihin nousevia päätöksiä ei vedetä.
Mainitsit myös asiakasohjausryhmät. Käsittääkseni niiden toiminnassa on alueellisia eroja, eivätkä ole yksinomaan ongelmallisia: Alueilla, joilla on paljon sopimuksellisia palveluntarjoajia, sosiaalityöntekijät ovat jopa kokeneet niiden auttaneen työssään. Mutta tietysti on tilanteita, joissa tehtävää ei ole ymmärretty oikein, ja päätöksentekijää tukevan toiminnan sijaan on ryhmässä on astuttu tämän varpaille.
Muistuttaisin myös, että vaikka yksittäiset viranomaiset eivät ole "budjettivastuullisia", niin hyvinvointialueiden alijäämä on kansantaloudellinen ongelma, jonka ratkaisemiseksi on jo ryhdytty sopeutustoimiin. Olen itse nähnyt tämän terveydenhoitopuolella, hyvinvointialueet ovat jättäneet uusimatta ja yhdistäneet hankintasopimuksia esim. erikoislääkärin palvelujen osalta. Pari hyvinvointialuetta on sulkenut/sulkemassa kokonaisia hallinnoimiaan sairaaloita. Omasta mielestäni nämä ovat täysin oikeita toimia, alalla on paljon päällekkäisyyksiä ja tehottomuutta. Lastensuojelu on taas mielestäni se vihoviimeinen säästökohde. Valitettavasti vain on niin, että jos tämä ei riitä, joudataan miettimään sosiaali- ja terveyspalvelujen heikentämistä lainsäädännöllisellä tasolla.
Yleisestikin itselläni olisi paljon kirjoitettavaa siitä, miksi suomalaissyntyisen nobelistin Bengt Holmströmin teoriat eivät täysin toimi Suomen kokoisessa maassa (tai oikeastaan missään ilman sääntelyä), mutta tässä mentäisiin jo todella
off off topic sfääreihin.