Kaksi nuorta tyttöä kuoli hypättyään rakennuksen katolta Jätkäsaaressa 19.07.2025
Re: Kaksi nuorta kuoli pudottuaan rakennuksen katolta Jätkäsaaressa 19.07.2025
Joillakin nuorilla masennuslääkkeet aiheuttaa itsemurha ajatuksia. Se on ihan tunnettu sivuvaikutus varsinkin lääkkeiden aloitus vaiheessa. Mutta tuskin nuo molemmat ovat lääkitystä aloitelleet.
En osaa sanoa tarkemmin. Vaatisi alan osaamista ja kokemusta että voisi, tai olisi voinut nähdä mistä on kysymys. Mutta tuommoisia tapauksia on lähistöllä sattunut.Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 5:29 amMiten univaikeuksia ja uupumusta on ilman mielenterveysongelmia? Jos menet työterveyteen ja kerrot olevasi uupunut ja kärsit univaikeuksista, niin diagnoosi lienee ahdistuneisuushäiriö tai masennus.Joosua kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 1:26 amNo esimerkiksi sellainen kuvio että ensin menevät kotona asiat pieleen ja sitten ongelmat leviävät työpaikalle. Tulee alkoholiongelmaa, parisuhdekriisiä, vaikkapa varoitus työnantajalta. Univaikeuksia ja uupumusta. Näillä eväillä on monesti näytetty menevän.
En sano että tämä mikään yleispätevä kuvaus olisi, tai yleinen. Mutta tällaisia on tullut nähtyä. Ja on tietenkin mahdollista että monesti on jotain pienempää mt-ongelmaa, jota ei näy päällepäin. Jos tarkasti tutkitaan niin varmasti todella monella on jotain poikkeavuutta.
SSRI- lääkkeet laajentaa pupilleja, ja luulisin ADHD- lääkkeilläkin olevan jotain vaikutusta. Huumeista mdma eli ekstaasi suurentaa, ja amfetamiinista tulee kuin nuppineulan päät. Noin yleisesti ottaen. Kokemusta on. Paljon.Como kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 11:31 pm Joku väitti täällä että ei silmistä näe jos on ottanu tuotteita. Kyllä satavarmasti huomaa jos on ollu samoilla lyhdyillä 3 vuorokautta ja silmät on ku patjan napit ja viikon valvoneena pullistuu jo silmät päästä eikä luomet enää räpsy ja katse on psykoottinen ja sivu oireena naama ja leuat vääntyy ja extaaseissa hampaat narskuu.
Been there, ja lääkäri kirjoitti minulle rauhottavia nukahtamisen tueksi sekä diagnoosiksi akuutti stressireaktio (siinä tapahtui melko traumaattisia asioita jotka katkaisivat kamelin selän), sittemmin ”jatkohoidossa” terapiassa tyrkytettiin masennusdiagnoosia vaikka sanoin lukuisia kertoja, että en koe olevani masentunut tai elämänhaluton vaan olen lopen uupunut.Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 5:29 am
Miten univaikeuksia ja uupumusta on ilman mielenterveysongelmia? Jos menet työterveyteen ja kerrot olevasi uupunut ja kärsit univaikeuksista, niin diagnoosi lienee ahdistuneisuushäiriö tai masennus.
En siis kokenut missään vaiheessa, että minulla olisi mielenterveysongelmia, olin vaan (työ)uupunut.
Sorry että kyselen vieläkin silminnäkijöistä.. Onko varmaa tietoa siitä että oliko tyttöjen kavereita katolla tapahtuman aikaan? (Ainakaan ”tumman tytön” videolla ei näy ketään). Eli ovatko kaikki ”useat silminnäkijät” ohikulkijoita/lähitalojen asukkaita?
- Yrjö Yrjönpoika
- Alibin Kestotilaaja
Hehh...?Paralysed kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 10:46 am
...ja amfetamiinista tulee [pupilleista] kuin nuppineulan päät. Noin yleisesti ottaen. Kokemusta on. Paljon.
Mitäköhän v**tua sulle on pirinä myyty?
X X X X X
-
JohnDoe426
- Susikoski
Sinähän olet itse, useammassa viestissä epäillyt taustalla olevan huumeet ja nimenomaan pupillien koon takia?Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 12:21 amIhmisillä on myös silmäsairauksia ja muita sairauksia, jotka vaikuttavat silmiin. Siis toki useissa tapauksissa voidaan todeta, että silmät näyttävät siltä, että on vedetty kamaa, mutta esim. pupillien laajentumiseen voi olla useita eri syitä.Como kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 11:31 pm Joku väitti täällä että ei silmistä näe jos on ottanu tuotteita. Kyllä satavarmasti huomaa jos on ollu samoilla lyhdyillä 3 vuorokautta ja silmät on ku patjan napit ja viikon valvoneena pullistuu jo silmät päästä eikä luomet enää räpsy ja katse on psykoottinen ja sivu oireena naama ja leuat vääntyy ja extaaseissa hampaat narskuu.
Ihan turhaa pätemissaivartelua tästä aiheesta, koska kukaan ei käsittääkseni ole ketjussa väittänyt tyttöjen olevan huumeidenkäyttäjiä silmien takia (tai muutenkaan).
Viimeksi muokannut JohnDoe426, Ma Heinä 28, 2025 1:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
JohnDoe426
- Susikoski
Tuolla ensimmäisessä lainauksessa epäilet että peukulla olisi ollut osuutta asiaan, ja nimenomaan "laajojen" pupillien takia...?Ross Sullivan kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 12:40 pmNiin, eihän sitä pelkästään pupilleista voi määrittää, enkä sellaista väitäkään. Teko on kuitenkin poikkeuksellinen, niin ei liene mahdotonta, että huumeet liittyisivät.Cadi John kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:04 amAika monilla nuorilla on laajat pupillit kun katsoo. Myös omalla jälkikasvulla ja tiedän ettei käytä huumeita. Hänellä on ollut ihan pienestä asti laajat pupillit.Ross Sullivan kirjoitti: To Heinä 24, 2025 11:31 pm
Aiemmin ketjussa väitettiin, että Elinaa olisi manipuloitu ja toinen tytöistä olisi ollut toksinen tmsp. Näin ne huhut muuttuvat.
Siihen kiinnitin huomiota, että molemmilla tytöillä oli niillä julkaisemillaan videoilla todella laajat pupillit. Olisiko sitten vielä huumeet (peukku?) vaikuttaneet ratkaisuun?
Mä en usko näiden tyttöjen käyttävän mitään huumeita. Mt-ongelmia on nuorilla paljon ja kumpi nyt houkutteli toista niin molemmat kuitenkin hyppäsi. Ei tervejärkinen hyppää käskystä. Hirveää tämän Elinan vanhemmille jos tyttöä syytetään manipuloinnista.
Viimeksi muokannut JohnDoe426, Ma Heinä 28, 2025 2:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
JohnDoe426
- Susikoski
Tupla
Viimeksi muokannut JohnDoe426, Ma Heinä 28, 2025 2:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aikaa on noista ajoista niin paljon, että piti ihan googletella. Eli pirikin pääsääntöisesti laajentaa pupilleja, mutta pitkään käytettynä, suurilla annoksilla tekee pinpoint pupils. Hyvälaatuinen ekstaasi taas tekee pupillista juuri sen lautasen, peittäen värikalvon eli iiriksen lähes kokonaan.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 1:21 pmHehh...?Paralysed kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 10:46 am
...ja amfetamiinista tulee [pupilleista] kuin nuppineulan päät. Noin yleisesti ottaen. Kokemusta on. Paljon.
Mitäköhän v**tua sulle on pirinä myyty?![]()
Ja mitä nuihin tyttöihin tulee, niin itse saatavilla olevien videoiden perusteella en pystyisi kertomaan mahdollisesta päihdekäytöstä. Enemmänkin normi teineilyä, ilmeineen kaikkineen.
Viimeksi muokannut Paralysed, Ma Heinä 28, 2025 2:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ot mutta noihin pupilliasioihin liittyen;
Olen niitå joilla ollut lapsesta saakka normaalia vähän isommat pupillit, joillakin sukulaisilla samaa. Kysyinpä sitten viimeksi silmälääkärissä että mikähän mun pupilleissa on kun ei ole koskaan tarvinnut silmälääkärin laittaa tutkimuksessa tippoja, joilla pupillit saadaan laajenemaan tutkimuksen ajaksi. Joistain kotibileistäkin lensin teininä ulos silmieni takia.
Lääkäri totesi että pupilleja on eri kokoisia ihan kuten on erikokoisia neniäkin. Kuulemma mulla on ihan normaalit pupillit kun ne supistuu valossa ja laajenee pimeässä, vaikkakin kaikissa olomuodoissaan ne on keskimääräistä isommat.
Olen niitå joilla ollut lapsesta saakka normaalia vähän isommat pupillit, joillakin sukulaisilla samaa. Kysyinpä sitten viimeksi silmälääkärissä että mikähän mun pupilleissa on kun ei ole koskaan tarvinnut silmälääkärin laittaa tutkimuksessa tippoja, joilla pupillit saadaan laajenemaan tutkimuksen ajaksi. Joistain kotibileistäkin lensin teininä ulos silmieni takia.
Lääkäri totesi että pupilleja on eri kokoisia ihan kuten on erikokoisia neniäkin. Kuulemma mulla on ihan normaalit pupillit kun ne supistuu valossa ja laajenee pimeässä, vaikkakin kaikissa olomuodoissaan ne on keskimääräistä isommat.
-
Makunsamenettäjä
- Armas Tammelin
Otetaanpas vielä tekstikin talteen.
Viesti julki Jätkäsaaren tragediassa kuolleen tytön perheeltä
Perhe kertoo olevansa syvästi kiitollinen saamastaan tuesta.
Tuomioseurakunnan kappalainen Hannu Varkki on välittänyt Facebookissa viestin Jätkäsaaressa kuolleen tytön perheeltä.
Kaksi noin 15-vuotiasta tyttöä kuoli lauantai-iltana 19. heinäkuuta Helsingin Jätkäsaaressa pudottuaan alas pysäköintihallin katolta.
Varkki kertoo, että perhe haluaa kiittää Jätkäsaaren asukkaita kaikesta tuesta ja osanotosta, jota he ovat saaneet.
– Kiitos, että olette kulkeneet rinnalla ja tarjonneet tukea monin tavoin! Suuren surun keskellä sillä on ollut valtaisan iso merkitys. Lämmin kiitos, Varkki kirjoittaa perheen puolesta.
Ei epäillä rikosta
Kaksi 15-vuotiasta tyttöä löydettiin kuolleina lauantaina 19. heinäkuuta. Tytöt olivat pudonneet Saukonlaiturin parkkihallin katolta.
Tyttöjä elvytettiin paikan päällä, mutta he kuolivat saamiinsa vammoihin.
Poliisi ei epäile asiassa onnettomuutta tai rikosta. Poliisin mukaan tapahtumalla oli paljon silminnäkijöitä. Poliisi on selvittänyt kuolemansyyn tutkinnassa muun muassa tyttöjen sosiaalisen median keskusteluja.
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Varmaan sinun kannattaisi keskittyä enemmän tai harjoitella lukemista enemmän. Nimenomaan olen todennut, että epätavanomaisista silmistä tai pupilleista ei voi vielä yksistään mitään päätellä, koska niitä voi selittää useampi eri tekijä.JohnDoe426 kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 1:35 pmSinähän olet itse, useammassa viestissä epäillyt taustalla olevan huumeet ja nimenomaan pupillien koon takia?Ross Sullivan kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 12:21 amIhmisillä on myös silmäsairauksia ja muita sairauksia, jotka vaikuttavat silmiin. Siis toki useissa tapauksissa voidaan todeta, että silmät näyttävät siltä, että on vedetty kamaa, mutta esim. pupillien laajentumiseen voi olla useita eri syitä.Como kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 11:31 pm Joku väitti täällä että ei silmistä näe jos on ottanu tuotteita. Kyllä satavarmasti huomaa jos on ollu samoilla lyhdyillä 3 vuorokautta ja silmät on ku patjan napit ja viikon valvoneena pullistuu jo silmät päästä eikä luomet enää räpsy ja katse on psykoottinen ja sivu oireena naama ja leuat vääntyy ja extaaseissa hampaat narskuu.
Ihan turhaa pätemissaivartelua tästä aiheesta, koska kukaan ei käsittääkseni ole ketjussa väittänyt tyttöjen olevan huumeidenkäyttäjiä silmien takia (tai muutenkaan).![]()
Mitä te dorkat dorkailette?
- Ross Sullivan
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Ja seuravalla sivulla: "Niin, eihän sitä pelkästään pupilleista voi määrittää, enkä sellaista väitäkään. Teko on kuitenkin poikkeuksellinen, niin ei liene mahdotonta, että huumeet liittyisivät."JohnDoe426 kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 1:37 pmTuolla ensimmäisessä lainauksessa epäilet että peukulla olisi ollut osuutta asiaan, ja nimenomaan "laajojen" pupillien takia...?Ross Sullivan kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 12:40 pmNiin, eihän sitä pelkästään pupilleista voi määrittää, enkä sellaista väitäkään. Teko on kuitenkin poikkeuksellinen, niin ei liene mahdotonta, että huumeet liittyisivät.Cadi John kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:04 am
Aika monilla nuorilla on laajat pupillit kun katsoo. Myös omalla jälkikasvulla ja tiedän ettei käytä huumeita. Hänellä on ollut ihan pienestä asti laajat pupillit.
Mä en usko näiden tyttöjen käyttävän mitään huumeita. Mt-ongelmia on nuorilla paljon ja kumpi nyt houkutteli toista niin molemmat kuitenkin hyppäsi. Ei tervejärkinen hyppää käskystä. Hirveää tämän Elinan vanhemmille jos tyttöä syytetään manipuloinnista.![]()
Ja sitä seuraavalla:"Mielestäni on keskusteltu sekä pupilleista että silmistä muutenkin. Olen myös useasti todennut, että syitä epätavanomaisiin silmiin on useita, eikä esim. huumeet ole ainoa mahdollinen selitys. En ole muodostanut käsitystäni vain yhden videon perusteella."
En epäile, että peukulla olisi osuutta asiaan, mutta en pidä sitä mahdottomanakaan.
Mitä te dorkat dorkailette?