14-vuotias mopoilija menehtyi Pietarsaaressa, 26.7.25

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Greyline
Hercule Poirotin viikset

Re: 14-vuotias mopoilija menehtyi Pietarsaaressa, 26.7.25

Viesti Kirjoittaja Greyline »

Amy kirjoitti: Ti Heinä 29, 2025 6:56 pm
qurqo kirjoitti: Ma Heinä 28, 2025 10:51 am
Kuumaperuna123 kirjoitti: Su Heinä 27, 2025 8:52 am

Vastuu on vanhempien. Ei siitä pääse mihinkään. Vanhempien vastuulla on tietää missä ja millä lapsi ajelee. Saanut ajela ties kuinka kauan tuon ikäinen ja tuohon aikaan yöstä. Mistä lapsi saanut mopon, viritetyn sellaisen? Kuka maksanut viritysvälineet jne. Näistä asioista pitää puhua. Puhua niin kauan ettei näitä tapahdu. Ei voi vedota mihinkään " pojat on poikia" tai "aina pojat on rällännyt mopoilla" tai tämä uusin " poikien aivot kehittyy vielä 25v asti" halutaanko näillä sysätä vanhempien vastuuta yhteiskunnalle? 14v on lapsi ja vanhemman vastuulla se lapsi on.
Kyllä 14V kulkee kylillä jo ilman vanhempien kädestä pitoa.
Ja sen takia ne pennut pitää kasvattaa jo sitä ennen. Vanhempien velvollisuus on huolehtia, ettei se oma penska tee tuhojaan ja noudattaa yhteiskunnan sääntöjä silloin kun alkaa liikkua itsekseen. Se on se osa kasvatuksesta, joka näyttää olevan monille vanhemmille tänä päivänä vieras. Ja näköjään muutamalle harvalle minfolaisellekin.

Jokainen vanhempi, jolla on kasvatusvastuu asiaankuuluvalla tavalla hallussa, tietää kyllä ajeleeko hänen lapsensa mopolla, millaisella mopolla jne. Jos et tiedä, sulla ja lapsellasi ei oo kommunikaatio sillä tasolla, jolla sen kuuluisi olla.
Nykyajan kakaroilta kadonnut osalta realiteetti ja syy vs seuraus realismi.
Ne tietää tarkkaan mistä narusta vetää ...." et sä voi mitään ku me ollaan alaikäsii!!" Tuota hokemaa kuulee liian usein oli tilanne mikä tahansa.
Jos kakara on "lävite vittumainen", niin millä laitat kuriin?
Itse nuorena jos törttöili, niin tiesi syy-seuraus suhteen...tai ainakin persnahka tiesi.
Nykyään et voi oikein tehdä mitään jos kohdalle osuu, että oma kakara on kusipää ... sossu/kukkahattu suvakit kimpussa heti.
Luojan kiitos, että itse pääsin sillä että sovittiin raamit ja niissä pysyttiin pikku kiukuttelulla
Verinuoli
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Verinuoli »

Ilmeisesti reilu ylinopeus ja pitkä karkumatka moottoripyöräpoliisin takaa- ajamana onnistuu poliisin mielestä ihan virittämättömälläkin mopolla..?

Otsikkoa ainakin katsottu parhaaksi muuttaa tuolta osin, Outokummun moottoripyöräpoliisin seikkailu tapauksessa.

"Poliisi pyytää vihjeitä paenneen mopon kuljettajasta ja matkustajasta Outokummussa."

"29.7.2025 klo 9.27: Muokattu otsikkoa. Alkuperäinen otsikko oli: Poliisi pyytää vihjeitä ja havaintoja viritetyn mopon kuljettajasta ja matkustajasta, jotka pakenivat moottoripyöräpoliisia Outokummussa 26.07.2025."

https://poliisi.fi/-/poliisi-pyytaa-vih ... 26.07.2025
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Rckhrd kirjoitti: Ti Heinä 29, 2025 5:46 pm
lonesjucca kirjoitti: Ti Heinä 29, 2025 5:23 pm
WalkingDisaster kirjoitti: Ti Heinä 29, 2025 5:17 pm Täysin turhaan täällä mopopojat poliisia syyttää. Todennäköisimmin osunut tolppaan ja siitä singahtanut jonkun matkaa. Noilla paikoilla aina osoitetaan se ns. paras paikka kukkien laskulle.
mopopojilla on sellainen kotoa opittu kuvitelma, että heillä on vain oikeuksia, mutta ei ollenkaan vastuuta, tai velvollisuuksia. poliisi on sika, kun estää kaahailua ja alaikäisenä ajelua sekä ihmisten häiriköintiä + vaaratilanteita muille. jokainen kuollut mopojonne on plussaa yhteiskunnalle.
Jep. huomaa jos vilkaisee poliisilaitoksen X julkaisua FB:ssa

"Kylläm om mopo pojat suur rikollisia"
"Eikö ole poliisilla muuta tekemistä"
nämä mopopojathan on osa ihan täysiä mulkkuja. ajelevat kevyenliikenteen reittejä pitkin ja, jos yrittää pysäyttää niin menevät ojan puolelta karkuun. rälläävät yöt läpeensä kaupunkialueilla ja tuottavat polttoöljyn hajua sekä melusaastetta ympäriinsä. ei yhtään sääliä, jos menehtyvät omaan perseilyynsä.
Eke
Alokas

Viesti Kirjoittaja Eke »

Tässä heräsi kyllä montakin kysymystä itselle. Eli lähtikö sen vuoksi pakoon, että:

a) vanhemmat eivät tiedä hänen olevan kaupungilla tähän aikaan (menisikö vanhemmille pysäytyksestä / liikennerikkeestä tieto?)

b) onko mopo edes oma, vai esim. isosisarukselta salaa otettu käyttöön tai vaikka kaverilta lainassa (kaveri odottaa nurkan takana, kun mä vähän testaan)

c) humalassa / aineissa (tästä tieto vanhemmille + lasu)

Itse pohdin myös muutenkin (ehkä olen kukkahattutäti), jos luvan kanssa liikkeellä, niin onko oikeasti 14-vuotiaan paikka kaupungilla tuohon aikaan? Vaikka kuinka on kesäloma ja ihana kesäyö ja kaupungilla kesän kuumin tapahtumaviikko Jaakon päivät. Ja jos luvan kanssa, niin sitten tulee mieleen muutkin vanhempien vastuut tosiaan (alaikäisellä viritetty mopo jne. kuka tämän kaiken on mahdollistanut rahoittamalla jne.)
Sil5
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Sil5 »

Usein lähtee karkuun siksi että mopo on
a) Varastettu
b) ollaan huumeissa tai promilleissa
c) on käyty jossain varkaissa tai rikkomassa paikkoja ja tiedtään että poliisit on hälytetty jne.
d) ollaan alle 15 vuotiaita..jolloin mitään seurauksia ei aiheudu. Siis kannattaa aina yrittää karkuun.
e) jatkossa on vielä helpompaa lähteä karkuun kun poliisit on ohjeisttu välttämään takaa-ajoja.

Kun kukaan eikä mikään halua eikä voi tehdä mitään niin tyhmimmätkin oppii olemaan välittämättä säännöistä ja kaisesta muustakin. Muutaman vuoden päästä nämä älyn jättiläiset ovat ja käyttäytyvät samalla tavalla piittaamattomasti auton ratissa. Joka vuosi saadaan lukea uutisia kymmenistä tapauksisya joissa kuolee ja loukkaantuu. Itsensä lisäksi tappavat ulkopuolisia ja kyydissäolijoita.

Toki suurin osa nuorista (kuten vanhemmistakin) on fiksuja..mutta isoon määrään mahtuu aina joku % ääliöitä.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Olen minä lähtenyt mopolla poliisia karkuun, ja syy oli pysäyttämismerkki. Olin vasta 14. Ei se auto takaa ajanut, mutta minä pakenin ojan yli ja siitä läheiselle pururadalle väistellen puita kuin suurpujottelija. Toisin sanoen ajoin kuin pullopersesika.

Muutenkin koko touhu oli silloin meillä enemmän varjeluksessa tai tuurissa, ei niinkään järjessä tai taidoissa.
Vastaa Viestiin