Inehmo kirjoitti: To Heinä 31, 2025 9:36 am
Arvoisa somaliyhteisö. Minusta on teidän kulttuurissanne hienoa yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys.
Mutta muutama sana tästä hukkumisonnettomuudesta ym.
Somalien edustajat toivovat, ettei uimataitokysymystä politisoitaisi ja että ei puhuttaisi "meistä ja teistä".
https://yle.fi/a/74-20174862
Asia on kuitenkin niin, että faktoista pitää Suomessa kyetä puhumaan. Faktoista puhuminen ei ole rasismia. Jos ulkomaalaistaustaiset tai somalit ovat hukkumistilastojen kärjessä, kenellä on vastuu? Somalien mukaan yhteiskunnalla. "Yhteiskunnan pitää järjestää."
Yhteiskunta on JO järjestänyt uimakouluja. Vastuu on nyt teillä, somalit ja muut maahanmuuttajat, itsellänne.
TE ITSE
- käytte yhteisönne kanssa faktat läpi: vesi viilentää helteellä mutta se on petollista ja tappavaa ainetta jos ei osaa uida
- riittävä uimataito on 200 m ja 50 m selällään. Myös kelluntataidosta on hyötyä.
- TE MIEHET menette uimakouluun ja viette sinne myös vaimot ja lapset
- käytte siellä niin monta kertaa että opitte varmasti uimaan
- jos kaikki uimakoulut ovat täynnä, otatte yhteyttä kuntaan ja tiedustelette kohteliaasti, voisiko uimakouluja järjestää lisää
- uimakoulua voi käydä myös talvella hallissa.
- RANNALLA VANHEMMAT ovat vastuussa lapsistaan, eivät uimavalvojat. Tämä asia ei tunnu menevän kaikille perille. Lapsia täytyy pitää vieressä silmällä KOKO ajan.
Entä sitten maahanmuuttajien kouluttautumisaste, työllisyysaste ja rikollisuus?
Jos somalit tai muut maahanmuuttajat puhuvat heikosti suomea tai ovat tilastojen mukaan heikosti työllistyneitä, heikosti opiskeluun hakeutuvia mutta rikostilastojen kärjessä, kyseessä ei ole rasismi vaan fakta. Itse en tunne ko tilastoja mutta TE, somaliyhteisön johtajat, ottakaapa asia selville. Selville saamanne tiedon perusteella ryhtykää toimenpiteisiin:
- lähtekää itse opiskelemaan, jos ette ole sitä tehneet ja hankkikaa työpaikka esimerkkinä toisille.
- kehottakaa yhteisön jäseniä, niin poikia, tyttöjä, miehiä kuin naisiakin, hankkimaan hyvä suomenkielen taito, opiskelemaan ja hankkimaan työpaikka.
- te itse olette vastuussa siitä, minkä kuvan annatte yhteisöstänne ulkopuolisille, kuten jokainen meistä on itse vastuussa elämästään.
Toivotan teille kaikkea hyvää.