Ei varmasti kysytty. Ei tosin kysytty silloinkaan, kun Suomeen alettiin ottamaan elätettäväksi näitä "mustakaapuja". Nyt näitä pelottavia otuksia on kaupunkien kadut täynnä.
Mikä otus näistä mahtaa olla lasten mielestä pelottavin?

Ei varmasti kysytty. Ei tosin kysytty silloinkaan, kun Suomeen alettiin ottamaan elätettäväksi näitä "mustakaapuja". Nyt näitä pelottavia otuksia on kaupunkien kadut täynnä.

Minä en ole se joka ALKOI tunkea rasismia muumeihin, se oli aloituksen kirjaston tukija. Kun oikein tonkii, kääntää ja vääntää ja tahallaan tulkitsee väärin, näkee rasismia tai ties mitä kaikkialla. Mun mielestä se on silloin sen näkijän ongelma. En mahda mitään.Bird kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 4:43 pmEkasta lauseesta olen tismalleen samaa mieltä. Mutta älä ihmeessä nyt ala oikeasti tunkea sitä rasismia Muumeihin ja sillä tavalla ikään kuin osoita, että kyseinen valittaja olisi mahdollisesti sittenkin oikeassa. (Vaikka tajuankin, että todennäköisesti mielipiteesi jääkin vain tälle palstalle.) Ehkä tarkoituksesi oli olla hauska muiden palstalla olevien rasistien mielestä, mutta nyt et kyllä silti auttanut tätä kyseessä olevaa asiaa yhtään, päinvastoin. Ihmisiä pitäisi estää näkemästä rasismia siellä, missä sitä ei ole.BillyHill kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 4:32 pmUsein vaikuttaa siltä että kaikki jenkit olivat jossakin muualla kun aivoja jaettiin.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 3:27 pm .
Kylläpä menee "kirjastontukija" aivan itse nyt pöydälle wokeperseenreikä edellä. Juurikin Haisulin pois jättäminen hommasta on sitä rasismia.!! Joskus on käynyt mielessä, että olivatkohan jenkkivassarit jostain syystä paskajonossa silloin, kun aivoja jaettiin?
Haisuli on kyllä tumma, epämääräinen ja haiseva(?) eli aika neekerimäinen. Mutta miksi tosiaan muumilaakson neekeri pitäisi jättää pois? Luulisi että olisi valittanut haisulien vähyydestä.
Okei, hyvä korjaus. Sait kuitenkin sen jälkeen itsekin käännettyä ja väännettyä Muumien Haisulista neekerin. Toivottavasti tämä näkökanta ei leviä yhtään enempää. Hyvä sentään, että suoraan myönnät olevasi rasisti, vaikka tokikaan kirjoituksesi ei jättänyt sitä epäselväksi.BillyHill kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 7:16 pmMinä en ole se joka ALKOI tunkea rasismia muumeihin, se oli aloituksen kirjaston tukija. Kun oikein tonkii, kääntää ja vääntää ja tahallaan tulkitsee väärin, näkee rasismia tai ties mitä kaikkialla. Mun mielestä se on silloin sen näkijän ongelma. En mahda mitään.Bird kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 4:43 pmEkasta lauseesta olen tismalleen samaa mieltä. Mutta älä ihmeessä nyt ala oikeasti tunkea sitä rasismia Muumeihin ja sillä tavalla ikään kuin osoita, että kyseinen valittaja olisi mahdollisesti sittenkin oikeassa. (Vaikka tajuankin, että todennäköisesti mielipiteesi jääkin vain tälle palstalle.) Ehkä tarkoituksesi oli olla hauska muiden palstalla olevien rasistien mielestä, mutta nyt et kyllä silti auttanut tätä kyseessä olevaa asiaa yhtään, päinvastoin. Ihmisiä pitäisi estää näkemästä rasismia siellä, missä sitä ei ole.BillyHill kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 4:32 pm
Usein vaikuttaa siltä että kaikki jenkit olivat jossakin muualla kun aivoja jaettiin.
Haisuli on kyllä tumma, epämääräinen ja haiseva(?) eli aika neekerimäinen. Mutta miksi tosiaan muumilaakson neekeri pitäisi jättää pois? Luulisi että olisi valittanut haisulien vähyydestä.
Kirjaston tukija lienee rasisti (niinku minäkin) jos se näkee haisevassa risukasan näköisessä pikku örkissä neekerin.
Haluan täsmentää vielä sen verran, että minä en ole aiemmin ajatellut muumihahmoja muuta kuin muumihahmoina. En neekerinä, transuna, teinihuorana enkä minään. Koko rasismi-neekeri-haisuli-paketin tarjoili mulle tämä ketju ja kirjaston yliherkkä tukija.Bird kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 7:26 pmOkei, hyvä korjaus. Sait kuitenkin sen jälkeen itsekin käännettyä ja väännettyä Muumien Haisulista neekerin. Toivottavasti tämä näkökanta ei leviä yhtään enempää. Hyvä sentään, että suoraan myönnät olevasi rasisti, vaikka tokikaan kirjoituksesi ei jättänyt sitä epäselväksi.BillyHill kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 7:16 pmMinä en ole se joka ALKOI tunkea rasismia muumeihin, se oli aloituksen kirjaston tukija. Kun oikein tonkii, kääntää ja vääntää ja tahallaan tulkitsee väärin, näkee rasismia tai ties mitä kaikkialla. Mun mielestä se on silloin sen näkijän ongelma. En mahda mitään.Bird kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 4:43 pm
Ekasta lauseesta olen tismalleen samaa mieltä. Mutta älä ihmeessä nyt ala oikeasti tunkea sitä rasismia Muumeihin ja sillä tavalla ikään kuin osoita, että kyseinen valittaja olisi mahdollisesti sittenkin oikeassa. (Vaikka tajuankin, että todennäköisesti mielipiteesi jääkin vain tälle palstalle.) Ehkä tarkoituksesi oli olla hauska muiden palstalla olevien rasistien mielestä, mutta nyt et kyllä silti auttanut tätä kyseessä olevaa asiaa yhtään, päinvastoin. Ihmisiä pitäisi estää näkemästä rasismia siellä, missä sitä ei ole.
Kirjaston tukija lienee rasisti (niinku minäkin) jos se näkee haisevassa risukasan näköisessä pikku örkissä neekerin.
Hyvä täsmennys, jotenkaan en tosin ajatellutkaan, että olisit elänyt koko elämäsi pitäen Muumien Haisulia neekerinä. Itse asiassa aloin myös jo epäillä, että vasta tämä rasismiasian Haisuliin liittyen esiin nostanut tukija on saanut nyt monetkin pähkäilemään, mitä rasistista Haisulissa voisi olla. Ja valitettavasti, kun tietyllä mielen fokuksella etsii, sitä etsittyä saattaa hyvinkin löytää.BillyHill kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 8:07 pm
Haluan täsmentää vielä sen verran, että minä en ole aiemmin ajatellut muumihahmoja muuta kuin muumihahmoina. En neekerinä, transuna, teinihuorana enkä minään. Koko rasismi-neekeri-haisuli-paketin tarjoili mulle tämä ketju ja kirjaston yliherkkä tukija.
Eli taas tämä "perinteinen" kun wokettaja ajattelee, ymmärtää ja tulkitsee muiden puolesta... Hän on itse ainoa, jolla Haisulista tulee jotain mielleyhtymiä johonkin ihmisryhmään eikä ymmärrä, että kyse on vain ja ainoastaan hänen omista mielleyhtymistään - ja RASISMISTA!Kirjaston mukaan yksi henkilö oli huomauttanut, että pienet lapset, joilla ei ole ”täydempää käsitystä Muumien maailmasta”, voisivat mahdollisesti ymmärtää ja tulkita hahmon väärin.
Seuraavaksi varmaan poistetaan valokuvat neekereistä kun ne on automaattisesti rasistisia...Tarkastaja Levisi kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 3:09 pm https://yle.fi/a/74-20175415
Muumilaakson Haisuli poistettiin näyttelystä rasistisena New Yorkissa – ”Yllättävää ja älytöntä”, sanoo muumitutkija
Haisulin kuvaa ei pidetty soveliaana kirjaston muuminäyttelyyn. Tutkija Sirke Happonen arvioi, ettei kritisoija tunne hahmoa.
Haisuli.jpg
Haisuli jätettiin yllättäen pois Brooklynin julkisen kirjaston suuresta Muumi-näyttelystä, koska yksi kirjaston tukijoista piti hahmoa rasistisena.
– Yksi heidän tukijoistaan oli ajatellut, että Haisuli voisi olla rasistinen symboli, kertoo Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Kråkström.
Hahmon poisjättämisestä uutisoi ensin Hufvudstadsbladet.
Newyorkilaisessa kirjastossa on ollut kesän ajan esillä kuvia Muumilaakson suosikkihahmoista. Samalla on kerrottu myös kirjailija Tove Janssonista (1914–2001).
– Tuntuu yllättävältä ja äkkiseltään älyttömältä, sanoo tutkija ja muumiasiantuntija Sirke Happonen.
Happonen on tehnyt Muumeista väitöskirjan otsikolla Vilijonkka ikkunassa: muumiteosten kuva, sana ja liike (2007).
Sirke Happosen mielestä Haisulin olisi pitänyt saada näkyä näyttelyssä, eikä kyseessä ole millään lailla rasistinen hahmo.
– Jos joku näkee Haisulin rasistisena, hän ei ole kunnolla lukenut Muumi-sarjakuvia. Kritisoija tuskin tuntee muumitarinoita.
Tutkija muistuttaa, että muumiteosten maailma on monisyinen ja mielenkiintoinen.
– Olisi suotavaa, että ihmiset perehtyisivät ensin siihen, ennen kuin lähtevät tuomitsemaan. Ei pitäisi tehdä irrallisia huomioita ja tuomioita kovin herkästi.
Muumi-näyttelystä, animaatioista ja kirjoista pitäisi poistaa vain muumit. Hehän ovat vitivalkoisia ja tarinoissa valkoisuus on nostettu keskiöön. Tove Jansson edustaa valkoista ylivaltaa, Tove Jansson on natsi, muumit ovat natseja. Missä diversiteetti, missä ruskeat muumit, missä sateenkaarimuumit? Tai kai muumit on tavallaan seksuaalivähemmistöä, heillähän ei ole kikkeleitä.lonesjucca kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 7:04 pm hyvä että poistettiin. onhan tuo nyt järkyttävää, että on laitettu edes esille ensinkään.