Marita Routalammi (s. 1966) ja Juha Valjakkala (myöh. Nikita Bergenström 1965 - 2023) Åmsele 3.7.1988 ym.

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
DollariExpress
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

loneliness kirjoitti:Pahoinpitelyistä, joista jää toiselle jokin pysyvä vamma, tulisi aina tuomita ankarasti. Jos asiaa katsoo toiselta kantilta kuin dollariexpress, niin onhan rikollinen kuitenkin pitemmän ajan poissa ihmisten ilmoilta pahoinpitelemästä muita viattomia. Se mitä vapautumisen jälkeen tapahtuu onkin sitten eri juttu, mutta tehdään rikoksia aina, oli sitten tuomio lyhyt tai pitkä. Moni vanki ei lyhyenkään tuomion jälkeen enää sopeudu yhteiskuntaan ja pysty hakemaan normaaleja töitä ja olemaan "kiltisti".
eksyit pahemman kerran polulta,kerroin malliesimerkin.en puhunut vapautumisen jälkeisistä asioista tms.

jos et vielä tajunnut postiani niin tiivistelmä mikä ymmärretään jo ala-asteella:

jos joudun tilanteeseen jossa pahoinpitelen jonkun ja huomaan saavani 2 vuoden tuomion niin kyllä se vastapuoli tulee siinä tapauksessa saamaan kuonoonsa kovempaa kuin jos saisin pahoinpitelystä 3kk ehdollista/ehdotonta.

kovemmat tuomiot tuo myös kovemman rikollisuuden.

ymmärrätkö lukemaasi vai tuuliko näppäimiä painelee?

EDIT: "pahoinpitelemästä muita viattomia"

viattomat saavat kuonoonsa äärimmäisen harvoin,se joka yleensä saa kuonoon ensimmäisenä on sen aloittanut.
Ladybird
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ladybird »

Onpas Dollari pahalla tuulella..
Eikös loneliness nimenomaan sanonut että jos katsoo asiaa eri kantilta kuin sinä. Ymmärrätköhän siis itse lukemaasi?

Harhailin alkuperäisestä aiheesta, mutta tympäs niin.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

DollariExpress kirjoitti:
eksyit pahemman kerran polulta,kerroin malliesimerkin.en puhunut vapautumisen jälkeisistä asioista tms.

jos et vielä tajunnut postiani niin tiivistelmä mikä ymmärretään jo ala-asteella:

jos joudun tilanteeseen jossa pahoinpitelen jonkun ja huomaan saavani 2 vuoden tuomion niin kyllä se vastapuoli tulee siinä tapauksessa saamaan kuonoonsa kovempaa kuin jos saisin pahoinpitelystä 3kk ehdollista/ehdotonta.

kovemmat tuomiot tuo myös kovemman rikollisuuden.

ymmärrätkö lukemaasi vai tuuliko näppäimiä painelee?

EDIT: "pahoinpitelemästä muita viattomia"

viattomat saavat kuonoonsa äärimmäisen harvoin,se joka yleensä saa kuonoon ensimmäisenä on sen aloittanut.
Minä puhuin vapautumisen jälkeisistä asioista. Jos saat 3 kk tuomion, pääset pahoinpitelyhommiin 3 kk sisällä uudestaan, kun on noin kova kiukku päällä. Jos saat kovemman tuomion, olet pitempään poissa ihmisten ilmoilta pahoinpitelemästä viattomia. Kyllä syyttömätkin selkään saa. Tai riippuu tietysti kynnyksestä käyttää väkivaltaa.

Jos etuilet minua grillijonossa ja sanon, sori vaan, olin tässä ensin...niin aloitanko siinä tappelun ja olen syyllinen siihen, että saan turpaan?Haluatko vetää minua turpaan enemmän, kun ajattelet, että saat paljousalennusta iskuista?

Mielestäni ymmärsin kyllä, mitä ajoit takaa ja sitten annoin oman kantani.

Sori OT.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Nylonköysi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

PaulaDrew kirjoitti:Voi hyvänen aika. Aivan kuin kymmenvuotiaan tytön ajatuksia.
Susie selittää, että monet naiset löytävät jotain yhteistä niistä miehistä, joihin rakastuvat. Sen tähden naiset uskaltavat mennä yhteen myös vaarallisiksi kutsuttujen miesten kanssa.
Juha pitää eläimistä, minäkin pidän ratsastuksesta, Susie kertoo.
Siis hei haloo, tämähän on sitä kypsää ja syvää rakkautta.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Juhan tarina (Seura 31.7.2008) lyhennettynä:

Sinikka ja Veikko Valjakkalalle syntyy Porissa 13.6.1965 poika. Hänet kastetaan Juha Veikko Valjakkalaksi. Koulua hän käy Porin lisäksi Ulvilassa. Nuoruuden pääpaikka on Pori, siellä läntinen Musan kaupunginosa. Hän asuu joitakin aikoja Tiilinummen lastenkodissa.
Juha Valjakkalaa sanotaan "Musan kauhuksi". Hän käy Käppärän ala-astetta ja joutuu tarkkailuluokalle. Uhoajaksi kuvailun pojan tukka on pitkä jo kymmenvuotiaana. Suunsoitto johtaa tappeluihin, joista välillä poistutaan voittajana, välillä oma naama ruvella.
Yläasteaikana Valjakkala asuu Ulvilassa. Ulvilan ajoilta on peräisin tarina, jonka mukaan hän ajaa halko kädessä omaa isäänsä takaa naapuritaloa ympäri. Lopulta isä tulee naapureille turvaan.
---
Juhan esikuva on Hanoi Rocks -bändi. Yläasteen jälkeen Juha asuu Mikkelissä ja käyttää siellä lempinimeä Hanoi.
Juhan ollessa 15-vuotias hän varastaa viisi ajoneuvoa Äänekoskelta ja saa ehdollisen vankeustuomion. Vuosi on 1980.
---
Samoihin aikoihin kahdella Vantaan Hakunilan lähiössä asuvalla samanikäisellä pojalla on tapana pölliä kaupoista kaljaa ja murtautua autoihin. Sekoilu loppuu alkumetreillä. Pojat Jiri Nikkinen ja Luri Luokkala keskittyvät soittohommiin. Heidän Cliftersistään tulee hetkeksi Suomen suosituin rockyhtye.
---
Vankilaelämä on varhaisessa vaiheessa Valjakkalan elämää. Hän on paria kuukautta vaille 16-v saadessaan ensimmäisen ehdottoman vankeustuomionsa. Valjakkala viettää puoli vuotta Keravan silloisessa nuorisovankilassa. Taustalla ovat autovarkaudet Juvalla, Jämsässä, Espoossa, Helsingissä, Imatralla ja Piikkiössä.
Äitinsä mukana Ruotsiin muuttanut Valjakkala lankeaa naapurimaassakin autovarkauksiin.
Vappupäivänä 1988 Juha on taas kerran vapautumassa vankilasta, tällä kertaa Turusta.
Hänellä on pieni lapsi, jonka äiti on Janette Turunen. Janette ja Juha ovat tavanneet 1985. Hurjaluonteinen on Turunenkin - hän on joutunut vankilaan 1988 törkeästä pahoinpitelystä. Hän iski puukolla rintaan miestä, joka sanoi häntä huoraksi.
Alkukesällä 1988 23-vuotiaan Valjakkalan kyydissä ei kuitenkaan istu Janette, vaan 22-vuotias Marita Routalammi, jonka Juha on tuntenut neljän vuoden ajan. Vankila on tullut tutuksi myös Routalammille. Kaksikko lähtee reissuun.
---
Juha Valjakkala on nykyään Nikita Fouganthine. Sukunimi tuli 1980-luvun lopun avioliitosta ruotsalaisen psykologin Susie Fouganthinen kanssa. Fouganthine on Korsikan saarelta lähtöisin oleva ranskalainen aatelissuku. Parin kuukauden mittaisen avioliiton jälkeen suvun päämies lupasi Nikitalle rahaa, jos tämä luopuisi fouganthine-nimen käytöstä.
---

Seuraavaksi lehdessä on kerrottu Routalammin ja Valjakkalan Ruotsissa tekemät surmat, joita tässä tuskin on syytä kerrata.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Marraskuun Hymyssä on uusimman rouva Fougantinen haastattelu.
Täytyypä joku päivä kirjoittaa tänne parhaat palat.
Eipä tarvi ihmetellä, että Juhalla on niin hirmu flaksi naisten kanssa, jos edes puolet rouvan kehumista rakastajantaidoista on totta. :lol:
otus
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja otus »

Tiina kirjoitti:Marraskuun Hymyssä on uusimman rouva Fougantinen haastattelu.
Täytyypä joku päivä kirjoittaa tänne parhaat palat.
Eipä tarvi ihmetellä, että Juhalla on niin hirmu flaksi naisten kanssa, jos edes puolet rouvan kehumista rakastajantaidoista on totta. :lol:
Jospa se polkee naisiaan, kuin varastettua polkupyörää?
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..
Tiina
Sherlock Holmes

No niin pienet ystäväiseni :)...Tässä tämä rouva Alexandra Fouganthinen haastattelu: (hieman lyhennelty versio ehkä...)

Elinkautisvangin vaimo: "Ystävät ovat kaikonneet"

Alexandra Fouganthine ei tunnista miestään lehtijutuista.
-Tämän haastattelun myötä toivon, että Nikita vihdoin voitaisiin nähdä ihmisenä.
Suhde Nikita Fouganthineen on muuttanut Alexandran elämän täysin.
Kolmoismurhaajan vaimon sosiaalinen elämä on kuihtunut olemattomiin.
Välit aiemmin hyvin läheiseen siskoon ovat varaukselliset.
-Hän on perheellinen, ja hän on yhä huolissaan.
Ystävät ovat kaikonneet tyystin.
-He tuntevat Nikitaa kohtaan pelkoa ja suoranaista vihaa. Se kohdistuu myös minuun: ikään kuin minäkin olisin kolmoismurhaaja.
Pidän heidän suhtautumistaan erittäin loukkaavana.
Se osoittaa suurta typeryyttä. Joskus entisten ystävieni asenne kiukuttaa niin, että melkein tekisi mieli pieksää heidät.
Alkukankeuden jälkeen Alexandran vanhemmat ovat hyväksyneet suhteen.
-Ensin vanhempani järkyttyivät, mutta nyt he ovat asian kanssa sujut.
Tämä ilahduttaa minua suuresti, samoin se, että työkaverini suurtalouskeittiöllä hyväksyvät mieheni.

KOHTAAMINEN KIRJASTOSSA

Tunnetut rikolliset saavat paljon kirjeitä naisilta. Nikitan ja Alexandran ensikontakti sen sijaan tapahtui kasvokkain.
-Olin kirjastossa Hesingin Pasilassa. Tunnistin hänet lehtikuvista ja uteliaisuudesta menin juttelemaan. Hän oli lempeän asiallinen, sillä hän on tottunut siihen, että ihmiset tunnistavat.
Nikitan puolelta ei ollut vielä ilmassa kipunoita, mutta minä ihastuin heti.
Nikita oli tuolloin lomilla Kuopion lääninvankilasta.
Alexandra otti selvää häen osoitteestaan ja alkoi kirjoitella.
-Aluksi kerroimme mielipiteistämme, luonteistamme,, ajatusmaailmoistamme. Nikita oli kirjeissään varauksellisempi kuin minä.
Alkuun kirjoittelu ei ollut kiihkeää, vaikka minun puolestani olisi voinut olla.
Useiden kuukausien kirjoittelun jälkeen lempi leimahti täyteen roihuun, ja aloin vierailla vankilassa.
Alexandra sanoo rakastuneensa niin nopeasti, ettei epäilyille jäänyt sijaa.
Kuten kuka tahansa rakastunut nainen, hän kehuu miestään estoitta.
Hän kertoo Nikitan olevan luontevasti avoin ja suora ihminen, jossa ei ole teennäisyyttä.
Alexandralla ei ole rikollista taustaa. Hän on kolmannen polven helsinkiläinen, ja sanoo eläneensä muutoin ihan tavallista elämää, mutta olevansa hullutuksiin ja hölmöilyihin taipuvainen tyyppi (...eipä uskoisi. tiin.huom. :roll: )
Nuoruudessaan hän oli kahdesti naimisissa. Molemmat liitot olivat lyhytkestoisia.
-Menetin uskoni ja luottamukseni miehiin.
Ennen Nikitaa epäilin jokaista uutta tuttavuutta.

NAIMISIIN KÄRÄJÄOIKEUDESSA

Alexandra eli viitisentoista vuotta itsekseen.
Eräs piirre Nikitassa vie häneltä jalat alta.
-Minulle on uutta miehessä, että hän on itsensä kanssa sinut.
Silloin voi olla sinut suhteessa naisenkin kanssa.
Kokemukseni mukaan monet niin sanotut tavalliset miehet ovat sisältä rikki, jotenkin vajaita.
Olen pelännyt monia "kunnon miehiä", Nikitaa en koskaan.
Hänen kanssaan tunnen oloni turvalliseksi.
Sanotaan, että naiset rakastuvat renttuihin ja rikollisiin hoivavietin vuoksi.
Omalta osaltaan Alexandra ei allekirjoita tätä.
-En kuvittele voivani muuttaa Nikitaa. Hän on tasapainoinen mies, ei hän tarvitse huoltajaa, eikä äitihahmoa, vaan daamin ja kiihkeän rakastajan.
Viime kevät oli parille onnen aikaa, kun Nikita oli koevapaudessa.
-Hänellä oli asuntonsa ja minulla omani, mutta saman katon alla olimme niin paljon kuin koevapaus salli.
Hän kävi työssä Helsingin kaupungilla, minä keittiöllä.
Se oli intensiivistä yhdessäoloa ja tunteiden säkenöintiä.
Ostoskeskuksessa huomasimme korukaupan ja päätimme kihlautua.
Minä kuitenkin toivoin, että menisimme naimisiin mahdollisimman pian.
Tarkoitus oli odottaa muutama kuukausi, mutta avioiduimme käräjäoikeudessa jo 5.päivä toukokuuta.
Hääjuhlaa piti viettää loppukesästä Nikitan vapauduttua.
Fouganthine kuitenkin rikkoi tiukkoja koevapauden sääntöjä.
-Kaikki sai alkunsa siitä, että olin melkoisessa humalassa kapakassa. Ulkomaalaiset miehet ahdistelivat minua ja hädissäni soitin Nikitan apuun.

Voi olla, että Fouganthine pääsee vihdoin vapauteen ensi kesänä, mutta varmaa tietoa ei ole.
Alexandra on katkera ja vihainenkin miehensä puolesta.
-Hän joutui takaisin vankilaan ajokortitta ajosta. Se on kohtuutonta.
Jos suomi on oikeusvaltio, hänen on pian päästävä vapauteen.
Alexandra on Nikitan seitsemäs vaimo.
-Nikita ei koskaan puhu pahaa ex-vaimoistaan, eikä vertaa minua heihin.
Alexandrakaan ei halua puhua miehensä entisistä, mutta toteaa kuitenkin olevan positiivista, että ne ovat olleet avioliittoja, sillä hän tuomitsee avoliiton.
-Se on moraalitonta ja merkitsee, ettei halua sitoutua täysillä.
Avoliitto on yksityistä prostituutiota.
Suhtautumiseen vaikuttaa osalta se, että Alexandra kertoo kuuluvansa evankelisluterilaiseen kirkkoon ja käyvänsä kirkossa joka sunnuntai.
Julkisuus vaikuttaa voimakkaasti siihen, mitensuuri yleisö muodostaa mielipiteensä.
Media sapettaa rouva Fouganthinea:
-En tunnista Nikitaa lehtijutuista. Ne maalaavat hänestä hirviömäistä kuvaa.
Kaunainen tyyli on eettisesti väärin. Se järkyttää minua, enkä voi hyväksyä sellaista.

PERHEENLISÄYKSESTÄ PUHUTTU

Alexandra ei halua vähätellä Åmselen tragediaa, mutta:
-Se oli impulsiivinen teko. jossa oli provosoivia seikkoja.
Tilanne karkasi käsistä. En pidä rikosta poikkeuksellisen hirveänä.
Murhia ja murhaajia on erilaisia, eikä niitä tule niputtaa yhteen. Julmempaa luokkaa ovat esimerkiksi sarjamurhaajat ja perheensä tappajat.
Ilo ja suru vaihtelevat nopeasti Alexandran puheissa ja olemuksessa.
Arkielämä vetää mielen synkäksi:
-Olen erittäin yksinäinen. Töiden jälkeen istun mustan jänikseni kanssa kotona.
Tuntuu kuin ympärilläni olisi näkymättömät kalterit, ikään kuin olisin vankilassa siviilissä.
Minua turhauttaa ja loukkaa, etteivät ihmiset ymmärrä avioliittoani.
On rasittavaa ja masentavaa, että olen löytänyt näin suuren rakkauden, mutten voi jakaa iloa läheisteni kanssa. Kova ikävä ja Nikitan odottaminen on vaikea jaksaa yksin.
Nikitasta puhuessa Alexandran kasvoille palaa hehku.
Hän suorastaan sädehtii kertoessaan rakkaastaan:
-Nikita on myös rakastajana unelmieni täyttymys: Kiihkeä, hellä ja monipuolinen.
Tuntuu taivaalliselta olla nainen hänen käsissään, hän antaa intohimolleni siivet.
Rakastan Nikitaa kuolemaani saakka. Tiedän, että liittoomme kestää elämän loppuun asti.
Varovaisesti ja vähän empien Alexandra myöntää, että perheenlisäyksestäkin on puhuttu.
Hän on 41-vuotias, ja perhetapaamisen mahdollisuus on vain kerran kuussa.
-Mahdollisuudet ovat pienet, mutta olisimme iloisia lapsesta.

***sen pituinen se***
:) :) :)

Ainiin...Alexandra suhtautuu vähintään epäluuloisesti virkavaltaan.
-Epäilen, että puhelintani kuunnellaan, ehkä minua seurataankin. :roll: :lol:

*edit*korjattu muutama typotus...:)
Viimeksi muokannut Tiina, To Marras 13, 2008 8:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
otus
Axel Foley

Voi hellenlettas, kuinka södeä..

Kiitti kirjoituksesta Tiinuli :wink:
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Ensin kiitos Tiinalle vaivannäöstä.
Tiina kirjoitti: Joskus entisten ystävieni asenne kiukuttaa niin, että melkein tekisi mieli pieksää heidät.
No tuo kommentti tuskin edesauttaa ystävien takaisin saamista :roll:
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Tiina
Sherlock Holmes

^Olkaa hyvät vaan.
Mimmillä on kyllä tilannetajua...
Tuo "töiden jälkeen istun kotona mustan jänikseni kanssa" on kyllä murheellisinta mitä oon vähään aikaan lukenut. :wink:
otus
Axel Foley

Tiina kirjoitti:^Olkaa hyvät vaan.
Mimmillä on kyllä tilannetajua...
Tuo "töiden jälkeen istun kotona mustan jänikseni kanssa" on kyllä murheellisinta mitä oon vähään aikaan lukenut. :wink:
Jos pehmee jänis korvaa hyvin jähmeetä..
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Elinkautisvanki Nikita Fouganthine pääsee ehdonalaiseen vapauteen helmikuussa. Korkein oikeus päätti asiasta tänään.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /12/766602

Hyvää joulua vaan ex-Valjakkalalle.
Tiina
Sherlock Holmes

Hienoa. Alexandra voi silitellä jouluna muutakin, kuin mustaa pupuaan. :mrgreen:
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Korkein oikeus kirjoitti:http://www.kko.fi/45339.htm

Tiedote 17.12.08 - Elinkautisvanki Nikita Fouganthine ehdonalaiseen vapauteen

Korkein oikeus (KKO) on kumonnut Helsingin hovioikeuden päätöksen, jolla elinkautisvanki Nikita Fouganthinen pääsy ehdonalaiseen vapauteen peruttiin. KKO:n ratkaisun mukaan Fouganthine tullaan päästämään elinkautisesta vankeudesta ehdonalaiseen vapauteen 2. helmikuuta 2009.

Alunperin hovioikeus oli joulukuussa 2007 tehnyt päätöksen Fouganthinen päästämisestä ehdonalaiseen vapauteen, mutta kumosi päätöksensä kesäkuussa 2008 Fouganthinen syyllistyttyä valvotun koevapautensa aikana muun muassa kahteen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

KKO:ssa kysymys oli siitä, oliko hovioikeuden alunperin tekemää päätöstä Fouganthinen päästämisestä ehdonalaiseen vapauteen muutettava valvotun koevapauden aikana tapahtuneiden rikosten johdosta.

KKO totesi muun muassa, että vaikka Fouganthine oli koevapautensa aikana tekemillään rikoksilla aiheuttanut vaaraa, uudet rikokset olivat Fouganthinen elinkautiseen vankeuteen johtaneisiin rikoksiin verrattuina erilaatuisia ja lievemmin rangaistavia. Niiden ei voitu katsoa osoittavan sellaista ilmeistä vaaraa, että hän vapauduttuaan syyllistyisi henkeä, terveyttä tai vapautta törkeästi loukkaavaan rikokseen. Lisäksi vapauttamista puolsi muun muassa Fouganthinen elinkautisen vankeuden täytäntöönpanon jo pitkään jatkunut kesto. Muitakaan perusteita, joiden lain mukaan olisi voitu katsoa ku-moavan ehdonalaisen vapauttamisen edellytykset, ei ollut.

Koevapauden aikaisista rikoksista Fouganthinelle tuomittiin kesäkuussa 2008 erillinen rangaistus.

KKO:2008:110

Päätös (17.12.2008, dnro R2008/648) on tilattavissa kirjaamosta, p. 01036 40050
Vastaa Viestiin