Vasikkahattu kirjoitti: Su Elo 10, 2025 4:49 pm
Ei sähköposteissa ole mitään ongelmaa. Toki huoltajan suostumus vaaditaan, mutta ei ole mitään ikärajaa sinänsä. Somealustoilla taas on tuo ikäraja kyllä, mutta sekin on ollut vasta voimassa 7 vuotta GDPR:n tultua voimaan. Ja tuon ikärajan noudattaminen on vähän samaa tasoa, kun vaikka elokuvien ikärajasuosituksien noudattaminen.
Niin, olen tästä hyvin tietoinen. Itselläni on huollettava, jolle olen joutunut tilit luomaan lähinnä harrastustoiminnan takia. Toki tässä tapauksessa myös niin, että tiedot ovat minun, eli olen käytöstä lopullisesti vastuussa käytöstä.
Yhteydenpitoon Paavolaisen kanssa meillä ei taida olla Paavolaisen sanomisia kummempaa näyttöä? Kysyn koska en ainakaan muista muuta lukeneeni.
Kyllä, mutta tämä on sillä tavalla outo ulostulo, että Paavolainen kertoi asiasta samalla, kun kertoi poliisin suorittamasta laitetutkinnasta. Miksi eläkeikäinen setämies kertoisi vapaaehtoisesti tällaisen yksityiskohdan, jo
Vaikka sinä et ole kiinnostunut Karfien alaikäisten lasten sometileistä, niin se ei tarkoita etteikö niitä olisi toiset yrittänyt kaivella. Kyllä monessa ketjussa on kaikkien ulkopuolistenkin tiedot kaiveltu esiin, liittyy ne tapaukseen tai ei. Itselläni ei ole yhtään ainoata somekanavaa käytössä tai edes koskaan ollut käytössä, mutta silti tiedän minusta löytyvän tietoja sieltä.
Itseäni tuossa asiassa kiinnostaa lähinnä se, että niiden lasten somepresenssi on osattu suojata hämmästyttävän hyvin, jos sitä ylipäänsä on.
Omasta puolestani taas voin sanoa, että itselläni ovat olleet jonkinlaisessa käytössä oikeastaan kaikki yleisimmät somealustat, ammattimaisesti Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn. Olen myös tehnyt hakukoneoptimointia. Tästä huolimatta tai tästä syystä olen itse hyvin skeptinen somen käyttäjä, mutten ihmettelisi, vaikkei Karfien lapsista löytyisi somesta juuri mitään.
Pienten lasten kohdalla digitaalisen jäljen luovat lähinnä vanhemmat. Karoliina ja Tommy ovat olleet varovaisia somen käyttäjiä, heillä on tiettävästi profiilit Facebookissa, mutta Tommylla ei ole edes profiilikuvaa, Karoliinan kuvassa on vauva poispäin kamerasta. Lapset eivät ole myöskään olleet tiettävästi koulussa tai järjestyneissä harrastuksissa ainakaan 10 vuoteen (eli nuorempien lasten kohdalla koskaan). Erilaisista seurakuntien tapahtumista saattaa olla kuvia, joissa esiintyvät, mutta heitä ei ole niihin tietenkään tägätty.
Teinien suosimat alustat taas toimivat vähän eri periaatteella kuin vanhempien alustat. Ensinnäkin käyttäjät harvemmin ovat alustoilla etunimi/sukunimi tileillä. Tilejä voi myös olla useampia. Moni käyttäjä ei myöskään tee tai jaa sisältöä kuin hyvin rajatulle kaveripiirille, tai ainakin rajaa pääsyä tiettyihin sisältöihin, mikäli profiili on julkinen. Tällöin sisällön löytäminen palvelun oman tai hakukonehaun kautta on käytännössä mahdotonta, vaikka tietäisi tilin X kuuluvan henkilölle Y. Uskon, että mikäli Karfin vanhemmilla lapsilla on sometilejä ollut, niin yksityisyysasetukset on toki säädetty tappiin. Mistään ei löydy heitä oikealla etu- ja sukunimellä tai edes yleisellä muunnoksella nimestä.
Tätä kirjoittaessa heräsi muuten pari ajatusta siitä, mistä netin syövereistä voisin vielä merkkejä
aikuisten toiminnasta etsiä. Mutta sanotaanko, että näissä syövereissä on mielenkiintoisia pääsyn rajoituksia, mikä on myös itsessään vähän epäilyttävää.