Helsinkiläinen Riina Mäkinen, 19 v. katosi 10.5.2017 Loviisan Gammelbyssä

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Re: 19-vuotias Riina Mäkinen - kadonnut Loviisan Gammelbyssä 5/2017

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

"Mitä tulee karkkien varastamiseen ABC ja aseen piilotukseen, kertoo jo ihmisen älykkyydestä paljon. Jos muistaa tapahtumakulkua muka niin johdonmukaisesti ja selkeästi ettei syytä epäillä, miksi sortua moiseen nollatekoon? Halutakseen putkaan jonnekin lämpöiseen, lopettaakseen tilanteen? On siihen järkevämpiäkin keinoja kuin tuo toteutettu. Joko niin sekaisin, että siinä hetkessä tuntunut fiksulle (typerä ja lapsellinen veto kaikin puolin) tai sit on ollut niin sekaisin että ei ole ymmärtänyt mistään mitään, mutta tuolloin pistäisi uudelleen katsottavaksi tapahtumakulun luotettavuuden arvioinnin juuri tuon sekavuustilansa vuoksi."

Kyllä se nistien touhu on usein niin sekavaa ja epäjohdonmukaista, että sitä on turha yrittää liiaksi rationalisoida.
Mitä te dorkat dorkailette?
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Toki tuo makeisten varastaminen on typerää ollut, mutta ei nyt mielestäni mitään sen sekopäisempää ja typerämpää kuin mitä joltain jarvan tyyppiseltä voi odottaakaan.
Ilmeisesti laskuissa voi tosiaan iskeä makean nälkä, varsinkin jos ei ole tullut syötyä mitään vähään aikaan, ja eihän jarva tuossa vaiheessa välttämättä tiennyt että poliisit häntä jo etsivät, eli on ehkä vaan ajatellut näpistää vähän naposteltavaa sokeria saadakseen, ja siinä vaiheessa kun on tajunnut että näpistely on huomattu ja vartijat soitettu paikalla on tullut mieleen että se pistooli pitää jemmata johonkin, ja olettanut että pääsee puhuttelun jälkeen vapaaksi niin kuin pienestä myymälävarkaudesta nyt yleensä pääsee.

Mutta hänellä olikin jo tuossa vaiheessa ollut haku päällä, ja kun lähistöllä ollut poliisipartio tuli selvittämään myymälävarkautta heille selvisikin että kyseessä onkin heidän etsimänsä tyyppi, niin sitten päädyttiinkin kiinniotetuksi ja kuulusteluihin, eikä palattu sitä pistoolia hakemaan joten oli sitten kuulusteluissa parempi kertoa mistä se löytyy, kun jossain vaiheessa se olisi löytynyt kuitenkin.
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

Niin varmaa ollut sokerit huonona ja kyytiä vailla
Kaksi mummoa meni marjaan
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Ross Sullivan kirjoitti: To Elo 14, 2025 1:10 pm "Mitä tulee karkkien varastamiseen ABC ja aseen piilotukseen, kertoo jo ihmisen älykkyydestä paljon. Jos muistaa tapahtumakulkua muka niin johdonmukaisesti ja selkeästi ettei syytä epäillä, miksi sortua moiseen nollatekoon? Halutakseen putkaan jonnekin lämpöiseen, lopettaakseen tilanteen? On siihen järkevämpiäkin keinoja kuin tuo toteutettu. Joko niin sekaisin, että siinä hetkessä tuntunut fiksulle (typerä ja lapsellinen veto kaikin puolin) tai sit on ollut niin sekaisin että ei ole ymmärtänyt mistään mitään, mutta tuolloin pistäisi uudelleen katsottavaksi tapahtumakulun luotettavuuden arvioinnin juuri tuon sekavuustilansa vuoksi."

Kyllä se nistien touhu on usein niin sekavaa ja epäjohdonmukaista, että sitä on turha yrittää liiaksi rationalisoida.
Jos kaikki nistit olisi tyhmiä et säkään täällä pyöris. Monella lisäksi jonkinasteista pershäiriötä johon voi sisältyä taito manipuloida sekä valehdella. Herran enkelit on sitten muualla
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Sitten kun tämmöinen manipuloiva valehteleva persvitun poikanen on sekaisin on se ihan toinen juttu. Sitten se kusettaa, valehtelee myös itselleen ja otetaan mukaan myös hallusinaatioita pertistä ja pasista sekä siitä vitun huorasta joka piilotti sovitusti kamat mutta vittu saatanan lehmä kadotti ne. Todellisuudessa paikalla on vaan se vitun lehmä ja koiranulkoiluttaja, joten kuka saa osumaa?
Huumepsykoosi voi ja elää hyvin, se on jännä että nää sekoilut todellisuudessa muistetaan jälkikäteen, hävettäishän mennä paikalle kun meni kuristamaan sen muijan jota niin vitusti arvosti. Mutta hei, psykoosi jatkuu ja karkkia tekee mieli, poliisi pelastaa tästäkin. Saa vähän keräillä ajatuksia putkan rauhassa ja ruokaakin tuodaan nenän eteen, oon mä kyllä aika kingi. vittu mä en jää koskaan kiinni tästä, en koskaan.
Ross Sullivan

Ajatonkello kirjoitti: To Elo 14, 2025 5:20 pm
Ross Sullivan kirjoitti: To Elo 14, 2025 1:10 pm "Mitä tulee karkkien varastamiseen ABC ja aseen piilotukseen, kertoo jo ihmisen älykkyydestä paljon. Jos muistaa tapahtumakulkua muka niin johdonmukaisesti ja selkeästi ettei syytä epäillä, miksi sortua moiseen nollatekoon? Halutakseen putkaan jonnekin lämpöiseen, lopettaakseen tilanteen? On siihen järkevämpiäkin keinoja kuin tuo toteutettu. Joko niin sekaisin, että siinä hetkessä tuntunut fiksulle (typerä ja lapsellinen veto kaikin puolin) tai sit on ollut niin sekaisin että ei ole ymmärtänyt mistään mitään, mutta tuolloin pistäisi uudelleen katsottavaksi tapahtumakulun luotettavuuden arvioinnin juuri tuon sekavuustilansa vuoksi."

Jos kaikki nistit olisi tyhmiä et säkään täällä pyöris. Monella lisäksi jonkinasteista pershäiriötä johon voi sisältyä taito manipuloida sekä valehdella. Herran enkelit on sitten muualla
Kiitos, että et pidä minua tyhmänä, vaikka mielipiteesi on minulle melko lailla merkityksetön.

Mielestäni henkilö voi olla suht älykäs, mutta toimia sekavasti ja epäjohdonmukaisesti.
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Ross Sullivan kirjoitti: To Elo 14, 2025 5:54 pm

Kiitos, että et pidä minua tyhmänä, vaikka mielipiteesi on minulle melko lailla merkityksetön.

Mielestäni henkilö voi olla suht älykäs, mutta toimia sekavasti ja epäjohdonmukaisesti.
Sitähän mä yritin sulle just selittää. Tulee ihan mieleen Timon ja Bumba leijonakuninkaasta. selkeästi otit itseesi ja sait aikaan hämmentyneen hymyn, luuletko sinun näkemykselläsi olevan jotain merkitystä minuun? Mieti uudestaan ja pidä tieto itselläsi.

Ja eipä kestä, vaikka sillähän ei pitäisi olla sinulle mitään merkitystä mitä minä ajattelisin sinusta jos vaivautuisin sinua ajattelemaan.
Ross Sullivan

Ajatonkello kirjoitti: To Elo 14, 2025 7:32 pm
Ross Sullivan kirjoitti: To Elo 14, 2025 5:54 pm

Sitähän mä yritin sulle just selittää. Tulee ihan mieleen Timon ja Bumba leijonakuninkaasta. selkeästi otit itseesi ja sait aikaan hämmentyneen hymyn, luuletko sinun näkemykselläsi olevan jotain merkitystä minuun? Mieti uudestaan ja pidä tieto itselläsi.

Ja eipä kestä, vaikka sillähän ei pitäisi olla sinulle mitään merkitystä mitä minä ajattelisin sinusta jos vaivautuisin sinua ajattelemaan.
"Jos kaikki nistit olisi tyhmiä et säkään täällä pyöris" Kirjoitat ala-astetasoisella kieliopilla sekavia nistihorinoita.
Voisit kirjoittaa jotain ketjun aiheeseen liittyvää surkeatasoisen Lautamies-kirjoittamisen sijaan.

Riina Mäkisen tapaukseen on käytetty paljon poliisiresursseja. Mielestäni Riina saa syyttää katoamisestaan myös itseään. Kukaan ei ole pakottanut viettämään aikaa epämääräisessä seurassa.
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Ei ole tietääksemme pakottanut kukaan mihinkään. Murha on murha ja se taitaa olla rikoksista sieltä pahimmasta päästä.
Ikävä törmätä ajatusmaailmaan jossa ihmiset arvioidaan perustein jotka palvelevat henkilön sen hetkistä olotilaa.
Löydät varmasti jostain samanhenkisiä juttelukavereita joiden kanssa voit vähätellä tätä ja paljon muutakin.
Onnea valitsemallasi tiellä, se on vain sinulta itseltäsi pois

Ps. Riina tuskin on täällä enää syyttämässä itseään, mutta ainahan voit vaikkapa ottaa yhteyttä lähiomaisiin tai itse tutkitaan tahoon.
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Eikö oo jossain tehty analyysia että liian tarkka kerronta jostain yksityiskohtineen kielii valheesta?
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ajatonkello kirjoitti: To Elo 14, 2025 9:33 pm Eikö oo jossain tehty analyysia että liian tarkka kerronta jostain yksityiskohtineen kielii valheesta?
Kyllä, näin on. Silloin - ihan "tavallinenkin" kansalainen - tarinan tunnistaa helposti ulkoa opetelluksi eikä valheellinen, liian tarkka kertomus kestä yllättäviä, tarkentavia kysymyksiä.

Mitä Jarvan kertomukseen tulee, minä pidän hänen kertomaansa oleellisilta osin siinä määrin uskottavana ja mahdollisena, että olen edelleen valmis sulkemaan hänet pois mahdollisen henkirikoksen tekijänä.

Toki tunnetusti valvominen heikentää muistia ja se näkyy Jarvankin kertomuksissa, mutta ei siinä mikään viittaa siihen, että Jarva olisi Riinan tappanut.
Lisäksi sen (jos jonkun olet tappanut) hyvin todennäköisesti muistaisit liiankin hyvin ja loppuelämän.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

matlockb kirjoitti: To Elo 14, 2025 9:37 pm
Ajatonkello kirjoitti: To Elo 14, 2025 9:33 pm Eikö oo jossain tehty analyysia että liian tarkka kerronta jostain yksityiskohtineen kielii valheesta?
Kyllä, näin on. Silloin - ihan "tavallinenkin" kansalainen - tarinan tunnistaa helposti ulkoa opetelluksi eikä valheellinen, liian tarkka kertomus kestä yllättäviä, tarkentavia kysymyksiä.

Mitä Jarvan kertomukseen tulee, minä pidän hänen kertomaansa oleellisilta osin siinä määrin uskottavana ja mahdollisena, että olen edelleen valmis sulkemaan hänet pois mahdollisen henkirikoksen tekijänä.

Toki tunnetusti valvominen heikentää muistia ja se näkyy Jarvankin kertomuksissa, mutta ei siinä mikään viittaa siihen, että Jarva olisi Riinan tappanut.
Lisäksi sen (jos jonkun olet tappanut) hyvin todennäköisesti muistaisit liiankin hyvin ja loppuelämän.
Oon kanssa ajatellut asiaa niin että varmasti on paljon totuuksia tarinassa. Kuinka moni kuitenkin kertoisi poliisille jos vahingossa olisi jonkun tappanut? Näinhän ne monet henkirikokset tapahtuu, jokin asia saa mielen pimahtamaan. Huumeiden kadottaminen voisi vituttaa kuin pientä eläintä?

Näin entisenä piriveivarina ihme kyllä muistan vähän liiankin hyvin jälkikäteen asioita, vaikka tekohetkellä ei tuntuisi olevan mitään tietoa mikä aikavyöhyke ja vuosi mahtaa olla. Paljon mielenkiintoisia muistoja on, kaikki eivät niin mukavia kuitenkaan. Tiedostan kuitenkin jokaisen olevan yksilö, ja toki jos on vaikka hirveän läjän rauhoittavia vetänyt niin se vaikuttaa sitten taas toisella tavalla .
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^ No ihan varmasti on v***ttanut (ainoiden jäljellä olleiden) huumausaineiden katoaminen ja taisi siinä mennä viimeiset mukana olleet bentsotkin vielä.

Kuitenkin, jos Jarva olisi tästä tai muusta syystä Riinan tappanut, niin yksin tuollaiseen paikkaan väsyneenä ruumiin piilottaminen noin hyvin ja vieläpä vaikeneminen asiasta nyt jo 8 vuoden ajan olisi kenelle tahansa aikamoinen suoritus.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Ihan mielenkiinnosta, mikä voisi olla mielestäsi tapahtumien kulku ja mikä oli Riinan viimeinen hetki?

Voihan Jarva potea huonoa omaatuntoa mutta eipä siitä kaikki pidä palopuheita. Ei Riina mikään iso ollut ja onhan henkilöllä ollut oletettavasti koko yö aikaa toimia. Mitä jos Riina kohtasi loppunsa paikassa johon ruumiskin jäi?
Ties missä kallionkolossa tai montussa on, luontoäidin valmistamassa?
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Ajatella että toinen on koko yön aseen kanssa ollut metsässä jolla on ammuskellut siellä metsän vieressä ja samaan paikkaan samana aikana on kadonnut nainen.
Joku voisi pitää epäilyttävänä!

Ja on vielä se sama nainen vienyt ammuskelijan huumeet!
Onkohan ihmisiä koskaan tapettu kadonneiden pikkunippien takia?! Voisi luulla että niin on joskus käynyt.
Jarva on muuten suhteellisen isokokoinen, vaikka ei olekaan painolla pilattu. Tiedättekö kun adrenaliini virtaa ja ihmiset pystyvät ihmetekoihin, kun pitää jostain selviytyä?
Vastaa Viestiin