Kirjailija ei lyönyt luuria heti korvaan.
Tietokirjailija Katleena Kortesuo sai miehensä kanssa peräkkäiset huijauspuhelut tuntemattomasta numerosta.
– Miehen nimissä oli kuulemma haettu lainaa, ja puhelu yhdistetään seuraavaksi Osuuspankkiin, Kortesuo kertoo Facebookissa.
Kortesuon mies totesi soittajalle, ettei pankista soitella tällaisia puheluja. Seurauksena soittaja löi luurin korvaan.
– Heti perään mulle tuli puhelu tuntemattomasta numerosta. Soittaja: ”Bank Norwegianista on haettu lainaa sun nimellä.” Minä: ”Juu, mä just hain!” Pitkä hiljaisuus.
Hetken mietittyään soittaja sanoi, että rahat pitäisi ohjata jonnekin Leif Lindgrenin tilille.
– Juu, Lefa on mun kaveri! Laittakaa rahat hänelle!, Kortesuo vastasi.
Taas seurasi pitkä hiljaisuus. Soittaja tokaisi, että ”okei”, ja Kortesuo sanoi kaiken olevan kunnossa. Lopuksi soittaja sanoi kiitos.
– Tallensin tietenkin puhelun. Aattelin toimittaa sen viranomaisille varan vuoksi, jos vaikka ääninäytteestä olisi jotain hyötyä.
Kyseessä saattoi mahdollisesti olla niin sanottu turvatilihuijaus. Siinä usein pelotellaan jollakin verukkeella rahojen olevan vaarassa, ja huijari haluaa varat siirrettävän turvatilille. Sellaisia ei oikeilla pankeilla ole käytössään. Rahat päätyvät vain rikollisille, ja vahinko voi olla pysyvä.
– Toivottavasti rakas ystäväni Lefa saa lainaa jostain, Kortesuo vitsailee.
----
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 05816.html