Sipi kirjoitti: To Touko 09, 2024 1:39 am
Sitä mietin, että uskomattoman munatonta on tuo puuttuminen ollut koulunkin puolesta. Kiusaaminen on sikäli paskamainen ilmiö, että se ei tunnu oikein olevan kenenkään vastuulla. Kun sitä tapahtuu koulussa, puututaan siihen kirjavasti ja vain niiltä osin, kun se on näkyvää ja todistettavissa. Mutta kun se jatkuukikn sitten vuorokauden ympäri, vapaa-ajalla ja somessa, koulu pesee kätensä. Hyvää tarkoittavat tädit, jotka vähän juttelee ja toruu, on valovuosia jäljessä.
Väitän, että tyttöjen keskinäiseen kiusaamiseen on myös hankalampaa näin yleistäen puuttua, koska heillä on hienovaraisemmat ja paremmin piilossa pysyvät metodit. Toki tämä sukupuoliero tuntuu viime vuosien uutisoinnin perusteella kaventuneen, koska nykyäänhän tytötkin lyövät.
Mutta tämä "ei haukku haavaa tee" -tyyppinen suhtautuminen on aivan murhaa etenkin tytöille, jotka ovat supinan, juoruilu, naureskelun, ulossulkemisen ja muiden vastaavien keinojen mestareita. POjat herkemmin tarttuvat sellaisiin keinoihin, jotka ovat näkyviä ja niihin on siinä hetkessä helpompi puuttua.
Vrt. "Noi mulkoilee ja naureskelee mulle" johon aikuinen vastaa, että no, älä välitä, mee johonkin toiseen porukkaan (ööö, siis mihin?) VS. "Toi löi mua naamaan ja mulla on nenä veressä" johon aikuisen on helpompi suhatutua vakavasti, koska näyttöä on.
Toinen käsittämätön vitsaus on nää vanhemmat, joiden eka vastaus kaikkeen on, että "ei meidän lapsi sellaista tekisi". Vetää kiukun puolelle aina, kun vanhemmat eivät ota kuuleviin korviinsa usealta taholta tulevaa huolta, vaan uskovat oman pilallelellityn pikkupsykopaattinsa räpsyviä ripsiä ja loputonta viattomuudenvakuuttelua.