Kansanedustaja Eemeli Peltonen teki itsemurhan Eduskuntatalossa 19/8/25
Re: Kansanedustaja Eemeli Peltonen teki itsemurhan Eduskuntatalossa 19/8/25
Elämässäni olen tavannut itsemurhaa yrittäneitä ja myös ihmisiä, jotka ovat itsemurhaan päätyneitä. Jos ihminen ei ole psykoottinen, ei häntä voi vastentahtoisesti hoitaa eli hän saa päättää oman elämänsä, jos niin tahtoo.
Tässä Eemeli Peltosen kohdalla ajattelen kuitenkin, että olisiko kyseessä ollut kuitenkin äkillinen psykoottinen tila esim.psykoottistasoinen masennus. Tunnollinen, huippu älykäs ihminen, jolla erittäin hyvä geeniperimä, voi hänkin jonkun vastoinkäymisen esim. sairastumisen myötä menettää elämän halun ja syöksyä synkkiin syövereihin. Sairauden ei tarvitse olla edes vakavakaan. Mielessä se voi muuttua ylitsepääsemättömäksi asiaksi. On hyvinkin tavallista se ettei aina edes ne läheisimmätkään ihmiset huomaa muutosta.
Muistan tapauksen, missä nuori aikuinen, opinnoissaan aina loistavasti menestynyt, eheän kodin kasvatti, normaalin nuoruuden elänyt, oli valmistumassa kautta aikojen parhaimmilla arvosanoilla ammattiin. Kolme päivää ennen nimitystä korkeaan virkaan, meni äkkiä arvaamattomasti psykoosiin. Unettomaksi, harhaiseksi, levottomaksi. Kaksi ystävää toimittivat hoitoon. Selvisi hengissä, mutta joutui sairastumisen vuoksi luopumaan haave ammatistaan. Hänet oli läpäissyt useamman kerran psykologiset testit, missä testattiin mm. psykoosi alttiutta. Silti hän meni psykoosiin siinä vaiheessa, kun kaikki ponnistelu oli ohi. Olen myös tavannut ihmisen, joka oli saanut merkittävän taloudellisen hyödyn, missä elämä muuttui kertaheitolla. Hän masentui ja oli itsetuhoinen.
Täällä on kirjoitettu kortisonilääkityksestä. Oma käsitykseni ja kokemukseni on, että suurilla annoksilla kortisoni voi aiheuttaa masennusta, mielialan vaihteluita, maanisuutta ja sekavuutta. Kirjallisuuden mukaan maaninen tai muuten psykoottistasoinen häiriö esiintyy noin 5 %:lla potilaista. Suuri annoksinen kortisonilääkitys ja SSRI masennuslääkitys voi olla arvaamaton yhdistelmä.
Itse ajattelen, että Eemeli oli sekavassa mielentilassa. Tekotapa antaa viitettä siitä. Järjessä oleva, älykäs ihminen olisi valinnut toisenlaisen tavan päättää päivänsä.
Tässä Eemeli Peltosen kohdalla ajattelen kuitenkin, että olisiko kyseessä ollut kuitenkin äkillinen psykoottinen tila esim.psykoottistasoinen masennus. Tunnollinen, huippu älykäs ihminen, jolla erittäin hyvä geeniperimä, voi hänkin jonkun vastoinkäymisen esim. sairastumisen myötä menettää elämän halun ja syöksyä synkkiin syövereihin. Sairauden ei tarvitse olla edes vakavakaan. Mielessä se voi muuttua ylitsepääsemättömäksi asiaksi. On hyvinkin tavallista se ettei aina edes ne läheisimmätkään ihmiset huomaa muutosta.
Muistan tapauksen, missä nuori aikuinen, opinnoissaan aina loistavasti menestynyt, eheän kodin kasvatti, normaalin nuoruuden elänyt, oli valmistumassa kautta aikojen parhaimmilla arvosanoilla ammattiin. Kolme päivää ennen nimitystä korkeaan virkaan, meni äkkiä arvaamattomasti psykoosiin. Unettomaksi, harhaiseksi, levottomaksi. Kaksi ystävää toimittivat hoitoon. Selvisi hengissä, mutta joutui sairastumisen vuoksi luopumaan haave ammatistaan. Hänet oli läpäissyt useamman kerran psykologiset testit, missä testattiin mm. psykoosi alttiutta. Silti hän meni psykoosiin siinä vaiheessa, kun kaikki ponnistelu oli ohi. Olen myös tavannut ihmisen, joka oli saanut merkittävän taloudellisen hyödyn, missä elämä muuttui kertaheitolla. Hän masentui ja oli itsetuhoinen.
Täällä on kirjoitettu kortisonilääkityksestä. Oma käsitykseni ja kokemukseni on, että suurilla annoksilla kortisoni voi aiheuttaa masennusta, mielialan vaihteluita, maanisuutta ja sekavuutta. Kirjallisuuden mukaan maaninen tai muuten psykoottistasoinen häiriö esiintyy noin 5 %:lla potilaista. Suuri annoksinen kortisonilääkitys ja SSRI masennuslääkitys voi olla arvaamaton yhdistelmä.
Itse ajattelen, että Eemeli oli sekavassa mielentilassa. Tekotapa antaa viitettä siitä. Järjessä oleva, älykäs ihminen olisi valinnut toisenlaisen tavan päättää päivänsä.
-
aavikkoralli
- Martin Beck
*Poistettu pitkä OT yksinpuhelu väestönvaihdosta ja muusta sen sellaisesta joka ei liity otsikon aiheeseen*tm
Pidän joidenkin muiden tavoin yhtenä mahdollisena syynä kortisonia. Eräs läheiseni joutui syömään isoja annoksia ja oli lopulta niin sekaisin, että joutui osastohoitoon. Hänellä oli kyllä yksi psykoosi ollut jo ennen kortisoniakin, mutta epäilen, että se pahensi tilannetta. Eemeli Peltosen kohdalla tosin voisi kuvitella, että läheiset olisivat huomanneet todellisuudentajun heikentyneen tms. En ole asiantuntija siinä, voiko psykoosi tulla ihan ilman mitään ennakko-oireita.
Lääketieteen lähes ammattilaisena tuli heti munuaissairaudesta kuultuani aavistus, että hänelle on annettu vahvaa kortisonihoitoa. Sen huono puoli on, että jostain syystä jotkut meistä eivät kestä kortisonia, ja se aiheuttaa heille unettomuutta ja hyvin pian vahvoja psykoottisia oireita ja psykoosin. Tuolloin lääke on vaihdettava.
Olisiko kesälomien vuoksi terveyspalvelut viivästyneet liikaa? Ja hän joutui psykoosiin.
Olisiko kesälomien vuoksi terveyspalvelut viivästyneet liikaa? Ja hän joutui psykoosiin.
-
Neonataali
- Jack Bauer
Ok, kiva sulle. Ei se poista ihan tutkittua tietoa siitä, kuinka steroidilääkitys usein ihmiseen vaikuttaa. Itse olen joutunut kymmenisen kuuria syömään alk. 40 mg kerta- annoksella, ja yhden alk. 60 mg annoksella. Ennen kuin annos on alle 20 mg/ vrk en pysty nukkumaan käytännössä ollenkaan ilman unilääkkeitä (jos silloinkaan), enkä todellakaan ole oma itseni käytökseltäni. Joillain riittää jopa 5 mg annos samaan vaikutukseen. Olen erittäin iloinen, etten ole joutunut kortisoniin koskemaan muutamaan vuoteen. Pitäydyn edelleen kannassani, ei ole ihan kevyttä tavaraa.poodlenoodle kirjoitti: Ti Elo 19, 2025 10:56 pmMinä olen syönyt kortisonia nyt viimeiset 20v joka päivä, ja tulen syömään loppuelämäni sairauden vuoksi. En kyllä itse allekirjoita et siitä ois ollut mitään suurta haittaa. Syön 10mg 3 krt päivässäNeonataali kirjoitti: Ti Elo 19, 2025 10:08 pmOn kuureja ja kuureja. Moneen vaivaan kortisonia menee pikkuannosta esim. 5 mg päivässä. Toisiin taas menee isolla annoksella, ja sillon haitat tietysti korostuu. Itse olen joutunut syömään kortisonia ihan sikana, ja voin sanoa että kyllä se aika kovaa tavaraa on kun annos on isompi.MikaK kirjoitti: Ti Elo 19, 2025 8:39 pm
Aika kaukaa haettua. Itse olen tuota pari kuuria syönyt eikä kyllä mitään hallusinaatioita tai masennusta saatika itsemurha-ajatuksia aiheuttanut. Noissa tuoteseloisteissa pitää vaan mainita kaikki kerran miljoonastakin tapaukset niin sen jälkeen valmistaja on pessyt kätensä jos ne kerran vuosikymmenessä tapahtuu.
Koita nyt ymmärtää tilastoja. Jos vaikka 5 prosenttia saa isoilla annoksilla psykoositason oireita, niin onnittelut, sinä kuulut siihen 95 prosenttiin joka ei saa. Eemeli saattoi kuulua siihen 5 prosenttiin, joka saa kortisonista haittavaikutuksia.poodlenoodle kirjoitti: Ti Elo 19, 2025 10:56 pm Minä olen syönyt kortisonia nyt viimeiset 20v joka päivä, ja tulen syömään loppuelämäni sairauden vuoksi. En kyllä itse allekirjoita et siitä ois ollut mitään suurta haittaa. Syön 10mg 3 krt päivässä
-
Ulrica
Hyvä näkökulma. Kiitos.thinker2 kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 9:42 pm Elämässäni olen tavannut itsemurhaa yrittäneitä ja myös ihmisiä, jotka ovat itsemurhaan päätyneitä. Jos ihminen ei ole psykoottinen, ei häntä voi vastentahtoisesti hoitaa eli hän saa päättää oman elämänsä, jos niin tahtoo.
Ihmiset ovat erilaisia. Olisi helppoa sanoa, että vanhemman yksi tärkeimpiä tehtäviä on tuottaa lapselleen pettymyksiä. Aina on vaihtoehtoja ja mielellä ja fysiikalla on uskomattomat voimavarat piilossa. Vastoinkäymisten hetkellä jokainen on omansa mittainen.
Lääkeasia voi olla taustalla, mutta jollain lailla ajattelen kuitenkin tekotavan valikoituneen siten, että puoliso ei löydä uhria ja työpaikka ei kuitenkaan ole samalla tavalla julkinen kuin talon katolta hypätessä. Sillä seikalla voi olla se merkitys, että sairaus kaatoi, unelmat särkyvät, sen sijaan, että olisi lääkepsykoosi. Ehkä sairaus oli sellainen, mitä ei selätetä, vaan kuljetaan käsi kädessä sen kanssa ja liian vaikea rasti.
Surullinen tapaus, kunpa olisi kääntynyt lopputulema valoa kohti. Voimia myös heille, joilla samankaltaisia terveyshuolia ja lääkitystä käytössä, mikä muuttaa omaa identiteettiä. Ympärillä olevat ihmiset näkevät sinnikkyyden ja arvostavat ulospäinkin näkyviä hoidon tuomia sivuvaikutuksia ja muutoksia. Se on kovin inhimillistä.
Tuppuraisen ulostulo valaisee asiaa.
-
Tuskaista Parahdusta
- Lauri Hanhivaara
TÄMÄ.Janoherra kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 7:54 pm Onko itsemurhasta täysi varmuus? Kun video- ja kuvatallenteet ja ruumis tutkitaan tarkemmin, voi johtopäätös olla jokin muu kuin itsemurha. Itse ajattelen, että kyseessä voisi kuitenkin olla tapaturmainen kuolema. Toisaalta Iltalehti, Yle ym. ovat todennäköisesti saaneet tiedon itsemurhasta viranomaissyväkurkulta, jota voitaneen pitää melko luotettavana. Mutta mistä syväkurkku on saanut tietonsa, onko katseltu videoita, kuultu todistajia vai mitä on tehty? Onko johtopäätöksissä hätäilty? On vuoden pahin moka, jos kuolema ja siihen liittyvät tapahtumat ovat todellisuudessa tapahtuneet kovin eri tavalla kuin mitä nyt on uutisoitu.
Ruumis löytyy maassa verisenä ja vinksallaan. Syväkurkku kuulee vahdilta että "varmaan hyppäs itte ku ei ketään muutakaan näkyny"...
Mahdolliset valvontakameran tallennukset ovat varmaan jo poliisilla, mutta niistä saataneen kuulla myöhemmin. Joku Tytti Tuppurainen lähti taas laukalle omia aikojaan.
- Yrjö Yrjönpoika
- Alibin Kestotilaaja
Eihän tähän kuolemaan liittyviä detailjeja ole kerrottu, kuin että löytyi vainajana portaikosta. Onhan tuo voinut sinne hirttäytyäkin. Tai entäpä jos otti syanidia ja jäi portaikkoon makaamaan suupielet vaahdossa.Tuskaista Parahdusta kirjoitti: To Elo 21, 2025 1:08 amTÄMÄ.Janoherra kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 7:54 pm Onko itsemurhasta täysi varmuus? Kun video- ja kuvatallenteet ja ruumis tutkitaan tarkemmin, voi johtopäätös olla jokin muu kuin itsemurha. Itse ajattelen, että kyseessä voisi kuitenkin olla tapaturmainen kuolema. Toisaalta Iltalehti, Yle ym. ovat todennäköisesti saaneet tiedon itsemurhasta viranomaissyväkurkulta, jota voitaneen pitää melko luotettavana. Mutta mistä syväkurkku on saanut tietonsa, onko katseltu videoita, kuultu todistajia vai mitä on tehty? Onko johtopäätöksissä hätäilty? On vuoden pahin moka, jos kuolema ja siihen liittyvät tapahtumat ovat todellisuudessa tapahtuneet kovin eri tavalla kuin mitä nyt on uutisoitu.
Ruumis löytyy maassa verisenä ja vinksallaan. Syväkurkku kuulee vahdilta että "varmaan hyppäs itte ku ei ketään muutakaan näkyny"...
Mahdolliset valvontakameran tallennukset ovat varmaan jo poliisilla, mutta niistä saataneen kuulla myöhemmin. Joku Tytti Tuppurainen lähti taas laukalle omia aikojaan.
Tuskinpa poliisi mistään CC-kameroiden tallenteista mitään lausuntoja kansalle antaa.
X X X X X
-
Riippakivi
- Poliisikoira Rex
Entäpä jos paikan valinnassa oli poliittinen viesti eutanasian puolesta. Peltonen oli toki kansanedustajana ohituskaistalla ja sai varmasti parempaa hoitoa kuin oman kotikuntansa julkisen terveydenhuollon käyttäjät. Keusoten (eli Keski-Uudenmaan) valtuutettuna hänen ainakin piti tietää, miten huonolla tolalla julkinen terveydenhuolto tällä alueella on. Tiedän itsekin, että Keusotessa sakkaa kaikki ja eutanasian salliminen olisi lopulta eettisin ratkaisu.
- Private dick
- Javier Pena
Uutisissa sanottiin miksi. Koska kansanedustaja on merkittävä julkisuuden henkilö ja paikka yleinen eli Eduskunta.kissanainen kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 1:07 pm .
Muutenkin kummallista tämä että ensin uutisoidaan että eduskunnassa tehty itsemurha ja sitten vielä nimi ja sairaudet ja itsemurhan syyt uutisoidaan.
Re: Yle: Henkilö kuollut Eduskuntatalossa 08/2025
Viittaatko nunnukan hoilaajalla Pirkka-Pekka Peteliukseen? Mieshän on ollut sentään monenlaisessa tuotannossa mukana, ja on alallaan suorastaan nero verrattuna vaikkapa erääseen 2000-luvun alussa eduskuntaan valittuun showpainija-nyrkkeilijään. Kansa valitsee tosiaan näköisensä edustajat. Oman kätensä kautta taisi lähteä Viikinkikin, vaikka ei eduskunnassa.Kalapaliikki kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 6:46 pm
Mitä niitä luettelemaan, tehän ne iskelmälaulajat ja jääkiekkomaalivahdit sinne valitsette. Pääsihän se yksikin touho sinne hoilaamalla tv:ssä nunnukaa, myötähäpeä on vielä vuosikymmentenkin jälkeen järkyttävä... Mutta kansa valitsee sinne näköisensä edustajat, eipä vaikuta olevan kovinkaan korkea taso kummassakaan leirissä![]()
- Private dick
- Javier Pena
Katso minun laittamaa kuvaa eduskuntatalon portaikkosta. On se 4-5 kerrosta korkeaSylvi kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 7:21 pm
Onko eduskuntatalon portaikko sellainen, että siinä voi hypätä kuollettavasti?
-
Keplotteleva konna
- Michael Knight
Itse rakennus on 25 metriä korkea ja noissa kuvan portaissa saa tarkempi kaveri noin parinkymmenen metrin pudotuksen. Siihen reikään kun osuu, niin ei ole kovin suuret mahdollisuudet jäädä henkiin.Private dick kirjoitti: To Elo 21, 2025 10:21 amKatso minun laittamaa kuvaa eduskuntatalon portaikkosta. On se 4-5 kerrosta korkeaSylvi kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 7:21 pm
Onko eduskuntatalon portaikko sellainen, että siinä voi hypätä kuollettavasti?
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Puoliso kommentoinut, että oli sairauden juomarajoitukset poistuneet. Tulkitsen, että oli parantumassa ja julkisuuteen asiaa yleisellä tasolla kommentoineet lääkärit ovat todenneet, ettei tauti johda kuolemaan ja on hyvin hoidettavissa sekä parannettavissa.Riippakivi kirjoitti: To Elo 21, 2025 10:01 am Entäpä jos paikan valinnassa oli poliittinen viesti eutanasian puolesta. Peltonen oli toki kansanedustajana ohituskaistalla ja sai varmasti parempaa hoitoa kuin oman kotikuntansa julkisen terveydenhuollon käyttäjät. Keusoten (eli Keski-Uudenmaan) valtuutettuna hänen ainakin piti tietää, miten huonolla tolalla julkinen terveydenhuolto tällä alueella on. Tiedän itsekin, että Keusotessa sakkaa kaikki ja eutanasian salliminen olisi lopulta eettisin ratkaisu.