Itse olen vieraillut viimeksi kolme kuukautta sitten rajaseudulla ja kyllä siellä silloin vielä oli alle metrin korkuinen aita eikä mitään hakkuuaukeita. Rajamiehet toki kulkevat siellä(kin) säännöllisesti.finnbar87 kirjoitti: To Syys 04, 2025 1:08 amMuutaman kymmenen sentin korkuinen? Okei. Varmaankin aivopieru, niitähän käy kaikille. Ei siellä ole missään semmosta puolen metrin aitaa kyllä.T.T. kirjoitti: To Syys 04, 2025 12:51 am Mitä ilmeisimmin SINÄ et ole koskaan käynyt rajavyöhykkeellä muualla kuin kaupunkien / tullialueiden lähistöllä. Sulle tulee nyt yllätyksenä, mutta siellä rajalla on myös alueita joissa se raja on konkreettisesti vain ja ainoastaan muutamankymmenen sentin korkuinen. Koko rajalinja ei todellakaan ole sanomasi mukaan 100m hakkuuaukeata.
On aika vitun noloa, että yrität tuommoista selittää ja väittää että minä en tietäisi. Olen viettänyt paljon aikaa rajan tuntumassa ja tiedän mitä velvollisuuksia/oikeuksia rajavyöhykkeellä on.
Tiesitkö muuten, että rajavyöhykkeellä myös asuu ihmisiä ihan laillisesti. Ja vieläpä lähempänä kuin 100. rajasta.
En ole tietenkään koko rajan mittaa kulkenut, mutta kaikkialla missä olen käynyt (niin rajanylitysalueilla kuin tuolla metsässäkin) raja on ollut leveäksi hakattua aluetta. Metsässä siis. Ei toki järvillä. Niillä se tehdään poijuilla.
Noh, mummolani sijaitsi rajavyöhykkeellä. Piti olla rajaluvat. Ei siellä edes pentuna käynyt mielessäkään, että lähtisi tosta pellon poikki takana olevaan metsään. Mutta nämä kouluttamattomat ja/tai tietyn aatesuuntauksen omaavat on toki asia erikseen. Ja tiesitkin varmasti, että kuten sanoin, rajavyöhykkeelle meno ja rajan ylittäminen ovat kaksi eri asiaa. Marjastajia ja turisteja eksyy joka vuosi joko tarkoituksella (huvikseen, jännitystä hakiakseen) tai erehdyksessä rajavyöhykkeelle. Mutta vahingossa rajan yli meno on kyllä täysin mahdotonta, oli sitä raja-aitaa tai ei. Tokihan rajan yli menijä saattaa jälkikäteen perustella erehdyksellä siinä missä minkä tahansa muunkin rikoksen tekijä. Ja se on täysin sallittua.
Rajaluvat piti olla myöskin asioidessaan Venäjän puolella rajavyöhykkeellä sijaitsevassa kylässä. Kyllä siellä miliisit tarkisti joka kerta, että tarpeelliset paperit ovat mukana. Siitä on pitkä aika, mutta hyvin muistan senkin paperirallin.
Nyt puhutaan rajan ylittämisestä. Se on kyllä ihan tietoista toimintaa. Ellei sitten ole ihan täysi dementikko. Sitä minä tässä argumentoin.
Pelto tuolla paikassa ylettää rajaan asti. Joten puheesi siltä, että rajavyöhyke on 100m hakkuuaukeata ja että kukaan ei voisi harhautua Venäjän puolelle on ihan.. miten sen sanoisi.. turhaa? Jos pellon takana on se n.70cm korkea aita, niin mitä se on syvemmällä metsässä? Puoliksi kaatunut aita, jonka yli joku marjanpoimia epähuomiossa ylittää parin metrin verran?
Ja kyllä, tiedän että rajavyöhykkeellä asuvilla on tietynlainen lupa jonka esittävät Raja-henkilöstölle tarvitaessa. Ja tiedän myös, että vierailijoilta ei vaadita erillistä lupaa rajavyöhykkeelle.
Että myönnä nyt vain suoraselkäisesti, että et ymmärtänyt kokonaistilannetta, jossa henkilö saattaisi erehtyä muutaman metrin Venäjän puolelle.